Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Käsi puutunut yöllä, ei vieläkään kunnolla tuntoa ja reunasta keltainen??

Vierailija
04.10.2015 |

Kämmenen ulkosyrjä,pikkusormi kellertävä ja iho n. 4cm leveydeltä. En tunne vaikka nipistän niin kovaa kuin jaksan. Lähdenkö ensiapuun?

Kommentit (54)

Vierailija
1/54 |
04.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 10:48"][quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 09:32"]Se on se juoponkäsi. Olet maannut yöllä käden päällä. Ei se lääkäri sille mitään tee, voi määrätä saikkua tai sitte ei.

[/quote]
Mitä te alapeukutatte? Ei se sitä meinaa että olisi juopotellut vaan sitä että on nukkunut käden päällä. Juopot sammuu usein raajansa päälle. Sama lopputulos. Ihan oikea nimitys, lääkäreidenkin käyttämä.
[/quote]
Alapeukutin siksi ettet voi antaa diagnoosia ilman koulutusta ja näkemättä kättä.

Vierailija
2/54 |
04.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joko ap lähetettiin nauraen acutasta kotiin psykiatrisen diagnoosin kanssa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/54 |
04.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä on kyllä mahtava palvelu. Mies kantoi mut tajuttomana aulaan kun olin yli 40-asteen kuumeessa. Pyysi lasikopissa istuvalta tädiltä apua. Täti ilmotti, että kun tänne tulee niin täällä ei tehdä mitään ennenkuin ilmottautuu automaatilla. Mies laski minut tajuttomana lattialle makaamaan ja kaivoi kelakorttini esiin ja juoksi automaatille ilmottautumaan. Vasta kun vuoronumero oli kädessä, täti jaksoi nyreänä tulla kopista märisemään, että eikö rouva vois nyt vaan istua odottamaan. Olin edelleen tajuton. Pakottivat mieheni nostamaan minut PYÖRÄTUOLIIN retkottamaan ja kärräämään arviointikoppiin jossa toinen hoitaja laiskasti kyseli mieheltäni onko minulla lääkityksiä. Kun heräsin osastolla, tuli hoitaja repimään päältäni siihen aseteltua peittoa ja huusi, että ei se kuume peittoa käyttämällä laske ja vaati tietää "mitä huumeita olen ottanut". Mahtavaa hoitoa kertakaikkiaan. Oli kyllä paras joulu ikinä!

Vierailija
4/54 |
04.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 11:29"]Siellä on kyllä mahtava palvelu. Mies kantoi mut tajuttomana aulaan kun olin yli 40-asteen kuumeessa. Pyysi lasikopissa istuvalta tädiltä apua. Täti ilmotti, että kun tänne tulee niin täällä ei tehdä mitään ennenkuin ilmottautuu automaatilla. Mies laski minut tajuttomana lattialle makaamaan ja kaivoi kelakorttini esiin ja juoksi automaatille ilmottautumaan. Vasta kun vuoronumero oli kädessä, täti jaksoi nyreänä tulla kopista märisemään, että eikö rouva vois nyt vaan istua odottamaan. Olin edelleen tajuton. Pakottivat mieheni nostamaan minut PYÖRÄTUOLIIN retkottamaan ja kärräämään arviointikoppiin jossa toinen hoitaja laiskasti kyseli mieheltäni onko minulla lääkityksiä. Kun heräsin osastolla, tuli hoitaja repimään päältäni siihen aseteltua peittoa ja huusi, että ei se kuume peittoa käyttämällä laske ja vaati tietää "mitä huumeita olen ottanut". Mahtavaa hoitoa kertakaikkiaan. Oli kyllä paras joulu ikinä!
[/quote]
Voi ei :D. Kai teitte valituksen tai jotain.

Vierailija
5/54 |
04.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 11:29"]Siellä on kyllä mahtava palvelu. Mies kantoi mut tajuttomana aulaan kun olin yli 40-asteen kuumeessa. Pyysi lasikopissa istuvalta tädiltä apua. Täti ilmotti, että kun tänne tulee niin täällä ei tehdä mitään ennenkuin ilmottautuu automaatilla. Mies laski minut tajuttomana lattialle makaamaan ja kaivoi kelakorttini esiin ja juoksi automaatille ilmottautumaan. Vasta kun vuoronumero oli kädessä, täti jaksoi nyreänä tulla kopista märisemään, että eikö rouva vois nyt vaan istua odottamaan. Olin edelleen tajuton. Pakottivat mieheni nostamaan minut PYÖRÄTUOLIIN retkottamaan ja kärräämään arviointikoppiin jossa toinen hoitaja laiskasti kyseli mieheltäni onko minulla lääkityksiä. Kun heräsin osastolla, tuli hoitaja repimään päältäni siihen aseteltua peittoa ja huusi, että ei se kuume peittoa käyttämällä laske ja vaati tietää "mitä huumeita olen ottanut". Mahtavaa hoitoa kertakaikkiaan. Oli kyllä paras joulu ikinä!
[/quote]

Kamalaa! Tuommoisessa tilanteessa olisi kyllä kannattanut soittaa ambulanssi.

Vierailija
6/54 |
04.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua on myös luultu narkiksi, kun menin sydänoireiden vuoksi päivystykseen.

Vierailija
7/54 |
04.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 11:38"][quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 11:29"]Siellä on kyllä mahtava palvelu. Mies kantoi mut tajuttomana aulaan kun olin yli 40-asteen kuumeessa. Pyysi lasikopissa istuvalta tädiltä apua. Täti ilmotti, että kun tänne tulee niin täällä ei tehdä mitään ennenkuin ilmottautuu automaatilla. Mies laski minut tajuttomana lattialle makaamaan ja kaivoi kelakorttini esiin ja juoksi automaatille ilmottautumaan. Vasta kun vuoronumero oli kädessä, täti jaksoi nyreänä tulla kopista märisemään, että eikö rouva vois nyt vaan istua odottamaan. Olin edelleen tajuton. Pakottivat mieheni nostamaan minut PYÖRÄTUOLIIN retkottamaan ja kärräämään arviointikoppiin jossa toinen hoitaja laiskasti kyseli mieheltäni onko minulla lääkityksiä. Kun heräsin osastolla, tuli hoitaja repimään päältäni siihen aseteltua peittoa ja huusi, että ei se kuume peittoa käyttämällä laske ja vaati tietää "mitä huumeita olen ottanut". Mahtavaa hoitoa kertakaikkiaan. Oli kyllä paras joulu ikinä!
[/quote]

Kamalaa! Tuommoisessa tilanteessa olisi kyllä kannattanut soittaa ambulanssi.
[/quote]

Olin kävellyt autoon omin jaloin, mutta taju lähti matkan aikana. Muuten mies olisi kyllä kotiin sen ambulanssin soittanut. Olin todella huonovointinen ja päätin, että pakko saada apua. Mies kyllä ehdotti lanssia, mutta sanoin, että jaksan kyllä autoon jos mies auttaa.

Vierailija
8/54 |
04.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että sitä minä vaan, että jos ap apua acutasta hakee, niin siellä ei kohdella tajuttomiakaan kunnolla, saati jos oireena on käden puutuminen. Niillä on myös joku pakkomielle tosiaan syytellä kaikkia narkkareiksi. Olen ihan siistin näköinen ja oloinen nainen. Joku kymmenen vuotta sitten jouduin päivystykseen pahojen rytmihäiriöiden ajamana. Lopullinen diagnoosi oli sydänlihastulehdus ja olin viikon sairaalassa. Mutta päivystyksessä makasin monta tuntia ja vähän väliä kävi hoitaja tivaamassa "mitä oot ottanu, ei voida hoitaa sua jos et kerro! Sun sydän lyö ihan väärin. Kannattaa nyt heti kertoa mitä oot ottanu". Ja ihan olin selvinpäin ja kello oli sinne saapuessani yhdeksän aamulla. T: Se tajuton

Vierailija
9/54 |
04.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 08:38"]

[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 08:33"]

Lähden nyt päivystykseen kun ei lähde ravistamalla tai hieromalla. En saa enää kunnolla otetta mistään, vesilasi putosi maahan. Sormet ei koukistu kunnolla. Olen Tampereelta. Onneksi oikea käsi toimii että pystyn ajamaan, eihän tuohon ole kun 4km tästä.

Ap

[/quote]

Olisti soittanut...

[/quote]

Miksi miinusta? Kyllä päivystykseen kannattaa AINA soittaa ensin, jos ei ole hengenhätää ja jos on hengenhätä, niin pitää soittaa 112. Ei siihen puheluun niin kauon mene aikaa, että siitä olisi mitään haittaa, mutta voi saada hyvät ohjeet miten hoitaa itseään, tai millä oireilla on syytä painella päivystykseen.

Vierailija
10/54 |
04.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 08:30"]Ambulanssi pihaan ja heti.

1. Keltaisuus iholla on aina aihe erikoissairaanhoidossa tapahtuvaan selvittelyyn, koska sen taustalla olevat sairaudet ovat miltei aina erikoislääkäritasoista tutkimusta ja hoitoa vaativia.

2. Tavallisin aivoverenkiertohäiriön oire on toispuoleinen heikkous, joka voi vaihdella lievästä heikkoudesta täydelliseen halvaukseen. Usein heikkouteen liittyy myös tunnon häiriintyminen (yleensä puutuminen) kyseisissä raajoissa, mutta tuntohäiriö saattaa esiintyä yksinäänkin.

Tämä ei ollut totta, mutta kun mammat haluavat aina draamaa...
[/quote]

AVH oireilee kokonaisvaltaisesti toisella puolen kehoa, ei pelkästään kädessä.

Vaan ap:lla taitaa olla hartia jumissa niin pahasti, että se on nyt blokannu tunnon osin kädessä. Ei vaarallista, mutta voisit kokeilla vaikkapa kuumaa suihkua ja hentoa hierontaa siellä.
Jumppaa kättä; pyörittele olkapäätä, pumppaa kättä nyrkkiin ja auki, venyttele kevyesti, ota kipulääkkeitä (Burana+Panadol=lievästi relaksoiva), laita kipugeeliä olkapäähän, jos löytyy niin relaksanttia nassuun....

Eli tapoja on monia toimia tommosessa tilanteessa. Ite en heti ekana olis lekuriin menossa, vaan yrittäisin kotihoidolla (yllä olevia juttuja) saada tilanteen paremnaksi ja seurailisin muutaman päivän. Jos ei tulisi muutosta tai tilanne menisi huonommaksi hakeutuisin lekuriin.

Vierailija
11/54 |
04.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä tuollainen Acuta on?

Vierailija
12/54 |
04.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 12:08"]Missä tuollainen Acuta on?
[/quote]

Tampereella. Keskussairaalan ensiapu.

Vierailija
13/54 |
04.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 12:12"][quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 12:08"]Missä tuollainen Acuta on?
[/quote]

Tampereella. Keskussairaalan ensiapu.
[/quote]

Kiitos.

Vierailija
14/54 |
04.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai munkin sit ois pitäny yks yö lähtee päivystykseen kun toinen puoli kropasta (käsi ja jalka) puutuivat täysin kun makoilin sängyllä. Tai no siis tuli se puutuneisuuden pistelytuntemukset.
Ainoa mitä tein oli se, et nousin ylös käppäilin hetken aikaa, venyttelin selkää, pyörittelin kättä ja menin takas makoilemaan.
Oireet jatkui pitkälle yöhön ja unikin tuli sitten jossain vaiheessa. Aamulla kaikki oireet oli poissa ja minä kunnossa.

En vaan jaksanut lähteä sairaalaan, saati häiritä ambulanssia tuolla. Tiesin kyllä, mistä tuo kaikki oireilu oli lähtöisin ja nyt sitten yritetäänkin siihen pureutua kunnolla, että saisin noi ongelmat pois lopullisesti.

En jaksa hysterisoida tommosten kanssa kun puolieroja ei ollut havaittavissa missään vaiheessa tuon "kohtauksen" aikana.

Vierailija
15/54 |
04.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 12:14"]Kai munkin sit ois pitäny yks yö lähtee päivystykseen kun toinen puoli kropasta (käsi ja jalka) puutuivat täysin kun makoilin sängyllä. Tai no siis tuli se puutuneisuuden pistelytuntemukset.
Ainoa mitä tein oli se, et nousin ylös käppäilin hetken aikaa, venyttelin selkää, pyörittelin kättä ja menin takas makoilemaan.
Oireet jatkui pitkälle yöhön ja unikin tuli sitten jossain vaiheessa. Aamulla kaikki oireet oli poissa ja minä kunnossa.

En vaan jaksanut lähteä sairaalaan, saati häiritä ambulanssia tuolla. Tiesin kyllä, mistä tuo kaikki oireilu oli lähtöisin ja nyt sitten yritetäänkin siihen pureutua kunnolla, että saisin noi ongelmat pois lopullisesti.

En jaksa hysterisoida tommosten kanssa kun puolieroja ei ollut havaittavissa missään vaiheessa tuon "kohtauksen" aikana.
[/quote]

No jopas tullu paljon alapeukkuja.
Miksi?

Senkö takia, etten hakeutunut hoitoon? Vai miksi?

Vierailija
16/54 |
04.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
17/54 |
04.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 12:49"]

[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 12:14"]Kai munkin sit ois pitäny yks yö lähtee päivystykseen kun toinen puoli kropasta (käsi ja jalka) puutuivat täysin kun makoilin sängyllä. Tai no siis tuli se puutuneisuuden pistelytuntemukset. Ainoa mitä tein oli se, et nousin ylös käppäilin hetken aikaa, venyttelin selkää, pyörittelin kättä ja menin takas makoilemaan. Oireet jatkui pitkälle yöhön ja unikin tuli sitten jossain vaiheessa. Aamulla kaikki oireet oli poissa ja minä kunnossa. En vaan jaksanut lähteä sairaalaan, saati häiritä ambulanssia tuolla. Tiesin kyllä, mistä tuo kaikki oireilu oli lähtöisin ja nyt sitten yritetäänkin siihen pureutua kunnolla, että saisin noi ongelmat pois lopullisesti. En jaksa hysterisoida tommosten kanssa kun puolieroja ei ollut havaittavissa missään vaiheessa tuon "kohtauksen" aikana. [/quote] No jopas tullu paljon alapeukkuja. Miksi? Senkö takia, etten hakeutunut hoitoon? Vai miksi?

[/quote]

Eriasia. Sulla ei ollut kellertävyyttä, tiedät että sulla on tuota vaivaa ollut ja meni ohi. Lisäksi aplla ei pysy lasi kädessä jne ni ei voida puhua että tilanne olisi sama. 

Vierailija
18/54 |
04.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 13:57"][quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 12:49"]

[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 12:14"]Kai munkin sit ois pitäny yks yö lähtee päivystykseen kun toinen puoli kropasta (käsi ja jalka) puutuivat täysin kun makoilin sängyllä. Tai no siis tuli se puutuneisuuden pistelytuntemukset. Ainoa mitä tein oli se, et nousin ylös käppäilin hetken aikaa, venyttelin selkää, pyörittelin kättä ja menin takas makoilemaan. Oireet jatkui pitkälle yöhön ja unikin tuli sitten jossain vaiheessa. Aamulla kaikki oireet oli poissa ja minä kunnossa. En vaan jaksanut lähteä sairaalaan, saati häiritä ambulanssia tuolla. Tiesin kyllä, mistä tuo kaikki oireilu oli lähtöisin ja nyt sitten yritetäänkin siihen pureutua kunnolla, että saisin noi ongelmat pois lopullisesti. En jaksa hysterisoida tommosten kanssa kun puolieroja ei ollut havaittavissa missään vaiheessa tuon "kohtauksen" aikana. [/quote] No jopas tullu paljon alapeukkuja. Miksi? Senkö takia, etten hakeutunut hoitoon? Vai miksi?

[/quote]

Eriasia. Sulla ei ollut kellertävyyttä, tiedät että sulla on tuota vaivaa ollut ja meni ohi. Lisäksi aplla ei pysy lasi kädessä jne ni ei voida puhua että tilanne olisi sama. 
[/quote]

Meinaat, että mulla oli puristusvoimat täysin normaalit kun oli puutumista? Ei ollu ei.
Mut toisaalt, mulla nyt on muutenkin puristusvoimat heikot tuolla puolen kehoa, mikä puutuikin sillon.
Tälläkin hetkellä käsi hiukan lötkön oloinen ja heikon tuntuinen.
Väristäkään et tiedä sanoa mitään kun et nähnyt, itseäni ei edes värit kiinnostaneet, vaan keskityin siihen, et onko puolieroja.

Tilanne on eri, mut uskoisin ap:lla olevan siltikin vain niskan/hartian olevan sen verran pahasti jumissa ettei mistään sek vakavammasta ole kyse.
Mulla jopa niska/hartia jumit aiheuttaa näkökentän sumentumista.

Miksi panikoida tommosen asian kanssa kun hyviä kotihoito-ohjeitakin saanut? Ei kaikki puutumiset yms tuntemukset todellakaan ole oire vakavammasta ja varsinkaan syy mennä päivystystä ruuhkauttamaan turhaan.
Ensin kotihoitoa ja mikäli oireet pahenevat äkillisesti niin sitten hoitoon.

Vierailija
19/54 |
04.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 14:30"]

[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 13:57"][quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 12:49"] [quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 12:14"]Kai munkin sit ois pitäny yks yö lähtee päivystykseen kun toinen puoli kropasta (käsi ja jalka) puutuivat täysin kun makoilin sängyllä. Tai no siis tuli se puutuneisuuden pistelytuntemukset. Ainoa mitä tein oli se, et nousin ylös käppäilin hetken aikaa, venyttelin selkää, pyörittelin kättä ja menin takas makoilemaan. Oireet jatkui pitkälle yöhön ja unikin tuli sitten jossain vaiheessa. Aamulla kaikki oireet oli poissa ja minä kunnossa. En vaan jaksanut lähteä sairaalaan, saati häiritä ambulanssia tuolla. Tiesin kyllä, mistä tuo kaikki oireilu oli lähtöisin ja nyt sitten yritetäänkin siihen pureutua kunnolla, että saisin noi ongelmat pois lopullisesti. En jaksa hysterisoida tommosten kanssa kun puolieroja ei ollut havaittavissa missään vaiheessa tuon "kohtauksen" aikana. [/quote] No jopas tullu paljon alapeukkuja. Miksi? Senkö takia, etten hakeutunut hoitoon? Vai miksi? [/quote] Eriasia. Sulla ei ollut kellertävyyttä, tiedät että sulla on tuota vaivaa ollut ja meni ohi. Lisäksi aplla ei pysy lasi kädessä jne ni ei voida puhua että tilanne olisi sama.  [/quote] Meinaat, että mulla oli puristusvoimat täysin normaalit kun oli puutumista? Ei ollu ei. Mut toisaalt, mulla nyt on muutenkin puristusvoimat heikot tuolla puolen kehoa, mikä puutuikin sillon. Tälläkin hetkellä käsi hiukan lötkön oloinen ja heikon tuntuinen. Väristäkään et tiedä sanoa mitään kun et nähnyt, itseäni ei edes värit kiinnostaneet, vaan keskityin siihen, et onko puolieroja. Tilanne on eri, mut uskoisin ap:lla olevan siltikin vain niskan/hartian olevan sen verran pahasti jumissa ettei mistään sek vakavammasta ole kyse. Mulla jopa niska/hartia jumit aiheuttaa näkökentän sumentumista. Miksi panikoida tommosen asian kanssa kun hyviä kotihoito-ohjeitakin saanut? Ei kaikki puutumiset yms tuntemukset todellakaan ole oire vakavammasta ja varsinkaan syy mennä päivystystä ruuhkauttamaan turhaan. Ensin kotihoitoa ja mikäli oireet pahenevat äkillisesti niin sitten hoitoon.

[/quote]

Läpäti läpäti lässynlää. Keitä vaikka kahvit ja mene nurkkaan vänkäämään.

Vierailija
20/54 |
04.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap täällä, hengissä olen, lihasrelaksantteja sain ja nämä tuntuvat ihan hauskalta :D

Sanoivat että jos vasen käsi puutuu samalla tavalla niin heti ensiapuun.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän kahdeksan