Maija Vilkkumaa Ei. Selitättekö?
Katsoin nyt vasta eilisen Vain Elämää ja puhuivat tuossa että Ei -kappaleen c-osassa äiti kuolee. Itse aina nuorena kun tota biisiä kuuntelin, ajattelin että ehkä se tytär kuolee ja että biisin traagisuus tulee siitä että äiti on menettänyt jo yhden tyttärensä "maailmalle" (eli onko sitten kuollut/karannut/alkoholisoitunut/tullut riippuvaiseksi kovempiin aineisiin etc?) ja yrittää pitää viimeistä tytärtään väkisin poissa niistä kauheista houkutuksista ja vaaroista. Ja kun tytär lopulta karkaa ja äiti huomaa sen niin onkin jo myöhäistä ja sanat menee niin että "mutta tytär on kaukana ja lähellä kuuta". Tuon "lähellä kuuta" ymmärsin aina itse niin että on niin sanotusti jo noussut/nousemassa taivaaseen.
Mutta siis miten se ÄITI siinä kuolee? Sanathan menee siis näin C-osassa:
Ja yönä erään heinäkuun
tytär herää, pukeutuu,
ikkunasta lähtee maailman pauhuun.
Toisessa huoneessa
äiti suussaan tupakka
nukahtaa ja herää pian kauhuun
ja hän huutaa, tytärtään huutaa
mutta tytär on kaukana ja lähellä kuuta.
Voisitteko siis avata tätä mulle? Oon näköjään aina ymmärtänyt biisin ihan väärin :D
Kommentit (38)
Sammuu rööki suussa ja herää keskeltä tulipaloa.
Ahaa oke. Mä siis tosiaan aina aattelin niin että huutaa tytärtään kun ei löydä tätä huoneestaan ja on kauhuissaan juuri kun tajuaa menettäneensä toisenkin lapsensa. Kiitti selvennyksestä :) Ymmärsikö muuten kukaan muu koskaan tätä biisiä samoin kuin minä?
-ap
Äiti ajaa kieltämisellä ja vallankäytöllä tyttärensä luotansa ja apua tarvitessaan tytär ei ole enää auttamassa. Eli hyvin vertauskuvallinen laulu samalla.
Ja äiti on ajanut ensimmäisen tyttärensäkin maailmalle, eli äidin on hylännyt molemmat tyttäret.
Mä oon tajunnu tän biisin samoin kuin ap.
"Tee sun taiat
et äiti antaa mun mennä, antaa mun mennä"
"hän sanoo maailma on vaarojen karikko
se sama maailma siskosi vei
mä sanon viimeisen sanan ja se on ei"
"Tytär riuhtoo lukkoo
mut se ei aukee, ei se ei aukee"
"hän huutaa päästä mut ulos jumalauta"
Äiti luulee omistavansa tyttärensä eikä anna tälle vapautta eikä anna aikuistua joten tytär lähtee pois salaa. Ei ne tyttäret mun mielikuvissa koskaan hylänneet äitiä, vaan äiti pakotti ne olemaan luonaan ja ajoi näin pois.
Ymmärsin sen biisin aikoinaan samalla tavalla kuin sä. En jotenkin tajunnut, että äiti nimenomaan nukahtaa tupakka suussaan, vaan ajattelin että hän vain tupakoi hermoillessaan ja sitten lopulta nukahtaa ja kauhistuu huomatessaan tyttären olevan poissa.
Luultavasti en tajunnut sitä äidin kuolemaa koska siitä "tytär on kaukana ja lähellä kuuta" kohdasta tuli mullekin niin vahvasti sellainen mielikuva, että biisissä käy niin huono sattuma, että tytär joutuukin oikeasti johonkin onnettomuuteen tai rikoksen uhriksi heti kun päättää lähteä uhmaamaan äitiä.
Vasta nyt tajuan, että se toinenkin sisko oli ehkä vain lähtenyt pois, eikä niin että toinen sisko kuoli ja äiti alkoi sen takia ylisuojelevaksi eikä enää päästänyt toista tytärtään mihinkään.
Idea tässä todella on se, että äiti heijastaa omat suurelta osin aiheettomat pelot tyttäriinsä, siitä että se ulkona on paha maailma, turvallista on olla lukkojen takana kotona. Tarinassa korostuu se miten äiti on manipuloinut tyttärensä osittain rakkaudella omien pelkojensa vangeiksi.
Kumpikin tyttö kuitenkin valitsee elämän ja lähtee ulos maailmaan.Ihan normaaliin elämään, en usko että kyse huumeista yms. vaan äidin kuvitelmista, että maailma on vaarallinen.
Äiti jää yksin ja yhtäkkiä se vaara ei olekaan siellä ulkona maailmalla vaan siellä sisällä lukkojen takana.
Lopputulema on se, että elämästä ei selviä hengissä eleli kotona tai ulkona. Tärkeintä on elää se aika syntymän ja kuoleman välillä vapaana kuten haluaa, maistella sitä elämää eikä mennä sitä karkuun.
Kertookohan tuo biisi Maijan omasta elämästään? Jossain haastattelussa hänen äitinsä kyllä kiisti sen kertovan hänestä, mutta mutta..
Olen ymmärtänyt ihan samoin kuin ap.
[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 21:14"]
Idea tässä todella on se, että äiti heijastaa omat suurelta osin aiheettomat pelot tyttäriinsä, siitä että se ulkona on paha maailma, turvallista on olla lukkojen takana kotona. Tarinassa korostuu se miten äiti on manipuloinut tyttärensä osittain rakkaudella omien pelkojensa vangeiksi.
Kumpikin tyttö kuitenkin valitsee elämän ja lähtee ulos maailmaan.Ihan normaaliin elämään, en usko että kyse huumeista yms. vaan äidin kuvitelmista, että maailma on vaarallinen.
Äiti jää yksin ja yhtäkkiä se vaara ei olekaan siellä ulkona maailmalla vaan siellä sisällä lukkojen takana.
Lopputulema on se, että elämästä ei selviä hengissä eleli kotona tai ulkona. Tärkeintä on elää se aika syntymän ja kuoleman välillä vapaana kuten haluaa, maistella sitä elämää eikä mennä sitä karkuun.
[/quote]
Vau! Tää oli oikeesti tosi hienosti kirjotettu :) Nyt tajusin oikeesti mistä biisissä on kyse. Kiitos!
Joo itse ehkä katsoin tota kappaletta silloin liian konkreettisesti enkä osannut ajatella noita vertauskuvia niin hyvin. Olin vasta 9 kun tämä biisi julkaistiin ja aloin silloin fanittamaan Maijaa ja erityisesti tätä kappaletta. Sitten kun sen tietyn kuvan kappalseesta sai nuorena niin eihän sitä osannut edes kyseenalaistaa että meniskö sittenkään näin.
-ap
[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 21:18"]
Kertookohan tuo biisi Maijan omasta elämästään? Jossain haastattelussa hänen äitinsä kyllä kiisti sen kertovan hänestä, mutta mutta..
[/quote]
En usko. En ole koskaan kuullut Maijan tai kenenkään hänet tuntevan sanovan, edes vihjaavan näin
Joo mäkin olin tulkinnut sen niin, että äiti herää ja tajuaa, että nyt se likka on karannut.
Mä en edes tiennyt ennen eilistä, että siinä mainitaan sana tupakka. Olen kuullut sen aina ennen jotenkin epäselvästi ja luullut kanssa että se kauhuun herääminen tarkoittaa sitä, että se äiti herää jotenkin paniikissa tajuten että tytär on kadonnut. Luin Vain elämää jälkeen netistä sanat ja katsoin musiikkivideon. Oli mullistava ahaa-elämys näin yli kymmenen vuotta biisin ilmestymisen jälkeen. Näin aiheesta jopa unta. :D
Mä oon aina kuullut, että äiti herää "pauhuun" eikä kauhuun, siistulen äänen pauhuun. En tiedä, mikä on oikea snoitus, oon aina inhonnut kyseistä biisiä kuten muutakin vilkumaan tuotantoa.
mutta oikeasti elämässä tärkeintä ei TIETENKÄÄN ole elää aika syntymän ja kuoleman välillä "niin kuin haluaa". On syytä ottaa vähän muitakin huomion, muutenhansi päätyy tarinan äidiksi!
Mä en ole koskaan tajunnut että mitä sillä silmien sumeudella tarkoitetaan?
Mä kuulin kauan sen riuhtoo lukkoo -kohdan että "riuhtuu lukkoon." Riuhtuminen tarkoittaisi siis jotain vastaavaa kuin kuihtuminen ja lukossa oleminen sitä että masentuu ja ei enää puhu asioistaan. :D
[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 23:12"]Mä kuulin kauan sen riuhtoo lukkoo -kohdan että "riuhtuu lukkoon." Riuhtuminen tarkoittaisi siis jotain vastaavaa kuin kuihtuminen ja lukossa oleminen sitä että masentuu ja ei enää puhu asioistaan. :D
[/quote][quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 23:12"]Mä kuulin kauan sen riuhtoo lukkoo -kohdan että "riuhtuu lukkoon." Riuhtuminen tarkoittaisi siis jotain vastaavaa kuin kuihtuminen ja lukossa oleminen sitä että masentuu ja ei enää puhu asioistaan. :D
[/quote]
Riutua..........
tupakasta syttyy tulipalo