Maija Vilkkumaa Ei. Selitättekö?
Katsoin nyt vasta eilisen Vain Elämää ja puhuivat tuossa että Ei -kappaleen c-osassa äiti kuolee. Itse aina nuorena kun tota biisiä kuuntelin, ajattelin että ehkä se tytär kuolee ja että biisin traagisuus tulee siitä että äiti on menettänyt jo yhden tyttärensä "maailmalle" (eli onko sitten kuollut/karannut/alkoholisoitunut/tullut riippuvaiseksi kovempiin aineisiin etc?) ja yrittää pitää viimeistä tytärtään väkisin poissa niistä kauheista houkutuksista ja vaaroista. Ja kun tytär lopulta karkaa ja äiti huomaa sen niin onkin jo myöhäistä ja sanat menee niin että "mutta tytär on kaukana ja lähellä kuuta". Tuon "lähellä kuuta" ymmärsin aina itse niin että on niin sanotusti jo noussut/nousemassa taivaaseen.
Mutta siis miten se ÄITI siinä kuolee? Sanathan menee siis näin C-osassa:
Ja yönä erään heinäkuun
tytär herää, pukeutuu,
ikkunasta lähtee maailman pauhuun.
Toisessa huoneessa
äiti suussaan tupakka
nukahtaa ja herää pian kauhuun
ja hän huutaa, tytärtään huutaa
mutta tytär on kaukana ja lähellä kuuta.
Voisitteko siis avata tätä mulle? Oon näköjään aina ymmärtänyt biisin ihan väärin :D
Kommentit (38)
Olin ymmärtänyt kuin AP.
Näitä tulkintoja lukiessa sanat sai lisää syvyyttä. Äiti oli kieltänyt ja estellyt, ettei lapset pääse pahan äärelle ulkomaailmaan ja kotiinsa sitten kuoli. Särmää riittää.
Mustahan alkaa kuoriutua Maija fani. (en laulun!)
[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 23:21"]
Mä olen aina ajatellut että se äiti kuolee tulipaloon, kun videossakin on tulipalo. Oletan että äidin silmät sumenee kun alkaa taju mennä savussa tai on humalassa. Mä ymmärrän sen tyttären olon lähellä kuuta, että hän on lähellä unelmiaan ja tavoitteitaan, vihdoin vapaana.
[/quote]
Mä taas aina ymmärsin että silmät sumenee kyynelistä. Sitähän se varmaan ekoissa kertseissä tarkoittaakin. Ehkä viimeisessä savusta tai tajun menosta.
Mielenkiintoista, että joku muukin on aina inhonnut näitä lauluja. Musta ne on kammottavia.
[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 21:26"][quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 21:18"]
Kertookohan tuo biisi Maijan omasta elämästään? Jossain haastattelussa hänen äitinsä kyllä kiisti sen kertovan hänestä, mutta mutta..
[/quote]
En usko. En ole koskaan kuullut Maijan tai kenenkään hänet tuntevan sanovan, edes vihjaavan näin
[/quote]
Ainakin Maija on kertonut pyytäneensä äidiltään anteeksi kappaleen kirjoittamista, koska niin moni on kuvitellut sen pohjautuvan hänen omiin kokemuksiin ja äiti on saanut aiheesta paskaa niskaan. Eli ei kerro omasta äitisuhteesta.
Itse miellän lopun niin, että tytär sai pelastettua itsensä viime hetkellä. Tulipalo ei johtunut hänen karkaamisestaan ja jos hän ei olisi karannut, olisi hänkin kuollut lukittuun taloon sisälle.
Siskon suhteen on kaksi vaihtoehtoa. Joko äiti on aina ollut samanlainen ja sisko on vastaavasti karannut, tai sitten siskolle on oikeasti käynyt huonosti (huumeet tms) ja äidistä on sen vuoksi tullut ylisuojeleva nuorempaa kohtaan.
[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 10:35"]Itse miellän lopun niin, että tytär sai pelastettua itsensä viime hetkellä. Tulipalo ei johtunut hänen karkaamisestaan ja jos hän ei olisi karannut, olisi hänkin kuollut lukittuun taloon sisälle.
Siskon suhteen on kaksi vaihtoehtoa. Joko äiti on aina ollut samanlainen ja sisko on vastaavasti karannut, tai sitten siskolle on oikeasti käynyt huonosti (huumeet tms) ja äidistä on sen vuoksi tullut ylisuojeleva nuorempaa kohtaan.
[/quote]
Mä ymmärsin että tyttö lähti menemään jo aiemmin ja äiti jäi kotiin, jossa myöhemmin yöllä syttyi tulipalo. Kuten Maija ohjelmassa sanoi, niin siinä tulee sitten se tilanne että mitä jos tyttö ei olisikaan juuri tänä yönä karannut niin hän olisi mahdollisesti voinut estää tulipalon leviämisen ja äidin kuoleman.
[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 10:35"]Itse miellän lopun niin, että tytär sai pelastettua itsensä viime hetkellä. Tulipalo ei johtunut hänen karkaamisestaan ja jos hän ei olisi karannut, olisi hänkin kuollut lukittuun taloon sisälle.
[/quote]
Mä ymmärsin että tyttö lähti menemään jo aiemmin ja äiti jäi kotiin, jossa myöhemmin yöllä syttyi tulipalo. Kuten Maija ohjelmassa sanoi, niin siinä tulee sitten se tilanne että mitä jos tyttö ei olisikaan juuri tänä yönä karannut niin hän olisi mahdollisesti voinut estää tulipalon leviämisen ja äidin kuoleman.
onko siinä musiikki videossa se nainen joka itkee lopussa se tyttö joka karkasi? jäi askarruttamaan..
onko siinä musiikki videossa se nainen joka itkee lopussa se tyttö joka karkasi? jäi askarruttamaan..
Enpä ole koskaan ajatellut tätä näin traagisesti. Minusta siinä kerrottiin vain teinitytöstä, jota keljuttaa, kun äiti ei päästä bailaamaan.
Minä olen ymmärtänyt, että se äiti on ihan sekopää ja sen takia silmät ovat sumeat. Ja minäkin olen jotenkin aina ajatellut, että kauhu, johon herää on tyttären karkaaminen, mutta tietenkin kun tarkemmin ajattelee, tupakka suussa nukahtaminenhan tarkoittaa tietysti tulipaloa.
Joo mäkin olin jo onnellisesti siinä luulossa, että nyt se Maija Vilkkumaa on sitten karannut, eikä tule hoopoilemaan enää. Mutta, mutta...kun on niin pakko näyttää, että haloo, mä oon taas täällä, niin mä en voi muuta kun kirkua ja lähteä karkuun.
Vierailija kirjoitti:
Mä en ole koskaan tajunnut että mitä sillä silmien sumeudella tarkoitetaan?
Kännissä. Alkoholisoitunut äiti.
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoista, että joku muukin on aina inhonnut näitä lauluja. Musta ne on kammottavia.
Samaa mieltä, kammottavia lauluja esittää vain itse...k...o
Vilkkumaa niminen Maija on sellainen maija, että mä en jaksa. Iltsikassa ( 23.2.2021) maija lurittelee hauskan vitsin itsestään ja luulee, että se on hauskaa, kun ihmiset eivät tykkää kun maija fiilistelee VOF:ssä kun näyttää aivan bimbolta. Kiehnäämistä. Miksi maija kiehnää, mikä ihmistä vaivaa? Noloa. maija, lopeta teatteri ja typerä voimisteluactionilainen.
Lisää tällasia ketjuja, kiitos!
En ehtinyt mukaan ja nyt ei ole mitään lisättävää.
Mä olen aina ajatellut että se äiti kuolee tulipaloon, kun videossakin on tulipalo. Oletan että äidin silmät sumenee kun alkaa taju mennä savussa tai on humalassa. Mä ymmärrän sen tyttären olon lähellä kuuta, että hän on lähellä unelmiaan ja tavoitteitaan, vihdoin vapaana.