Notkeus ei katso kokoa: Pluskokoinen joogi taipuu uskomattomiin asentoihin
http://www.iltalehti.fi/hyvaolo/2015091720366497_ie.shtml
Vau! Pitäisi varmaan itsekin aloittaa joogaaminen... Olen pienikokoinen enkä voisi edes kuvitella itseäni noihin asentoihin!
Kommentit (33)
[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 21:04"]
[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 20:45"]
Minusta tuo näyttää ihan tavalliselta notkeudelta treenaamattomalle nuorelle naiselle, paitsi tuo jalkojen levitys pää alaspäin. Odotin kyllä ihan muuta eli kyllä tuon perusteella koko vaikuttaa erittäin paljon.
Lihavakin voi kaiketi menestyä passiivisissa asennoissa, joissa vain lässähdetään johonkin asentoon, mutta esim.baletin ja taitoluistelun kehonhallintaa ja aktiivista voimaa ja notkeutta ja tasapainoa yhtä aikaa vaativia taivutuksia ei voi noin vain tehdä.
-Mies 29v + 1v-
[/quote]
Taas mies 29 v + 1 v avautuu asioista, joista ei tiedä mitään. Tervetuloa meidän fitjooga-tunnille, jossa ei todellakaan "lässähdetä johonkin asentoon", vaan tehdään koko tunti todella paljon töitä. En usko, että sinä mitenkään erityisen liikunnallinen oletkaan, mutta huvittaisi joskus nähdä kun joku salilla kymmenen vuotta punttia nostanut äijän köriläs yrittäisi venkoilla joogatunnin läpi. Otappa tästä vaikka ensalkuun lauantai-illan treeniksi mallia:
[/quote]En ole sanonut että juuri teidän fitjooga-tunnilla lässähdetään asentoon, vaan tarkoitin passiivisen ja aktiivisen notkeuden eroa. On eri asia pitää raajaa taivutuksessa sen omalla voimalla kuin antaa painovoiman viedä se johonkin asentoon. On jopa eri asia potkaista jalka korkealle ylös ja nostaa se hitaasti ylös käden avulla ihan samaan korkeuteen.
Heh. Olen käynyt joogakurssin ja vaikka mitä muuta ja myös nostanut punttia kymmenisen vuotta. En todellakaan vähättele esteettisiä lajeja ja sen semmoista, vaan en vain pitänyt tuota linkin naista NIIN ihmeellisenä verrattuna lukuisiin muihin naisiin. Tietysti vertailua vaikeuttaa se, että todella painavia tai lihavia ihmisiä on vain pieni osa väestöstä ja vertauskohtia on rajallisesti. Eli painoon suhteutettuna tuo nainen on varmaan todella hyvä, mutta minulle ei tullut sellainen vaikutelma että "notkeus ei katso kokoa" koska edelleen ne supernotkeat ovat yleensä tikunlaihoja ja ne isommat enemmänkin spesialisteja, jotka taipuvat esim.jaloista, mutta eivät selästä.
-Mies 29v + 1v-
[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 21:08"]
[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 21:01"]Toivottavasti vähitellen alettaisiin tajuta, että ylipaino ei ole sama asia kuin huono kunto. Mulla on yksi kaveri, joka on koko ikänsä ollut isompi kuin muut, nyt aikuisena taitaa olla 175-senttinen ja noin 100-kiloinen. On kuitenkin lapsesta asti harrastanut tanssia, joogaa yms. ja peittoaa varmasti useimmat samanikäiset naiset aerobisessa kunnossa ja notkeudessa. On vaan luonnostaan iso ja tykkää hyvästä ruuasta, joten paino ei laske vaikka useamman kerran viikossa liikkuukin. [/quote] Ei ole olemassa mitään luonnostaan isoa......
[/quote]
Hmm, no ei varmaan, mutta tarkoitin sitä, että on ollut aina iso, siis ihan vauvasta saakka. Ja on aivan sama ruumiinrakenne kun hänen äidillään ja isoäidillään jne. Eli sikäli "luonnostaan", vaikka varmaan oikeanlaisella ruokavaliolla laihtuisi, mutta oletan että se on vaikeampaa, jos aineenvaihdunta on hidas ja paino on syntymästä saakka ollut käyrien yläpuolella?
[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 21:01"]
Toivottavasti vähitellen alettaisiin tajuta, että ylipaino ei ole sama asia kuin huono kunto. Mulla on yksi kaveri, joka on koko ikänsä ollut isompi kuin muut, nyt aikuisena taitaa olla 175-senttinen ja noin 100-kiloinen. On kuitenkin lapsesta asti harrastanut tanssia, joogaa yms. ja peittoaa varmasti useimmat samanikäiset naiset aerobisessa kunnossa ja notkeudessa. On vaan luonnostaan iso ja tykkää hyvästä ruuasta, joten paino ei laske vaikka useamman kerran viikossa liikkuukin.
[/quote]
Ei ole automaattisesti sama asia, mutta yhdeksässä tapauksessa kymmenestä lihava on myös huonokuntoinen. Luonnostaan iso tarkoittaa sitä, että on aina syönyt liikaa ja syö edelleenkin. Mieti miten hyvä hän olisi, jos vararavinto ei olisi tiellä hidastamassa.
[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 21:09"]
[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 21:05"]Eihän tuossa ole mitään ihmeellistä. Nuo liikkeet eivät vaadi joogataustaa, vaan ihan normaali luontainen notkeus riittää. Itseltä onnistuu kaikki muut paitsi ensimmäinen (en uskalla kokeilla), vaikka olen bmi 31, enkä harrasta joogaa. [/quote] Laita video niin uskotaan.
[/quote]
En laita. Saa olla aikamoinen pölkky, jollei noihin asentoihin taivu. Otan osaa.
[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 21:14"]
[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 21:08"]
[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 21:01"]Toivottavasti vähitellen alettaisiin tajuta, että ylipaino ei ole sama asia kuin huono kunto. Mulla on yksi kaveri, joka on koko ikänsä ollut isompi kuin muut, nyt aikuisena taitaa olla 175-senttinen ja noin 100-kiloinen. On kuitenkin lapsesta asti harrastanut tanssia, joogaa yms. ja peittoaa varmasti useimmat samanikäiset naiset aerobisessa kunnossa ja notkeudessa. On vaan luonnostaan iso ja tykkää hyvästä ruuasta, joten paino ei laske vaikka useamman kerran viikossa liikkuukin. [/quote] Ei ole olemassa mitään luonnostaan isoa......
[/quote]
Hmm, no ei varmaan, mutta tarkoitin sitä, että on ollut aina iso, siis ihan vauvasta saakka. Ja on aivan sama ruumiinrakenne kun hänen äidillään ja isoäidillään jne. Eli sikäli "luonnostaan", vaikka varmaan oikeanlaisella ruokavaliolla laihtuisi, mutta oletan että se on vaikeampaa, jos aineenvaihdunta on hidas ja paino on syntymästä saakka ollut käyrien yläpuolella?
[/quote]
Ai tätä hidas aineenvaihdunta -selittelyä taas viljellään. No kasvaako hänellä hiukset ja kynnet erityisen hitaasti? Onko harvoin nälkä, kun ruoka sulaa hitaasti? Ei vissiin. Eli normaali aineenvaihdunta. Paino syntymästä asti käyrien yläpuolella, koska lihavat äidit saavat lihavia lapsia ja opettavat heille elintavat, joilla pysyy lihavana. Sori nyt kun tarrasin tällä tavalla sun sanoihin mutta mua kiukuttaa, kun epäterveellisiä elintapoja puolustellaan asioilla, joilla ei ole mitään todellisuuspohjaa.
Mä olen luonnostaan kankea pölkky. En taivu oikein mihinkään asentoon, jalat leviävät hädin tuskin 90 asteen kulmaan, en pysty istumaan kyykyssä, kun lennän takapuolelleni, olen oikeasti ihan tajuttoman jäykkä. Lapsena harrastin voimistelua ja balettia, nuorena taas joogaa, mutta ei auttanut jäykkyyteen. Olin lapsena ja nuorena alipainoinen ja nyt aikuisena normaalipainoinen.
[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 21:23"]
[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 21:09"]
[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 21:05"]Eihän tuossa ole mitään ihmeellistä. Nuo liikkeet eivät vaadi joogataustaa, vaan ihan normaali luontainen notkeus riittää. Itseltä onnistuu kaikki muut paitsi ensimmäinen (en uskalla kokeilla), vaikka olen bmi 31, enkä harrasta joogaa. [/quote] Laita video niin uskotaan.
[/quote]
En laita. Saa olla aikamoinen pölkky, jollei noihin asentoihin taivu. Otan osaa.
[/quote]
Senkin trolli. -ap
[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 20:45"]
Minusta tuo näyttää ihan tavalliselta notkeudelta treenaamattomalle nuorelle naiselle, paitsi tuo jalkojen levitys pää alaspäin. Odotin kyllä ihan muuta eli kyllä tuon perusteella koko vaikuttaa erittäin paljon.
Lihavakin voi kaiketi menestyä passiivisissa asennoissa, joissa vain lässähdetään johonkin asentoon, mutta esim.baletin ja taitoluistelun kehonhallintaa ja aktiivista voimaa ja notkeutta ja tasapainoa yhtä aikaa vaativia taivutuksia ei voi noin vain tehdä.
-Mies 29v + 1v-
[/quote]
Kesken kaiken keskusteluun tupsahtaneena totean tähän katsoneeni just videopätkän varsin pyöreästä tankotanssijasta, joka tekee huimia liikkeitä. Niissä ei todellakaan vain lässähdetä asentoon vaan hallitaan kehoa. Mykistävä esitys! Liikkuu FB:ssä.
[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 21:28"]
Mä olen luonnostaan kankea pölkky. En taivu oikein mihinkään asentoon, jalat leviävät hädin tuskin 90 asteen kulmaan, en pysty istumaan kyykyssä, kun lennän takapuolelleni, olen oikeasti ihan tajuttoman jäykkä. Lapsena harrastin voimistelua ja balettia, nuorena taas joogaa, mutta ei auttanut jäykkyyteen. Olin lapsena ja nuorena alipainoinen ja nyt aikuisena normaalipainoinen.
[/quote]Luonto on julma tuossa asiassa; toisille tuo ominaisuus tulee kuin itsestään ja eivät sellaiset ihmiset sitten voikaan ymmärtää miksi joku venytys ei esim.toimi jollekin muulle.
Yksi yhtymäkohta voimailuun on eräänlainen häpeän kulttuuri, joka on kyllä paljon enemmän näkyvillä voimalajeissa ja bodauksessa. On tehty kaikenlaista kirjaa ja videota, joissa väitetään kenen tahansa pääsevän tiettyyn asentoon, vaikka oikeasti näin ei ole. Seurauksena on paljon ajanhukkaa ja tuskanhikeä- ja kyyneleitä. Voimailukulttuurissa taas sanotaan, että mies kuin mies voi nostaa X kiloa kunhan vain treenaa "oikein", vaikka oikeasti useimmilla saleilla ei ikinä näe niin tapahtuvan.
Onneksi monia fyysisiä ominaisuuksia (voima, kestävyys, osittain notkeuskin) voi kehittää ja ennen kaikkea lajikohtaisia taitoja voi kehittää missä iässä tahansa.
-Mies 29v + 1v-
[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 20:45"]Minusta tuo näyttää ihan tavalliselta notkeudelta treenaamattomalle nuorelle naiselle, paitsi tuo jalkojen levitys pää alaspäin. Odotin kyllä ihan muuta eli kyllä tuon perusteella koko vaikuttaa erittäin paljon.
-Mies 29v + 1v-
[/quote]
Kuule, jooga vaatii ihan pirusti kehonhallintaa. Nimenomaan se, että pidät sen kroppasi asanoissa. Yritä pelkästään seistä yhdellä jalalla toinen käsi ylhäällä ja laske 5-10 hengityskiertoa. Harjoittelematta tuokin on aikuiselle paha. Että jooga on nimenomaan sitä aktiivista työskentelyä ja osa jooga-asanoista on suoraan verrannollisia akrobatiaan. Lisäksi, jos tietäisit joogasta mitään, niin suurimmassa osassa tehdään mm. siirtymät punnerruksin ja hypyin. Ei siis vaan venytellä ja "lässähdetä" :D
[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 21:06"]
[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 20:59"]
Ihmisillä, jopa lääkäreillä, on ihmeelliset asenteet ylipainoisia kohtaan. Unohdetaan, että ylipainoinen voi olla hyvässä fyysisessä kunnossa ja ei lihoessa liikunnalliset taidot ja ominaisuudet, kuten notkeus häviä minnekään.
Itse asiassa, ylipainoisella joka liikkuu normaalisti pitää olla normaalia parempi tasapaino ja vahvempi lihaksisto, koska joka askeleella ja joka liikkeessä ylipainoisella on ikään kuin monen kymmenen kilon puntit käsissä, mahassa tai jaloissa verrattuna normaalipainoiseen.
Tulee mieleen runsaasti ylipainoinen Holley Mangold. Hänhän on olympiaurheilija. Edusti USA:ta.
http://www.iltalehti.fi/nainen/2012080715928820_na.shtml
[/quote]Tuossa on vaan se juttu että lihavan sydän joutuu paljon kovempaan rasitukseen samassa suorituksessa kuin hoikan ja sama juttu nivelien sun muiden kanssa. Jos lihava vain istuisi sohvalla, verenpaine pysyisi riskirajojen alapuolella ja paikat eivät pamahtaisi hajalle. Tuossa mielessä lihavuus yhdistettynä raskaaseen säännölliseen liikuntaan on kuin resepti lyhytikäisyyteen.
-Mies 29v + 1v-
[/quote]
Aivan, mutta riippuu lajista. Jos harrastaa vesilajeja, ei nivelille tule liikaa painoa. Samoin salilla on mahdollista tehdä liikkeet rasittamatta niveliä. Ja joogakaan ei ole huono kun valitsee asennot oikein.
Liikunta voi todella rasittaa sydäntä ja verenkiertoelimistöä liikuntatilanteessa, mutta toisaalta säännöllinen kestävyysliikunta parantaa sydämen ja verenkierron toimintaa pidemmän päälle.
Tärkeää on siis valita laji ja suoristustaso oikein. Eikä lähteä revittämään liikaa, välttää liikuntaa flunssassa yms. Kuumalla pitää muistaa myös rajansa. Ja lepo liikunnan välillä on muistettava. Puhumattakaan vaikkapa kengistä ja muista välineistä.
Jos mennään yksityiskohtiin, tässä ei puhuta valtavan ylipainoisista vaan noin max. BMI 35. Jos vyötärö on alle 90 cm naisella, 100 cm miehellä, eikä ole verenpainetautia, korkeaa kolesterolia ja/tai diabeteksen oireita, niin silloin ei ole yhtään enemmän vaaravyöhykkeessä kuin jos olisi BMI25.
Ongelmana tuossa on tuo painoindeksi, se ei ole aina täsmällinen mitta. Se ei kerro kehonkoostumusta, eikä ota huomioon kehon rakenteellisia seikkoja. Tiettyjen vahvaa lihaksistoa ja tanakkaa ruumiinrakentta vaativien lajien huippu-urheilijat olisivat painoindeksin mukaan ylipainoisia ja pitkänmatkanjuoksijat lähes alipainoisia suhteessa.
Mun mielestä vaan fakta, että lievästi ylipainoisenakin voi olla hyvässä kunnossa ja terve, on hyvä muistaa, koska se kannustaa ihmisiä liikkumaan eikä jättäytymään sohvan pohjalle jos on tullut vaikka 15 kg ylipainoa.
Ylensääkin ajatus, joka on valitettavan yleinen nykyään, että ylipaino määrittelisi ihmisen kokonaan fyysisesti ja psyykkisesti sekä älyllisesti, ja että kaikki ylipainoiset ovat samanlaisia, on todella virheellinen.
[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 21:17"][quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 21:01"]
Toivottavasti vähitellen alettaisiin tajuta, että ylipaino ei ole sama asia kuin huono kunto. Mulla on yksi kaveri, joka on koko ikänsä ollut isompi kuin muut, nyt aikuisena taitaa olla 175-senttinen ja noin 100-kiloinen. On kuitenkin lapsesta asti harrastanut tanssia, joogaa yms. ja peittoaa varmasti useimmat samanikäiset naiset aerobisessa kunnossa ja notkeudessa. On vaan luonnostaan iso ja tykkää hyvästä ruuasta, joten paino ei laske vaikka useamman kerran viikossa liikkuukin.
[/quote]
Ei ole automaattisesti sama asia, mutta yhdeksässä tapauksessa kymmenestä lihava on myös huonokuntoinen. Luonnostaan iso tarkoittaa sitä, että on aina syönyt liikaa ja syö edelleenkin. Mieti miten hyvä hän olisi, jos vararavinto ei olisi tiellä hidastamassa.
[/quote]
Saisiko tutkimustietoa vahvistukseksi tuolle väittämälle, että "yhdeksän kymmenestä lihavasta on myös huonokuntoinen"?
[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 21:05"]Eihän tuossa ole mitään ihmeellistä. Nuo liikkeet eivät vaadi joogataustaa, vaan ihan normaali luontainen notkeus riittää. Itseltä onnistuu kaikki muut paitsi ensimmäinen (en uskalla kokeilla), vaikka olen bmi 31, enkä harrasta joogaa.
[/quote]
Laita video niin uskotaan.