Mistä lähtien virpojat ovat kulkeneet Star Wars -asuissa?
Kommentit (136)
Muistan miten ujona tyttönä innostuin kerran virpomisesta, koristelin oksat ja laitoin asun valmiiksi. Olin jännittynyt. Sitten oven avasi vihainen aikuinen, joka raivostui. En virponut enää ikinä missään ja muistan sen järkytyksen varmaan loppuikäni.
Ei kai ole suuri vaiva laittaa vaikka lappua oveen että ei virpojille tai sitten antaa palkaksi 15s maksava tikkari tai 20s maksava lakupötkö.
Eikös sellainen goottityyli kävisi virpojille hyvin? Mustaa lateksia ja violetteja huiveja. Ristejä kilisemään ketjuissa kaulaan ja rekvisiitaksi vaikka myrkkykäärme. Mukaan pieni radio, josta soittavat kirkonpolttoheviä. Ja sanoma tietysti on, että tupakkaa tai turpaan.
En anna pääsiäismunia, jos on pukeutunut keisarin joukkoihin puhumattakaan Darth Vaderista. Jos on Leia, Luke, Obi Wan Kenobi tai Cheewie, niin annan.
Vierailija kirjoitti:
Tulipa surullinen mieli joidenkin vastaajien puolesta😢❤️ Elämänasenne vaikuttaa niin ankealta ja synkältä. Minusta lasten iloa on aina ihana myötäelää, pukeutuivat sitten miten tahtoivat. Muistan sen riemun ja jännityksen myös omasta ja lapseni lapsuudesta. Ovikelloa ei tosiaankaan ole pakko avata. Tai jos sen soiminenkin häiritsee, niin oveen voisi laittaa vaikkapa lapun "ei virpomista kiitos". Olisiko mahdollista ajatella, että soisitte sen ilon muille, vaikka itse ette haluaisikaan osallistua. Itsekään en tänä vuonna avaa ovea, koska olen koronassa.
Virpojat ovat häiriköitä. Srn pitäiI mennä niin, että ne jotka halyVat virpomista niin ne laittavay lapun ovelleen ja niillä joilla ei ole lappua ovella tarkoittaa sitä ettei saa tulla häiritsemään. Tämä perinne on RIESA.
Vierailija kirjoitti:
90-luvulla kyllä kaikki pojatkin pukeutui noidiksi ja johonkin pääsiäiseen liittyvään. Minullakin oli kahvipannu, huivi, pajunvitsoja ja punaa poskilla. Samoin kavereilla.
Nykyajan lapset/vanhemmat ei varmaan oikein ymmärrä mitä virpominen tarkoittaa joten otetaan halloween asut.
M33
Sikäli mielenkiintoista, että moni virpojaikäisen lapsen vanhempi on juuri sinunikäisesi samoilla lapsuudenkokemuksilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei virpomiseen kuulu mitkään noidan asutkaan millään tavalla.
En silti näe asiaa pahana - olisi se joulukin aika ankea, jos mitään muutoksia ei olisi sen vietossa tapahtunut.Päättäisivät nyt vaan nuo noitavirpojat, mikä on se päivä kun virvotaan. Virpomisperinteessähän se on palmusunnuntai, kun taas trulleilla viikkoa myöhemmin - ja sekin vaihtelee, kierretäänkö lauantaina vai sunnuntaina.
Voisivatko nämä virpojat perustaa vaikka Facebook-ryhmän ja tunnistaa siten toisensa. Kävisivät sitten toistensa ovilla virpomassa ja jättäisivät häiritsemättä muita ihmisiä, joita se touhu vaan ärsyttää.
Tai jos sä vain laittaisit oveen lapun "ei virpojia"?
En laita. Kerjäläis-Virpojat painukoon helvettiin kotirauhaa häiriköimästä.
Useimmissa taloyhtiöissä onkin rappukäytävässä "kaupustelu ja kerjääminen kielletty" -kyltti. Se koskee tietenkin myös virpojia.
Soitan muutenkin poliisit jos joku kerjäläis-virpoja yrittää pimpottaa ovikelloa. Siinähän kusipäät itkevät kun tulevat vieraiden ihmisten ovelle terrorisoimaan :)
Soita vaan. Ovikellon soittaminen ei ole rikos.
Kotirauhan häirintä on rikos ja virpoja kakaranne saavat siitä rangaistuksen vaikka kuinka itket.
Meillä tulee ehdoton EI häiriköinnille ja kerjäämiselle eli virpomiselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun kyse ei enää ole kristillisestä uskosta, ei perinteistä eikä arvoista. Surullista.
Miten pääsiäisnoidat liittyy kristinuskoon? Voitko selittää, kiitos!
Virpojat eivät ole koskaan olleet mitään noitia. Mutta trullit on aina noitia tai vastaavia pahuutee liittyviä hahmoja. Perustuu kahteen eri asiaan pääsiäisen aikaan. Nykyään on vain jostain kumman syystä virpojatkin alkaneet pukeutua trulleiksi.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vaan virpojat, lähiömme ainoan pajupensaan kaikki kissaoksat on revitty pois. Pajunkissat ovat kauniita, kun saavat kasvaa isoiksi keltaisiksi pörrökukiksi, jotka ovat tärkeä ravinnonlähde ensimmäisille pölyttäjille.
Kertoo jotain karua myös siitä lähiöstä, että pajua kasvaa vain yksi pensas. Alue rakennettu umpeen.
Vierailija kirjoitti:
Eikös sellainen goottityyli kävisi virpojille hyvin? Mustaa lateksia ja violetteja huiveja. Ristejä kilisemään ketjuissa kaulaan ja rekvisiitaksi vaikka myrkkykäärme. Mukaan pieni radio, josta soittavat kirkonpolttoheviä. Ja sanoma tietysti on, että tupakkaa tai turpaan.
Ei virpojille, mutta trulleille joo, kävisi hyvin. Nämähän on kaksi eri perinnettä jotka perustuu ihan eri asioihin. Siksi myös eri päivinä se toiminta.
Vierailija kirjoitti:
Eli ap näki yhdet virpoja Star Wars asuissa ja yleisti että nykyään kaikki pukeutuvat niihin?
Itse kyllä mielelläni annan palkan jos on pukeuduttu edes jotenkin. Viime vuonna kävi pari porukkaa jossa lapset oli jo oikeasti aika isoja virpomaan eikä olleet pukeutuneet ollenkaan. Silloin teki mieli sanoa ettei saa virpoa. Vitsatkin oli huonosti koristeltu, ehkä yksi tai kaksi sulkaa hätäisesti teipattu kun oli hoksattu että voisi saada naapurustosta vielä ilmaiseksi herkkuja. Ja minua ei siis muuten virpominen häiritse mutta toivoisin, että antamaani palkkaa vastaan saisin tietysti hienosti koristellun vitsan ja että virpojat olisivat sen verran nähneet vaivaa palkan eteen että ovat pukeutuneet kuten asiaan kuuluu.
Ei virpojien vaatteilla ole mitään väliä, siinä on se pajunkissa se juttu, trullit taas on pukeutuneita noidiksi ja muiksi pahoiksi tyypeiksi, trullittelu ja virpominen on kaksi ihan eri asiaa ja eri perinnettä jotka perustuu eri juttuihin ja ne on eri päivinäkin.
Vierailija kirjoitti:
Goottinoidat ovat perinteistä halloween-kuvastoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä väliä sillä on, mihin pukeutuvat? Ajatus on tärkein.
Mikä ajatus? Se että saa karkkia?
Minäkin taidan lähteä vähän virpomaan. Ja otan mukaan pari prätkäjengiläistä.
Meillä on sitten pikkaisen kovemmat palkkavaatimukset.
Miten pitkään palmusunnuntain virpojat ovat ylipäätään pukeutuneet jonkinlaiseen asuun?
Mun lapsuudessa ei pukeuduttu ja olen 60-luvun lapsi. Vitsat oli kyllä koristeltuja.
Eikä käyty umpivieraitten ovilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun kyse ei enää ole kristillisestä uskosta, ei perinteistä eikä arvoista. Surullista.
Sitä mä nimenomaan surenkin, kun enää ei ole haisuakaan siitä, mikä kuuluu kristinuskoon, mikä ei. Uskonasiat on loattu.
Sana kiitos on myös pilattu, sillä voi kuitata vittuilun silloin kun ei edes ymmärrä lukemaansa tai kuulemaansa, joten ole hyvä vaan.Ajatteletko, että entisaikain ihmisillä, jotka ovat yhdistäneet esikristilliset perinteet osaksi kristinuskon harjoittamista, sitten on ollut käsitys siitä, mikä on kristillistä ja mikä ei?
Jos tulet kommentoimaan noin tällaiseen ketjuun, niin joo, kyllä voi päätellä, että pidät pääsiäisnoitia jonkinlaisena osana kristillisiä perinteitä. Etkä ole tässä ketjussa ainoa, joka niin ajattelee.
En tavoita, miten käsität asian, sen hahmotelman saat toki pitää, mutta oman kantani kristilliseen perinteeseen tiedän, ja sen pidän. Sen mukaan palmusunnuntaihin ei kuulu pahuus, noidat jotka olivat vallassa lankalauantai ja pääsiäissunnuntain välisenä yönä, jolloin Jeesus oli kuolleena haudassaan. Pääsiäisaamuna Jeesus nousi kuolleista, totisesti nousi, ja voitti kuoleman vallan, totisesti voitti. Jäikö vielä jotain epäselvää minun käsityksestäni?
Haluaako lapset vielä mennä räntäsateeseen karkin perässä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä mä nimenomaan surenkin, kun enää ei ole haisuakaan siitä, mikä kuuluu kristinuskoon, mikä ei. Uskonasiat on loattu.
Sana kiitos on myös pilattu, sillä voi kuitata vittuilun silloin kun ei edes ymmärrä lukemaansa tai kuulemaansa, joten ole hyvä vaan.Ajatteletko, että entisaikain ihmisillä, jotka ovat yhdistäneet esikristilliset perinteet osaksi kristinuskon harjoittamista, sitten on ollut käsitys siitä, mikä on kristillistä ja mikä ei?
Jos tulet kommentoimaan noin tällaiseen ketjuun, niin joo, kyllä voi päätellä, että pidät pääsiäisnoitia jonkinlaisena osana kristillisiä perinteitä. Etkä ole tässä ketjussa ainoa, joka niin ajattelee.
En tavoita, miten käsität asian, sen hahmotelman saat toki pitää, mutta oman kantani kristilliseen perinteeseen tiedän, ja sen pidän. Sen mukaan palmusunnuntaihin ei kuulu pahuus, noidat jotka olivat vallassa lankalauantai ja pääsiäissunnuntain välisenä yönä, jolloin Jeesus oli kuolleena haudassaan. Pääsiäisaamuna Jeesus nousi kuolleista, totisesti nousi, ja voitti kuoleman vallan, totisesti voitti. Jäikö vielä jotain epäselvää minun käsityksestäni?
Onko sinun mielestäsi tuoreeks terveeks -virpomisessa läsnä pahuus?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sinun mielestäsi tuoreeks terveeks -virpomisessa läsnä pahuus?
t. eri
Vierailija kirjoitti:
Pääsiäisaamuna Jeesus nousi kuolleista, totisesti nousi, ja voitti kuoleman vallan, totisesti voitti. Jäikö vielä jotain epäselvää minun käsityksestäni?
Kyllähän tuo aika hämärää juttua on tuo käsityksesi.
Kuolleet eivät heräile henkiin tämänhetkisen tieteellisen ymmärryksen mukaan. Kuollut on kuollut ja maatuu pois. Siinä kaikki. Ei ole esitetty ensimmäistäkään todistetta toiseen suuntaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Goottinoidat ovat perinteistä halloween-kuvastoa.
Tuo on pahuutta, jolle on halloween, ja hetkensä yön pimeydessä, ennen pääsiäisaamun valoa ja Kristuksen ylösnousemusta.
Mun lapsuudessa pukeuduttiin noidiksi ja olen myös 60-luvun lapsi. Meillä kuului noita-asuun myös kahvipannut kädessä ja mustat pehmokissat olkapäällä. Kasvoissa pisamia ja poskipunaa.