Uskaltaako 10-vuotiaalle laittaa Mobilatia niskaan?
Ohjeissa lukee että alle 12v vain lääkärin määräyksellä. Lapsella totaalinen niskajumi ja niskan lihaksissa turvotusta. Oli jotenkin kääntänyt päätään siten että nyt ei sitten pää taivu ilman kipua. Parasetamolia on saanut ja lämpöpakkausta niskassa pidetty. Niska on niin arka ettei anna hieroa. Särkylääke ei kuulemma auta kipuun.
Kommentit (19)
Ajattelin nyt viikonlopun yli katsoa josko toi lihasjumi alkaisi helpottamaan. Ei ole mielestäni päivystysasia kuitenkaan. Maanantaina soittelen vaikka puhelinreseptiä tai vien lapsen lääkäriin näytille. Ap
Oikeastiko olisitte viemässä päivysykseen lihasjumin takia? Ap
No en laittaisi koska lasten niskajumit voivat johtua mistä vaan ja on tsekattava lääkärillä. Pahimmillaan jäykkä niska voi olla oire aivokalvontulehduksesta. Eli veisin minäkin lapsen lääkäriin. Tuo ikäraja on juuri siksi.
[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 16:53"]
[/quote]
No kävisin itseki päivystyksessä jos niska olisi niin kipeä ettei pää oikeasti kääntyisi mihinkään suuntaan ja kaikki kosketus sattuu.
Anna buranaa, se on tulehduskipulääke ja parempi tuohon. Panadol ei niskakipuun auta. Ja minä laittasin sitä mobilattia ja katsoisin auttaako.
Jos lapsi kerran itse tietää että kipu tuli pään kääntämisestä niin ei se silloin mitään aivokalvontulehdusta ole, ei taida lapsella olla edes kuumetta.
[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 16:53"]Oikeastiko olisitte viemässä päivysykseen lihasjumin takia? Ap
[/quote]
Ilman muuta, et voi tietää mikä siellä on
Mene yksityiselle, ei tarvitse jonotella.
Paranemisia
[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 17:29"]
Anna buranaa, se on tulehduskipulääke ja parempi tuohon. Panadol ei niskakipuun auta. Ja minä laittasin sitä mobilattia ja katsoisin auttaako.
Jos lapsi kerran itse tietää että kipu tuli pään kääntämisestä niin ei se silloin mitään aivokalvontulehdusta ole, ei taida lapsella olla edes kuumetta.
[/quote]
No jos on itse niksauttanut niskan tuohon kuntoon niin miksei sitä voi tarkastaa? Ominpäin lääkitseminen on todella idioottia.
[/quote]
Kyllä jos särkylääkkeestä ei ole mitään apua. Parasetamolin asemasta ehkä kokeilisin ibuprofeenia.
Kaikki kipuvoiteet ovat portteja kovempiin huumeisiin. Suosittelisin jotain homeopaattista nuuhkimista puolen vuoden ajan jolloin saattaisi jumikin hellittää.
Soitin aiemmin illalla lasten päivystykseen ja kertomani perusteella sanoivat että ei ole tarvetta tulla näytille. Lapsella ei ole kuumetta, saa taivutettua pään rintaan vaikka sattuukin niskaan. Ei sekavuutta eikä uneliaisuutta. Meinasivat päivystyksessä että jos vielä viikon päästä on niska jumissa niin tk-lääkärille näytille. Itse kyllä ajattelin jo maanantaina soittaa terveyskeskukseen jos ei ole lapsen tila helpottunut.
[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 22:38"]Soitin aiemmin illalla lasten päivystykseen ja kertomani perusteella sanoivat että ei ole tarvetta tulla näytille. Lapsella ei ole kuumetta, saa taivutettua pään rintaan vaikka sattuukin niskaan. Ei sekavuutta eikä uneliaisuutta. Meinasivat päivystyksessä että jos vielä viikon päästä on niska jumissa niin tk-lääkärille näytille. Itse kyllä ajattelin jo maanantaina soittaa terveyskeskukseen jos ei ole lapsen tila helpottunut.
[/quote]
T. Ap
[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 17:32"]
[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 17:29"]
[/quote]
No jos on itse niksauttanut niskan tuohon kuntoon niin miksei sitä voi tarkastaa? Ominpäin lääkitseminen on todella idioottia.
[/quote]
*huokaus* Ominpäin lääkitseminen ei ole idioottia, vaan terveen maalaisjärjen käyttöä!
Ap on fiksusti ajatellut ensin itse yrittää helpottaa lapsen niskajumia. Mobilatia voit aivan hyvin laittaa lapselle ja suuhun vielä jtkn tulehduskipulääkettä esim. buranaa. Kannattaa katsoa pari päivää ja jos kotikonstit eivät auta tai vaiva pahenee, niin sitten yhetys tk:een.
Itse ensiavun sairaanhoitajana 25v työtä tehneenä olen havainnut, että nykyään hakeudutaan pienempienkin vaivojen takia päivystykseen. Ihan oman järjen käyttö on sallittua. Joku aika sitten jouduin käännyttäämään erään vanhemman pois lapsensa kanssa päivystyksestä, tulosyy oli lapsen jalkapohjassa oleva syylä. Toki annoin heille ohjeita, joilla he itse voivat yritää syylän hävittämistä jalkapohjasta.
16 kirjoittaa asiaa. Lisäisin vielä, että kannattaa kokeilla kuumapakkauksen sijaan hautoa niskaa kylmällä. Jos lämpö tuntuu kylmää paremmalta, niin voi sitäkin käyttää. Toivottavasti vaiva helpottaa pian!
[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 17:27"]
[/quote]
No kävisin itseki päivystyksessä jos niska olisi niin kipeä ettei pää oikeasti kääntyisi mihinkään suuntaan ja kaikki kosketus sattuu.
[/quote]
Oikeasti? Ei ihme, että päivystyksissä on ruuhkaa ja henkilökunnalla hermot kireällä... Niskajumiin ensin tulehduskipulääkekuuri, lihasrelaksanttia ja paikallishoito, jos ei muutaman päivän - viikon kuluessa helpota, niin sitten lääkäriin.
[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 22:38"]
Soitin aiemmin illalla lasten päivystykseen ja kertomani perusteella sanoivat että ei ole tarvetta tulla näytille. Lapsella ei ole kuumetta, saa taivutettua pään rintaan vaikka sattuukin niskaan. Ei sekavuutta eikä uneliaisuutta. Meinasivat päivystyksessä että jos vielä viikon päästä on niska jumissa niin tk-lääkärille näytille. Itse kyllä ajattelin jo maanantaina soittaa terveyskeskukseen jos ei ole lapsen tila helpottunut.
[/quote]
No hyvä että tarkistit! Tuo leuka rintaan on juurikin aivokalvontulehduksen poissulkeva "testi"! Hoitajat osaavat parhaiten arvioida hoidon tarpeen.
7
[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 16:53"]Oikeastiko olisitte viemässä päivysykseen lihasjumin takia? Ap
[/quote]
Kyllä noin pientä, että saa asiallista lääkitystä.
[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 22:58"][quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 17:27"]
[/quote]
[/quote]
Oikeasti? Ei ihme, että päivystyksissä on ruuhkaa ja henkilökunnalla hermot kireällä... Niskajumiin ensin tulehduskipulääkekuuri, lihasrelaksanttia ja paikallishoito, jos ei muutaman päivän - viikon kuluessa helpota, niin sitten lääkäriin.
[/quote]
Lihasrelaksantteihin tarvitaan resepti...
Vie lääkäriin. Hierontaa ei nyt ainakaan.