Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi sairaanhoitajat aina valittavat pienipalkkaisuudestaan?

Vierailija
03.10.2015 |

Eräs kaverini, päälle 30+ sairaanhoitaja ajelee uudehkolla 5-sarjan nelivetobemarilla :)

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
03.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

1700 jää käteen verojen jälkeen.... terveydenjoitaja 15 v. työkokemuksella ja aika suuri vastuu yli 700 koululaisen ja opiskelijan asioista.....

Vierailija
22/37 |
03.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 20:56"]1700 jää käteen verojen jälkeen.... terveydenjoitaja 15 v. työkokemuksella ja aika suuri vastuu yli 700 koululaisen ja opiskelijan asioista.....
[/quote] siis terveydenhoitaja....

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
03.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 20:46"][quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 15:22"]

No sairaanhoitajien keskipalkka on 3000e luokkaa ja jos ei ole lapsia eikä muita ketä pitäisi elättää, niin hyvin sillä kolmella tonnilla pärjää ja voi ajella hienolla autollakin. Elämä on valintoja täynnä.

Väärin. Bruttopalkka voi olla 3000 euron uran huipulla, ei se käteen jäävä tulo.
[/quote]
Kuka täällä puhuu käteen jäävästä palkasta? Kun puhutaan palkoista niin silloin puhutaan aina bruttopalkoista. Käteen jäävä palkkahan vaihtelevaa sen mukaan onko vähennyksiä vai ei. Miten hoitaja voi olla asiasta tietämätön?
Ja sairaanhoitajan keskibruttopalkka oli jo vuonna 2013 Tehyn mukaan 3400€. Osa saa alle sen ja osa paljon yli. Eli ei voi todellakaan puhua pienestä palkasta. Päinvastoin lyhyttutkinnolla tuommoisiin tuloihin!

Vierailija
24/37 |
03.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mäkin olen aina ihmetellyt, miksi sh:t aina valittaa palkastaan. Suhteutettuna siihen, että kyseessä alempi korkeakoulututkinto ja 3,5vuoden normaali opiskeluaika (lääkis 6vuotta), on mun mielestä tulotaso mainio. Esim. luokanopettaja opiskelee 5 vuotta maisteriksi, ja alkupalkka on paljon pienempi. Juuri koskaan kukaan ei kyllä valita palkasta, vaan ihan muista asioista, esim. huoltajien kohtuuttomista vaatimuksista ym. Tosiaan, sairaanhoitaja ei viime kädessä tee mitään isompia päätöksiä, ainakaan yksin, lääkkeet jaetaan lääkärin ohjeen mukaan, joka kantaa vastuun. Silloin on turha kuvitella, että ansiot samat??! Sairaanhoitajissa on kyllä paljon tosi hyviä, mutta mun mielestä palkka tosiaan suhteessa vastuuseen ja opiskeluaikaan enemmän kuin kohdillaan. Töitäkin alalla on, joten ei tarvitse valmistua kortistoon.

Vierailija
25/37 |
03.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 15:21"]

Jos se käy tekee vapailla hommia Norjassa, siellä sh:n palkka ~ 5000 €/kk.

[/quote]

Voi olla. Norjan hintatasolla 5000 €/kk ei kyllä ole vielä sellainen palkka, jolla kauheasti elintaso kohenisi.

Vierailija
26/37 |
03.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla korkeampi koulutus ja sama palkka kuin sairaanhoitajilla. En valita omasta puolestani, tykkään työstäni. Mutta se hoitsujen valitus risoo.

Yksi hoitsukaveri joskus laukaisi että "et säkään eläisi tällä palkalla". Silloin kerroin mitä mun tilinauhassa lukee. Meni noloksi.

Vierailija
27/37 |
03.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä se, että työ saattaa olla fyysisesti ja henkisesti aika rankkaa. (Kaikilla ei tietenkään, koska osastot on erilaisia riippuen potilasaineksesta ja lääketieteenalasta...) Sitten usein julkaistaan mielipidemittauksia, joissa sairaanhoitajan ammatti komeilee kärkisijoilla kaikista arvostetuimpien ammattien listalla. Ehkä siinä niin sanotusti mattyri-fiilikset ja kusi nousee päähän ja kuvitellaan, että palkkaa pitäisi saada vielä enemmän.

Sitä en ymmärrä, että jotkin humanististen alojen ammattilaiset odottavat tienaavansa enemmän, koska ovat akateemisia n. 5-6 vuotta(ihanne tahdilla) opiskeltuaan. Varsinkin, kun näillä aloilla sitten tehdää 9-17 (liukuvalla) työajalla töitä. Kyllä mun mielestä esimerkiksi kätilö 4,5 koulutuksella kolmivuoro työssä saakin ansaita sen saman kuin joku viisi vuotta akateemista koulutusta nauttinut.
Enempää tuskin tarvitsee saada kummankaan eli mielestäni hoitoalalla palkkaus on ihan kohdillaan.

Vierailija
28/37 |
03.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en kyllä tajua teitä, jotka väitätte että sairaanhoitajat vaan suunnilleen tekee mitä lääkäri sanoo ja mitään ei tarvitse osata. Ensinnäkin useimmat osastot on illat, yöt ja viikonloput ihan ilman lääkäriä. Käytössä on valtavat määrät monimutkaista teknologiaa, ja ne laitteet todellakin täytyy hallita koska niistä on potilaan elämä kiinni. Potilaan tilaa täytyy osata jatkuvasti seurata ja tulkita, jotta ylipäätään tiedetään koska sitä lääkäriä mahdollisesti täytyy konsultoida. Useita lääkkeitä annostellaan vasteen mukaan, esim. anestesiassa. Useita lääkkeitä annetaan "tarvittaessa", ja se on sen hoitajan tehtävä arvioida kannattaako sitä antaa vai ei.

Itse en ole sairaanhoitaja, mutta tiedän hoitoalasta ja sairaalamaailmasta kuitenkin melko paljon, ja olen sitä läheltä seurannut. Ei tulisi ikinä pieneen mieleenikään ikinä vähätellä sitä osaamista, jota esimerkiksi minun ja lapseni hengissäpysyminen edellytti hoitajilta. Voitte ihan huvikseen vaikka lukaista läpi sen anatomian ja fysiologian kirjan, joka sairaanhoitajien täytyy hallita. Se on vain murto-osa siitä kokonaisuudesta, joka pitää ehdottomasti osata jotta potilasta voi turvallisesti hoitaa.

Vierailija
29/37 |
03.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä koska työ on oikeasti melkein paikassa kuin paikassa tosi rankkaa. Sekä henkisesti että fyysisesti. Sen kestäisi paremmin, jos palkka olisi vähän parempi, mutta kun ei ole ei. 

Kyllähän tosi suuri osa valmistuneista sairaanhoitajista vaihtaa muihin hommiin tehtyään sairaanhoitajan töitä jonkin aikaa, osa jo melkein suoraan koulun penkiltä. Jokuhan siinä yhtälössä selvästi siis mättää. Itse tein pitkään lähihoitajan sijaisuutta, kun pääsin paljon vähemmällä, eikä palkassa ollut juuri mitään eroa. Kunnes tosiaan sitten siirryin muihin hommiin...

Vierailija
30/37 |
03.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaanhoitajan peruspalkka on n. 2200 euroa. Kaikilla sairaanhoitajilla ei vuorolisiä ole. Tuota 2200 eurosta kun nappaa verot pois niin eipä juhlita rahasummalla. Oma palkkani on bruttona n. 3000 euroa. Teen 3-vuorotyötä ja yövuoroja on n. 4 kuukaudessa. Yövuorot ei herkkua ole. Miettikäähän miksi niitä lisiä maksetaan. Kuka haluaa peruspalkalla tehdä viikonloppu- ja yötöitä. Loppuu hoitajat, jos ei lisiä maksettaisi. 

Vierailija
31/37 |
03.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 20:42"]Kokenut sh on parempi kuin juuri valmistunut lääkäri. Onneksi se on tiimityötä. 
[/quote]
Höpö höpö. Ihan eri asioita opetetaan näissä koulutuksissa. Toki sh:t voivat oppia ulkoa, miten missäkin tilanteessa yleensä käy. Tämä ei koskaan korvaa oikeaa tietoa.

Vierailija
32/37 |
03.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 21:06"]

Mulla korkeampi koulutus ja sama palkka kuin sairaanhoitajilla. En valita omasta puolestani, tykkään työstäni. Mutta se hoitsujen valitus risoo.

Yksi hoitsukaveri joskus laukaisi että "et säkään eläisi tällä palkalla". Silloin kerroin mitä mun tilinauhassa lukee. Meni noloksi.

[/quote]

Outo laukaus kaveriltasi. Mutta hoitotyön henkinen ja fyysinen kuormittavuus ei ole suhteutettu palkkaan.

Vierailija
33/37 |
03.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 21:19"]Mä en kyllä tajua teitä, jotka väitätte että sairaanhoitajat vaan suunnilleen tekee mitä lääkäri sanoo ja mitään ei tarvitse osata. Ensinnäkin useimmat osastot on illat, yöt ja viikonloput ihan ilman lääkäriä. Käytössä on valtavat määrät monimutkaista teknologiaa, ja ne laitteet todellakin täytyy hallita koska niistä on potilaan elämä kiinni. Potilaan tilaa täytyy osata jatkuvasti seurata ja tulkita, jotta ylipäätään tiedetään koska sitä lääkäriä mahdollisesti täytyy konsultoida. Useita lääkkeitä annostellaan vasteen mukaan, esim. anestesiassa. Useita lääkkeitä annetaan "tarvittaessa", ja se on sen hoitajan tehtävä arvioida kannattaako sitä antaa vai ei.

Itse en ole sairaanhoitaja, mutta tiedän hoitoalasta ja sairaalamaailmasta kuitenkin melko paljon, ja olen sitä läheltä seurannut. Ei tulisi ikinä pieneen mieleenikään ikinä vähätellä sitä osaamista, jota esimerkiksi minun ja lapseni hengissäpysyminen edellytti hoitajilta. Voitte ihan huvikseen vaikka lukaista läpi sen anatomian ja fysiologian kirjan, joka sairaanhoitajien täytyy hallita. Se on vain murto-osa siitä kokonaisuudesta, joka pitää ehdottomasti osata jotta potilasta voi turvallisesti hoitaa.
[/quote]
Oih! Olipa tässä paatoksellinen ja voih niin tunteisiin vetoava kirjoitus... Uh.

Vierailija
34/37 |
03.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 22:52"]

[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 21:19"]Mä en kyllä tajua teitä, jotka väitätte että sairaanhoitajat vaan suunnilleen tekee mitä lääkäri sanoo ja mitään ei tarvitse osata. Ensinnäkin useimmat osastot on illat, yöt ja viikonloput ihan ilman lääkäriä. Käytössä on valtavat määrät monimutkaista teknologiaa, ja ne laitteet todellakin täytyy hallita koska niistä on potilaan elämä kiinni. Potilaan tilaa täytyy osata jatkuvasti seurata ja tulkita, jotta ylipäätään tiedetään koska sitä lääkäriä mahdollisesti täytyy konsultoida. Useita lääkkeitä annostellaan vasteen mukaan, esim. anestesiassa. Useita lääkkeitä annetaan "tarvittaessa", ja se on sen hoitajan tehtävä arvioida kannattaako sitä antaa vai ei.   Itse en ole sairaanhoitaja, mutta tiedän hoitoalasta ja sairaalamaailmasta kuitenkin melko paljon, ja olen sitä läheltä seurannut. Ei tulisi ikinä pieneen mieleenikään ikinä vähätellä sitä osaamista, jota esimerkiksi minun ja lapseni hengissäpysyminen edellytti hoitajilta. Voitte ihan huvikseen vaikka lukaista läpi sen anatomian ja fysiologian kirjan, joka sairaanhoitajien täytyy hallita. Se on vain murto-osa siitä kokonaisuudesta, joka pitää ehdottomasti osata jotta potilasta voi turvallisesti hoitaa. [/quote] Oih! Olipa tässä paatoksellinen ja voih niin tunteisiin vetoava kirjoitus... Uh.

[/quote]

Oliko sulla joku argumenttikin vai joko luovutat?

Vierailija
35/37 |
03.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 21:19"]Ehkä se, että työ saattaa olla fyysisesti ja henkisesti aika rankkaa. (Kaikilla ei tietenkään, koska osastot on erilaisia riippuen potilasaineksesta ja lääketieteenalasta...) Sitten usein julkaistaan mielipidemittauksia, joissa sairaanhoitajan ammatti komeilee kärkisijoilla kaikista arvostetuimpien ammattien listalla. Ehkä siinä niin sanotusti mattyri-fiilikset ja kusi nousee päähän ja kuvitellaan, että palkkaa pitäisi saada vielä enemmän.

Sitä en ymmärrä, että jotkin humanististen alojen ammattilaiset odottavat tienaavansa enemmän, koska ovat akateemisia n. 5-6 vuotta(ihanne tahdilla) opiskeltuaan. Varsinkin, kun näillä aloilla sitten tehdää 9-17 (liukuvalla) työajalla töitä. Kyllä mun mielestä esimerkiksi kätilö 4,5 koulutuksella kolmivuoro työssä saakin ansaita sen saman kuin joku viisi vuotta akateemista koulutusta nauttinut.
Enempää tuskin tarvitsee saada kummankaan eli mielestäni hoitoalalla palkkaus on ihan kohdillaan.
[/quote]
Höpö höpö. Kun äly ei riitä yliopistoon niin ei riitä. Siinä olet oikeassa että opiskelutahti on amkissa ja yliopistossa ihan eri. Amkissa leikitään ja luodaan muka jotain tiedettä ja yliopistossa opiskellaan ihan tosissaan alan ammattilaiseksi. Opiskeluaika tietenkin pitää korreloitua palkan kanssa. Sehän kertoo osaamisen korkeammasta määrästä ja laadusta. Mitä sinulla on varsinkin humanisteja vastaan? Ai niin. Et päässyt sinne.
Tiedätkö että esim äidinkielen historian ja vieraiden kielten opettajat valmistuu humanistisesta tiedekunnasta? Ei hirveästi ilta ja viikonlopputöineen oikein sovi tuohon arkivirka-aikamalliin.

Vierailija
36/37 |
04.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 20:16"]Niinpä. Ei se sairaanhoitajan työ mitään rakettitiedettä ole. Mutta ei siinä mikään huithapeli kyllä pärjää. Tai pärjää mutta vanhinkoja voisi sattua.

Mistähän muuten johtuu ettei muut valita niin paljoa palkastaan kuin he .
[/quote] Koska ovat naisvaltaisella alalla, silloin kun lääkärit olivat miehiä sairaanhoitajat eivät välittäneet palkastaan.

Vierailija
37/37 |
05.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpööäää