Syötkö munan päivässä? Ei välttämättä olekaan terveellistä, kertoo uusi tutkimus
Syötkö munan päivässä? Ei välttämättä olekaan terveellistä, kertoo uusi tutkimus https://www.is.fi/terveys/art-2000008738207.html
Kommentit (48)
Vierailija kirjoitti:
Syön, mutten niele.
Kannattaisi, menee hyvät vitamiinit hukkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syön useammankin munan päivässä. Se on täydellistä ravintoa, vain c-vitamiini puuttuu.
No puuttuuhan siitä muutakin.
Kerro
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on mennyt ohi sekin missä vaiheessa siitä on terveellistä tullut :D
Onko sulla mennyt ohi muukin terve ravinto?
Ei ainakaan terveystietojeni perusteella :)
Tampereella käy torilla myymässä munia yksi varmaan 80v. munatilallinen, joka omien sanojensa mukaan syö noin 10 munaa päivässä.
Eikö niitä tutkijoita turhauta hinkata tätä muna-asiaa vuodesta toiseen? Tutkisitte mieluummin luonnonlääkintää ja muita hyötykasveja, mitkä on unohdettu täysin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja syön kyllä välillä useita kanamunia viikossa, mutta en ole sitä missään vaiheessa minään terveyden edistäjänä pitänyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja syön kyllä välillä useita kanamunia viikossa, mutta en ole sitä missään vaiheessa minään terveyden edistäjänä pitänyt.
Joten sulla on mennyt ohi se terve ravinto, jos kananmunaa noin halveeraat.
Uuden tutkimuksen mukaan runsas munan syönti onkin naisille erittäin terveellistä.
On taas tallukoille raportoitu tutkimus. Pitääkö selittää mikä tuossa tutkimusasetelmassa on vika vai välähtääkö kellään?
tutkittu tupakoivilla tuota asiaa. tupakointi itsestään on sen verran epäterveellistä että on samantekevää vaikka kananmuna hiukkasen lyhentää elinikää.
Vierailija kirjoitti:
On taas tallukoille raportoitu tutkimus. Pitääkö selittää mikä tuossa tutkimusasetelmassa on vika vai välähtääkö kellään?
Mulle on ihan sama tuollaiset tutkimukset. Järki sanoo munan terveellisyyden.
Ihan sama. Kuka jaksaa pelätä joka ruoka-ainetta milloin minkäkin tutkimuksen johdosta? Ensi kuussa ne jo muuttavat mieltään taas. Jos sillä ravitsee itsensä ja on voinut hyvin, luultavasti kaikki on hyvin.
Tupakointi nostaa veren kolesterolipitoisuutta, vaikuttaa heikentävästi sydämen ja verisuonien toimintaan ja tutkimuksessa tehtiin syyllinen kananmunasta! 30 vuotta tupakoineella miehellä ei ole mitään tekemistä minun terveyteni kanssa eikä niin rappiolla olevasta testiryhmästä voi vetää mitään johtopäätöksiä väestötasolla. Kas kumma kun ei tutkineet 30 vuotta viinaa juoneita juoppoja ja todenneet colajuomien terveydentilaa heikentävää ominaisuutta kossuun sekoitettuna.
Nää vaihtuu muutaman vuoden välein. Aina uusi tutkimus jossa kumotaan edelliset tutkimukset ja sitten palataan lähtöruutuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sekin, mutta on myös mahdollista käyttää esim lateksikondomia jolloin lähestulkoon muna kuin muna on terveysvaikutuksiltaan vähäinen.
Vierailija kirjoitti:
Nää vaihtuu muutaman vuoden välein. Aina uusi tutkimus jossa kumotaan edelliset tutkimukset ja sitten palataan lähtöruutuun.
Totuus kananmunan terveellisyydestä ei kuitenkaan muutu miksikään.
Vierailija kirjoitti:
Paitsi sit ne, mitä ei enää kumotakaan. Esimerkiksi nykyään tiede kertoo, että mikään määrä alkoholia ei ole nettona terveellistä, vastoin parikyt vuotta vanhaa käsitystä että eurooppalaisittain lasi viiniä päivässä olisi terveellistä. En usko, että tuosta enää lähdetään pakottamaan.
Yksi tutkimus ei tarkoita että tieteellinen konsensus olisi muuttunut, joten sinänsä aiheellista pitää mielessä. Mut "nää vaihtuu muutaman vuoden välein" ei aina pidä paikkaansa jos on kyseessä laajempi tutkimus tai meta-analyysi. Jos ei osaa itse arvioida tutkittua tietoa, "on tiede ennenkin ollut väärässä" on kovin heikko argumentti.
Syön vain sukupuolettomia pääsiäisemättimiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sekin, mutta on myös mahdollista käyttää esim lateksikondomia jolloin lähestulkoon muna kuin muna on terveysvaikutuksiltaan vähäinen.
Yrität olla vitsikäs, mutta et edes ymmärrä, että kortsua ei käytetä munassa. Miehen munat on niissä pusseissa.
Vierailija kirjoitti:
Uuden tutkimuksen mukaan runsas munan syönti onkin naisille erittäin terveellistä.
Kyllä. Parhaat terveyshyödyt saa kovaksikeitetystä, mutta aivan hyvin voi aloittaa syömään puolikovaa, jolloin se kypsyy sinä aikana.
No puuttuuhan siitä muutakin.