4 v lapsi päiväkotiin vai kerhoon kun vauva syntyy
Mielipiteitä asiasta, joilla kokemusta. Jaksaako 4 v kanssa olla kotona ja vauvan vai jatkaako hän päiväkodissa. Kerhoa olisi tarjolla 3x3 tuntia viikossa, riittääkö se? Ja sit tietty on avoimen pk toimintaa, perhekerhoa jne, mutta ne vaatii itseltä aktiivisuutta, kun vauvan kans vois vaan olla kotona. Toinen asia päiväkodissa on raha, asun Espoossa ja menetän sit tietty espoolisän 218 euroa, kelan sisaruslisän 60 euroa ja päälle tulee pkmaksut vajaa 300 euroa eli kuukaudessa "maksaisin" lisien menetyksen ja pkmaksujen myötä päiväkodista yli 550 euroa kuussa, aika hurja summa. Toki espoolisän jatkuminen ei varmaa enää 2 v jälkeen, joten sitten menetys ei enää niin suuri. Mutta siis onko joku jaksanut pitää 4 v kotona vai vienkö suosilla pk?
Kommentit (27)
On siis nyt pk:ssa kun olen töissä. Terv. Ap.
Kiitos mielipiteistä ja ilmeisesti olis mahdollista jotenkin jopa pärjätä 4 v kanssa kotona, jos kerho kuitenkin järjestetty. Täytyy miettiä vielä.
Onko lapsi jo valmiiksi päiväkodissa? Eli oletko itse ollut tässä välissä töissä? Itse valitsisin sen perusteella. Jos on jo tuttu päiväkoti ja siellä tutut kaverit, niin en tekisi turhaa muutosta lapsen elämään vaihtamalla hänet kerhoon. Jos taasen lapsi ei ole ollut päikyssä, ja kerhotoimintaa paikkakunnalla järjestetään, niin en turhaan hakisi päiväkotipaikkaa. Toki myös vauvan helppous/hankaluus vaikuttaisi päätöksentekoon. Koliikkivauvan kanssa lapsen olisi ikävä olla kotona, ja mieluummin veisin hoitoon pakoon kovia itkuja.
Itse pidin aikanani 2-vuotiaan kotona kun kuopus syntyi. Oli kyllä tosi rankkaa alussa, kun ikäero oli pieni. Ja kyllä meillä vaan oltiin mustasukkaisia, vaikka lapsi olikin kotihoidossa. 2,5-vuotiaana lapsi meni kerhoon ja oltiin paljon leikkipuistossa, eli seuraa lapselle oli.
Silti, jos minulla olisi 4-vuotias päiväkotiin jo tottunut lapsi, niin todennäköisesti jatkaisin päiväkodissa puolipäiväisenä. Ainakin meidän 4-vuotias kaipaa kavereita tosi paljon. Olen maanantaisin kotona lasten kanssa, ja silloinkin esikoinen menisi mielellään päiväkotiin, kun kaverit ovat siellä. Kotihoidossa on tosi vähän tuon ikäisiä lapsia. Lapseni kerhoryhmässä oli aikanaan yksi viisivuotias, kolme kolmevuotiasta ja viisi kaksivuotiasta..
Helsingissä tilanne on kotihoidon suhteen vielä ok, mutta Espoossa on käsittääkseni tosi vähän kerhopaikkoja, ja kaikki perheet vievät esikoisen päiväkotiin.
[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 14:07"]
On siis nyt pk:ssa kun olen töissä. Terv. Ap.
Kiitos mielipiteistä ja ilmeisesti olis mahdollista jotenkin jopa pärjätä 4 v kanssa kotona, jos kerho kuitenkin järjestetty. Täytyy miettiä vielä.
[/quote]
Minusta voisi tuossa tapauksessa pitää päiväkodissa mutta puolikkaana ja esim. kolmena päivänä viikosta.
Meille syntyy kolmas lapsi tammikuussa ja tarkoituksena olisi että 5v. jatkaa puolikkaana. Tätä ehdottivat myös päiväkodin työntekijät. Olivat heti sitä mieltä että ei missään nimessä oteta pois pk:sta. Joskin kyseessä on pieni päiväkoti jossa paikkoja muutenkin vapaana eli ei viedä paikkaa keltäkään sellaiselta, joka tarvitsee sitä esim. työn takia.
[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 14:23"]
Itse pidin aikanani 2-vuotiaan kotona kun kuopus syntyi. Oli kyllä tosi rankkaa alussa, kun ikäero oli pieni. Ja kyllä meillä vaan oltiin mustasukkaisia, vaikka lapsi olikin kotihoidossa. 2,5-vuotiaana lapsi meni kerhoon ja oltiin paljon leikkipuistossa, eli seuraa lapselle oli.
Silti, jos minulla olisi 4-vuotias päiväkotiin jo tottunut lapsi, niin todennäköisesti jatkaisin päiväkodissa puolipäiväisenä. Ainakin meidän 4-vuotias kaipaa kavereita tosi paljon. Olen maanantaisin kotona lasten kanssa, ja silloinkin esikoinen menisi mielellään päiväkotiin, kun kaverit ovat siellä. Kotihoidossa on tosi vähän tuon ikäisiä lapsia. Lapseni kerhoryhmässä oli aikanaan yksi viisivuotias, kolme kolmevuotiasta ja viisi kaksivuotiasta..
Helsingissä tilanne on kotihoidon suhteen vielä ok, mutta Espoossa on käsittääkseni tosi vähän kerhopaikkoja, ja kaikki perheet vievät esikoisen päiväkotiin.
[/quote]
Espoossa kerhoja on tosi paljon, mutta hakijoita ei valitettavasti ollut kovin paljon, niin kaikkia kerhoja ei pystytty perustamaan ja ryhmiä jouduttiin yhdistelemään. Harmi, kun sekä kaupunki että srk oli hienosti varautunut runsaalla kerhotarjonnallaan, mutta väki vie mieluummin päiväkotiin... Ja nyt espoo vielä suunnittelee rankaisevansa niitä, jotka viitsivät esikoisen pitää kotihoiodssa, ottamalla espoo-lisän pois... Espoossahan on 2000 lasta kokopv hoidossa, joiden vanhemmat/toinen kotona. Ja vain 80 näistä lasu tapauksia.
[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 14:07"]On siis nyt pk:ssa kun olen töissä. Terv. Ap.
[/quote]
Tämä ei ole todellinen kommentti!? Jotenkin pärjätä...?? Omien lastensa kanssa!? Nyt alan ymmärtää miksi niitä adhd yms diagnooseja on nykyään niin valtavasti, kun ei äiti jaksa eikä osaa hoitaa edes omia lapsiaan!
Pidin 4-vuotiaan päiväkodissa vauvan synnyttyä. Silloin ei vielä ollut sitä takuuta, että pääsee samaan hoitopaikkaan takaisin vauvaloman päätyttyä. Esikoinen oli pienessä, ihanassa ostopalvelupäiväkodissa, jonne oli vuosien jonot, enkä halunnut riskeerata paikan menetystä varsinkin, kun olin kotona vauvan kanssa vain vuoden. Pidin esikoisen hoidossa kolmena päivänä viikossa 6 tuntia. Meille ratkaisu toimi hyvin. Sinänsä kerhokin kyllä riittää tuon ikäiselle. Molemmat ratkaisut hyviä, mieti, kumpi sopii parhaiten teidän perheelle.