Miksi ihmisellä pitää olla rytmi
Olisi paras, jos töitä voisi tehdä tulospalkkiolla ja nukkua silloin kun nukuttaa ja syödä silloin kun on nälkä. Tyhmää lähteä lounaalle tasan klo 11.30, jos ei ole nälkä ja sekin tuntuu turhauttavalta odottaa että saa mennä töihin, kun tykkäisin aloittaa vaikka jo viideltä. Ei yrittäjyyskään auta, sillä yrityksillä on oltava aukioloajat asiakkaiden toiveiden mukaan. En keksi sopivaa ideaa aamuvirkulle.
Kommentit (8)
[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 21:46"]
Leipomo, siivous?
[/quote]
No oma alani on suunnittelutoimistossa. Mielestäni juuri näitä hommia voisi tehdä koska vaan ja missä vaan, mutta juuri näissä on vähiten joustavat työajat. Se on ollut sekä nykyisessä että edellisessä ilman liukumia 8-16 ja ruokatauko määrättyyn aikaan. Minä olen parhaimmillani aamusta ja mulla ei ole tuohon yleiseen lounasaikaan koskaan nälkä, mutta jotain pitää kuitenkin syödä silloin kun tauko on.
Mä olin tehtaassa töissä joskus 3-vuorossa ja tykkäsin :) töihin sai joskus lähteä myös liian aikaisin jos kiinnosti, kunhan soitti työnjohtoon että jokos tulisin. Oon aina ollut rytmien vihaaja. Heti kun muutin kotoa pois, tein kaiken oman rytmittömyyteni eli pesin hampaatkin ei aamuin illoin, vaan kun muistin/olin lähdössä jonnekin/ ne olivat likaiset(kumminkin yleensä melkein päivittäin). Lukiossakin kävin omaan rytmiini, jolloin hädin tuskin sain 75 kurssia täyteen, mutta kirjoitin kumminkin hyvin.
[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 21:56"]
Mä olin tehtaassa töissä joskus 3-vuorossa ja tykkäsin :) töihin sai joskus lähteä myös liian aikaisin jos kiinnosti, kunhan soitti työnjohtoon että jokos tulisin. Oon aina ollut rytmien vihaaja. Heti kun muutin kotoa pois, tein kaiken oman rytmittömyyteni eli pesin hampaatkin ei aamuin illoin, vaan kun muistin/olin lähdössä jonnekin/ ne olivat likaiset(kumminkin yleensä melkein päivittäin). Lukiossakin kävin omaan rytmiini, jolloin hädin tuskin sain 75 kurssia täyteen, mutta kirjoitin kumminkin hyvin.
[/quote]
Olin opiskeluaikaan teollisuudessa harjoittelussa ja tein hommia aamuvuoron mukana. Työt alkoivat aina kuudelta ja se oli mahtavaa. Lisäksi siellä sai syödä silloin kun ehti, ruokatunti kuului työaikaan. Se oli mun juttu, mutta valitettavasti liian raskasta fyysisesti ja taisin välillä olla vähän haitaksikin.
Mä teen it-alan hommia, pääosin etänä, ja mulla on just niin että saan nukkua kun huvittaa, syödä kun huvittaa ja tehdä työni mihin aikaan huvittaa. Herään yleensä klo 12-1 päivällä, lenkitän koiran ,työpäivän aloitan 14-15 aikaan. Taivaallinen duuni yöihmiselle!
Lasten myötä oli pakko opetella normirytmiin. Lasten on mentävä hoitoon, eskariin ja kouluun tiettynä aikana (ihan liian aikaisin, imho) vaikka työni puolesta rytmi voisi olla myöhäisempikin. Tykkään tehdä työt silloin kun on flow päällä. Välillä menee 16 tuntia ihan kevyesti, välillä 2. Olen yrittäjä luovalla alalla enkä enää sopeutuisi ennalta määrättyyn työaikaan. Jätin usein, hyvin usein, safkikset välistä ja hirveät hermopaineet aikatauluista. Ei ole mun juttu. Nyt on hyvä näin, ainoastaan harmittaa että lasten on oltava sängyssä klo 22-07 eikä siitä voi joustaa. Tätä ei kovinkaan moni mustavalkoista elämää elävä tunnu ymmärtävän joten kauheasti en asiasta edes puhu.
Joo, en käsitä miksi se ahkera ihminen herää aikaisin ennen pirunkenkimää, mutta laiska on jos tekee töitä myöhään yöhönkin ja sitten nukkuu aamupäivään asti. Lasten kouluun menokin on ihan sairasta, pimeässä ja kylmässä, mikä helvetin kiire sinnekin on, kymmeneltä kerkeäisi ihan hyvin.
6:n työ olisi aivan ihanteellinen minullekin. "Normaali" työpäivä tiettyyn aikaan ajoittuvine lounas- ja kahvitaukoineen on aina tuntunut rasittavalta.
Leipomo, siivous?