Miksi käytätte julkista liikennettä
Autoni on ollut korjaamolla viikon, ja olen sen takia käyttänyt julkista.
Aikataulut eivät pidä ja siihen matkaan mihin autolla menisi 15 minsaa, kestää julkisilla 45 minsaa. Poikittainen liikenne vaihtpineen on kaikista pahinta. Ainoa mikä toimii on jos menet ruuhka-aikaan suoraan keskustaan tai pois sieltä. Itsellä ei tätä liikennettä juuri ole, joten ei hyödytä.
Lisäksi se jengi julkisissa joskus, ei herranisä. Autolla voit mennä ja tulla ihan miten haluat ja kuunnella suosikki musiikkisasi mukavilla istuimilla.
Kuukausilippukin maksaa saman kuin tankki bensaa, joten eihän hommassa ole mitään järkeä
Kommentit (17)
Kyllä mulla bussikortti on edullisempi kuin kuukauden bensat ja sen lisäksi vielä työpaikan parkkipaikkamaksu.
Sillä voi kulkea pikkukännissäkin ja ottaa salaa pieniä ryyppejä matkalla.
Koska ei ole nyt varaa ylläpitää autoa, korjata sitä, ei olisi autotallia, ei korttia, on myös vaiva joka voi estää ajoa ja "pelkään" ajamista naisena kun kaikki ajavat kauhean kovaa. Jotkut tiet ovat kapeita. Liikenne on hullua, talvella on liukasta. Muuten olisi varmaan kortti, jos asiat olisivat erilailla.
Ei ole tullut bussilla kuljettua vuosikausiin. Viimeksi varmaan sen takia kun auto oli korjaamolla. Aikaa palaa tosiaan bussilla aivan älyttömästi verrattuna omalla autolla kulkemiseen. Jos hukatun ajan muuttaa rahaksi, ei bussilla kulkemisessa säästä yhtään mitään.
En nyt ole ihan varma, oliko tämä jotain trollottelua, mutta pk-seudulla juna/metro ylivoimaisesti helpoin, jos asuu aseman lähellä, ja sitä musaa tosiaan voi sielläkin kuunnella sellaisella innovaatiolla kuin kuulokkeet. Lippu halpa tai kallis riippuen siitä, mihin vertaa. Eipä se bensakaan ilmaista ole. Jengi toki välillä ns. rouheaa, mutta onneksi en ole sellainen itseriittoinen kermaperse, joka haluaisi kokonaan eristää itsensä muunlaisilta ihmisiltä.
Kun asuin Helsingissä ratikkakiskojen varrella käytin sitä oikein mielelläni. Edullista ja vei joka paikkaan minne minun tarvitsi kulkea.
Vierailija kirjoitti:
Kun asuin Helsingissä ratikkakiskojen varrella käytin sitä oikein mielelläni. Edullista ja vei joka paikkaan minne minun tarvitsi kulkea.
Jatkan. Ainoa asia mitä jäin isosta kaupungista kaipaamaan. Autolla ajaminen kaupungissa on vaivalloista ja sitä ei voi tehdä vähän väsyksissä eikä varsinkaan huppelissa. Pysäköinti on vielä rasittavampaa ja kallista sekin.
Käytän julkisia koska ei ole autoa (ei kyllä ajokorttiakaan).
Mitä? Julkinen liikenne? Onko se julkista kun lähden raktorilla raitille hakemaan kaupasta voita leivälle? terv. Mökinmummu Korpikylän mutkasta
Nopein ja tietty halvin.. Pääkaupunkiseutu,.
En jaksa opetella reittejä, miettiä pysäköintiä ja vaihtaa renkaita ja korjauttaa autoa jossain. Kyllä se bussin odottelu välillä vtuttaa, mutta harmittaisi myös auton aiheuttama vaiva ja kulut.
Pikkupaikkakunnilla julkisen ottaminen on vaivalloista. Aidoissa kaupungeissa se on mutkatonta. Eipä niitä aitoja kaupunkeja Suomessa montaa ole. Ne joissa kulkee vaikkapa ratikka.
Pikkupaikkakunnilla olen mieluummin vaikkapa pyöräillyt tunnin tai 20 km kuin yrittänyt sumplia joidenkin aikataulujen sekä bussivaihtojen kanssa. Aidoissa kaupungeissa taas kävelen ratikkapysäkille, seisoksin hetken paikallani, nousen ratikkaan, istun paikallani, ja sitten nousen ulos ratikasta ja kävelen perille. En edes huomaa että olen jollain lailla liikenteessä tai matkalla koska kaikki sujuu niin mutkattomasti. Kun olin itäsaksassa niin olin järkyttynyt siitä kuinka raihnaisia kaikki rakennukset olivat, muinaisia raunioituneita kivitaloja, mutta olihan se nättiä... ja toisaalta myös ratikalla paikasta toiseen pääseminen oli helppoa, ainakin Leipzigissä, ehkä myös Dresdenissä. Eli oli ne ehkä vähän ankeita vanhanaikaisia paikkoja, mutta toisaalta julkisen liikenteen kannalta yllättävän mutkattomia. Itäsaksa on yllättävän uskomattoman jälkeenjäänyt toisen maailmansodan raunio, mutta julkisen liikenteen osalta se toimii paremmin kuin suurin osa Suomesta.
Niin, siis: jos julkinen oikeasti toimii niin se oikeasti toimii. Ei siinä hintaa mieti! Se vaan on niin mutkatonta helppoa kätevää helppoa huoletonta yksinkertaista...
Jos julkista liikennettä ei saada järjestettyä täydellisen yksinkertaiseksi niin sitten pitää vain käyttää ikiomaa kulkuvälinettä. Eli Suomessa sinun pitää melkein täysin ihan totaalisen joka paikassa olla oma kulkuväline. Jos olet rikas niin käytät autoa. Jos olet köyhä niin käytä (sähkö)pyörää.
Asun Lontoossa. Matkustaminen autolla kestäisi paljon kauemmin kuin metrolla ja parkkipaikkojen löytyminen olisi todella vaikeaa.
Helsingissä helpointa ja nopeinta käyttää julkisia. Siellä on parkkeeraaminen ihan jäätävän kallista ja myös hankalaa. Ei kestäisi hermot keskustan ruuhkissa.
Tampereella asuessa auto olis kova, mutta ei ole varaa tarpeeksi hyvään autoon, enkä kelpuuta mitään parin tonnin romuja. Pitäisi maksaa autorahoituksen lyhennykset, bensat, vakuutukset verot. Tulis varmaan 4-5 kertaa enemmän kustannuksia kuin julkisista.
Olen ajanut tähän mennessä itse noin miljoona kilometriä ja aina käytän julkista, kun vaan on mahdollista. Harvemmin vaan täällä miellä päin on.
Käyn töissä Frankfurtissa. Sähköjunalla pääsen 17 minuutissa keskustaan, autolla menisi yli puoli tuntia ruuhkien takia (joskus paljon enemmän) ja parkkeeraaminen on kallista. Asun 15 km päässä, pikkukaupunkini asemalle kotoani on 4 minuutin kävely. Juna ruuhka-aikana kerran vartissa.
Viimeisenä kymmenenä vuotena muutaman kerran.
Enkä varsinkaan sen jälkeen kun nuo lippusysteemit menneet niin erikoisiksi ettei niitä osaa käyttää. Taksi'uudistuksen' jälkeen en uskaltanut käyttää taksiakaan.