Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

MIKSI et usko Jumalaan?

Vierailija
02.10.2015 |

Siis MIK-SI ET? Perustelkaa hyvin. Mutta ennen kuin vastaatte tähän, täytyy teillä tietysti olla jonkinlainen käsitys Jumalasta tai sen olemattomuudesta. Ettehän muuten voi uskoa tai olla uskomatta, jos ette tiedä millaiseen Jumalaan uskotte tai olette uskomatta. Kertokaa siis myös käsityksenne Jumalasta, ja sen jälkeen perustelkaa miksi ette usko siihen. Toinen kysymys onkin että miksi juuri teidän käsityksenne Jumalasta olisi oikea?

Kommentit (337)

Vierailija
21/337 |
02.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa.

Vierailija
22/337 |
02.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä miksi pitäisi olettaa jonkinlainen jumala. Nurinkurinen kydymys. Miksi et usko marsilaisiin? Kerro tarkemmin millaisiin marsilaisiin et usko? En lukennut ketjua, mutta pointtini on, että jumalaa ei tarvitse olettaa o Eikä miettiä uskooko vai ei. Monelta teiniltä menee siinä hukkaan paljon pohdinta-aikaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/337 |
03.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alan "uskoa" välittömästi, kun koen, näen tai tunnen jotain . Tähän päivään mennessä mitään ei ole tapahtunut..

Vierailija
24/337 |
02.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko minkään uskonnon kuvaamaan Jumalaan, koska kaikki pyhät kirjat ja kirjoitukset ovat liian ristiriitaisia jopa itsensä kanssa, puhumattakaan maailmasta ympärillämme. Lisäksi on otettava huomioon, että vaikka maapallo on selkeästi toimiva elämän edellytyksille, sitä ei todellakaan ole luotu IHMISTÄ silmällä pitäen. Miksi muuten valtaosa pallosta olisi (suolaista) vettä, joka ei ihmisen elinympäristöksi käy, ja maa-alueetkin olisi pullollaan alueita, jotka ovat liian kylmiä, liian kuumia, liian kuivia, liian kosteita tai liian täynnä hengenvaarallisia kasveja ja eläimiä ihmisten näkökulmaa ajatellen. Lisäksi jokainen, joka uskoo jumalan luoneen ihmisen, täytyy uskoa jumalan luoneen myös kaikki meren syvimmässä pohjassa elävät ravut joita ihminen ei tule ehkä koskaan edes näkemään ja löytämään, ja kaikki parasiitit joiden ainoa elintehtävä on aiheuttaa kärsimystä muille olennoille. Kummastakin voi kysyä, että miksi helkkarissa.

Näistä syistä en voi uskoa mihinkään jumalaan, jonka kuvaillaan luoneen maa juuri ihmistä varten ja ihmisen omaksi kuvakseen yms. Se ei vain käy ilmi ympäröivästä maailmastamme. Puhumattakaan siis siitä, että ihmisruumis itsessään on totaalisen viallinen konsepti ylimääräisine suolenmutkineen ja hampaineen, jotka voivat väärin kasvaessaan jopa tappaa ihmisen alle 30-vuotiaana, ellei niitä väkivalloin revitä irti (ja joskus siitä huolimatta). Joku voisi myös tehdä reklamaation siitä, miksi miesten kivekset ovat niin haavoittuvina roikkumassa ruumiin ulkopuolella, ja miksi naisten täytyy kärsiä kivuliaat menkat joka kuukausi, kun lisääntymiseen olisi taatusti täydellisempiäkin konsepteja olemassa, jotka aiheuttavat vähemmän kipua ja sotkua. Jumalan kuvia tosiaan.

Enkä edes jaksa ruotia kaikkia ongelmia, jotka liittyvät Helvetin ja perisynnin konseptin olemassaoloon Raamatussa.

Vierailija
25/337 |
02.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No vaikka sen vuoksi, ettei minua ole pienestä pitäen opetettu uskomaan mihinkään yliluonnolliseen. Sen lisäksi minulta myös puuttunee se geeni joka altistaa uskomaan kaikkeen tuollaiseen.

Jos pieni vitsi sallitaan, niin Jumala siis loi minut ateistiksi.

Vierailija
26/337 |
02.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 16:42"]

Koska jos jumala olisi olemassa muuallakin kuin mielikuvituksessa ja hän olisi kaikkivaltias maailman luoja, niin hänen vastuullaan olisi kaikki kammottavat asiat mitä maailmassa on pilvin pimein. Näin ollen, hän on joko vihamielinen, sadistinen tai tehnyt käsittämättömän määrän virheitä kaikkivaltiaaksi olennoksi maailmaa luodessaan. Mikään edellämainituista ei erityisemmin houkuttele palvomaan ja ylistämään häntä.

Toinen juttu. Jos jumala olisi olemassa ja kaikkivaltias, niin häntä tuskin kiinnostaisi mitä mieltä ihmiset ovat hänestä, tai ainakin olisi hälyttävän sairaalloista, jos hän vaatisi ihmisiä palvomaan ja ylistämään häntä ja olisi muuten heille vihainen.

[/quote]

Jos tuohon pitäisi vastata suoraan Raamatun lauseilla, sanoisin näin:

"Joka tunnustaa, että Jeesus on Jumalan Poika, hänessä Jumala pysyy, ja hän Jumalassa. Ja me olemme oppineet tuntemaan ja me uskomme sen rakkauden, mikä Jumalalla on meihin. Jumala on rakkaus, ja joka pysyy rakkaudessa, se pysyy Jumalassa, ja Jumala pysyy hänessä. Näin on rakkaus tullut täydelliseksi meissä, että meillä olisi turva tuomiopäivänä; sillä sellainen kuin hän on, sellaisia mekin olemme tässä maailmassa. Pelkoa ei rakkaudessa ole, vaan täydellinen rakkaus karkoittaa pelon, sillä pelossa on rangaistusta; ja joka pelkää, se ei ole päässyt täydelliseksi rakkaudessa. Me rakastamme, sillä hän (Jeesus) on ensin rakastanut meitä. Jos joku sanoo: "Minä rakastan Jumalaa", mutta vihaa veljeänsä, niin hän on valhettelija. Sillä joka ei rakasta veljeänsä, jonka hän on nähnyt, se ei voi rakastaa Jumalaa, jota hän ei ole nähnyt. Ja tämä käsky meillä on häneltä, että joka rakastaa Jumalaa, se rakastakoon myös veljeänsä."

"Jumala, joka on tehnyt maailman ja kaikki, mitä siinä on, hän, joka on taivaan ja maan Herra, ei asu käsillä tehdyissä temppeleissä, eikä häntä voida ihmisten käsillä palvella, ikäänkuin hän jotakin tarvitsisi, hän, joka itse antaa kaikille elämän ja hengen ja kaiken. Ja hän on tehnyt koko ihmissuvun yhdestä ainoasta asumaan kaikkea maanpiiriä ja on säätänyt heille määrätyt ajat ja heidän asumisensa rajat, että he etsisivät Jumalaa, jos ehkä voisivat hapuilemalla hänet löytää-hänet, joka kuitenkaan ei ole kaukana yhdestäkään meistä; sillä hänessä me elämme ja liikumme ja olemme, niinkuin myös muutamat teidän runoilijoistanne ovat sanoneet: 'Sillä me olemme myös hänen sukuansa'.  Koska me siis olemme Jumalan sukua, emme saa luulla, että jumaluus on samankaltainen kuin kulta tai hopea tai kivi, sellainen kuin inhimillisen taiteen ja ajatuksen kuvailema."

Vierailija
27/337 |
02.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse uskon. En oo sellai himouskovainen tai mitenkää joka tuputtaa uskontoansa muille. Kukaan läheinenkää ei tiedä et uskon siihen. Luulevat etten usko.

Vierailija
28/337 |
02.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitäisi uskoa johonkin, mistä ei ole minkäänlaista todistetta, ei näkö- tai kuulohavaintoa, ei edes sisäistä kokemusta? Ymmärtääkseni joillakin ihmisillä tuollainen sisäinen kokemus on, mutta minulta puuttunee mielikuvitusta. Uskoisin ihan mielelläni, jos voisin, mutta näillä näkymin en voi.

Vierailija
29/337 |
02.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 16:32"][quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 16:27"]

Koska en näe.

[/quote]

Koska et näe, ok. Mutta jos näkisit, ei se enää olisi uskoa. Toiseksi, miksi Jumalan pitäisi lähtökohtaisesti olla näkyvä? Raamatun mukaan kaikki näkyvä on luotua, mutta Jumala, joka on Henki, on näkymätön. Hänessä ei ole mitään luotua. Ihminen taas luotiin Jumalan (joka itse on siis henki) kuvaksi.
[/quote]jumala on kaikkialla, jumala on kaikki

Vierailija
30/337 |
02.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole mitään näkemystä jumalasta.

Eikä minulla ole kokemusta jumalasta.

Eikä minulla ole tarvetta jumalalle.

Enkä siis usko jumalaan.

Olkoon tai ei, ei ole minun asiani, kuten ei ole minun asiani se, onko Barlabi-Bum-Bum olemassa (Ja ap:llahan pitää hänen mukaansa olla käsitys siitä, mikä on Barlabi-Bum-Bum, jotta hän voisi olla tähän uskomatta. Miten on ap, mikä on Barlabi-Bum-Bum ja miksi et siihen usko?)

Vierailija
31/337 |
02.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten niin "Ettehän muuten voi [..] olla uskomatta, jos ette tiedä millaiseen Jumalaan [..] olette uskomatta."? Järjetön ajatus. En usko, koska en usko. Minulta puuttuu tunne uskosta.

Vierailija
32/337 |
02.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 16:57"]

Minulla ei ole mitään näkemystä jumalasta.

Eikä minulla ole kokemusta jumalasta.

Eikä minulla ole tarvetta jumalalle.

Enkä siis usko jumalaan.

Olkoon tai ei, ei ole minun asiani, kuten ei ole minun asiani se, onko Barlabi-Bum-Bum olemassa (Ja ap:llahan pitää hänen mukaansa olla käsitys siitä, mikä on Barlabi-Bum-Bum, jotta hän voisi olla tähän uskomatta. Miten on ap, mikä on Barlabi-Bum-Bum ja miksi et siihen usko?)

[/quote]

Lisäksi haluaisin jankuttamalla tivata AP:ltä, että miten hän voi olla varma että juuri hänen käsityksensä Barlabi-Bum-Bumista on oikea? Ja mitä se Jumala nyt tuohon sanoo, kun taitaa olla kielletty muiden jumalien pitäminen, ja omien väittämiensä mukaan nyt näyttää huolestuttavasti siltä, että AP uskoo kuitenkin myös Barlabi-Bum-Bumiin.

Vierailija
33/337 |
02.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 16:55"]

[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 16:32"][quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 16:27"] Koska en näe. [/quote]   Koska et näe, ok. Mutta jos näkisit, ei se enää olisi uskoa. Toiseksi, miksi Jumalan pitäisi lähtökohtaisesti olla näkyvä? Raamatun mukaan kaikki näkyvä on luotua, mutta Jumala, joka on Henki, on näkymätön. Hänessä ei ole mitään luotua. Ihminen taas luotiin Jumalan (joka itse on siis henki) kuvaksi. [/quote]jumala on kaikkialla, jumala on kaikki

[/quote]

Jumala on kaikkialla, mutta ei kaikki. Mikään luotu, eli näkyvä ei ole osa Jumalaa. Jumala on henki. Näkymätön. Ei mitään luotua, ei mitään näkyväistä. Jumala pitää kaiken lihan hengissä, se on henkäys joka meidän kauttammekin kulkee. Elämän henki, joka puhallettiin jo ensimmäiseen ihmiseen.

Vierailija
34/337 |
02.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ajattelen, että jos jumala on olemassa, hän on joka tapauksessa aivan erilainen kuin voimme kuvitella. Ehkäpä jokin kaukaisen galaksin sivilisaatio pitää maapalloa koelaboratorionaan ja tutkii genetiikkaa, käyttäytymistä ja ties mitä. Tai sitten on jokin mystinen "maailmanhenki", joka on kaikkialla ja ei missään. Raamatut ja muut pyhät kirjoitukset ovat vain yrityksiä selittää vajavaiselle ymmärryksellemme liian vaikeita asioita. Ehkäpä Jeesus oli avaruusolio, joka jollain konstilla inkarnoitui ihmisen hahmoon kokeakseen omakohtaisesti, millaista on meikäläisten elämä. Missään tapauksessa en usko kirjaimellisesti mihinkään uskonnollisiin teksteihin, mutta en pidä täysin mahdottomana, että ne voisivat osittain perustua johonkin todelliseen ilmiöön.

Vierailija
35/337 |
02.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska ihminen on luonut uskonnot. Ja mikä uskonnoista on muka oikea? Eihän se käy, että ihminen alkaa itse valikoida uskontonsa, kyllä jonkun pitäisi olla se aito ja oikea. Eikös se sanota raamatussakin, ettei saa olla muita jumalia. :D silti monilla kuitenkin on. 

Raamatun tarinatkaan eivät ole mitään originelleja vaan ne on pöllitty muualta. Raamattuun uskominen olisi sama kuin uskoisi Kalevalaan tai Ilias ja Odysseiaan. 

Vierailija
36/337 |
02.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi pitäisi? miten se on sinulta pois jos en usko?

Vierailija
37/337 |
02.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jumala ei sovellu tieteelliseen maailmankuvaan.

Sitä vaan ei ole olemassa.

Vierailija
38/337 |
02.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko mitään, mitä minulle ei voida konkreettisesti todistaa. Siksi en usko yhteenkään jumalaan tai edes joulupukkiin.

Vierailija
39/337 |
02.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikään, mitä maailmassa on viimeisen 2000 vuoden aikana tapahtunut ei viittaa siihen että olisi olemassa Raamatun mukainen Jumala

Vierailija
40/337 |
02.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko mihinkään muuhunkaan yliluonnolliseen. Autotallissani tosin asuu näkymätön yksisarvinen, mutta siinä ei olekaan mitään yliluonnollista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä kolme