Olen väsynyt ja vihainen äiti. Millä saada takaisin oma vanha iloinen itsensä?
Lukemattomia valvottuja öitä takana, lapset valvottaa öisin. Päivisin en ole saanut nukkua vuosiin, koska ensin vanhempi lapsista lopetti niin pienenä päiväunet ja samalla piti hoitaa myös vauvaa, joka nukkui vartin pätkissä. Sitten palasin töihin ja lapset meni päiväkotiin, eikä edelleenkään saa koskaan nukkua. Mies on, mutta hän liihottelee omissa menoissaan päivät, lapset kiinnostaa sen vartin verran illalla kunnes häipyy salille. Olen todella todella väsynyt kantamaan kaiken vastuun lapsista yksin. Ja pettynyt parisuhteeseen. Pettynyt mieheen, joka halusi perheen mutta taisi haluta sitä vain jonkun statuksen vuoksi. Meillä on rahasta tiukkaa, niin ei tässä mitään lapsenvahtejakaan palkata. Isovanhemmat sen verran huonokuntoisia jo, että ei heistä ole hoitajiksi. Olen koko ajan vihainen. Väsynyt ja vihainen. Harmittaa itseäni niin paljon, että olen vihainen. En haluaisi olla. Ennen olin iloinen, kiva, rento, ystävällinen, energinen, hauska. Miten saan sen takaisin. Nyt olen enää joku kamala irvikuva itsestäni. Miestä ei kiinnosta, tai hän ei halua ymmärtää. Koska silloin hänen pitäisi tehdä enemmän, eikä suostu. Joo, eroakin mietin, mutta en tiedä miten se parantaisi asiota, sitten olisi rahasta vielä tiukempaa ja edelleen joutuisin kantamaan kaiken vastuun yksin ja yksin heräämään joka yö kun jompi kumpi lapsista heräilee ja valvottaa.
Oisko neuvoja?
Kommentit (46)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos isää ei tähänkään saakka ole omat lapset kiinnostaneet, niin miksi ottaisi niitä luokseen eron jälkeen. Turha täällä huudella, että otat ap viikkoviikkomallin. Ei sellaista oteta tai miestä sellaiseen pakoteta, se onnistuu vain jos molemmat sitä nimenomaan haluaa.
Kyllä se mies vaan pitää siihen pakottaa. Kyllä hänellä on 50% vastuu niistä lapsista, ei äidin ole mikään pakko ottaa 100% vastuuta erossa, kuka siihen voisi pakottaa?
Kyllä nainen voi lähteä kotoa ihan samalla tavalla kuin mieskin, ja jättää lapset sinne kotiin, ei sitä sukuelimillä tehdä, vaan jaloilla.
Miten mies pakotetaan? Olen sivusta seurannut vähän vastaavaa tilannetta kuin ap:n. Nainen otti eron ja eri tavoin yritti pakottaa lasten isää pitämään lapsia luonaan enemmän kuin joka toinen viikonloppu. Yritti lastenvalvojan kautta, uhkaamalla menevänsä lataamaan kun on niin väsynyt jne. Ei onnistunut. Ja monesta joka toisesta viikonlopustakin mies luisteli irti kehittämällä itselleen työmatkoja.
Jossain vaiheessa elämä väsyttää ja vihastuttaa, ja siitä saattaa topua jos olosuhteet muttuu, mutta muulta osin se on sitten siinä. Omissa asenteissa on vikaa jos ihmemmpää syytä ei ole, ja se lienee se yleisin syy, mutta on niihin ihan oikeitakin syitä, ja vain olosuhteiden muutos voi auttaa, jos ei ole jo liian myöhäistä, sen vieden vähintään vuosikausia.
Puolet ihmisistä Unkarissa äänesti Putin-mielisen diktaattorin valtaan, ja Ranskassa on toinen, joka kilpailee presidenttiydestä, ja muuallakin päin jopa EU:ta on äärioikeisto vallan kynnyksellä, jos ei vallassa.
Puolet miehistä on sitä mieltä EU:ssa, että naisen saa tietyissä olosuhteissa raiskata, että se on hyväksyttävää. Siitä on karttansa, kuten korruptiosta, ja mikä maa on mitäkin tasoa.
Vääryyttä kokee jatkuvasti enemmän tai vähemmän, ja politiikka usein asia kuin asian suhteen on 50% väärin, ja asiat on siten huonommin kuin on tarpeen. Ihmisoikeudet ovat vajaat.
On siis luonnollista, että suututtaa, ja kärsivällisyys ja positiivisuus on se, jota tarvitsee pinnistellä näissä olosuhteissa.
Mitä tuollaisella miehellä tekee?
Sama. Lapset ei vaan ole enää pieniä, vaan teinejä..
Tänään just mietin, että ehkä en sitte osaakkaan olla äiti?
Vaikka aina oon tykännyt lapsista mutta jospa plus pitänyt tyytyä hyysämäämää silloin tällöin sukulaisten lapsia?
Ottaa kermat päältä. Kaikki vääntämiset, passaamiset ym. ei vaan kiinnosta.
Tekee olon väsyneeksi ja kireäksi
Kuulostaa niin kamalalta, että ei mikään ihme, ettet ole iloinen ja pirteä! Olet nimittäin täysin normaali.
Miehesi on epäluotettava ja itsekäs tyyppi. Ellei hän muutu pian, niin kannattaa varmaan erota. Silloin pahinta, mitä voi käydä on, että sinulla on nuo samat kotihommat kuin nytkin, mutta olet silti hyväntuulinen ja tyytyväinen ilman vapaamatkustaja-ankeuttajamiestä.
Terv. Totaali-yh 8 v ajan
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa niin kamalalta, että ei mikään ihme, ettet ole iloinen ja pirteä! Olet nimittäin täysin normaali.
Miehesi on epäluotettava ja itsekäs tyyppi. Ellei hän muutu pian, niin kannattaa varmaan erota. Silloin pahinta, mitä voi käydä on, että sinulla on nuo samat kotihommat kuin nytkin, mutta olet silti hyväntuulinen ja tyytyväinen ilman vapaamatkustaja-ankeuttajamiestä.
Terv. Totaali-yh 8 v ajan
Kiitos sinulle kun kommentoit. Tuli kyyneleet silmiin viestistäsi. Ihana kun joku ymmärsi. Oikein hyvää kevättä sinulle ❤️ .
Ap
Nuo vuosien valvotut yöt, huh. Niin täälläkin. Millaista se olikaan, kun nukkui itse täysiä öitä ilman keskeytyksiä. Nyt kolme pientä lasta, jotka kaikki tietenkin ovat rakkaita, mutta vaikka kuinka yrittäisi muutoin elää terveellisesti ja tsempata itseään, niin aikamoista on, kun ferritiini on kaikesta raudan syömisestä silti aina alle 15 ja öisin unet jää aina alle 6, usein ovat 4-5 tuntia ja sekin vähintään yhdellä herätyksellä, usein useammalla. Mies on kiireinen yrittäjä. Itse käyn osa-aikaisesti töissä. Itse kai olen vain jotenkin tottunut tähän, mutta jossain alitajunnassa kehoni kyllä sieltä yrittää mulle ajoittain kertoa, että olen todellisuudessa todella uupunut, niin väsynyt.
Hae apua. Tee lasi. Mies ei muutu, ellei ole pakko. Tarvitset lepoa.
Ota saikkua. Vetoa vaikka burnoutiin, sillä saat helposti vähintään 3 viikon loman. Nukut, kun lapset on päiväkodissa. Tämän jälkeen, kun olet saanut vähän univelkaa nukuttua pois, päätä mitä teet parisuhteesi suhteen.
Onko sinulla ketään ystävää, jonka luokse voisit mennä yökylään? Ehdottaisin hotellihuoneen varaamista itsellesi pariksi yöksi, mutta kerroit teillä olevan rahasta tiukkaa, siksi tämä ehdotus mennä ystävän luo. Sanot vaan miehelle, että nyt oot niin loppu että tarviit pari yötä ja päivää nukkua rauhassa, hän hoitakoon lapset.
Vierailija kirjoitti:
Ota saikkua. Vetoa vaikka burnoutiin, sillä saat helposti vähintään 3 viikon loman. Nukut, kun lapset on päiväkodissa. Tämän jälkeen, kun olet saanut vähän univelkaa nukuttua pois, päätä mitä teet parisuhteesi suhteen.
Ei niitä lomia noin vain saa. Minulla oli ihan oikea burnout ja olin lääkärissä, itkin uupumuksesta niin että oli vaikea puhua. Sain kolme päivää saikkua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei niitä lomia noin vain saa. Minulla oli ihan oikea burnout ja olin lääkärissä, itkin uupumuksesta niin että oli vaikea puhua. Sain kolme päivää saikkua.
Mitä?! Johan nyt on, kaikki ketä tunnen on saanut burnoutin vuoksi heti vähintään 3 viikkoa saikkua, sen jälkeen on tehty uudelleenarviointi ja kartoitettu mahdollinen terapiatarve. Kuulostaa kyllä aika puoskarilta tuo lääkäri :O kolme päivää, R U kidding me???!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä?! Johan nyt on, kaikki ketä tunnen on saanut burnoutin vuoksi heti vähintään 3 viikkoa saikkua, sen jälkeen on tehty uudelleenarviointi ja kartoitettu mahdollinen terapiatarve. Kuulostaa kyllä aika puoskarilta tuo lääkäri :O kolme päivää, R U kidding me???!
Näin kävi. Ja olen itse sote-alalla ja itkin siellä lääkärissä että en pysty auttamaan potilaita kun olen niin uupunut. Työterveyslääkäri oli.
Yllättävää että nainen kitisee kun ei saa muilta palvelua ja kaikki ei mene niin kuin hän haluaa. Naisilta tulee aina kauhea painostus lapsien tekoon jonka jälkeen alkaa kauhea kitinä kun on rankkaa ja mies ei lopettanukkaan omaa elämää ja alkanu elämään vain naisen ja lapsen palvelua varten
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pelkkä burnout / työuupumus diagnoosi ei oikeuta pitkiin sairaslomiin ja Kelan sairauspäivärahaan, vaan siihen yleensä lätkäistään kylkeen myös masennusdiagnoosi. Näin minulla. En ollut masentunut, ihn vain työuupumusta oli. 5 viikkoa saikkua, ja ennen töihin paluuta oli keskustelu työnantajan kanssa, että työolojen on muututtava, ja työkuormaani vähennettävä. Palasin töihin, mikään ei muuttunut, irtisanouduin (ja pomoni mukaan "jätin kaikki kyseen" kun lähdin), sen koommin ei oo masentanut kun tuosta työpaikasta pääsin eroon.
Anyway, ap kuulostaa jokatapauksessa masentuneelta. Mene ap juttelemaan työterveyteen, ihan varmasti saat saikkua!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Pettynyt mieheen, joka halusi perheen mutta taisi haluta sitä vain jonkun statuksen vuoksi." joo vauvathan on miesten uusi statussymbooli. 😂
Perhe on. Osoittaa että mies ei ole luuseri kun sai perheen.
Kannattaa muistaa, että Al Bundyllakin on perhe :D
Vierailija kirjoitti:
Onko sinulla ketään ystävää, jonka luokse voisit mennä yökylään? Ehdottaisin hotellihuoneen varaamista itsellesi pariksi yöksi, mutta kerroit teillä olevan rahasta tiukkaa, siksi tämä ehdotus mennä ystävän luo. Sanot vaan miehelle, että nyt oot niin loppu että tarviit pari yötä ja päivää nukkua rauhassa, hän hoitakoon lapset.
Ihan kiva neuvo, mutta esimerkiksi itselläni tilanne, että kaikki lähimmät ystäväni ovat perheellisiä, kaikilla yhtä pienet tai pienemmät lapset kuin itselläni.... En todellakaan usko, että yökyläily tässä elämänvaiheessa olisi heille mukavaa, plus että luultavasti sielläkin heräisin heidän lasten yöheräämisiin....
Vierailija kirjoitti:
Ratkaisumalleja on nyt esitetty, nyt päätöksien aika.
Älä hukkaa lapsiesi niin nopeasti ohikiitävää lapsuutta olemalla vihainen. Hekin sen aistivat vaikket heille räyhäisikään. Vanhemmiten tulee kaduttamaan ku lapset jo poissa.
Mieti rauhassa, ota vaikka ehdotettua saikkua ja tee muutos. Kaikki voivat paremmin.
Kaikkea hyvää sulle ja lapsillesi jatkossa!
Täysin samaa mieltä. Lapset etusijalle ja se tapahtuu niin että hoidat itsesi kuntoon .Mieshän tuossa on se ongelma.
- totaali yh ollut aina
Ratkaisumalleja on nyt esitetty, nyt päätöksien aika.
Älä hukkaa lapsiesi niin nopeasti ohikiitävää lapsuutta olemalla vihainen. Hekin sen aistivat vaikket heille räyhäisikään. Vanhemmiten tulee kaduttamaan ku lapset jo poissa.
Mieti rauhassa, ota vaikka ehdotettua saikkua ja tee muutos. Kaikki voivat paremmin.
Kaikkea hyvää sulle ja lapsillesi jatkossa!