Voiko aateliset olla köyhiä nykyään?
Tarkoitan suomessa, vai onko heillä yleensä joku suvun maapalsta josta voi lohkaista metsää myyntiin tai isoja perintörahoja tulossa? Oon vaan miettiny...vai voiko olla täysin kerjäläisiä koko suku? Kertokaas,..
Kommentit (63)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin voi. Moni aatelinen on Suomessa nykyään pienituloinen. Niin kuin vaikkapa minä.
Joo joo mutta tarkoitin että voisi hädässä aina pyytää suvulta tonttia tiluksilta, tai voit odotella kartanon perintöäsi. Jokuhan ne kartanot perii...
Eräänkin sukukartanoni omistanee Museovirasto.
Sanoit kuitenkin kartanoNI, eli etkö voisi kuitenkin halutessasi mennä kotiisi asumaan ja elää vapaaherrattarena?
En, Louhisaaren linna on museo. (En ole Mannerheimin suvun suora jälkeläinen vaan Flemingien, joten on se vaihtanut omistajaa joka tapauksessa. )
Vierailija kirjoitti:
Eräs tuntemani aatelinen oli asentajana sähkökaappeja kasaavassa firmassa.
Aika monella, ainakin täällä Lounais-Suomessa, voi olla vaikka mitä taustallaan kun aletaan tutkia tarkemmin.
Kautta aikojen on ollut varattomia aatelisia. He ovat pyrkineet naimaan rahaa, ja porvarissukuun on saatu aatelisverta ja ehkä jopa arvonimi. Hyvä vaihtokauppa siis.
C.G.E. Mannerheimin isä pelasi ja joi rahansa. Jo mainittu Carpelanin suku köyhtyi jo viimeistään 1800-luvulla. Kirjasuositus: Bo Carpelanin Axel.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin voi. Moni aatelinen on Suomessa nykyään pienituloinen. Niin kuin vaikkapa minä.
Joo joo mutta tarkoitin että voisi hädässä aina pyytää suvulta tonttia tiluksilta, tai voit odotella kartanon perintöäsi. Jokuhan ne kartanot perii...
Leikitäänpä, että olisit vaikka kreivi af Hölynpöly, antaisitko tiluksiltasi tontin jollekin pikkuserkku Huuhaalle?
No mut jotainhan se pikkuserkku on täytynyt periä tai tulee perimään joku päivä jos on myös aatelinen suvultaan. Eikö niillä ole isot maat annettu ilmaseksi kruunulta palkkiona jostain ansiosta. Puolet maista annettiin noille suvuille?? Vai?
Kyllä sitä voi nuorena siivota vessoja kun tietää että kohta kilahtaa tilille miljoona ja kartanon maat. Mikäs siinä ollessa? Ihan eri asia kun jos ei ikinä peri mitään keltään.
Tunnen yhen aatelisen jotka omistaa kartanon ja maat kai sen ympärillä. Nokka pystyssä käy.
Ainahan noita näkee Lidlien ulkopuolella kerjäämässä lanttia: suomalaisia aatelisia käy melkein sääliksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Leikitäänpä, että olisit vaikka kreivi af Hölynpöly, antaisitko tiluksiltasi tontin jollekin pikkuserkku Huuhaalle?
No mut jotainhan se pikkuserkku on täytynyt periä tai tulee perimään joku päivä jos on myös aatelinen suvultaan. Eikö niillä ole isot maat annettu ilmaseksi kruunulta palkkiona jostain ansiosta. Puolet maista annettiin noille suvuille?? Vai?
Kyllä sitä voi nuorena siivota vessoja kun tietää että kohta kilahtaa tilille miljoona ja kartanon maat. Mikäs siinä ollessa? Ihan eri asia kun jos ei ikinä peri mitään keltään.
No ei välttämättä peri. Niitä perillisiä kun tahtoo olla enemmän kuin suvulla maita ja kartanoita. Ja joku historiallinen kartano on nykypäivänä enemmän riesa kuin rikkaus.
Vierailija kirjoitti:
No ainakin Olavi Hellén jätti perintönsä muille kun ainona poikansa kuoli ennen isäänsä. Oli lehdessä juttua. Olikohan perintö jotain 600 000e.
Kuka tällainen Hellen on? Ei Suomessa ole tämän nimistä aatelissukua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä oikein sekoilet? Pikkuserkku ei peri yhtään mitään siltä kreiviltä. Aatelissukija koskevat samat perimislait kuin muitakin suomalaisia. Lisäksi: aniharva aatellissuku enää omistaa niitä muinoin suvun omistuksessa olleita tiluksia. Ne on aikoja sitten myyty velkojen maksua varten.
Luin juuri kirjan Hakoisten Anna, joka kertoo Hakoisten kartanon omistajasukuun naitetusta nuoresta aatelisnaisesta. Kartanon herra eli Annan mies on korviaan myöten veloissa ja lopulta myydään Annankin perintömaat, jotta velat saadaan maksettua. Aatelinen suku ei tarkoita automaattisesti samaa kuin rikas suku. Aatelisille oli aikanaan tyypillistä elää yli varojensa, koska tietty elintaso piti säilyttää oli siihen varaa tai ei. Velan ottamista pidettiin normaalina eikä takaisinmaksuista juurikaan huolehdittu ennen kuin tultiin kova-kovaa vastaan tyylillä vaatimaan saatavia.
Aateliskalenterista voi tarkastaa kuka on aatelinen. Kaksi näyttelijää My so called life sarjasta on naimisissa brittiaatelisten kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Anders Hellén Suomen rikkaimpien listalla.
.
Mulle simppelille ulkomailla asuvalle kertokaa: Mitä tarkoittaa aatelinen? Jonkun Hellenin nimen edessä ei ole von tai af, tai ranskalainen de. Onko siis aateloitu vai ei? Miksi joku on aatelinen ja joku ei? Eikö sitä siis näe nimestä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toki voivat olla köyhiä, jos suvun rahat on hassattu. Toisaalta aika moni haluaa elää ihan tavallista suht keskiluokkaista elämää. Esim. kirjailija Bo Carpelan asui perheineen rivitalossa Espoossa.
Itselläni on yläluokkainen, mutta ei aatelinen suku. Tosin aatelisiakin löytyy vähän kauempaa suvusta 1800-luvulta. Olen elänyt ihan tavallisen keskiluokkaisen lapsuuden rivitalokodissa (tosin hyvällä alueella) ja opiskeluaikana tein tavallisia töitä alle 10 euron tuntipalkalla.
Omalla kohdalla hyväosaisuus näkyy niin, etten koskaan ole joutunut kokemaan köyhyyttä. Jos jostain syystä ei olisi töitä, niin isovanhemmat ja vanhemmat auttavat. Lisäksi olen jo perinyt rahaa ja tulen perimäänkin. Summa on joitakin satoja tuhansia eli mitään miljonäärejä tässä ei sentään olla.
Rahaa enemmän sukutausta näkyy siinä, että arvostetaan tiettyjä asioita, kuten yliopisto-opiskelua, sivistystä, lukemista, klassista musiikkia jne. Vapaisiin sukupuolisuhteisiin suhtaudutaan kielteisesti, perhe ja suku ovat tärkeitä, ollaan mukana erilaisissa perinteisissä harrastuksissa ja järjestöissä. Itse tosin ajattelen, ettei rahaa sovi ylenkatsoakaan. Vähävaraisilla ei ole samoja mahdollisuuksia esim. opiskella sivistyksen vuoksi ja nostella sitä varten opintolainaa vaan on pakko tähdätä työllistävään ammattiin.
Olet elänyt siis melko tavallista nykyajan aatelisen elämää.
Kohokohta ovat aatelisten tanssiaiset Ritarihuoneella. Kiva perinne.
Velvoittaa auttamaan köyhempiä.
Ilmaiseksi ovat saaneetkin ja kuten Sanassa sanotaan:
SE KEN ON PALJON SAANUT, SE PALJON ANTAKOONKIN
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anders Hellén Suomen rikkaimpien listalla.
.
Mulle simppelille ulkomailla asuvalle kertokaa: Mitä tarkoittaa aatelinen? Jonkun Hellenin nimen edessä ei ole von tai af, tai ranskalainen de. Onko siis aateloitu vai ei? Miksi joku on aatelinen ja joku ei? Eikö sitä siis näe nimestä?
Se on Von Hellens.
Säätyjärjestelmä lakkautettiin v. 1906 ja Suomessa oli 146 aatelissukua, vanhimmat ruotsinvallan ajalta. Aatelisilla ei ole enää mitään erivapauksia eikä virallista asemaa, monia perinteitä toki. Omaisuudet on useimmiten hassattu tai sitten pilkottu perintönä, jollain 1800-luvulla eläneelle henkilöllä voi olla nykyisin elossa satojakin jälkeläisiä.
1980-luvun lopulla Mannerheimintien mäkkärissä oli töissä nuorimies nimeltä Carl Gustav Emil Mannerheim :) Monet nykyisin varoissaan olevat vanhat suvut on porvaristaistaiaisia, juuri nuo Fazerit, Hartwallit. Herlinit, Rettigit jne.
Se on Af Hellen ja siihen on lisätty tuo heittomerkki joka korvaa af päätteen eli Hellén. Itse kuulun tähän sukuun.
Käsittääkseni joissakin suvuissa se varsinainen aatelisarvo on vain yhdellä kerrallaan. Ja vaikka kys. kirjoittaja sattuisi olemaan suvun vapaaherra (huom. mies), niin eihän hän voisi vain mennä asumaan jonkun muun omistamaan taloon.
ohis