Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko aateliset olla köyhiä nykyään?

Vierailija
09.04.2022 |

Tarkoitan suomessa, vai onko heillä yleensä joku suvun maapalsta josta voi lohkaista metsää myyntiin tai isoja perintörahoja tulossa? Oon vaan miettiny...vai voiko olla täysin kerjäläisiä koko suku? Kertokaas,..

Kommentit (61)

Vierailija
1/61 |
09.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa ei ole aatelisia.

Aateliset voivat olla rutiköyhiä. Yleensä aatelissukua köyhdyttää rapistuvien linnojen korjaus, ylläpitokustannukset ovat aivan järkyttäviä. Harva aatelinen on edes varakas.

Jos Suomessa onkin yksittäisiä aatelisia, niin he ovat köyhiä.

Vierailija
2/61 |
09.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina on ollut köyhiä aatelisia, niin nykyäänkin. Nykyaikana aateliselle köyhyys ei edes ole samanlainen tragedia kuin joskus muinoin, kun nykyään on sentään kunniallista elättää itsensä alempisäätyisilläkin töillä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/61 |
09.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin voi. Moni aatelinen on Suomessa nykyään pienituloinen. Niin kuin vaikkapa minä.

Vierailija
4/61 |
09.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aateliset voivat olla rutiköyhiä. Yleensä aatelissukua köyhdyttää rapistuvien linnojen korjaus, ylläpitokustannukset ovat aivan järkyttäviä. Harva aatelinen on edes varakas.

Suomessa on satoja aatelissukuja, jotka todellakin pitää itseään bättre folkkina, ja naivat vaan toisiaan, ruotsonsuomalaisia .

Vaikka aatelissukujen jälkeläiset toki voisi olla ihan tavallisissa duuneissa, En vaan ole koskaa törmännyt roskakuskiin nimeltä Fazer, tai Retting, tai putkimies Kreivi Aminoff tai joku...eiköhän kurjimmallekin suvun vesalle joku johtopesti suvun yrityksestä löydy.?? Näin siis kuvittelen

Vierailija
5/61 |
09.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ainakin Olavi Hellén jätti perintönsä muille kun ainona poikansa kuoli ennen isäänsä. Oli lehdessä juttua. Olikohan perintö jotain 600 000e.

Vierailija
6/61 |
09.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on satoja aatelissukuja, jotka todellakin pitää itseään bättre folkkina, ja naivat vaan toisiaan, ruotsonsuomalaisia .

Vaikka aatelissukujen jälkeläiset toki voisi olla ihan tavallisissa duuneissa, En vaan ole koskaa törmännyt roskakuskiin nimeltä Fazer, tai Retting, tai putkimies Kreivi Aminoff tai joku...eiköhän kurjimmallekin suvun vesalle joku johtopesti suvun yrityksestä löydy.?? Näin siis kuvittelen

Sori nuo ei ookkaan aatelisia tsekkasin.

Vierailija
7/61 |
09.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietenkin voi. Moni aatelinen on Suomessa nykyään pienituloinen. Niin kuin vaikkapa minä.

Joo joo mutta tarkoitin että voisi hädässä aina pyytää suvulta tonttia tiluksilta, tai voit odotella kartanon perintöäsi. Jokuhan ne kartanot perii...

Vierailija
8/61 |
09.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nimillä on tapana vaihtua. On myös köyhtyneitä sukuhaaroja, esim. eräällä tapaamallani ihmisellä on muistona yksi hopealusikka muistona vauraudesta.

Omalla taustallani voisin omistaa vaikka mitä, mutta niin sitä pestään vessoja työkseen. Sic transit gloria mundi.

Vierailija
9/61 |
09.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anders Hellén Suomen rikkaimpien listalla.

Vierailija
10/61 |
09.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo joo mutta tarkoitin että voisi hädässä aina pyytää suvulta tonttia tiluksilta, tai voit odotella kartanon perintöäsi. Jokuhan ne kartanot perii...

Eräänkin sukukartanoni omistanee Museovirasto.

Vierailija
11/61 |
09.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki voivat olla köyhiä, jos suvun rahat on hassattu. Toisaalta aika moni haluaa elää ihan tavallista suht keskiluokkaista elämää. Esim. kirjailija Bo Carpelan asui perheineen rivitalossa Espoossa.

Itselläni on yläluokkainen, mutta ei aatelinen suku. Tosin aatelisiakin löytyy vähän kauempaa suvusta 1800-luvulta. Olen elänyt ihan tavallisen keskiluokkaisen lapsuuden rivitalokodissa (tosin hyvällä alueella) ja opiskeluaikana tein tavallisia töitä alle 10 euron tuntipalkalla. 

Omalla kohdalla hyväosaisuus näkyy niin, etten koskaan ole joutunut kokemaan köyhyyttä. Jos jostain syystä ei olisi töitä, niin isovanhemmat ja vanhemmat auttavat. Lisäksi olen jo perinyt rahaa ja tulen perimäänkin. Summa on joitakin satoja tuhansia eli mitään miljonäärejä tässä ei sentään olla.

Rahaa enemmän sukutausta näkyy siinä, että arvostetaan tiettyjä asioita, kuten yliopisto-opiskelua, sivistystä, lukemista, klassista musiikkia jne. Vapaisiin sukupuolisuhteisiin suhtaudutaan kielteisesti, perhe ja suku ovat tärkeitä, ollaan mukana erilaisissa perinteisissä harrastuksissa ja järjestöissä. Itse tosin ajattelen, ettei rahaa sovi ylenkatsoakaan. Vähävaraisilla ei ole samoja mahdollisuuksia esim. opiskella sivistyksen vuoksi ja nostella sitä varten opintolainaa vaan on pakko tähdätä työllistävään ammattiin.

Vierailija
12/61 |
09.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eräänkin sukukartanoni omistanee Museovirasto.

Sanoit kuitenkin kartanoNI, eli etkö voisi kuitenkin halutessasi mennä kotiisi asumaan ja elää vapaaherrattarena?

Vierailija
13/61 |
09.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Essi Hellén ei oo tyhjätasku.

Vierailija
14/61 |
09.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Leikitäänpä, että olisit vaikka kreivi af Hölynpöly, antaisitko tiluksiltasi tontin jollekin pikkuserkku Huuhaalle?

Vierailija
15/61 |
09.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräs tuntemani aatelinen oli asentajana sähkökaappeja kasaavassa firmassa.

Vierailija
16/61 |
09.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voiko aateliset olla köyhiä nykyään?

Ei voi. Aateluus velvoittaa.

Vierailija
17/61 |
09.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bo-Erik Hellén Osuuspankin toimitusjohtaja ei oo köyhä.

Vierailija
18/61 |
09.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toki voivat olla köyhiä, jos suvun rahat on hassattu. Toisaalta aika moni haluaa elää ihan tavallista suht keskiluokkaista elämää. Esim. kirjailija Bo Carpelan asui perheineen rivitalossa Espoossa.

Itselläni on yläluokkainen, mutta ei aatelinen suku. Tosin aatelisiakin löytyy vähän kauempaa suvusta 1800-luvulta. Olen elänyt ihan tavallisen keskiluokkaisen lapsuuden rivitalokodissa (tosin hyvällä alueella) ja opiskeluaikana tein tavallisia töitä alle 10 euron tuntipalkalla. 

Omalla kohdalla hyväosaisuus näkyy niin, etten koskaan ole joutunut kokemaan köyhyyttä. Jos jostain syystä ei olisi töitä, niin isovanhemmat ja vanhemmat auttavat. Lisäksi olen jo perinyt rahaa ja tulen perimäänkin. Summa on joitakin satoja tuhansia eli mitään miljonäärejä tässä ei sentään olla.

Rahaa enemmän sukutausta näkyy siinä, että arvostetaan tiettyjä asioita, kuten yliopisto-opiskelua, sivistystä, lukemista, klassista musiikkia jne. Vapaisiin sukupuolisuhteisiin suhtaudutaan kielteisesti, perhe ja suku ovat tärkeitä, ollaan mukana erilaisissa perinteisissä harrastuksissa ja järjestöissä. Itse tosin ajattelen, ettei rahaa sovi ylenkatsoakaan. Vähävaraisilla ei ole samoja mahdollisuuksia esim. opiskella sivistyksen vuoksi ja nostella sitä varten opintolainaa vaan on pakko tähdätä työllistävään ammattiin.

Olet elänyt siis melko tavallista nykyajan aatelisen elämää.

Vierailija
19/61 |
09.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei aatelisilla mitään kartanoita ole. Ihan kaupungeissa ovat enemmistö heistä asuneet normaaleissa asunnoissa jo monen sukupolven ajan.

Vierailija
20/61 |
09.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen aatelisia jotka ovat kaikki sairaalloisen lihavia ja kärsivät oppimisvaikeuksista, koko suku.

Suuri saavutus oli perheen yhden jäsenen amk-koulutus.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi seitsemän