Tänään voi olla hauskaa tukholmanristeilyllä
Kommentit (26)
Laivoissa on vakaajat eli vedenalaiset siivet, jotka tietokoneen ohjaamana vääntävät kallistumista vastaan. Homma toimii niin kauan, kuin evien ohi virtaa vettä eli ne ovat vedenalla ja laiva kulkee kovaa.
Kerran kävi 25 - 30 m/s:n tuulessa niin, että ilmeisesti tuo systeemi yskäisi tai evä haukkasi ilmaa ja loppu on legendaa tai siis jättiiso siivousurakka laivan henkilökunnalla. Ihmisiäkin meni nurin ja sotkivat itsenä juomalla ja ruoalla. Myymälät oli onneksi suljettuna ja kaikki tavarapinot kelmutettuna, mut näitä tavarakasoja tuli silti alas. Kävi sitten muuten TOSI kallellaan Tallink Superstar ja naiset kirkuivat niin perkeleesti.
Aika monelta katosi juhlatunnela ja alkoivat vain odottelemaan maihinpääsyä. Aallot löyvät ylimmälle kannelle asti eikä ulos ollut mitään asiaa. Laivassa liikkuminen oli hankalaa.
Että hyvää risteilyä vaan, eihän 20 m/s ole mitään.
[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 13:29"]
Oletteko koskaan olleet laivaristeilyllä myrskyssä? Minä olen. Tax free ja kosmetiikkakauppa suljettiin sen jälkeen, kun hyllyt kaatuivat. Joka kerroksessa portaikkoihin oli laitettu oksennuspusdit kiinni. Ruokaravintolasta osa lähti kesken kaiken, koska tulivat keinumisesta niin huonovointisiksi, etteivät pystyneet syömään. Buffetjonossa seistii haara-asennossa, toisessa kädessä lautanen ja toinen käsi jonossa edellä olevan (tuntemattoman) olkapäällä kuin letkajenkassa, mutta paikallaan. Laseista ja lautasista täytyi pitää kiinni, että ne pysyivät pöydällä. Ohjelmanumeroita ympäri laivaa peruttiin. Tanssiravintolam bändi ei pystynyt esiintymään keikkuvalla lavalla, joten keikka peruttiin. Nauhalta tuli musiikkia. Laivan keskikäytävällä pääsi etenemään siksakkia seinästä toiseen aallokon tahtiin. Oli ikimuistettavaa.
[/quote]
Huh, aika pelottavan kuuloista. Nukuttiko? Itse olisin varmaan valvonut pelastusliivit ylläni ja povitaskussa taskumatti Koskenkorvaa meressä siemailtavaksi (onko hyväksi?).
[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 13:35"][quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 13:29"]
Oletteko koskaan olleet laivaristeilyllä myrskyssä? Minä olen. Tax free ja kosmetiikkakauppa suljettiin sen jälkeen, kun hyllyt kaatuivat. Joka kerroksessa portaikkoihin oli laitettu oksennuspusdit kiinni. Ruokaravintolasta osa lähti kesken kaiken, koska tulivat keinumisesta niin huonovointisiksi, etteivät pystyneet syömään. Buffetjonossa seistii haara-asennossa, toisessa kädessä lautanen ja toinen käsi jonossa edellä olevan (tuntemattoman) olkapäällä kuin letkajenkassa, mutta paikallaan. Laseista ja lautasista täytyi pitää kiinni, että ne pysyivät pöydällä. Ohjelmanumeroita ympäri laivaa peruttiin. Tanssiravintolam bändi ei pystynyt esiintymään keikkuvalla lavalla, joten keikka peruttiin. Nauhalta tuli musiikkia. Laivan keskikäytävällä pääsi etenemään siksakkia seinästä toiseen aallokon tahtiin. Oli ikimuistettavaa.
[/quote]
Huh, aika pelottavan kuuloista. Nukuttiko? Itse olisin varmaan valvonut pelastusliivit ylläni ja povitaskussa taskumatti Koskenkorvaa meressä siemailtavaksi (onko hyväksi?).
[/quote]
Oho, minäkin olin tulossa kerskumaan, että nautin vaan, mitä myrskyisämpää merellä on, mutta enpä ole tainnut olla sitten pahimpien myrskyjen aikana koskaan merellä :)
[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 13:42"][quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 13:35"][quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 13:29"]
[/quote]
[/quote]
Oho, minäkin olin tulossa kerskumaan, että nautin vaan, mitä myrskyisämpää merellä on, mutta enpä ole tainnut olla sitten pahimpien myrskyjen aikana koskaan merellä :)
[/quote]
Ja väärä lainaus, mutta väliäkö tuolla.
Ei kyllä naurattaisi mua ainakaan jos olisi risteily edessä noilla tuulenvoimakkuuksilla. Mulla tekee pahaa jo 10m/s tuuli ruotsinristeilyllä.
Mutta toisaalta, kai laivamatkustajat osaavat itse tajuta, että aina sielä merellä ei ole niin ihku ihanat sääolosuhteet. Minunkaan äitimammani ei laivalle mene, koska tietää sen keinuvan ja sen häntä itseään inhottavan.
Itselle ei aiheudu mitään merisairautta, joten hyvä vaan jos keinuu. Keinuvassa laivassa tuntee olevansa laivassa, normaalistihan se ei eroa hotellista.
[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 08:06"]Itselle ei aiheudu mitään merisairautta, joten hyvä vaan jos keinuu. Keinuvassa laivassa tuntee olevansa laivassa, normaalistihan se ei eroa hotellista.
[/quote]
Kyllä kieltämättä on omanlainen tunnelmansa laivassa. Hotellissa tosin ei ole kielletty tuliliemen kittaaminen omassa huoneessa, mikä erottaa sen laivasta. (Itsekin kyllä olen kyseistä kieltoa rikkonut...)
[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 08:10"][quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 08:06"]Itselle ei aiheudu mitään merisairautta, joten hyvä vaan jos keinuu. Keinuvassa laivassa tuntee olevansa laivassa, normaalistihan se ei eroa hotellista.
[/quote]
Kyllä kieltämättä on omanlainen tunnelmansa laivassa. Hotellissa tosin ei ole kielletty tuliliemen kittaaminen omassa huoneessa, mikä erottaa sen laivasta. (Itsekin kyllä olen kyseistä kieltoa rikkonut...)
[/quote]
Häh? Meillä on laivalla hytin jääkaapissa hytin hintaan sisältyvät alkoholit (ja limut) odottamassa. Ja noitako ei saisi hytissä juoda? Saahan hytteihin tilattua skumppaakin.
En minäkään ole kuullut, että laivan hytissä ei saisi juoda omia juomia? Koska tämmöinen sääntö on tullut, en ole käynyt laivalla ihan vähään aikaan.
[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 08:16"]En minäkään ole kuullut, että laivan hytissä ei saisi juoda omia juomia? Koska tämmöinen sääntö on tullut, en ole käynyt laivalla ihan vähään aikaan.
[/quote]
Se sääntö koskee tax-freestä ostettuja juomia. Muita saa kyllä juoda.
mies tulee tänään tallinnanreissulta jollakin pika-aluksella. Kulkevatkohan ne edes kovalla myrskyllä?
Voi olla aikamoista rynkytystä se kotimatka.
[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 08:20"][quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 08:16"]En minäkään ole kuullut, että laivan hytissä ei saisi juoda omia juomia? Koska tämmöinen sääntö on tullut, en ole käynyt laivalla ihan vähään aikaan.
[/quote]
[/quote]
Kukahan tuota sääntöä noudattaa? Ainakin säännön valvonta on tehotonta jos juomisesta ei aiheudu häiriötä.
[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 08:23"]mies tulee tänään tallinnanreissulta jollakin pika-aluksella. Kulkevatkohan ne edes kovalla myrskyllä?
[/quote]
Lindan katamaraani tuskin kulkee mutta esim. Tallinkin shuttle-alukset kulkevat verkkosivujensa mukaan säässä kuin säässä.
Pitäähän niitten baarienkin jotain tuottaa.
[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 08:23"][quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 08:20"][quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 08:16"]En minäkään ole kuullut, että laivan hytissä ei saisi juoda omia juomia? Koska tämmöinen sääntö on tullut, en ole käynyt laivalla ihan vähään aikaan.
[/quote]
[/quote]
Kukahan tuota sääntöä noudattaa? Ainakin säännön valvonta on tehotonta jos juomisesta ei aiheudu häiriötä.
[/quote]
Samaa pohtinut. Taitaa olla joku viranomaisten sääntö, joka ei laivan henkilökuntaa kiinnosta. Tai ikinä asiasta ei ole sanottu, vaikka ovat nähneet mitä hytissä juodaan.
[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 08:23"]mies tulee tänään tallinnanreissulta jollakin pika-aluksella. Kulkevatkohan ne edes kovalla myrskyllä?
[/quote]
Eiköhän siellä reissussa ole jo tarpeeksi rynkytetty.
[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 08:20"][quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 08:16"]En minäkään ole kuullut, että laivan hytissä ei saisi juoda omia juomia? Koska tämmöinen sääntö on tullut, en ole käynyt laivalla ihan vähään aikaan.
[/quote]
[/quote]
Ruotsin laivalla en ole vähään aikaan käynyt. Tallinnan laivalla enemmän.siellä ei edes ole tax-freetä ja ainakaan maista tuotuja viinoja ei saa juoda.
[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 08:33"][quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 08:20"][quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 08:16"]En minäkään ole kuullut, että laivan hytissä ei saisi juoda omia juomia? Koska tämmöinen sääntö on tullut, en ole käynyt laivalla ihan vähään aikaan.
[/quote]
[/quote]
Ruotsin laivalla en ole vähään aikaan käynyt. Tallinnan laivalla enemmän.siellä ei edes ole tax-freetä ja ainakaan maista tuotuja viinoja ei saa juoda.
[/quote]
Millä Tallinnan laivalla ei ole tax free-myymälää?
[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 08:33"][quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 08:20"][quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 08:16"]En minäkään ole kuullut, että laivan hytissä ei saisi juoda omia juomia? Koska tämmöinen sääntö on tullut, en ole käynyt laivalla ihan vähään aikaan.
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Oot käynyt enemmän Tallinnan laivoilla etkä ole löytänyt laivoista tax free-kauppoja etkä ole kuullut jatkuvia tax free-kauppojen tarjouskuulutuksia?