Voiko vastasyntyneen jättää sairaalaan
hoitoon viikoksi tai pariksi? Ja järjestellä sillä aikaa koti kuntoon
Kommentit (28)
Tavallaan voi jättää, mutta ei sitä niin pitkään sairaalassa pidetä, ellei tarvitse hoitoa sairauden vuoksi. Jos vauva on terve, sossut hoitavat hänelle paikan, jossa vauvasta huolehditaan, eikä ihan hirveen helposti enää saa vauvaansa sitten enää takaisin.
Tottakai voi! Ihan omaan tahtiin pyydät niitä sitten tuomaan sen vauvan sulle kotio, kun oot itte valmis. Ite vitkuttelin, kunnes oahin uhmaikä oli ohi ja lapsi oli 5 vuotias, valmiiksi kasvatettu hieno ihmisen alku. Suosittelen. :)
Sosiaalitoimi pitää kyllä huolen siitä, ettei sitä kotia tarvitse sitten sitä vastasyntynyttä varten laittaa kuntoon.
Kyllä voi! Tämän jälkeen yksi adoptiosta haaveillut pari ilahtuu kovasti :)
[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 07:32"]Tottakai voi! Ihan omaan tahtiin pyydät niitä sitten tuomaan sen vauvan sulle kotio, kun oot itte valmis. Ite vitkuttelin, kunnes oahin uhmaikä oli ohi ja lapsi oli 5 vuotias, valmiiksi kasvatettu hieno ihmisen alku. Suosittelen. :)
[/quote]
Meillä oli 7viikkoa, mutta olisi varmaan kannattanut kanssa odottaa 2-3v uhman yli.
Meiilä päädyttiin taloudellisesti kestävään ratkaisuun; oli synnärillä kunnes täytti kahdeksantoista ja siinä vaiheessa olikin sitten lapsilisistä säästelty mukava pesämuna ensiasuntoa varten. Suosittelen.
Meillä oli niin pieni rääpäle syntyessään, alle 1kg. Haettiin kotiin Vapun jälkeen kun oltiin vauva ja me valmiita, meni 4 kk. Me käytiin kuitenkin joka päivä häntä itse hoitamassa ja kenguruhoitamassa.
Olet tiennyt vauvan tulosta kuukausia, miksi et ole järjestänyt asioitasi kuntoon aikasempaa? Niin kun täällä jo mainittiin ei sun kannata odottaa vauvaa kotiin
Voiko 15v pojan palauttaa sairaalaan? Saako siitä kans rahat takaisin?
Onpa iljettävää pilailua. Moni äiti ja isä ajaa 100 km joka päivä jopa kuukausia jotta pääsee hoitamaan pikku keskostaan sairaalassa.
No enhän minä muuten olisi kysynyt mutta näin unta jossa sanoin miehelle "mitähän ne sairaalassa ajattelee kun vauva ollut siellä 10 päivää ilman meitä". Ja oltiin siis lähdössä hakemaan vauva kotiin.
[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 07:32"]Tottakai voi! Ihan omaan tahtiin pyydät niitä sitten tuomaan sen vauvan sulle kotio, kun oot itte valmis. Ite vitkuttelin, kunnes oahin uhmaikä oli ohi ja lapsi oli 5 vuotias, valmiiksi kasvatettu hieno ihmisen alku. Suosittelen. :)
[/quote]
Amatööri. Kotiin vasta murkkuiän jälkeen. Aika kätevää kun tuossa vaiheessa lapsi itsenäistyy ja muuttaa pois vanhempien nurkista.
[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 07:33"]Kyllä voi! Tämän jälkeen yksi adoptiosta haaveillut pari ilahtuu kovasti :)
[/quote]
Ei mene adoptioon vaan sijoitukseen yhteiskunta maksaa lapsenhoidosta rahaakin ja mitään vanhempien oikeuksia ei saa.
Hei, siis voi tietenkin jättää, minäkin jätin. Eikö neuvolassa kerrottu asiasta? Itse vaadin lapselleni täysimetyksen, joten kätilöt imettivät lasta. Laadin yhdessä imetys-pt:n kanssa heille ruokavalion, jossa oli hyviä rasvahappoja eikä ollenkaan sokeria. Valviran sivuilta löytyy kätevästi laillistettujen kätilöiden nimikkeiden alta myös kuvaus imetyskyvystä, että sieltä voi sitten valita omalle lapselle sopivan. Vain paras kelpasi omalle lapselleni, ja ylpeänä voin todeta, ettei lapseni syöynyt korviketta eikä tuttipullosta kertaakaan sen kahden vuoden aikana, jonka vietti synnärillä!
Meidän perhe-elämään tällä oli iso vaikutus. Ehdin laittamaan kotia, vaihtamaan kevätverhot ja kesäverhot ja syysverhot ja talvipäivänseisausverhot. Koti kiilsi, hellalla porisivat pitkään haudutetu pataruuat, mies oli tyytyväinen ja mulla oli riittävästi omaa aikaa. Kyllä ap äidinkin pitää olla terveesti itsekäs ja mietitä sitä omaa jaksamista. Kun äiti voi hyvin, kaikki voi hyvin. On niin kiva levänneenä ottaa uusi tulokas vastaan! Se oli pettymys, että synnäriltä tullessaan lapsi ei ollut vielä kuiva eikä osannut lukea. Käsitin että tämä johtuu resurssipulasta, joten annettiin asian olla, vaikka periaatteessa tässä ois ollut kantelun paikka.
[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 08:03"]Voiko 15v pojan palauttaa sairaalaan? Saako siitä kans rahat takaisin?
[/quote]
Ei riitä enää, että niitä palautellaan täältä ylilaudalle ? Onko tilanne päällä?
[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 07:32"]
Tottakai voi! Ihan omaan tahtiin pyydät niitä sitten tuomaan sen vauvan sulle kotio, kun oot itte valmis. Ite vitkuttelin, kunnes oahin uhmaikä oli ohi ja lapsi oli 5 vuotias, valmiiksi kasvatettu hieno ihmisen alku. Suosittelen. :)
[/quote]
Hei missä sairaalassa noin hyvä palvelu on? Että tiedän ohjata meidän sijaissynnyttäjän sitten sinne. Toivottavasti lähellä Poria, koska raskaus on jo viimeisellä kolmanneksella, ja mua närästää hirveästi, pukamat tuntuu ikäviltä ja painoa on kertynyt 15 kiloa eikä toi sijaissynnyttäjäkään kovin raposelta näytä, vaikka olen toivonut et vahtis vähän linjojaan.
Mun mielestä juuri näissä synnytysasioissa nähdään yhteiskunnan rappeutuminen. Vielä 80-luvulla lapsilla oli syntymästä asti elinikäinen oleskeluoikeus olla synnärin kirjoilla. Muistan, kuinka hallitus kumosi lakiesityksen, jossa tämä oikeus ois ollut lapsellja vanhemmilla jo ennen kuin munasolu on hedelmöittynyt, ja tiesin jo silloin että kovat ajat on edessä. Että millaisessa kehitysmaassa saa mennä synnärille vasta kun on synnyttämässä!
Meillä vauva jäi viikoksi sairaalaan sen jälkeen kun minä olin kotitunut. Täytyy sanoa että olihan siinä helppo tehdä tarvittavat hankinnat, koota vauvansänky, pestä vauvanvaatteet jne. kun joku muu hoiti vauvaa. No joo, mieluummin olisin kyllä tehnyt nuo jo raskausaikana äitiysloman alettua, mutta vauva nyt sattui syntymään ennen kuin äitiysloma alkoi.
Voi voi, kuukausi on se maksimiaika. Googlaa "vastasyntyneen alkuhoito", järjestävät sairaanhoitajille vuoroja aina jolloin ovat vastuussa vauvasta.