Työntekijä suhteessa asiakkaaseen..
Onko tuollainen rangaistavaa? Jos miettii vaikka eri aloja. Sairaanhoitaja - potilas, Päihdetyöntekijä - asiakas...Yritin etsiä aiheesta tietoa, mutta en löytänyt paljoa. Ja jos puhutaan täysi-ikäisestä henkilöstä molemmin puolin. Tietoa? Kokemusta täällä? Tulisiko potkut? Moraalisesti ei kyllä ole oikein.
Kommentit (35)
[quote author="Vierailija" time="01.10.2015 klo 23:11"]
[quote author="Vierailija" time="01.10.2015 klo 23:01"]Kun joku mainiti hieronnan niin ystäväni on naimisissa entisen hierojnsa kanssa. :D Ei tullut mitään seuraamuksia. [/quote] Tiedän itse myös yhden fysioterapeutin, joka aloitti suhteen asiakkaaseen.
[/quote]
Mä seurustelen mun fysioterapeutin kanssa. Mitä pahaa siinä on? Samanarvoinen asiakas mä olen kuin muutkin.
Mun äiti on sanonut kysyttyäni että seurusteli joskus opettajansa kanssa. Kyllä pitäis varmaan olla laillista seurustella kenen kanssa haluaa. Tosin työetiikat sivuun, mitä jos haluaa seurustella entisen omahoitajansa kanssa asiakkuuden päätyttyä?
Kyllä suhteeseen voi alkaa kenen kanssa vain. Ainoa asia mikä pitää huomioida on se asiakkuuden jatkuminen, jos suhde päättyy. Sote - puolella tietty kaikenmoinen heikomman hyväksikäyttö voi olla kyseenalaista. Opettaja-oppilassuhteissa sen opetussuhteen voi joutua purkamaan. Opettaja on jäävi arvioimaan opintosuorituksia yleensä, paitsi onhan opettajia, jotka opettavat omia lapsiaankin. Laitonta ei ole mikään kuitenkaan, kun aikuisista kyse.
käyttäjä-8373 kirjoitti:
Yhdessä nuoruuden työpaikassa oli ollut niin hurjat pikkujoulut, että niistä oli seurannut kaksi raskautta ja kaksi avioeroa. Mutta kukaan ei saanut potkuja.
Riippuen ammatista, saattaa aiheuttaa jääviystilanteita. Tuota ei sinällään täysi-ikäisten kohdalla voi kieltää, mutta työnantaja saattaa siirtää toisiin tehtäviin jos katsoo että suhde aiheuttaa ongelmia työhön (esim. juuri tuo jääviys).
Terapeutti-Potilas tai Oppilas-Opettaja suhteissa tuo "voimakkaammassa" asemassa oleva altistaa itsensä helposti epäilyille että suhde on syntynyt painostuksesta, eli ottaa selvän riskin tilanteessa tarjoten erinomainen "lyömäaseen" toiselle jos suhde päättyy.
Hammaslääkäri ja sen asiakas, ja eka kerta? Viimeksi ihastuin kun olin lohjennutta hammasta paikkauttamassa. Vähän jännitti, lääkäri aisti jännitykseni ja painautui tiiviimmin minua vasten. Ei pelottanut enää sen jälkeen. Olen mies ja lääkäri oli saman ikäinen nainen. Tiedän että haluan saman lääkärin kun mennen seuraavan kerran hammaskiven poistoon. En odota "suhteelta" muuta kuin asiakassuhdetta.
Ei olisi minkäänlaista juridista merkitystä.
Vierailija kirjoitti:
Hammaslääkäri ja sen asiakas, ja eka kerta? Viimeksi ihastuin kun olin lohjennutta hammasta paikkauttamassa. Vähän jännitti, lääkäri aisti jännitykseni ja painautui tiiviimmin minua vasten. Ei pelottanut enää sen jälkeen. Olen mies ja lääkäri oli saman ikäinen nainen. Tiedän että haluan saman lääkärin kun mennen seuraavan kerran hammaskiven poistoon. En odota "suhteelta" muuta kuin asiakassuhdetta.
Eikös olisi kivaa, jos hän antaisi vähän toisentyyppistäkin oraalihoitoa?
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="01.10.2015 klo 22:57"]
[quote author="Vierailija" time="01.10.2015 klo 22:53"]No jaa. Itse seurustelen harrastusseurani ohjaajan kanssa. Kyllä sekin mietitytti kun olin alkeiskurssillla ja miesystäväni yksi ohjaajista että onko sopivaa jos jotain yntyy, ihastusta kun oli ilmassa. Mutta niin, kurssin jälkeen seuran jutuissa pyörittiin ja sit yhdellä leirillä suudeltiin ja siitä asti seurusteltu. Ei oo kukaan sanonut mitään asiasta. Seurn pj:ltä vähän mietittiin että tuleeko jotain kommenttia mut ei oo sanonut kummallekaan mitään. Ja siis ollaan samanikäisiä ja molemmat aikuisia, ymmärrän että jos olis ollut niin että olisin ollut alaikäinen ja ko tyyppi aikuinen tilanne olis ollut ihan eri. :D
No tuo on kevyttä. Harrastuksen kautta, mutta työ missä ihminen on koulutettu monen vuoden ajalta, ja työssä luottamuksen rakentaminen on se juttu, niin asian suhde muuttuu.
No on tuo miesystäväni kanssa koulutettu ohjaaja ja ohjannut seuran kursseilla yli kymmenen vuotta + luottamukseenhan tuokin perustuu.
Kamppailulaji? Niissä on maan tapa, että ohjaaja bongaa jonkun uuden alkeiskurssilaisen (jonka harrastus loppuu sitten kun suhdekin)
Tunnen 2 tapausta, jossa päikyn täti on aloittanut suhteen isän kanssa. Toisessa isä jätti sitten vaimonsa ja nämä rakastavaiset muuttivat kimppaan. Minusta se oli suurinpiirtein hirvein paikka missä noin voi käydä. Siis perheen yhteistä lasta hoitaa joku, johon molemmat vanhemmat luottavat ja asetelma pääsyy perheen rikkoutumiseen. Toisaalta en korvaani lotkauttaisi, jos joku nyt alkaisi suhteeseen jonkun silmälääkärinsä kanssa. Aivan sama ja onnea heille.
Mä opiskelin ammattiin, ihastuin mun opettajaan ja pokasin sen. Seurustelin salaa opiskelukavereilta kaksi vuotta, kun valmistuin mentiin naimisiin. Rehtori oli sitä mieltä että julkisesti ei voida olla suhteessa, muuten kyllä, opettaa saa, arvioida ei. Mun tentit arvioi joku toinen opettaja.