Kokemuksia perheistä, joissa kaikki eivät ole saaneet koronatartuntaa. Onko teillä näin, että kaikki eivät saaneet?
Meillä muu perhe on sairastanut koronan paitsi minä.
Mietin vain, miten tämä on mahdollista.
Miten kaikki eivät saa koronaa.
Kokemuksia, ketkä sairastuivat ja ketkä eivät?
Miten noudatitte hygieniaa, pidittekö maskeja yhteisissä tiloissa, pesittekö käsiä puolen tunnin välein, oliko sairastunut omassa huoneessaan ovi kiinni jne.?
Kuinka kauan perheenjäsenet ehtivät altistua, ennenkuin sairastuneiden positiiviset testit tulivat?
Koronahan on siitä ärsyttävä tauti, kun tartuttaa jo ennen oireita eikä oireiden alettuakaan heti kotitesti näytä positiivista. Eli kyllä jokainen perheenjäsen ehtii jonkun aikaa altistua.
Suomessa on kai menossa joku tutkimus, jossa haluavat tutkia näitä perheenjäseniä, jotka eivät altistuksesta huolimatta sairastu. Aiotteko mennä siihen? Tietääkö joku tästä tutkimuksesta enemmän?
Kommentit (35)
Tilastomatematiikkaa, ei missään taudissa sairastu 100%.
Itse en saanut oireita enkä kotitestiplussaa, vaikka mies ja lapsi koronassa. Ei mitään erikoisjärjestelyjä, taatusti altistuin kun 2-vuotias pärskii suunnilleen suut silmät täyteen. Semmoista se on. Ehkä sitten seuraavasta variantista.
Tunnen muutaman perheen, jossa käynyt näin. Kouluikäiset lapset ja isä kipeenä, äiti ei saanut. Ja toisessa isä ja 13v tytär sairastui, äiti ja poika 8v ei. Kunnes kk päästä sairastui äiti ja poika. Enkä löydä näille mitään logiikkaa...
Vaimolla oli testatusti korona, mutta minä en sitä samassa sängyssä nukkumalla saanut. Tai sitten minulla on ollut oireeton korona, jolla ei ole mitään virkaa.
Tätä ilmiötä tutkitaan myös Englannissa. Näitä ihmisiä kutsutaan "never-covid-people":ksi :D
Huoleton kirjoitti:
Vaimolla oli testatusti korona, mutta minä en sitä samassa sängyssä nukkumalla saanut. Tai sitten minulla on ollut oireeton korona, jolla ei ole mitään virkaa.
Etkö testannut itseäsi edes mielenkiinnosta?
Odotit siis vain oireita, joita ei koskaan tullut?
Kukaan ei ole saanut. Ei koko lähisuvusta. Käymme lähityössä ja pidämme ffp2- tai ffp3- maskeja. Olemme kolmesti rokotettuja. Työkavereista suurin osa on saanut tartunnan.
Meillä keskimmäinen sairasti tammikuussa, kukaan meistä muista ei sitä saanut. Nyt sit maaliskuussa sairastettiin minä ja mies. Esikoinen ja kuopus edelleen sairastamatta. Välteltiin samoissa tiloissa olemista, mut ei käytetty kotona maskeja. Samoin laitoin ruokaa yms. ihan normaalisti. Mystistä, ettei kaikki ole sairastaneet.
Vierailija kirjoitti:
Huoleton kirjoitti:
Etkö testannut itseäsi edes mielenkiinnosta?
Odotit siis vain oireita, joita ei koskaan tullut?
Ei ollut mielenkiintoa. Kolmella rokotteella pääsee matkustelemaan normaalisti, joten en tarvitse koronatodistusta mihinkään.
Kumma kun jotkut saavat koronan ventovieraalta bussissa ja minä en edes suutelemalla kotonapotilaaan kanssa.
Meillä lapset 7v ja 9v sekä minä sairastin (todettu sekä kotitesteillä että virallisilla testeillä). Mies ei sairastunut: ei oireita ja useista kotitesteistä negatiivinen. Mitään varotoimenpiteitä ei tehty. Mies hoiti lapsia siinä, missä minäkin. Lapset nukkuivat meidän vieressä ja lapsilla oireena myös voimakas oksentelu, mitä mieskin siivosi.
Mulla ja miehellä 3 rokotusta molemmilla.
Meillä minä sairastin. Muu perhe ei. Pysyin eri huoneessa, kun muut kotona. Heidän poissaollessa kävin muualla. Pyyhin pinnat mihin koskin. Eri käsipyyhkeet. Tarkempi yskimishygienia.
2 päivää ennen posit testiä nyhjättiin sohvalla kasassa koko sakki.
Oireettomia ei testailtu.
Toisaalta toivon, että olisi käynyt kaikki kerralla läpi. Olis saanu pari kk olla huolehtimatta asiasta.
Minä sairastin mieheni kanssa. Ensimmäisellä luokalla oleva lapsemme ei sairastunut koronaan. Rokotuksia ei kenelläkään. Minulla ja miehellä äärettömän lievä, lievempi kuin normaali flunssa. Mies ei olisi tiennyt sairastuneensa ilman, että olisi tehnyt testiä. Lapselle tein viikon aikana joka päivä, mutta ei, ei tullut!
Mies sai koronan, minä en. Ihan normaalisti nukuttiin vierekkäin ja pusuteltiin. Ajattelin, että jos se nyt tulee niin tulkoot, onpahan sairastettu. No eipä tullutkaan. Oppilailla on koulussa ollut koko ajan tartuntoja, ei ole minuun tarttunut. Virallisessa testissä olen käynyt varmaan 15 kertaa ja kun mies sairastui niin tein kotitestin aamuin illoin.
Puolisolla ja yhdellä lapsista ollut korona, minulla ja muilla lapsilla ei.
Minä en tiedä kenellä lopulta oli ja kenellä ei. Eihän ne testit näytä 100% oikein koskaan. Minä sain n vuosi sitten positiivisen tuloksen, oireina pieni väsymys ja nuha. Lapsella samanlaisia oireita pari päivää aiemmin, testi negatiivinen. Miehellä samat oireet hieman minua myöhemmin, testi negatiivinen. Siitä saa sitten arvailla kenellä oli ja kenellä ei ja mistä se tuli.
Kolme viidestä perheessä sairasti tämän vuoden helmikuussa koronan.
Toinen vanhemmista ja yksi lapsista pysyivät terveinä.
Nuorin lapsi ei saanut, hänellä oli tuoreimmat rokotteet.
Meillä vain yksi lapsi sairasti (todettu virallisessa sekä kotitestissä). Kolme muuta ja vanhemmat eivät sairastaneet. Sisko nukkui testaamispäivää edellisen yön koronapotilaan vieressä (koska tuolloin sattui vain päähän, eikä tajuttu, että on korona). Silloin oli vielä exit-testit käytössä, joten meidät kaikki testattiin kotitestien lisäksi myös virallisesti. En ole saanut koronaa, vaikka kierrän neljällä eri koululla. Altistumisia on tullut valtava määrä. Ehkä se ei vaan kaikille tule.
Mun aikuinen, kotona asuva lapsi sai koronan melko oireettomana eli ei tarvinnut mitään särkylääkkeitä tms lääkärikäyntejäkään. Itsekin tuolloin tein pari kertaa kotitestin mutta se oli aina negatiivinen. Emme olleet mitenkään hysteerisiä, ei paikkojen desinfiointia tai muita varotoimenpiteitä lainkaan, saati maskeja kotona tms.
Meilläkin lapset sairasti, vanhemmat ei. Ihan normaalisti eleltiin yhteisissä tiloissa, eikä siivottu tai huolehdittu hygieniasta normaalia tarkemmin. Lapset ovat vielä sen ikäisiä, että käyvät monta kertaa päivässä sylissä ja pusuja vaihdetaan. Arveltiin että ei stressata, kun pöpö tarttuu ihan varmasti. Mutta ei vaan tarttunut. Tehtiin useita kotitestejä. Meillä vanhemmilla on kaksi rokotusta.
Ei oo, ei tuu, vaikka kuinka muut sanoo juu!