A-studio ; Talk
Mitä mieltä pitäisikö kotona oleva äiti hoitaa lapsensa, vai laittaa hoitoon vanhemman lapsen?
Kommentit (80)
Eli jatkossa:
-Erityisen hyväosaisten lapset saavat yksityistä hoitoa, mahdollisesti jopa kotona.
-Keskiluokkaisten vanhempien lapset jatkavat päivähoidossa entiseen tapaan, mutta heidän ryhmissään tulee olemaan paljon enemmän hälinää ja vaihtuvuutta puolipäiväisten lasten vuoksi
-Pätkätyöttömien lapsilla on välillä kasvatus kotona, välillä yhdessä jos toisessa päiväkodissa, joissa on yhä puolipäiväisten vuoksi suuret ryhmät
- Ja kaikkein väsyneimmät ja työttömät äidit ja koti-isät eivät vie lasta mihinkään, koska valmistautuminen ja matkat veisi melkein yhtä pitkään kuin mitä se lapsi saisi siellä päivähoidossa edes olla.
Psykologiset tekijät ei ole tän hallituksen vahvoin osa-alue, mutta pahoin pelkään että just ne vanhemmat jotka ei saa, tai ei osaa toteuttaa lapsen etua, jättäytyy koko varhaiskasvatuksen ulkopuolelle.
Mun mielestä eilinen Talk paljasti sen, että säästöt tällä kohtaa ovat tosi epävarmoja. Mitä varten päivähoidosta leikataan, jos se lisää byrokratiaa, sen vaikutus tulevaisuuteen on epäselvä ja ei oo ole edes varmaa, tuoko se säästöjä. Nyt tavallaan hallitus myös antoi sen viestin, että kotihoidossa olevat lapset jäävät jostain paitsi. Eilisessä keskustelussa ei myöskään käyty ollenkaan läpi niitä seurauksia, joita ryhmäkokojen kasvu aiheuttaa. Nyt vain keskitytään syyllistämään äitejä sen sijaan, että oikeasti mietittäisiin sen lapsen parasta.
[quote author="Vierailija" time="01.10.2015 klo 22:40"][quote author="Vierailija" time="01.10.2015 klo 22:34"][quote author="Vierailija" time="01.10.2015 klo 22:31"]
Entäs ne äidit jotka on silpputyöläisiä? Pitääkö meidän lasten vaihtaa ryhmää tai hoitopaikkaa joka kerta kun äidin työtilanteesta muuttuu? Jos puolipäiväisiä saa olla kaksi lasta yhden paikalla, saako ryhmään tulla ylibuukkausta kun äiti saa taas töitä vai joutuuko lapsi vaihtamaan hoitopaikkaa?
[/quote]
Pitää. Meille vuokratyöfirma ilmoittaa yleensä edellisenä iltana sairaslomasijaiset. Ilmeisesti sitten vien vaan aamulla hoitoon ja ilmoitan että siltä päivältä pitää ruokaa jakaa muille vähemmän. Ei tuo hoitopaikan soittelu voi olla vanhemman edellisen illan homma.
[/quote]
Mä saan tietää mun sijaisuuksista joskus tuntia ennen töiden alkua. Arvatkaa mikä mä oon ammatiltani.
[/quote]
LTO?
Mä mietin tässä sitä, että itse olin jo yhden vauvan kanssa ihan masennuksen partaalla yksinkertaisesti siitä syystä kun olin unenpuutteen takia niiiin väsynyt. Siis ihan kuolemanväsynyt, kun joka yö piti herätä vähintän kahden tunnin välein. Yhden vauvan kanssa sentään pystyi yrittämään nukkumista päivällä silloin kun vauva nukkui, mutta miten tämä onnistuisi kahden kanssa?
Haluaisin ihan hirveästi toisen lapsen, mutta tiedostan omat voimavarani että en yksinkertaisesti jaksaisi enää sitä unenpuutetta energisen parivuotiaan ja huonosti nukkuvan vauvan kanssa. Vanhemmuuden ja erityisesti äitiyden vaatimukset on tosi rankkoja nykyään, enkä mä ymmärrä kenen etua se ajaa, että naiset nokittelee tässä asiassa toisiaan.
[quote author="Vierailija" time="01.10.2015 klo 22:45"]
Eli jatkossa:
-Erityisen hyväosaisten lapset saavat yksityistä hoitoa, mahdollisesti jopa kotona.
-Keskiluokkaisten vanhempien lapset jatkavat päivähoidossa entiseen tapaan, mutta heidän ryhmissään tulee olemaan paljon enemmän hälinää ja vaihtuvuutta puolipäiväisten lasten vuoksi
-Pätkätyöttömien lapsilla on välillä kasvatus kotona, välillä yhdessä jos toisessa päiväkodissa, joissa on yhä puolipäiväisten vuoksi suuret ryhmät
- Ja kaikkein väsyneimmät ja työttömät äidit ja koti-isät eivät vie lasta mihinkään, koska valmistautuminen ja matkat veisi melkein yhtä pitkään kuin mitä se lapsi saisi siellä päivähoidossa edes olla.
Psykologiset tekijät ei ole tän hallituksen vahvoin osa-alue, mutta pahoin pelkään että just ne vanhemmat jotka ei saa, tai ei osaa toteuttaa lapsen etua, jättäytyy koko varhaiskasvatuksen ulkopuolelle.
[/quote]
Monikohan lastensuojeluilmoitus tulee jäämään tekemättä kun lasten oireilua ei enää huomata tai se laitetaan suoraan suurryhmän hälinän piikkiin? Kuka niitä nimiä edes oppii jos jonkun opteamilaisen lapsi heitetään aamulla vaan johonkin.
[quote author="Vierailija" time="01.10.2015 klo 22:48"][quote author="Vierailija" time="01.10.2015 klo 22:40"][quote author="Vierailija" time="01.10.2015 klo 22:34"][quote author="Vierailija" time="01.10.2015 klo 22:31"]
Entäs ne äidit jotka on silpputyöläisiä? Pitääkö meidän lasten vaihtaa ryhmää tai hoitopaikkaa joka kerta kun äidin työtilanteesta muuttuu? Jos puolipäiväisiä saa olla kaksi lasta yhden paikalla, saako ryhmään tulla ylibuukkausta kun äiti saa taas töitä vai joutuuko lapsi vaihtamaan hoitopaikkaa?
[/quote]
Pitää. Meille vuokratyöfirma ilmoittaa yleensä edellisenä iltana sairaslomasijaiset. Ilmeisesti sitten vien vaan aamulla hoitoon ja ilmoitan että siltä päivältä pitää ruokaa jakaa muille vähemmän. Ei tuo hoitopaikan soittelu voi olla vanhemman edellisen illan homma.
[/quote]
Mä saan tietää mun sijaisuuksista joskus tuntia ennen töiden alkua. Arvatkaa mikä mä oon ammatiltani.
[/quote]
LTO?
[/quote]
Niinpä. Opettajia sijaistavilla sama juttu. Kasvatusalan ammattilaiset kun ei jää töistä pois ennen kuin ne on ihan varmoja etteivät pysty. Eli yleensä päätös syntyy aamulla. Että kyllä olisi fiksua jos oman lapsen hoitopäivän pituus vaihtelisi sen mukaan, että onko työ vai opiskelupäivä. 20 h ei riitä, jos haluan olla palkattavissa joka päivä.
En jaksanut katsoa loppuun asti, mutta minua alkoi äsyttää jo alkumetreillä sen viheriän Emma Karin näkemys, että jos yhteiskunta ei huolehdi lasten kasvatuksesta, niin pilalle menee. Tuossa lähellä meillä on valtio, jossa aikanaan pidettiin mukulat tarhassa koko viikon, että vanhemmat saivat käydä töissä tai missä nyt kävivätkään. Vain viikolopuiksi pääsivät mukulat kotiin. Karin mielestä siis yhteiskunnan pitäisi viedä vanhemmilta sekin vastuu, mikä heillä on.
Kannatan lämpimästi hallituksen esitystä, että jos kotona on vanhempi, niin korkeintaan puolipäiväpaikka lapselle. Joku niistä keskustelijoista muuten sanoi, että lapset pitää viedä tarhaan, että oppivat käsittelemään saksia ja pitelemään kynää. Herra hyvästi siunatkoon, miten typerä ihminen saa olla. Ymmärrän, että lapsi tai lapset viedään hoitoon, jos on erityisiä syitä siihen (sosiaaliset, psyykkiset syyt), ei kuitenkaan niin ongelmallisia, että lapset pitäisi ottaa huostaan.
[quote author="Vierailija" time="01.10.2015 klo 22:34"]
[quote author="Vierailija" time="01.10.2015 klo 22:31"]
[/quote]
[/quote]
Niin siis ihan vakavissaan, miten se lapsen hoito tapahtuu, jos päivähoitovuorolle tulee yhtäkkinen tarve? Sittenkö vaan annetaan muille yksi leivänpala vähemmän? Vai onko päiväkodin pakkasessa sitten jotain varaeväksiä siltä varalta että tulee äkkiläisiä? Entä jos niitä tulee vaikka kaksi kerralla?
[/quote] No, nämä on myös niitä arvovalintoja elämässä: iso omakotitalo jossain keskellä peltoja vai pienempi asunto palveluiden lähellä. Lapsen etu vai "ku mä haluun sen kannustalon".
[/quote]
Kyllä ne palvelut oli ja luvattiin kovasti pitää kun talo ostettiin.
[quote author="Vierailija" time="01.10.2015 klo 22:53"]
Mä mietin tässä sitä, että itse olin jo yhden vauvan kanssa ihan masennuksen partaalla yksinkertaisesti siitä syystä kun olin unenpuutteen takia niiiin väsynyt. Siis ihan kuolemanväsynyt, kun joka yö piti herätä vähintän kahden tunnin välein. Yhden vauvan kanssa sentään pystyi yrittämään nukkumista päivällä silloin kun vauva nukkui, mutta miten tämä onnistuisi kahden kanssa?
Haluaisin ihan hirveästi toisen lapsen, mutta tiedostan omat voimavarani että en yksinkertaisesti jaksaisi enää sitä unenpuutetta energisen parivuotiaan ja huonosti nukkuvan vauvan kanssa. Vanhemmuuden ja erityisesti äitiyden vaatimukset on tosi rankkoja nykyään, enkä mä ymmärrä kenen etua se ajaa, että naiset nokittelee tässä asiassa toisiaan.
[/quote]
Mikä pakko ne lapset on tehdä peräkanaa? Jos ikäeroa on viisikin vuotta, niin homma helpottuu kummasti. Tai ajattele miten mukava olisi olla vauvan kanssa kotona, kun esikoinen menee kouluun? Ei tarvitsisi murehtia, että lapsi joutuu olemaan siellä kotona yksin. Eikä olisi murhetta pitkästä kesälomasta, kun olisit vauvan kanssa kotona. Sitten kun pienempi menee kouluun, sinulla onkin jo teini siellä ekaluokkalaisen turvana iltapäivisin.
[/quote]
Niin, ei niitä lapsia kannata tehdä peräkkäin, anna ensimmäisen kasvaa isommaksi niin pääset itse toisen kanssa paljon helpommalla ja se on lapsellekin etu kun saa olla rauhassa perheen vauvana, eikä tarvi 2v vaippapyllynä alkaa isoksi sisarkseksi joka osaa ja tekee kaiken itse.
Päivähoitoa puolustetaan sen takia että lapset oppii kaikkea nopeammin, kehittyy nopeammin... siis mihin siinä on kiire? Ennen riitti kun koulussa oppi lukemaan, laskemaan ja kirjoittamaan, ja yleensä kaikki oppikin vaikka ei ollut mitään varhaiskasvatusta.
[quote author="Vierailija" time="01.10.2015 klo 22:56"]
[quote author="Vierailija" time="01.10.2015 klo 22:34"]
[quote author="Vierailija" time="01.10.2015 klo 22:31"]
[/quote]
[/quote]
Niin siis ihan vakavissaan, miten se lapsen hoito tapahtuu, jos päivähoitovuorolle tulee yhtäkkinen tarve? Sittenkö vaan annetaan muille yksi leivänpala vähemmän? Vai onko päiväkodin pakkasessa sitten jotain varaeväksiä siltä varalta että tulee äkkiläisiä? Entä jos niitä tulee vaikka kaksi kerralla?
[/quote]
Mitä helvetin äkkiläisiä? Jos vanhempi on kotona vaikka vanhempainvapaalla hoitamassa nuorempaa lasta, ei siinä mitään äkkilähtöjä töihin tule. Ja muutenkin, jos jollain on niin hyvä työtilanne että koska tahansa tulee töitä, vaikka pätkäkin, niin kaipa sellaiselle voi sen kokopäiväpaikan varata, mutta lapsi on koko päivän vain tarvittaessa siellä päivähoidossa, eli niinä päivinä kun vanhemmalla on töitä. Ei meillä viety lapsia koskaan päiväkotiin jos vaikka lasten isä jäi sairaslomalle tai hänellä vuorotyöläisenä oli viikolla vapaapäiviä.
[quote author="AV Mamma" time="01.10.2015 klo 23:35"]
[/quote]
Mikä pakko ne lapset on tehdä peräkanaa? Jos ikäeroa on viisikin vuotta, niin homma helpottuu kummasti. Tai ajattele miten mukava olisi olla vauvan kanssa kotona, kun esikoinen menee kouluun? Ei tarvitsisi murehtia, että lapsi joutuu olemaan siellä kotona yksin. Eikä olisi murhetta pitkästä kesälomasta, kun olisit vauvan kanssa kotona. Sitten kun pienempi menee kouluun, sinulla onkin jo teini siellä ekaluokkalaisen turvana iltapäivisin.
[/quote]
Juuri näin! Meillä meni lapsuuden perheessä kaikki neljä tällä tavalla, tosin nuorimman mennessä kouluun äiti ei ollut kotona, mutta sitten oli kaksi vanhempaa sisarusta huolehtimassa, toinen samassa koulussa.
Miehet loisti tuostakin keskustelusta poissaolollaan, kaikki studiovieraat ja haastateltavat naisia. Uskomatonta, että vielä vuonna 2015 lastenhoitoa pidetään jotenkin erityisesti vain naisten hommana.
Onkohan tuon Ilonankaan perheessä edes mietitty sitä vaihtoehtoa, että jos äiti ei kerran jaksa hoitaa kahta lasta kotona, niin jos se olisikin vuorostaan isä joka jäisi kotiin ja äiti menisi töihin...
Kyllä kuuntelin silmät pyöreänä eilistä lähetystä.Vihreiden kansanedustaja jauhoi samaa asiaa koko ajan eikä antanut toisille suunvuoroa. Kotiäidillä oli tosi maalaisjärkiset kommentit. Mitenkähän ennen lapset kasvatettiin. Anopillanikin oli 5 ja vielä sitten nelikymppisenä pamahti kaksoset. Kaikista on tullut työtätekeviä veronmaksajia ilman varhaiskasvatusta. Kyllä 20 tuntia viikossa pitää riittää jos ainakin toinen vanhemmista on kotona. Lapsethan nukkuu ja syö tarhassa joten ei siellä 8 tuntia päivässä varhaiskasvateta. Lisäksi on tosi hyviä avoimia päiväkoteja ja kerhoja.On myös tehty tutkimus siitä miten stressaavaa lapsen on olla hälyssä koko päivä.
Mua taas ärsytti, kun se vihreiden edustaja vain tinkutti ja tinkutti: " mutta kun tutkimusten mukaan varhaiskasvatus on laadukasta, tutkimusten mukaan varhaiskasvatus on lapselle hyväksi, tutkimusten mukaan sitä ja tutkimusten mukaan tätä". Siis minkä ihmeen tutkimuksen mukaan alle 3-vuotiaalle parempi paikka on tarha kuin oma koti äidin ja sisarusten kanssa, olettaen, että äiti ei kärsi mielenterveysongelmista. Olisi nyt sanonut suoraan tutkimuksen, kuka sen on tehnyt, kuka laatinut ja koska se on tehnyt.
Se vaalea patalaiska mamma oli niin nolo, että en ymmärrä, miten kehtasi edes tulla tuohon ohjelmaan.
Muuttaisivat koko varhaiskasvatuksen rakenteen. Subjektiivinen päivähoito-oikeus pois kaikilta kotona oleskelevilta, varsinkin näiltä alle 3-vuotiailta. Avoimen varhaiskasvatuksen palveluja voisi kehittää siten, että tarjottaisiin yli 3-vuotiaille kerhotoimintaa 4-5 h päivittäin, johon kuuluisi vaikka se ruokailu kunnan puolesta, nämä varhaiskasvatuksen kehityssuunnitelmat, -tutkimukset ja -keskustelut.
Mielenterveyspotilaiden, fyysisesti pitkäaikaissairaiden sekä niiden, jotka hoitavat kotona pitkäaikaissairasta lastaan, lapset saisivat lääkärin todistuksella käyttää kunnallista päivähoitoa täysimääräisesti.
Järkyttävää puhetta a-studiossa parhaillaan.
Piti pistää telkkari kiinni kun vitutti niin.
[quote author="Vierailija" time="01.10.2015 klo 22:34"][quote author="Vierailija" time="01.10.2015 klo 22:31"]
[/quote]
[/quote]