Vanhemmat saa häädön
Ovat ulosotossa ja velkaa on satojatuhansia. Nyt saivat häädön ja kuka joutuu majoittamaan? Minä. Ja kuinka kauan? En tiedä.
Ai jumalauta, että vituttaa.
Mistä voisi luottotiedoton keski-ikäinen pariskunta saada asunnon? Työt pääkaupunkiseudulla, joten asuntokin olisi täältä saatava.
Minulla on perhekin ja ei oikeasti olisi mahdollisuutta majoittaa, mutta minkäs teen.
Kommentit (120)
Ulosotossakin on suojaraja, en muista paljonko se nykyisin on minimissä henkilöä kohden, mutta sen verran kuitenkin että sillä pitäisi pystyä pakolliset menot maksamaan. Vaikka velkaa olisikin satoja tuhansia niin ulosotto ei silti vie kun tietyn summan kuukaudessa ja kahdelle työssäkäyvälle aikuiselle kyllä jää sen verran rahaa että sillä saa vuokran maksettua. Jos ei siitä huolimatta pysty maksamaan vuokria niin se ei ole enää ulosoton syy vaan syyllinen löytyy peilistä.
Velkaneuvojalle olisi nyt syytä mennä ja sitä kautta hakeutua velkajärjestelyyn.
Uutta asuntoa ei taida löytyä tuohon tilanteeseen kun todella hyvällä tuurilla.
No et taatusti ota aikuisia, elämänsä itse pilanneita vanhempiasi kotiisi asumaan.
Kyllä tuossa iässä täytyy osata jo huolehtia itsestään!!
Menkööt matkustajakotiin, Vantaalta saa halvimmillaan huoneen 35€/vrk.
Kyllä kahdella työssäkäyvällä on siihen varaa!!
Kehota vanhempiasi ottamaan yhteyttä y-säätiöön. Heiltä saa asunnon vuokralle ihminen joka ei vapailta markkinoilta voi saada.
[quote author="Vierailija" time="01.10.2015 klo 23:03"][quote author="Vierailija" time="01.10.2015 klo 21:25"]
[quote author="Vierailija" time="01.10.2015 klo 20:49"]
[quote author="Vierailija" time="01.10.2015 klo 20:36"]
[quote author="Vierailija" time="01.10.2015 klo 19:51"]Menkööt sossuun vinkumaan. Kyllä työssäkäyville pitäisi joku hätämajoitus löytyä, jos kerran narkkeja ja työttömiäkin asutetaan. [/quote] Ovat olleet jo siellä vinkumassa. Sossu katsoo aina bruttotulot, eli he eivät saa yhtään mitään avustusta, ei edes takuuvuokraan vaikka asunnon saisivat. Sossusta saivat siis vain tiedon, että ei tule apua, missään muodossa.
[/quote]
Ainakin meidän paikkakunnan sossu pyytää NETTOtuloja..?
[/quote]
No kerroppa tuo paikkakunta, niin käsken vanhempien heti muuttaa sinne. :D
Kyllä niitä kuule vaan ja ainoastaan brutto kiinnostaa. Sossua ei kiinnostanut silloinkaan, kun vanhemmillani oli alaikäisiä lapsia kotona ja velkojen jälkeen ei jäänyt joskus MITÄÄN. Tämä on nähty ja itse henkilökohtaisesti sain kärsiä siitä vuosikaudet, joten luotto sossun apuun MISSÄÄN tilanteessa ei näin ollen ole minulla kovin korkea.
[/quote]
Kertokaas nyt alapeukuttajat, että missä on se paikkakunta, missä kysytään nettotuloja! Olen oikeasti kiinnostunut! Ja tämä bruttotulojen kysyminen ei ole mitään kuulopuhetta vanhemmiltani, vaan olen myös itse henkilökohtaisesti selvittänyt tämän asian kun olen tiedustellut ihan joltain sosiaalityön johtajalta. Tämä siis Hki ja Vantaa, 4 eri toimipistettä.
[/quote]http://www.tampere.fi/ekstrat/sote/toimeentulotuki/
Hakijan tulot lasketaan aina ja joka paikassa NETTOTULOISTA.
Mutta vanhempiesi ongelma on se, että heillä on menoja joita ei lasketa hyväksyttäviksi menoiksi, kuten nuo lainat.
Näin ollen sosiaalihuollon laskelmien mukaan vanhempiesi tulot kattaa hyväksytyt menot ja he eivät ole oikeutettuja toimeentulotukeen.
[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 13:39"]
No et taatusti ota aikuisia, elämänsä itse pilanneita vanhempiasi kotiisi asumaan. Kyllä tuossa iässä täytyy osata jo huolehtia itsestään!! Menkööt matkustajakotiin, Vantaalta saa halvimmillaan huoneen 35€/vrk. Kyllä kahdella työssäkäyvällä on siihen varaa!!
[/quote]
Samaa mieltä! Ottamalla heidät kotiisi he eivät taatusti lähde kulumallakaan pois ja sotkevat sinunkin elämäsi. Nyt on vanhempiesi korkea aika ottaa vastaan omasta itsestään ja elämästään ja jos se tarkoittaa sitä, että joutuvat asunnottomiksi, niin sitten se on näin. Jospa se viimein aukaisee heidän silmänsä.
[quote author="Vierailija" time="01.10.2015 klo 20:36"][quote author="Vierailija" time="01.10.2015 klo 20:34"]
[quote author="Vierailija" time="01.10.2015 klo 19:53"]Ja ap:n suurin huoli on, että joutuu hetkeksi majoittamaan karmeassa tilanteessa olevat vanhempansa. Voi omaa napaa... [/quote] Hetkeksi? Onko sulla hajua siitä millanen asuntotilanne esim täällä Helsingissä on? Varmaan koskee myös muuta pk-seutua. Jos ja kun hyvin todennäköisesti joudun ottamaan ne tänne, niin kyse on kylläkin Määrittelemättömän pituisesta ajasta, eikä mistään hetkestä. Tämä määrittelemättömän pituinen majoitus alkaisi kahden viikon kuluttua. On varmasti todella suuri määrä lapsiperheitä, raskaana olevia ynnä muita, jotka takuulla saavat tärkeys/kiireellisyysjärjestyksessä asunnon ennen kahta aikuista. Tilaa minulla ei myöskään ole niin paljoa, että ongelmitta saisin heidät tänne majoitettua. Ja mitenhän kauan saisin virallisestikin majoittaa vanhempiani tässä kaupungin kämpässä?
[/quote]
Ja niin kauan kun vanhemmilla on jokin katto pään päällä, eivät he kovinkaan korkealla liene missään asuntojonoissa? Voipi tulla ap:lle pitkät vieraat.
[/quote]
Taitavat olla korkeimmalla sijalla jos ovat virallisesti asunnottomia ja joutuvat oleskelemaan tilapäisesti lapsensa aivan liian pienessä asunnossa. Harva asunnoton asuu kirjaimellisesti kadulla, toki heitäkin päihdeongelmaisissa on.
[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 13:44"]
[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 13:39"]
No et taatusti ota aikuisia, elämänsä itse pilanneita vanhempiasi kotiisi asumaan. Kyllä tuossa iässä täytyy osata jo huolehtia itsestään!! Menkööt matkustajakotiin, Vantaalta saa halvimmillaan huoneen 35€/vrk. Kyllä kahdella työssäkäyvällä on siihen varaa!!
[/quote]
Samaa mieltä! Ottamalla heidät kotiisi he eivät taatusti lähde kulumallakaan pois ja sotkevat sinunkin elämäsi. Nyt on vanhempiesi korkea aika ottaa vastaan omasta itsestään ja elämästään ja jos se tarkoittaa sitä, että joutuvat asunnottomiksi, niin sitten se on näin. Jospa se viimein aukaisee heidän silmänsä.
[/quote]
VasTUU
[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 13:22"]Voisitko sinä vuokrata vaikkapa yksiön jostakin mahdollisimman halvalla ja sitten vanhempasi asuisivat siellä ja tietysti maksaisivat vuokran?
Sinä kuitenkin olisit vuokranantajalle vastuussa siitä, että vuokrat tulevat maksetuiksi ja asunto pysyy kunnossa. Sopisit vanhempiesi kanssa, että nämä ovat ehdot, joilla he voivat asua asunnossa. Kun he ovat työssä, niin he voivat kyllä maksaa yksiön tai pienen kaksion vuokran.
Ei ihminen pärjää Suomen oloissa ilman asuntoa.
[/quote]
HUOH nyt oikeesti, minä olen kotiäitinä. Vahva veikkaukseni on, ettei yksikään vuokranantaja haluaisi vuokrata minulle mitään asuntoa, kotihoidontuella kun ei juhli edes oma perheeni.
Joku neropatti ehdotteli asuntovaunun ostamista vanhemmilleni. Voi kyllä ostaisin vaikka asunnon, jos olisi rahaa, mutta kun ei ole. Ja vaikka palaisin tämän takia aiemmin töihin (mitä en tee), niin olen matalapalkka-alalla.
[quote author="Vierailija" time="01.10.2015 klo 23:03"]
Kertokaas nyt alapeukuttajat, että missä on se paikkakunta, missä kysytään nettotuloja! Olen oikeasti kiinnostunut! Ja tämä bruttotulojen kysyminen ei ole mitään kuulopuhetta vanhemmiltani, vaan olen myös itse henkilökohtaisesti selvittänyt tämän asian kun olen tiedustellut ihan joltain sosiaalityön johtajalta. Tämä siis Hki ja Vantaa, 4 eri toimipistettä.[/quote]
Luepa ihan henkilökohtaisesti tämä kohta voimassa olevasta lainsäädännöstä:
"
6 § (29.12.2005/1218)
«Toimeentulotuen» määräytyminen
«Toimeentulotuen» määrä on tämän lain mukaan määriteltyjen menojen sekä käytettävissä olevien tulojen ja varojen erotus. Tulot ja varat otetaan huomioon ensin 7 §:ssä tarkoitettua perustoimeentulotukea myönnettäessä."
Käytettävissä on vain netto, ei brutto. En minä ollenkaan ihmettele, jos jollakin paikkakunnalla huomioidaan brutto, mutta totta on se, että velkojen maksua ei huomioida.
Aikuisten oikeasti asunnosta häätämiseen menee aikaa vuosikausia, jos ei ole muuta asuntoa. Tiedän, kun olen asunut yksityisessä vuokra-asunnossa ja saanut häädön. Ei minua siitä koskaan pihalle heitetty ennen kuin sain kunnan asunnon, vaikka siihen taisi mennä pari vuotta eikä käräjiä käyty ( syy ei ollut maksamattomissa vuokrissa). Toiseksi asuntojonoissa ovat etusijalla A) kokonaan asunnottomat ja B) häädön saaneet. On monia tapoja saada vuokra maksetuksi niissäkin tapauksissa, joissa rahat kuluvat johonkin "tärkeämpään".
[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 13:36"]
[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 13:22"]
Voisitko sinä vuokrata vaikkapa yksiön jostakin mahdollisimman halvalla ja sitten vanhempasi asuisivat siellä ja tietysti maksaisivat vuokran?
Sinä kuitenkin olisit vuokranantajalle vastuussa siitä, että vuokrat tulevat maksetuiksi ja asunto pysyy kunnossa. Sopisit vanhempiesi kanssa, että nämä ovat ehdot, joilla he voivat asua asunnossa. Kun he ovat työssä, niin he voivat kyllä maksaa yksiön tai pienen kaksion vuokran.
[/quote]
Ja luotat ihan tosissaan, että vanhemmat maksavat?
Tällaisten vanhempien kanssa kun todennäköisimmin käy juurikin niin, että vanhemmat jättävät pikkuhiljaa maksamatta koska "tyttöhän tämän vuokran kuitenkin maksaa" ja luotetaan ettei tytär henno heittää ulos maksamattomuudesta huolimatta.
Lopputuloksena ap maksaa vuokraa sekä omasta, että vanhempiensa asunnosta. Jos jättää maksamatta vanhempiensa vuokran, sanktiot iskevät hänelle itselleen.
[/quote]
Kirjoitin, että aloittaja kertoisi vanhemmilleen säännöt, joilla he voivat asua asunnossa. Jos he kerran ovat työssä, niin heillä on toiminta- ja ajattelukyky jäljellä. Heidän pitäisi nyt ryhdistäytyä. Jos he sitten eivät toimisi sääntöjen mukaan, niin tietysti aloittajan olisi pakko irtisanoa vuokra-asunto.
Älkää alkako hoitamaan heidän asioita. Eivät ikinä opi , jos joku pelastaa. Otatte vuokraa heiltä ja ilmoitat etukäteen päivämäärän jolloin on lähdettävä pois.
neuvoni olisivat erilaiset, jos tilanne olisi uusi. ja missään nimessä ette sisarusten kanssa takaa heille mitään. Voitte maksaa takuuvuokran, murra ette taata.
[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 11:38"]Tuo lisäajan saaminen ei pidä paikkaansa. Juuri hankin vuokralaiselle häädön ja oikeuden päätöksen jälkeen sai 30 päivää aikaa valittaa ja sen jälkeen ulosottomies antaa 2-3 viikkoa aikaa muuttaa. Paitsi jos on sosiaalitapaus tai perheessä on alaikäisiä lapsia jolloin annetaan sosiaalitoimelle aikaa järjestää majoitus lapsille/sosiaalitapaukselle.
[/quote]
Ok. Onko se aina ensin tuo 30 päivää? Ja siihen päälle vielä tuo 2-3vk? Kertokaa jos tiedätte varmasti, arvailla voin itsekin.
Onhan myös mahdollista, että vanhemmat on valehdellut minulle ja oikeasti ovat tienneet aiemmin.
Ap, valitettavasti tuntuu että vanhempasi hieman vedättävät sinua... Ulosotossa on tosiaan tietty suojaosuus, jotta saa vuokran maksettua.
Vähän nyt veikkaan, että rahat on törsätty johonkin turhaan vuokranmaksun sijaan, ja nyt sinulle ap itketään kuin asunto meni alta ulosoton takia ja sinun oletetaan tietysti pelastavan (ja ehkä antavan rahaa uutta asuntoa varten).
Oma isäni on päihdeongelmainen ja rahankäytössä ei mitään logiikkaa. Kertaalleen pääsi velkasaneeraukseen, mutta sekin sitten sössittiin. Rahaa menee alkoon, pelaamiseen, ostellaan kaikkea turhaa ja ajellaan taksilla. Pitkään onnistui kusettamaan minua, silloin alle tonnin kuussa tienaavaa opiskelijatytärtään kaikilla mahdollisilla nyyhkytarinoilla kuinka taas on tullut iiiiso yllärilasku ja ruokaan ei ole varaa.
No minähän tottakai autoin, niinkuin autan aina jos joku läheinen tarvitsee apua. Ja niitä yllärijuttuja vaan tuli lisää ja lisää. Kun ekan kerran sain töistä isot lomakorvaukset, niin tästä iloisena (ja helvetin naivina) kerroin isälle, niin silloinpa vasta niitä yllärilaskuja alkoikin oikein sadella. Vasta kun isäni oli kupannut minulta tuhansia euroja, niin aloin pikkuhiljaa tajuamaan, että minua on vedätetty ihan 6-0.
Ei sillä mitään yllätyslaskuja koskaan ollut. Oli käytetty rahaa kaikkeen paskaan, ja minua sitten käytettiin lisäraha-automaattina. Tajusin myös, ettei isä koskaan soittanut minulle, ellei ollut rahaa vailla. Eli ei minun vointini ja kuulumiseni häntä pätkääkään kiinnostanut, soitteli vaan kun halusi rahaa.
Pistin sitten rahahanat lopulta kiinni. Eipä enää soittele..
[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 13:22"]Voisitko sinä vuokrata vaikkapa yksiön jostakin mahdollisimman halvalla ja sitten vanhempasi asuisivat siellä ja tietysti maksaisivat vuokran?
[/quote]
Tuo on tosi riskialtista. Siinä voi sitten mennä ap:nkin luottotiedot.
Asuntoja saa rahalla, vuokravelkaiselle tosin sekin on aika mahdotonta. Kukaan ei halua vuokrata asuntoaan ihmiselle joka ei todistettavasti maksa siitä, ei edes kaupunki.
Ehdotan aluksi yhteydenottoa velkaneuvontaan ja ehkä päihdeklinikalle koska homma on oltava jonkinmoisessa järjestelyssä että se lähtee avautumaan. Ap:n ei ole kyllä pakko majoittaa kotiinsa ketään, edes sukulaisia.
[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 08:24"][quote author="Vierailija" time="01.10.2015 klo 21:47"]
Onko kellään mitään vikkejä mitä kautta todella rankasti velkaantuneet voisivat saada asunnon?
t.epätoivoinen ap
[/quote]
Ovatko vanhempasi ulosotossa? Nyt heidän ei kannata tehdä mitään vapaaehtoisia sopimuksia vaan antaa mennä kaiken pakkohakuun. Sitten uudestaan soskuun, siellä pitää katsoa nettotulot ja pakkoulosotot otetaan huomioon. Voivat väittää toki muuta mutta ei kannata aina uskoa. Ja sitten hakemaan kaupungilta yms. asuntoa.
[/quote]
Totta kai ovat, jo vuosia ovat olleet. Tää olis liian helppoa jos tartteis vaan hakeutua "konkurssiin". Se nimittäin on tehty jo lukuisia kertoja. Kaupungin asuntoihin ollut jo vuosia hakemus, eivät ole saaneet.
[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 13:46"]
[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 13:36"]
[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 13:22"]
Voisitko sinä vuokrata vaikkapa yksiön jostakin mahdollisimman halvalla ja sitten vanhempasi asuisivat siellä ja tietysti maksaisivat vuokran?
[/quote]
Ja luotat ihan tosissaan, että vanhemmat maksavat?
Tällaisten vanhempien kanssa kun todennäköisimmin käy juurikin niin, että vanhemmat jättävät pikkuhiljaa maksamatta koska "tyttöhän tämän vuokran kuitenkin maksaa" ja luotetaan ettei tytär henno heittää ulos maksamattomuudesta huolimatta.
Lopputuloksena ap maksaa vuokraa sekä omasta, että vanhempiensa asunnosta. Jos jättää maksamatta vanhempiensa vuokran, sanktiot iskevät hänelle itselleen.
[/quote]
Kirjoitin, että aloittaja kertoisi vanhemmilleen säännöt, joilla he voivat asua asunnossa. Jos he kerran ovat työssä, niin heillä on toiminta- ja ajattelukyky jäljellä. Heidän pitäisi nyt ryhdistäytyä. Jos he sitten eivät toimisi sääntöjen mukaan, niin tietysti aloittajan olisi pakko irtisanoa vuokra-asunto.
[/quote]
Et tosiaan taida tietää, minkälaista on elää ongelmaisten vanhempien kanssa.
Ja mikä ihmeen velvollisuus ap:lla on järjestää heille mitään asuntoa? Ei ap heidän elämäänsä ole sössinyt, itse ovat sen tehneet.
Suurin virhe, minkä ap nyt voisi tehdä, on ottaa heille yhtikäs mitään omiin nimiinsä. Jos vuokra on sellaista plusmiinus tonnin luokkaa, ja vanhemmat jättävätkin maksamatta, niin MILLÄ ap maksaa? Kerta on kotihoidontuella, niin ei siinä tonneja noin vaan perstaskusta repäistä. Hänen on kuitenkin PAKKO maksaa vuokranantajalle, koska maksuhäiriöt kertyvät hänen omiin nimiinsä. Eli jättääkö ostamatta omat ruokansa, jolloin on lapsineen nälässä?
Joten todelliseen liriin todennäköisimmin joutuisi tuolla järjestelyllä.
[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 00:56"][quote author="Vierailija" time="01.10.2015 klo 22:15"]
Mitä jos te lapset kimpassa takaisitte vanhemmille lainan maksettavaksi. Ja järjestäkää heille myös hoito tuohon "ongelmaan".
[/quote]
[/quote]
Ketään ei voi hoitaa väkisin, eivätkä vanhemmat ole itse vapaaehtoisesti aiemminkinkaan hoitoon hakeutuneet, vaikka tilanne on ollut päällä jo vuosia. Moni psyykkisesti sairaan läheinen olisi jo "pakkohoidon" järjestänyt, jos esim masennut paranisi pelkällä ulkoisella painostuksella. Noh, ehkä tilanteen kärjistyminen herättää ap:n vanhemmat, ja heille syntyykin motiivaatio korjata tilanteensa kuntoon.