Vanhemmat saa häädön
Ovat ulosotossa ja velkaa on satojatuhansia. Nyt saivat häädön ja kuka joutuu majoittamaan? Minä. Ja kuinka kauan? En tiedä.
Ai jumalauta, että vituttaa.
Mistä voisi luottotiedoton keski-ikäinen pariskunta saada asunnon? Työt pääkaupunkiseudulla, joten asuntokin olisi täältä saatava.
Minulla on perhekin ja ei oikeasti olisi mahdollisuutta majoittaa, mutta minkäs teen.
Kommentit (120)
[quote author="Vierailija" time="01.10.2015 klo 22:03"]
Velat pitää yhdistää ja heidän pitää tehdä henkilökohtainen "konkurssi". Yhteys velkaneuvojaan HETI huomenna.
[/quote]
Tämä "konkurssi" on tehty minun elinaikani jo todella monta kertaa. Ulosotossa ovat olleet jo vuosikausia. Voi kunpa olisi vielä se velkojen vankeudeksi muuttaminen mahdollista, niiin joku päivä edes pääsisivät noista veloista.
Johonkin kesämökkiin tai asuntoautoon asumaan. Tuohan muistuttaa jo jotain päihdeongelmaa. Heitä ei voi aina pelastaa, se saa heidät jatkamaan.
Molemmilla sama ongelma? Onko peliongelma?
[quote author="Vierailija" time="01.10.2015 klo 22:06"]
[quote author="Vierailija" time="01.10.2015 klo 22:03"][quote author="Vierailija" time="01.10.2015 klo 21:53"] [quote author="Vierailija" time="01.10.2015 klo 21:47"]Onko kellään mitään vikkejä mitä kautta todella rankasti velkaantuneet voisivat saada asunnon? t.epätoivoinen ap [/quote] Ensinnäkin toimita vanhemmat velkajärjestelyyn kunnan velkaneuvojan luo. Esimerkiksi Takuu-säätiön avulla heile voitaisiin järjestää vain yksi lyhennettävä laina, josta he työssäkäyvinä kyllä selviävät. [/quote] Veikkaan kyllä, että takuusäätiölläkin on joku raja, että kuinka monta kertaa voivat auttaa. Säätiö on nimittäin ollut tuttu perheessämme jo minun ollessani aika pieni lapsi. Jonot ovat myös järjettömän pitkät ja lapsiperheet on aina etusijalla. Vaikka tämä onnistuisikin, niin minulla on täällä vanhemmat kahden viikon päästä asumassa. Siihen mennessä ei edes yksi byrokratian ratas ehdi pyörähtää. [/quote] No kunnan velkaneuvojan luo sitten. Onko sinulla sisaruksia ?
[/quote]
No yritetään. On sisaruksia, mutta ei heilläkään ole mitään ylimääräistä rahaa.
Mistä tuo vupsikymmeniä jatkuva velkaantuminen johtuu?
Mitä jos te lapset kimpassa takaisitte vanhemmille lainan maksettavaksi. Ja järjestäkää heille myös hoito tuohon "ongelmaan".
No huhhuh.. Satojatuhansia velkaa? Onko vanhempas olleet yrittäjiä joskus? Vai ostaneet huonon hometalon, josta tuli sitten persnettoa? Vai ihan vaan narkkeja ja peliongelmaisia?
Ensinnäkin velkaneuvontaan. Ja sitten asuntoa jostain Vantaalta tai Espoosta tai Helsingin reunasta. Ja jos ovat jotain ongelmaisia, niin siihen saavat myös hakea apua. Masentavaa sanoa, mutta vanhemmillasi olisi varmasti parempi elämä jossain Lohjalla työttömänä, niin ei tarvitsisi ulosotosta mitään välittää, kun saa kuitenkin tarpeeksi rahaa elämiseen.
Ite majottaisin omat vanhempani väliaikaisesti luokseni, mutta nalkuttaisin sen verran, että ei paljoa tekisi luonani enää asua.
Onko häätö asia jo käynyt oikeudessa?
Talvea vasten saa 6kk lisäaikaa asumiseen, kesällä 3kk, oli häätösyy mikä tahansa.
[quote author="Vierailija" time="01.10.2015 klo 22:15"]
Mitä jos te lapset kimpassa takaisitte vanhemmille lainan maksettavaksi. Ja järjestäkää heille myös hoito tuohon "ongelmaan".
[/quote]
Hei millä vitun rahalla? Me ollaan kaikki sen verran nuoria ja taloudellisesti heikoista lähtökohdista ponnistaneita, ettei mitään varallisuutta ole ehtinyt kertyä kenellekään. Kaikki pärjäämme itse, mutta ei kellään ole mitään ylimääräistä, enkä usko että tuollaisten velkaantujien takaajiksi kelpaisivat näin pienituloiset ihmiset.
Tuolta voi hakea vuokra-asuntoa sellaiset, joiden on muuten vaikea saada asuntoa.
[quote author="Vierailija" time="01.10.2015 klo 22:13"]
Mistä tuo vupsikymmeniä jatkuva velkaantuminen johtuu?
[/quote]
En lähde erittelemään, mutta sen voin sanoa, että eivät ole mitään narkkareita tai peliongelmaisia.
[quote author="Vierailija" time="01.10.2015 klo 21:25"]
[quote author="Vierailija" time="01.10.2015 klo 20:49"]
[quote author="Vierailija" time="01.10.2015 klo 20:36"]
[quote author="Vierailija" time="01.10.2015 klo 19:51"]Menkööt sossuun vinkumaan. Kyllä työssäkäyville pitäisi joku hätämajoitus löytyä, jos kerran narkkeja ja työttömiäkin asutetaan. [/quote] Ovat olleet jo siellä vinkumassa. Sossu katsoo aina bruttotulot, eli he eivät saa yhtään mitään avustusta, ei edes takuuvuokraan vaikka asunnon saisivat. Sossusta saivat siis vain tiedon, että ei tule apua, missään muodossa.
[/quote]
Ainakin meidän paikkakunnan sossu pyytää NETTOtuloja..?
[/quote]
No kerroppa tuo paikkakunta, niin käsken vanhempien heti muuttaa sinne. :D
Kyllä niitä kuule vaan ja ainoastaan brutto kiinnostaa. Sossua ei kiinnostanut silloinkaan, kun vanhemmillani oli alaikäisiä lapsia kotona ja velkojen jälkeen ei jäänyt joskus MITÄÄN. Tämä on nähty ja itse henkilökohtaisesti sain kärsiä siitä vuosikaudet, joten luotto sossun apuun MISSÄÄN tilanteessa ei näin ollen ole minulla kovin korkea.
[/quote]
Kertokaas nyt alapeukuttajat, että missä on se paikkakunta, missä kysytään nettotuloja! Olen oikeasti kiinnostunut! Ja tämä bruttotulojen kysyminen ei ole mitään kuulopuhetta vanhemmiltani, vaan olen myös itse henkilökohtaisesti selvittänyt tämän asian kun olen tiedustellut ihan joltain sosiaalityön johtajalta. Tämä siis Hki ja Vantaa, 4 eri toimipistettä.
[quote author="Vierailija" time="01.10.2015 klo 22:52"]
[/quote]
[/quote]
Älkää vaan lähtekö takaamaan lainoja vaikka teillä jotain olisi. Pian olette samassa liemessä. Jos kerta ovata jo kymmeniä vuosia eläneet noin niin miksi nyt mikään muuttuisi. Tehän joutuisitte vaan maksumiehiksi.
Mutta jos muuttavat luoksesi pyydä pientä "vuokraa" jolla saat edes osan ruuista ostettua. Pahinta jos hoksaavat että sinun luona voivat elää ilmaisessa täyshoidossa ilman huolta huomisesta. Silloinhan eivät lähde kulumallakaan ja syövät sinutkin velkoihin.
Eli älä tee asumisesta turhan mukavaa. Ei mitään vanhemmille makkari ja itse nukun olkkarissa tyyliä vaan heille hieman epämukavat paikat ja maksavat ruuastaan jne. Muuten olet kohta itse aivan syvällä ongelmissa. Ja muista että haluat sen ruokarahan HETI kun tili tulee. Ei sitten joskus kun se on jo kulutettu.
Ja toivottavasti asumista vastaan hoitavat kotitöitä jne. Älä passaa.
Ja jos tilanne olisi uusi ja johtuisi esim. toisen sairastumisesta neuvoni olisivat aivan toisenlaiset. Mutta ei paapominen auta tällaisessa tilanteessa joka on itseaiheutettua ja jatkunut ties kuinka kauan.
[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 07:42"][quote author="Vierailija" time="01.10.2015 klo 23:03"][quote author="Vierailija" time="01.10.2015 klo 21:25"]
[quote author="Vierailija" time="01.10.2015 klo 20:49"]
[quote author="Vierailija" time="01.10.2015 klo 20:36"]
[quote author="Vierailija" time="01.10.2015 klo 19:51"]Menkööt sossuun vinkumaan. Kyllä työssäkäyville pitäisi joku hätämajoitus löytyä, jos kerran narkkeja ja työttömiäkin asutetaan. [/quote] Ovat olleet jo siellä vinkumassa. Sossu katsoo aina bruttotulot, eli he eivät saa yhtään mitään avustusta, ei edes takuuvuokraan vaikka asunnon saisivat. Sossusta saivat siis vain tiedon, että ei tule apua, missään muodossa.
[/quote]
Ainakin meidän paikkakunnan sossu pyytää NETTOtuloja..?
[/quote]
No kerroppa tuo paikkakunta, niin käsken vanhempien heti muuttaa sinne. :D
Kyllä niitä kuule vaan ja ainoastaan brutto kiinnostaa. Sossua ei kiinnostanut silloinkaan, kun vanhemmillani oli alaikäisiä lapsia kotona ja velkojen jälkeen ei jäänyt joskus MITÄÄN. Tämä on nähty ja itse henkilökohtaisesti sain kärsiä siitä vuosikaudet, joten luotto sossun apuun MISSÄÄN tilanteessa ei näin ollen ole minulla kovin korkea.
[/quote]
Kertokaas nyt alapeukuttajat, että missä on se paikkakunta, missä kysytään nettotuloja! Olen oikeasti kiinnostunut! Ja tämä bruttotulojen kysyminen ei ole mitään kuulopuhetta vanhemmiltani, vaan olen myös itse henkilökohtaisesti selvittänyt tämän asian kun olen tiedustellut ihan joltain sosiaalityön johtajalta. Tämä siis Hki ja Vantaa, 4 eri toimipistettä.
[/quote]http://www.tampere.fi/ekstrat/sote/toimeentulotuki/
Hakijan tulot lasketaan aina ja joka paikassa NETTOTULOISTA.
Mutta vanhempiesi ongelma on se, että heillä on menoja joita ei lasketa hyväksyttäviksi menoiksi, kuten nuo lainat.
Näin ollen sosiaalihuollon laskelmien mukaan vanhempiesi tulot kattaa hyväksytyt menot ja he eivät ole oikeutettuja toimeentulotukeen.
[/quote]
AIVAN. Eli eivät saa mitään koska on nuo lainat. Eli EI hyväksyttyjä menoja. En kai mä nyt vaivautuisi AV:lla valehtelemaan siitä ettei ne saa sossusta mitään, mitä mä siitä hyötyisin? :D
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 10:36"]Onko häätö asia jo käynyt oikeudessa?
Talvea vasten saa 6kk lisäaikaa asumiseen, kesällä 3kk, oli häätösyy mikä tahansa.
[/quote]
En edes tiennyt, että tuollainen olisi mahdollista. Heille on ilmoitettu, että aikaa kantaa kamat ulos on kaksi viikkoa.
[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 07:40"]Kehota vanhempiasi ottamaan yhteyttä y-säätiöön. Heiltä saa asunnon vuokralle ihminen joka ei vapailta markkinoilta voi saada.
[/quote]
On otettu yhteyttä. Etusijalla mm. lapsiperheet ja hakijoita on valtava määrä.
Tuo lisäajan saaminen ei pidä paikkaansa. Juuri hankin vuokralaiselle häädön ja oikeuden päätöksen jälkeen sai 30 päivää aikaa valittaa ja sen jälkeen ulosottomies antaa 2-3 viikkoa aikaa muuttaa. Paitsi jos on sosiaalitapaus tai perheessä on alaikäisiä lapsia jolloin annetaan sosiaalitoimelle aikaa järjestää majoitus lapsille/sosiaalitapaukselle.
[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 13:22"]
Voisitko sinä vuokrata vaikkapa yksiön jostakin mahdollisimman halvalla ja sitten vanhempasi asuisivat siellä ja tietysti maksaisivat vuokran?
Sinä kuitenkin olisit vuokranantajalle vastuussa siitä, että vuokrat tulevat maksetuiksi ja asunto pysyy kunnossa. Sopisit vanhempiesi kanssa, että nämä ovat ehdot, joilla he voivat asua asunnossa. Kun he ovat työssä, niin he voivat kyllä maksaa yksiön tai pienen kaksion vuokran.
Ei ihminen pärjää Suomen oloissa ilman asuntoa.
[/quote]
Ja luotat ihan tosissaan, että vanhemmat maksavat?
Tällaisten vanhempien kanssa kun todennäköisimmin käy juurikin niin, että vanhemmat jättävät pikkuhiljaa maksamatta koska "tyttöhän tämän vuokran kuitenkin maksaa" ja luotetaan ettei tytär henno heittää ulos maksamattomuudesta huolimatta.
Lopputuloksena ap maksaa vuokraa sekä omasta, että vanhempiensa asunnosta. Jos jättää maksamatta vanhempiensa vuokran, sanktiot iskevät hänelle itselleen.
[quote author="Vierailija" time="01.10.2015 klo 22:03"][quote author="Vierailija" time="01.10.2015 klo 21:53"]
[quote author="Vierailija" time="01.10.2015 klo 21:47"]Onko kellään mitään vikkejä mitä kautta todella rankasti velkaantuneet voisivat saada asunnon? t.epätoivoinen ap [/quote] Ensinnäkin toimita vanhemmat velkajärjestelyyn kunnan velkaneuvojan luo. Esimerkiksi Takuu-säätiön avulla heile voitaisiin järjestää vain yksi lyhennettävä laina, josta he työssäkäyvinä kyllä selviävät.
[/quote]
Veikkaan kyllä, että takuusäätiölläkin on joku raja, että kuinka monta kertaa voivat auttaa. Säätiö on nimittäin ollut tuttu perheessämme jo minun ollessani aika pieni lapsi. Jonot ovat myös järjettömän pitkät ja lapsiperheet on aina etusijalla.
Vaikka tämä onnistuisikin, niin minulla on täällä vanhemmat kahden viikon päästä asumassa. Siihen mennessä ei edes yksi byrokratian ratas ehdi pyörähtää.
[/quote]
No kunnan velkaneuvojan luo sitten.
Onko sinulla sisaruksia ?