apua maa1 liuoslaskuihin!
en vaan osaa näitä sanallisia, en tiiä yhtään mitä pitäis tehä D:
1. Kahteen litraan 15-prosenttista suolaliuosta lisätään 0,6 litraa vettä. Mikä on liuoksen suolapitoisuus?
2. 3,0kg 20-prosenttista sokeriliuosta sekoitetaan 5,0kg 35-prosenttista sokeriliuosta. Mikä on seoksen sokeripitoisuus?
3. Astiassa on 1,5kg 3-prosenttista sokeriliuosta. Kuinka paljon vettä pitää haihduttaa, jotta siitä saadaan 5-prosenttinen liuos?
Huomenna koe ja kuolen jo näihin laskuihin..
Kommentit (56)
[quote author="Vierailija" time="01.10.2015 klo 18:31"]
Kai sulla jotain esimerkkejä on?
[/quote]
ei oo, kirjassa on vaan ne prosenttilaskujen kaavat ja joitain alennusprosenttiesimerkkejä D:
[quote author="Vierailija" time="01.10.2015 klo 18:32"]
Mitä harjoittelua se on, jos pistät muut laskemaan??
Voi apua. Sano mulle, että olet tuleva lähäri, etkä ole koskaan itsenäisesti tekemisissä liuosten kanssa. Etkä minkään muunkaan lääkken kanssa. SH
[/quote]
oon lukion ykkösellä enkä vielä tiiä mitä haluun elämältäni:D
No onpa taas vastauksia täällä! Mikä lääkelaskukoe sulla ap on? Love-tentissä ei ainakaan ollut noin pahoja eikä kyllä sh-koulun lääkelaskuissakaan.
:DDDD :D :Dv:DDDD :D :D:DDDD :D :D:DDDD :D :Dv:DDDD :D :D:DDDD :D :Dv:DDDD :D :D:DDDD :D :D:DDDD :D :Dv:DDDD :D :D:DDDD :D :D:DDDD :D :Dvv:DDDD :D :D:DDDD :D :D:DDDD :D :D
1. 2.6/15 x 100 = 17.3
2. 8.0/55 x 100% = 14.5%
?? joku tarkistaa nää kaks ekaa.. ei mitään hajua onko oikein..
Mitä tulee näihin lähäri-viittauksiin, niin MAA1 tarkoittaa lukion pitkän matikan ykköskurssia. Tai ainakin omana lukioaikana oli. Toiseksi, miksi ihmeessä lasket näitä vasta nyt jos koe on huomenna ja perusasiat näin hukassa? Juu opettele itse niiden esimerkkien avulla. On sinullekin parempi myöhempien kurssien kannalta kun oivallat itse.
[quote author="Vierailija" time="01.10.2015 klo 18:35"]
No onpa taas vastauksia täällä! Mikä lääkelaskukoe sulla ap on? Love-tentissä ei ainakaan ollut noin pahoja eikä kyllä sh-koulun lääkelaskuissakaan.
[/quote]
No höpön löpön. sh
No nuo kaavat vaikuttaa monimutkaisilta tässä ku koneella kirjoittelee, mutta paperilla hyvinkin selkeää
[quote author="Vierailija" time="01.10.2015 klo 18:33"]
[/quote]
ei oo, kirjassa on vaan ne prosenttilaskujen kaavat ja joitain alennusprosenttiesimerkkejä D:
[/quote]
Missä lukiokirjassa ei ole esimerkkejä. Varsinkin kun on pitkä matikka ilmeisesti
[quote author="Vierailija" time="01.10.2015 klo 18:24"]
en vaan osaa näitä sanallisia, en tiiä yhtään mitä pitäis tehä D:
1. Kahteen litraan 15-prosenttista suolaliuosta lisätään 0,6 litraa vettä. Mikä on liuoksen suolapitoisuus?
2. 3,0kg 20-prosenttista sokeriliuosta sekoitetaan 5,0kg 35-prosenttista sokeriliuosta. Mikä on seoksen sokeripitoisuus?
3. Astiassa on 1,5kg 3-prosenttista sokeriliuosta. Kuinka paljon vettä pitää haihduttaa, jotta siitä saadaan 5-prosenttinen liuos?
Huomenna koe ja kuolen jo näihin laskuihin..
[/quote]
Lasket vaan sen liuenneen aineen massan sekä uuden liuoksen liuottimen massan, ja sitä kautta uuden liuoksen väkevyyden
[/quote]
lukion pitkän matikan eka kurssi, huomenna kurssikoe:DD
[quote author="Vierailija" time="01.10.2015 klo 18:38"]
[/quote]
lukion pitkän matikan eka kurssi, huomenna kurssikoe:DD
[/quote]
Miä kirjasarja?
[/quote]
[/quote]
Missä lukiokirjassa ei ole esimerkkejä. Varsinkin kun on pitkä matikka ilmeisesti
[/quote]
pyramidi
No minä oon oppinut systemaattisen laskutavan, ja tällä tyylillä oon pärjäilly. Varmaan ilmankin kaavoja voi joku osata mutta minä en
[quote author="Vierailija" time="01.10.2015 klo 18:40"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
pyramidi
[/quote]
No siitä en tiedä. Itellä pitkä matematiikka. Noi laskut on helppoja kun lasket vaan sem liuenneen aineen määrän.
[quote author="Vierailija" time="01.10.2015 klo 20:54"]
No nuo kaavat vaikuttaa monimutkaisilta tässä ku koneella kirjoittelee, mutta paperilla hyvinkin selkeää
[/quote]
Esim. nuo lihavoidut kohdat täysin turhaa pyöritystä.
Kiitos, muistan taas miksi en mennyt lukioon, 9.luokalla alkoi jo tökkiä niin pahasti matikka ja kemia vaikka muissa aineissa loistin
[quote author="Vierailija" time="01.10.2015 klo 18:37"]
1. 2.6/15 x 100 = 17.3
2. 8.0/55 x 100% = 14.5%
?? joku tarkistaa nää kaks ekaa.. ei mitään hajua onko oikein..
[/quote]
Molemmat väärin.
1. Laske kuinka paljon on 15% suolaa tuosta litramäärästä. Sitten lisää 2litraan 0,6litraa. Jaa suolamäärä sillä.
Jne.