Entä pitäisikö tästä tehdä lasu?
Alakerran naapurista kuuluu satunnaisesti mutta jatkuvasti naisen raivoamista. Huudetaan perkelettä ja kirotaan / sadatellaan ja usein paiskotaan ovia / huonekaluja tms., kuuluu kovaa kolinaa ja paukahduksia. Koskaan ei kuulu muiden ihmisten ääniä kun nainen raivoaa (perheessä isä ja poika). Raivoaminen kuulostaa "hullulta", ei normaalilta vaan ihan niinkuin ihminen olisi aivan mielipuoli. Kohtaukset ovat lyhytkestoisia, eivätkä pääty (ainakaan niin että kuulisi) lapsen itkuun.
Näitä kohtauksia ei voi olla kuulematta, ne kuuluu läpi vaikka minulla esim. tv päällä. Mietyttää onko äiti mielenterveysongelmainen, ja miten kouluikäinen lapsi kestää tuollaisia raivokohtauksia. Otanko yhteyttä lastensuojeluun?
Tiedän että toiset naapurit ovat käyneet sanomassa asiasta, vanhemmat eivät tulleet ovelle (vaikka selkeästi ainakin toinen oli kotona) vaan laittoivat lapsen asialle, ja naapurit olivat sanoneet ovella kovaan ääneen että haluttiin varmistaa että täällä on kaikki OK kun kuului huutoa. Itse en uskalla mennä sanomaan, koska se nainen on kummallinen, ei tervehdi rapussa ja on muutenkin jotenkin pelottava.
Kommentit (23)
Kutsuisin seuraavien raivareiden aikana poliisit. He saisivat sitten tehdä tarvittaessa lasun.
[quote author="Vierailija" time="01.10.2015 klo 13:23"]
Kutsuisin seuraavien raivareiden aikana poliisit. He saisivat sitten tehdä tarvittaessa lasun.
[/quote]
Raivarit kestää niin vähän aikaa, ettei poliisit ehdi paikalle. Puhutaan jostain noin 5-10 minuuttia kestävästä asiasta, se on aina näin. Toki en tiedä pitääkö tilanteen enää ollakaan päällä. (?)
Jos sinne kutsuu poliisin vaikkei tilanne olisikaan päällä, niin poliisi tekee automaattisesti lastensuojeluilmoituksen.
[quote author="Vierailija" time="01.10.2015 klo 13:27"]Jos sinne kutsuu poliisin vaikkei tilanne olisikaan päällä, niin poliisi tekee automaattisesti lastensuojeluilmoituksen.
[/quote]
Siis olisikaan enää päällä kun tulevat paikan päälle.
Mutta jos kerta huonekaluja paiskitaan yms. niin kyllä siellä varmaan jotain jälkiä raivareista on nähtävissä. mene vaikka rappukäytävään ja nauhoita puhelimella sitä mekkalaa poliiseille todisteeksi.
Älä puutu toisten asioihin naapurikyttä!
[quote author="Vierailija" time="01.10.2015 klo 13:32"]
Älä puutu toisten asioihin naapurikyttä!
[/quote]
Pakkohan niihin on puuttua, jos koko talo kuulee ettei asiat ole hyvin ja paikalla on myös puolustuskyvytön lapsi.
Kutsu seuraavan kerran virkavalta paikalle.
Kyllä kannattaa tehdä, ei voi olla lapselle kovin mukavaa tuollaiset kohtaukset. Ainakin ammattilaiset voi sitten selvitellä, onko jokin vialla ja tarvitseeko perhe apua. Ja naisen on pakko pohtia, onko oma käytös ihan asiallista.
Nuo tilanteet ovat aika hankalia. Minullakin on tuttavaäiti, joka saattaa huutaa aivan mielettömästi. Hän ei kuitenkaan koskaan pahoinpitelisi lasta. Hän on huutanut lapsilleen myös minun läsnäollessani. Varmasti myös seinä- ja lattianaapurit ovat kuulleet. Olen kuitenkin rauhallisin mielin tuttuni suhteen, vaikka en huudosta pidäkään.
[quote author="Vierailija" time="01.10.2015 klo 13:42"]
Nuo tilanteet ovat aika hankalia. Minullakin on tuttavaäiti, joka saattaa huutaa aivan mielettömästi. Hän ei kuitenkaan koskaan pahoinpitelisi lasta. Hän on huutanut lapsilleen myös minun läsnäollessani. Varmasti myös seinä- ja lattianaapurit ovat kuulleet. Olen kuitenkin rauhallisin mielin tuttuni suhteen, vaikka en huudosta pidäkään.
[/quote]
Tämä tekee sen juuri hankalaksi, kun tuossa perheessä tuo raivoaminen voi olla ihan normaalia. Omaan korvaan se kuulostaa todella oudolta ja järkyttävältä, ja menen itsekin aina ihan shokkiin kun se raivoaminen alkaa, kun se on sellaista "saatanan saatanan saatana perkele" tyyppistä huutamista, mihin en ole itse laisinkaan tottunut. Mutta kun ei se lapsi siellä kuulosta itkevän, niin sitten tulee sellainen tunne että no mitäs minä toisten asioihin puutun. Ja sitten tulee heti mieleen että voihan se itkeä hiljaa sängyn alla...
Taidanpa tehdä niin että soitan huomenna lastensuojelun neuvontaan ja kerron havainnoistani, ja antaa heidän sitten kertoa mielipiteensä ja miten pitäisi toimia. -ap
Minäkin huudan lapsille, jos ne ei tottele. Se on ainut tapa miten saan noihin luupäihin (kaikella rakkaudella nimitys) jotain liikettä.
Mun suuttumus kestää sen 5-10 minuuttia, jonka jälkeen puran pahan olon siivoamiseen ja kyllä ovet paukkaa ja astiat kolisee. Tuli ihan semmoinen olo, että tämä on minusta. En moikkaa naapureitani, koska siihen ei ole mielestäni mitään syytä, en halua kaverata heidän kanssa. Mutta en tiedä olenko pelottavan oloinen, eikä kukaan ole käynyt ovella sanomassa asioista (lapset avaa meillä yleensä aina oven)
Tohtiiko tässä enää ärräpäitä päästellä, jos naapuri senkin vuoksi on lasua tekemässä. Tsiisus sentään. Ehkä niillä on siellä vähän tähellisempää hommaakin, kuin äidin kiroiluja miettiä. Taidat olla herkkis, jos itse menet tuollaisesta shokkiin. :D
Olis kyllä hyvä että teen ilmon niin voivat mennä sinne paikan päälle, se varmasti pysäyttäisi hänet ajattelemaan hieman omaa käytöstään?
Mulla oli joskus tilanne päällä ja naapurin mies tuli sanomaan "Onks sul hei kaikki hyvin, kato mulkin on lapsia ja ymmärrän et vituttaa mut älä ihan tollee?"
Tuntui tosi hyvältä vaikka hävetti ihan helvetisti. Se pysäytti tosiaankin.
[quote author="Vierailija" time="01.10.2015 klo 13:49"]
En moikkaa naapureitani, koska siihen ei ole mielestäni mitään syytä, en halua kaverata heidän kanssa.
[/quote]
Eli sinulla ei ole käytöstapoja. Tervehtiminen ei ole kaveeraamista, vaan hyvää käytöstä. Siinä on vissi ero.
[quote author="Vierailija" time="01.10.2015 klo 13:57"]Tohtiiko tässä enää ärräpäitä päästellä, jos naapuri senkin vuoksi on lasua tekemässä. Tsiisus sentään. Ehkä niillä on siellä vähän tähellisempää hommaakin, kuin äidin kiroiluja miettiä. Taidat olla herkkis, jos itse menet tuollaisesta shokkiin. :D
[/quote]
No ehkä minäkin olen sitten herkkis mutta mielestäni pienten lasten läsnäollessa ei kiroilla eikä varsinkaan huutaen. Ei lapsuudenkodissani eikä meillä nykyisin ole koskaan kiroiltu lasten kuullen (muutamia yksittäisiä lipsahduksia lukuunittamatta) Aikuisen pitäisi pystyä hillitsemään itsensä. Ehkä sitten liikumme erilaisissa piireissä.
Ja kun sanoin jatkuvasti tarkoitan toistuvasti. -ap