Miten oppisin tykkäämään liikunnasta?
Käyn 2-4 kertaa viikossa salilla. Olen n. tunnin kerrallaan, vien lapset puistoon kun lähden ja haen kun tulen kotiin, mies kotona vauvan kanssa joten kovin kauan en voi olla.
Kunto on aika surkea, vauva on 3kk ja rv21 jälkeen kaupassakäyntikin oli tuskaa liitoskipujen takia. Joskus itkin ihan vain vessassakäynnin takia jos oli erityisen huono päivä.
Nyt täytyisi jotenkin skarpata jotta jaksan taas töissä.
En vain löydä nautintoa liikunnasta. Miten saisin uskoteltua itselleni että on hauskaa hengästyä ja hikoilla ja että on upea fiilis kun lihakset ovat maitohapoilla ja kotona sitten vain väsyttää niin että olen noin puoliksi läsnä koska haluaisin vain nukkua?
Kommentit (32)
[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 22:16"]
[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 22:12"]Siis salilla on tylsää. Harmi ettet pidä ryhmäliikunnasta. Spinning tms voit keskittyä ihan vain omaan suoritukseen. Miten ne ihmiset siinä häiritsee? [/quote] Ja sitten toinen juttu. Kerroit vauvan olevan 3kk. Eikö silloin ihan vaunulenkit riitä? Sullahan on äitiyslomalla mahdollista kävellä ja nauttia syksystä. Spotify:sta musiikkia ja riittävän reipas tahti.
[/quote] NÄin vastasin jo toiselle "Vauva en viihdy vaunuissa, joten ei tule lenkkelityä. Kantoliinassa viihtyy suht hyvin, ja kun vien kävelleen isommat puistoon hän roikkuukin mukana. En vain pidä siitä kävelemisestäkään, jotenkin niin puuduttavan tylsää, tömpstömpstömpstömpstömps ilman päämäärää =D"
Kai sä töissä sit liikut taas, älä stressaa.
Ymmärsiköhän tämä yksi edes mitä ap kysyy?
Et mitenkään opi uskottelemaan itsellesi, että sininen on punainen jos se vaan on niin. Keksi ennemmin motivaatio, miksi sinun pitäisi harrastaa liikuntaa siitäkin huolimatta ettei se ole kivaa. Itse oon aina urheillut ja kyllä silti usein pitää pakottaa itsensä liikkeelle. Sen jälkeen on kyllä aina hyvä olo. Ja kun kunto kasvaa, niin tulee olo että välillä täytyy päästä purkamaan höyryjä oikein kunnolla.
Minäkään en ole koskaan pitänyt liikunnasta. Pari kuukautta sitten päätin kuitenkin pudottaa raskauksien myötä kertyneet kilot. Olin vihdoin sanonut ääneen, että lenkille en lähde, koska en siitä yksinkertaisesti pidä. No, sitten sain sykemittarin ja innostuin mittaamisesta. Aloin käymään itsekseni lenkillä, joka tarkoitti hyvin kevyttä hölkkää ja reipasta kävelyä, jolloin sykkeet pysyi rasvanpolttoalueella (kannattaa tutustua vaikka sports trackerin ohjelmaan ja sykkeisiin). Käyn lenkillä aina yksin, haluan mennä juuri omaa tahtiani. Kunto on noussut ja kiloja lähtenyt. Hankin myös kehonkoostumusmittarin, joka myös pitää intoa yllä tehdä jotain. Nyt tulee talvi ja itseänikin vähän pelottaa, että mitähän sitä sitten keksii kun en halua kylmässä lenksutella. Ehkä keksin jotain. Tsemppiä sulle, kyllä se oma tapa liikkua löytyy kun kuuntelet itseäsi ja teet niinkuin sinulle on hyvä etkä niin, kuin yleisesti joillekin muille.
[quote author="Vierailija" time="01.10.2015 klo 07:31"]Minäkään en ole koskaan pitänyt liikunnasta. Pari kuukautta sitten päätin kuitenkin pudottaa raskauksien myötä kertyneet kilot. Olin vihdoin sanonut ääneen, että lenkille en lähde, koska en siitä yksinkertaisesti pidä. No, sitten sain sykemittarin ja innostuin mittaamisesta. Aloin käymään itsekseni lenkillä, joka tarkoitti hyvin kevyttä hölkkää ja reipasta kävelyä, jolloin sykkeet pysyi rasvanpolttoalueella (kannattaa tutustua vaikka sports trackerin ohjelmaan ja sykkeisiin). Käyn lenkillä aina yksin, haluan mennä juuri omaa tahtiani. Kunto on noussut ja kiloja lähtenyt. Hankin myös kehonkoostumusmittarin, joka myös pitää intoa yllä tehdä jotain. Nyt tulee talvi ja itseänikin vähän pelottaa, että mitähän sitä sitten keksii kun en halua kylmässä lenksutella. Ehkä keksin jotain. Tsemppiä sulle, kyllä se oma tapa liikkua löytyy kun kuuntelet itseäsi ja teet niinkuin sinulle on hyvä etkä niin, kuin yleisesti joillekin muille.
[/quote]Ei talvella lenkkeily oo sen kylmempää kuin kesällä. Varusteet vaan kuntoon. Mä lenkkeilen kesät talvet ja talvella lisäksi voi käydä hiihtämässä, luistelemassa, lumikenkäilemässä jne..
Jee, tänään 2km aika 17:30... + selkälihakset 3x12 20kg ja reisilihakset 3x12 30kg.
Huikeaa.
[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 22:19"][quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 22:16"]
[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 22:12"]Siis salilla on tylsää. Harmi ettet pidä ryhmäliikunnasta. Spinning tms voit keskittyä ihan vain omaan suoritukseen. Miten ne ihmiset siinä häiritsee? [/quote] Ja sitten toinen juttu. Kerroit vauvan olevan 3kk. Eikö silloin ihan vaunulenkit riitä? Sullahan on äitiyslomalla mahdollista kävellä ja nauttia syksystä. Spotify:sta musiikkia ja riittävän reipas tahti.
[/quote] NÄin vastasin jo toiselle "Vauva en viihdy vaunuissa, joten ei tule lenkkelityä. Kantoliinassa viihtyy suht hyvin, ja kun vien kävelleen isommat puistoon hän roikkuukin mukana. En vain pidä siitä kävelemisestäkään, jotenkin niin puuduttavan tylsää, tömpstömpstömpstömpstömps ilman päämäärää =D"
[/quote] Totuta vauva vaunuihin. Kyllähän se vauva tarvitsee ulkoilmaa. Kävely on parasta mitä äitiyslomalla voit tehdä. Mä kävelin vaunujen kanssa jatkuvasti ja laihduin tosi nopeasti. Kun palaat töihin, niin ikävöit sitä raitista ilmaa mitä päivittäin sait nauttia.
[quote author="Vierailija" time="01.10.2015 klo 13:07"]
[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 22:19"][quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 22:16"] [quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 22:12"]Siis salilla on tylsää. Harmi ettet pidä ryhmäliikunnasta. Spinning tms voit keskittyä ihan vain omaan suoritukseen. Miten ne ihmiset siinä häiritsee? [/quote] Ja sitten toinen juttu. Kerroit vauvan olevan 3kk. Eikö silloin ihan vaunulenkit riitä? Sullahan on äitiyslomalla mahdollista kävellä ja nauttia syksystä. Spotify:sta musiikkia ja riittävän reipas tahti. [/quote] NÄin vastasin jo toiselle "Vauva en viihdy vaunuissa, joten ei tule lenkkelityä. Kantoliinassa viihtyy suht hyvin, ja kun vien kävelleen isommat puistoon hän roikkuukin mukana. En vain pidä siitä kävelemisestäkään, jotenkin niin puuduttavan tylsää, tömpstömpstömpstömpstömps ilman päämäärää =D" [/quote] Totuta vauva vaunuihin. Kyllähän se vauva tarvitsee ulkoilmaa. Kävely on parasta mitä äitiyslomalla voit tehdä. Mä kävelin vaunujen kanssa jatkuvasti ja laihduin tosi nopeasti. Kun palaat töihin, niin ikävöit sitä raitista ilmaa mitä päivittäin sait nauttia.
[/quote] Ap kysyy miten oppia nauttimaan/pitämään liikunasta. Miten autat sanelemalla miten pitää/täytyy tehdä? Eikö jo käynyt ilmi että ap liikkuu koka on pakko, mutta miettii miten oppisi tykkäämään siitä?
Mikä ihmen besserwisser täällä neuvomassa :D
Liikuntaa opetetaan inhoamaan suorituspaineilla, sitten opitaan taas pitämään kun tekee omaa tahtiaan muista piittaamatta. Riippuu porukasta, sitten taas riippuu ittestä, ei kohden koskaan.
[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 22:12"]
Siis salilla on tylsää. Harmi ettet pidä ryhmäliikunnasta. Spinning tms voit keskittyä ihan vain omaan suoritukseen. Miten ne ihmiset siinä häiritsee?
[/quote]
"Miten saisin uskoteltua itselleni että on hauskaa hengästyä ja hikoilla ja että on upea fiilis kun lihakset ovat maitohapoilla ja kotona sitten vain väsyttää niin että olen noin puoliksi läsnä koska haluaisin vain nukkua?"
Siinä se ongelma.
Liikaa ihmisiä pienessä tilassa ahdistaa.
Pyöräily/spinning hankalaa kosk minulla on yliliikkuvat nivelet, polvet vääntyy taaksepäin ja aiheuttaa turhaa särkyä.
Ei ole helppoa löytää minulle sopiva laji, uimisesta tosiaan tykkään muttaa tällä hetkellä se ei ole oikein mahdollista.
Mutta siis tuo lainausmerkeissä oleva nyt oli se mihin lähinnä kaipaisin niitä vastauksia, eikä ehdotuksia mitä liikuntaa minun pitäisi kokeilla. =)