Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tiedätkö välilevykivuista/iskiaksesta?

Vierailija
30.09.2015 |

Minulla on todettu viikko sitten välilevyn pullistuma L5-S1 välissä. Menin lääkärille vasta silloin, vaikka vaiva on alkanut pari kuukautta sitten. Se on vähitellen pahentunut. Nyt kipu säteilee toispuoleisesti kankkuun ja jalkaan, aina pohkeen ulkosyrjästä nilkkaan saakka. Sain kipuun Panacodia ja Voltarenia sekä lihasrelaksantiksi Norflexia. Selkää ei ole kuvattu, vaan lääkäri on todennut vaivan vastaanotolla. 

Kipu ei ole lääkärissä käynnin jälkeen lainkaan vähentynyt, päinvastoin. Istuminen sattuu, mutta makaaminen vasta kivuliasta onkin. Öisin ei tahdo löytää millään nukkumiseen soveltuvaa asentoa. Eilen havaitsin lisäksi uuden oireen: nivusessa tai reiden sisäsyrjän yläosassa tuntuu kipua ja ajoittaista puutumista. 

Sairauslomaa on vielä ensi viikko, mutta mitä sitten pitäisi tehdä? Pitäisikö vaatia esim. TT-/magneettikuvausta? Onko tuo nivuskipu huono merkki? Miten tällaista vaivaa kannattaisi hoitaa? 

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tuli 4 kuukauden saikku, ja kivut oli niin kovat että en pystynyt käytännössä juurikaan liikkumaan. Leikkaus olisi ollut mahdollinen, mutta siinäkin isot riskit, jopa jonkinasteinen halvaantumisriski, joten päätin antaa ajan parantaa. Parani kuitenkin ihan entiselleen ajan kanssa. Välilevyn pullistuma siis kyseessä, lääkärin mukaan se välilevy oli suorastaan "räjähtänyt".

Vierailija
2/12 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakaan ei kannata kokeilla kiropraktikkoa. Sain sillä välilevynpullistumani taannoin vielä pahempaan kuntoon.

Vaiva on erittäin epämiellyttävä ja kivulias, mutta se menee useimmiten (ei toki aina) levolla ja ajan kanssa ohi. Vain harvoja tapauksia nykyään leikataan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nopeasti lisätutkimuksiin, puutuminen on huono merkki.

Vierailija
4/12 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puuttuminen ja virtsaongelmat on vakabia. Minulla itsellä on vastaava iskia, johtuu selkänikan siirtymästä. Yksi hyvä lääke on minulla auttanut, eli hermolääke Lyrica. Alkunn se tuntui nousevan päähän, nyt ei vaikuta. Ensin pitää levätä ja liikkua hiukan. Kun olo paranee niin sit pilatesta yms. 

Vierailija
5/12 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jumppaa. Sopivat sängynpatjat.

Vierailija
6/12 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 21:43"]

Nopeasti lisätutkimuksiin, puutuminen on huono merkki.

[/quote]

Mihin tämä tieto perustuu? Tarkoittaako puutuminen, että hermo on pahasti puristuksissa vai mihin se viittaa? 

Minua käskettiin hakeutumaan lääkäriin, mikäli tulee vaikeuksia esim. vessassa käymisessä. Sellaista oiretta ei kuitenkaan ole vielä ollut, tästä puutumisesta huolimatta.

Ap

Vierailija
7/12 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puutuminen satula-alueella on päivystysluonteinen oire.

Vierailija
8/12 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 21:27"]

Minulla on todettu viikko sitten välilevyn pullistuma L5-S1 välissä. Menin lääkärille vasta silloin, vaikka vaiva on alkanut pari kuukautta sitten. Se on vähitellen pahentunut. Nyt kipu säteilee toispuoleisesti kankkuun ja jalkaan, aina pohkeen ulkosyrjästä nilkkaan saakka. Sain kipuun Panacodia ja Voltarenia sekä lihasrelaksantiksi Norflexia. Selkää ei ole kuvattu, vaan lääkäri on todennut vaivan vastaanotolla. 

Kipu ei ole lääkärissä käynnin jälkeen lainkaan vähentynyt, päinvastoin. Istuminen sattuu, mutta makaaminen vasta kivuliasta onkin. Öisin ei tahdo löytää millään nukkumiseen soveltuvaa asentoa. Eilen havaitsin lisäksi uuden oireen: nivusessa tai reiden sisäsyrjän yläosassa tuntuu kipua ja ajoittaista puutumista. 

Sairauslomaa on vielä ensi viikko, mutta mitä sitten pitäisi tehdä? Pitäisikö vaatia esim. TT-/magneettikuvausta? Onko tuo nivuskipu huono merkki? Miten tällaista vaivaa kannattaisi hoitaa? 

[/quote]

Täällä samaa vaivaa, useampi välilevy paskana.

Jos/kun menet magneettikuvaan, pidä huoli, että kuvattaessa olet asennossa, jossa kipu on kovin.

Koska muuten käy kuin minulle, kuvauksen ajaksi laitettiin jalkojen alle vaatomuovinen suurikokoinen pala, jonka piti asennon siten, että pystyin laitteessa edes olemaan.

No, lääkäri sitten katsoi kuvat ja väitti, ettei voi olla mitään kipuja, koska kuvaushetkellä ei painanut hermoa (kun oli se tyyny).

Kuitenkin näkyy durapussin repeämä, nikama siirtymä ja muuta, mutta julkisen terveydenhoidon mukaan kaikki on ok.

Olen nyt sitten ollut työttömänä yli 5 vuotta.

Menet siis yksityiselle.

Vierailija
9/12 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on leikattu välilevynpullistuma, koska se painoi hermoa ja oli aiheuttamassa kroonisia vaurioita. Nukuin 2 kk ajan niin, että olin sängyn vieressä lattialla polvillani, 3-4 tyynyä "sylissä" ja nojasi kohti sänkyä. Julkisen puolen mukaan ei mitään hätää, yksityisellä ihmeteltiin, miten enää voin kävellä. Leikkaus ja kas - kaikki vaivat jäivät pois.

Vierailija
10/12 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ollut pientä puutumista jo vuoden, ei ole niin vakavaa, tietty jo pidätyskyky menee tai kivut halvauttaa kokonaan. 

Mulle on neuvottu ihan hullu keino, en ole kokeillut vielä, mutta kokeilen (neuvoja itse ei usko humpuukin, mutta tuskissaan kokeili ja tää auttoi ). Tee 10 % suolalius, kaksi litraa, kasta siihen keskikokoinen kylpypyyhe, että vesi imeytyy. Taittele pyyhe, laita paljaalle lattialle ja mee selälleen sen päälle, siten että taiteltu pyyhe jää kipeän nivelen kohdille. Makoile siinä vartti. Ei se kokeilu ainakaan paljon maksa...

Vierailija
11/12 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle auttoi akuuttiin kipuun, kun makasin lattialla selällään, jalat joko koukussa tai nostettuna 90 asteen kulmaan jollekin tuolille.

jos muistan oikein, meni näin: pullistumasta vuosi jotain ainetta, joka ärsytti hermoja -> kivut. Kun se pullistuma kuivuu (kasaan) ne hermoja ärsyttävät aineet loppuu ja kipu loppuu kans. Mulla meno jotain kuukausia, että helpotti. 

Kävelemistä suositellaan voinnin mukaan, ei mitään vuodelepoa. Oli toki saikkua, koska kivuilta ei järki juossut, niin en pystynyt tekemään asiantuntijatyötä, mutta sanoivat, että liiku niin paljon kuin pystyt, ja sit kovalla alustalla makaamista selän rentouttamiseksi.

patjan vaihdoin jämäkämpään.

Vierailija
12/12 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 21:59"]

Minulla on leikattu välilevynpullistuma, koska se painoi hermoa ja oli aiheuttamassa kroonisia vaurioita. Nukuin 2 kk ajan niin, että olin sängyn vieressä lattialla polvillani, 3-4 tyynyä "sylissä" ja nojasi kohti sänkyä. Julkisen puolen mukaan ei mitään hätää, yksityisellä ihmeteltiin, miten enää voin kävellä. Leikkaus ja kas - kaikki vaivat jäivät pois.

[/quote]

Kuulostaa ihan kamalalta, miten noin voi nukkua? Mahdoit olla väsynyt.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän viisi