Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kauanko pitää treenata juoksua, että jaksaa juosta 10 km?

Vierailija
30.09.2015 |

Aloituskunto on sellanen, että jaksaa hyvin pitkiä reippaita sauvakävelyjä, polkea puoli tuntia spinningiä tai tunnin crosstraineria.

Kommentit (23)

Vierailija
21/23 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin että 5kk. Ja tuossa ajassa pääset kympin vähän reiluun tuntiin.

Vierailija
22/23 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

On yksilöllistä milloin kukakin kykenee juoksemaan 10 kilometriä tai puolimaratonin. Itse aloitin hölkkäilyn uudestaan 25 vuoden tauon jälkeen juoksemalla heti 12 km. Hengitys kulki ja askel lensi, mutta sen jälkeen en tahtonut päästä viikkoon ylös sängystä. Sillä kertaa hölkkäinnostus tyssäsi vuodeksi. Vasta kolmannella kerralla maltoin aloittaa tarpeeksi maltillisesti ja nyt olenkin juossut kuusi vuotta lähes päivittäin. Ensimmäiseen 10 km:n juoksuun osallistuin kolmen kuukauden, puolimaratonille viiden ja maratonille yhdeksän kuukauden treenin jälkeen. Läpijuoksuiksihan ne noilla pohjilla jäivät, mutta vuosien saatossa ovat ajatkin kohentuneet. Viikkokilometrit pyörivät tällä hetkellä 50- 70 kieppeissä.

Juoksukenkiä olen ehtinyt kokeilla montaa merkkiä ja mallia. Kauppiaan suosittelemat pronaatiotuetut aiheuttivat ensimmäisen vuoden aikana hankalia polvivaivoja. Sittemmin olen päätynyt neutraaleihin tuettuihin leveälestisiin kenkiin, joissa on 12 mm droppi. Jalkavaivat eivät ole kiusanneet enää useisiin vuosiin, mutta oikean tyyppisen jalkineen löytämiseksi piti käydä kivinen tie. Hyvä myyjä voi antaa asiantuntevia neuvoja, mutta valitettavasti oikean kengän löytyminen rasitus- tai jalkavammoista kärsivälle ei ole aina helppoa. Yleissuosituksia ei voi antaa, mutta jos ei ole hajua omasta askelluksesta niin neutraali tuettu mono lienee hyvä ensivalinta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/23 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Penikkataudilta kuulostaa toi sun jalkojen kipuilu.Voit koittaa esim kylmägeeliä laittaa jalkoihin ennen lenkkiä.Se on ikävä vaiva josta ei monikaan pääse eroon koskaan vaikka miten kunto kohoisi.