Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nyt.fi juttu kahdesta työttömästä naisesta

Vierailija
30.09.2015 |

Hyvä uutinen! Kukaan lukenut? Mutta miksi nämä nuoret naiset eivät voi hakea ulkomaille töihin?:)

Kommentit (96)

Vierailija
1/96 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 21:01"]

Hyvä uutinen! Kukaan lukenut? Mutta miksi nämä nuoret naiset eivät voi hakea ulkomaille töihin?:)

[/quote]

Kyllä mä uskon että työpaikoista on oikeasti pulaa ja joillain seudulla tai jonkun ikäiset eivät oikeasti voi työllistyä vaikka mitä tekisivät. Nämä kyseiset henkilöt olivat kuitenkin nuoria ja vastavalmistuneita ja asuivat pääkaupunkiseudulla, joten kyllä mua silti hieman ihmetyttää heidän tilanteensa. Millainen on heidän hakemuksensa, cv, onko heillä työkokemusta, onko kielitaitoa, minkälaisisa töitä hakevat jne. 

"EDIT": Nyt kävin lukemassa tuon jutun tarkemmin, ja siinähän kävi ilmi, että molemmat ovat olleet työttömänä pari kuukautta, eli alkukesästä lähtien. Kesä-heinä-elokuu on hyvin nihkeä aika hakea töitä, joten todellisuudessa aktiivista työnhakuaikaa on ollut vasta noin kuukausi, ei mitenkään toivottoman kauan.

Vierailija
2/96 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin se linkki?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/96 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 21:22"]

Nämä kyseiset henkilöt olivat kuitenkin nuoria ja vastavalmistuneita ja asuivat pääkaupunkiseudulla, joten kyllä mua silti hieman ihmetyttää heidän tilanteensa. Millainen on heidän hakemuksensa, cv, onko heillä työkokemusta, onko kielitaitoa, minkälaisisa töitä hakevat jne. 

[/quote]

Aina ihmetyttää tämä oletus, että työtön tekee itse jotain väärin kun tosiasiassa työpaikkoja on vähemmän mitä hakijoita... Mieityttää tässä sinun matematiikan osaamisesi.

Lisäksi todella kyseenalaista olettaa ettei akateemisilla vastavalmistuneilla olisi kykyä tehdä asiallinen CV. Yliopistoissa on nykyisin kuitenkin jopa CV:n kirjoittamista avustavia tilaisuuksia ja työelämätapahtumissa voi käydä otattamassa ilmaiseksi ammattilaisen ottaman kuvan CV:tä varten. Ja niin edelleen.

Vierailija
4/96 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maahanmuuttovirastolla oli 80 paikkaa avoinna ympäri Suomea. Hakemuksia yhteensä yli 2500 kpl. Vaatimuksena mielellään yliopistotutkinto, AMK käy juuri ja juuri, jos on kokemusta ko. työstä. Siellä jäi ilman työpaikkaa yli 2400 henkilöä. Oliko syynä oma osaamattomuus vai se, että hakijoita oli hurjasti enemmän kuin työpaikkoja.

Vierailija
5/96 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa ei tunnu tajuavan, että niitä hyviäkin hakemuksia tulee paljon. Yksi päällikkö sanoi, että kun tulee sata hakemusta, hän sekoittaa ajoissa tulleet ja käyttää niihin 30 sekuntia per hakemus ja kun on löytänyt kymmenen hyvää, sitten ei välttämättä kaikkia edes ehdi lukea, syystä että hakemuksia tulee niin valtavasti. Pistää ne vain odottamaan uutta tilaisuutta. Noista kymmenestä hän sitten valitsee muutaman haastatteluun. 

Vierailija
6/96 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne saattaa olla myös hyvin mitättömät seikat, vaikkapa nimi. Jos tiedetään, että nuori hakija on jollekin silmäätekevälle sukua, hän pääsee haastatteluun, mutta jos on sukua tunnetulle spurgulle, ei siinä omat meriitit paina vaan tunnetaan sen spurgun sukulaisena. 

Vierailija
7/96 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samassa asemassa jutun naisten kanssa ja tänään tuli sähköposti, jossa kerrottiin ettei valinta osunut minuun 246 hakijan joukosta. En epäile kykyjäni tai hakemustani, mutta kun samaa paikkaa hakee 245 muuta ihmistä, niin kilpailu on melko kovaa. Laiska tai elämäntapatyötön en ole ja kun saisi edes niitä määräaikaisia työsuhteita, vaikka vähemmillä tunneilla, niin olisin tyytyväinen.

Vierailija
8/96 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä hain kesätöitä niinkin tylsästä paikasta kuin eräästä paikallisosuuskaupasta. Hakemuksia tuli yli kuusi TUHATTA. Siinä voi jokainen tahollaan miettiä, että avattiinko edes jokaista. 

Vierailija
9/96 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huoh.. vai oikein taiteen kandidaatti? Mä aina nauran itseni tärviölle kun kuulen että joku taidetta opiskellut luulee sen vastaavan jotain tutkintoa.
Mä voin tolla alalla olleena sanoa, että ne luulee ihan liikaa itsestään. Ajatellaan että taiteen ymmärtäminen on arvokkaampi asia kuin se, että osaa korjata asioita ja ymmärtää miten ne toimii. Duunarit on kuulemma alempiarvoista kansaa ja amis on ainoastaan roskaväelle..
Ite kestin tota vähänaikaa, sitten tuttu ehdotti että käy amis, kävin ja nyt sähköpuolen hommissa ja nautin nyt sellasta palkkaa mitä nuo taide-alan ihmiset ei todennäkösesi tule koskaan itse tienaamaan..

Vierailija
10/96 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joojoo mutta miksi ei haeta ulkomaille töihin? En ymmärrä !

Vierailija
11/96 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ainakaan ole taloudellisia mahdollisuuksia lähteä ulkomaille, ennen kun saisin tehtyä edes puoli vuotta Suomessa töitä. Joo, firmat maksaa muuttokorvauksia yms. etuja, mutta itse en uskalla lähteä tuolta pohjalta muuttamaan.

Vierailija
12/96 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 21:01"]

[/quote]

Toisaalla, EK:ssa "Väitetään  että on työvoimapula, otetaan 100 000 Irakilaista elättiä ja poljetaan palkat 3 euroon tunnilta".

Toisaalla: 500 000työtöntä, avoimia paikkoja 30 000.

Vierailija
13/96 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tämän varmaan kertonut ennenkin. Hain kahteen hyvin samantyyppiseen paikkaan samalla hakemuksella, vain pieniä yksityiskohtia muuttaen. Molemmissa pääsin haastatteluun. Toinen kehui, että sulla oli hieno erottuva hakemus. Toinen sanoi, että sulla oli kummallinen hakemus, mutta katsoin onneksi ansioluetteloasi ja ihan järkevältähän sinä vaikutat. Kummassakin jäin lopulta ensimmäiseksi varalle.

Myös sen olen kenties kertonut, että hain opiskelukaverin kanssa samaa määräaikaista, hän oli haastatelvana jälkeeni. Minä sain paikan. Kun tuo määräaikainen loppui, tuli toinen alan paikka hakuun. Tämä paikka oli kunnalla, joten valitusta tuli ilmoitus ja siinä komeili tuon opiskelukaverini nimi. Minä en päässyt edes haastatteluun. Eli ne ovat hyvin pieniä asioita, mitkä vaikuttavat valintaan. 

Vierailija
14/96 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 21:27"]

Nämä kyseiset henkilöt olivat kuitenkin nuoria ja vastavalmistuneita ja asuivat pääkaupunkiseudulla, joten kyllä mua silti hieman ihmetyttää heidän tilanteensa. Millainen on heidän hakemuksensa, cv, onko heillä työkokemusta, onko kielitaitoa, minkälaisisa töitä hakevat jne. 

[/quote]

Aina ihmetyttää tämä oletus, että työtön tekee itse jotain väärin kun tosiasiassa työpaikkoja on vähemmän mitä hakijoita... Mieityttää tässä sinun matematiikan osaamisesi.

Lisäksi todella kyseenalaista olettaa ettei akateemisilla vastavalmistuneilla olisi kykyä tehdä asiallinen CV. Yliopistoissa on nykyisin kuitenkin jopa CV:n kirjoittamista avustavia tilaisuuksia ja työelämätapahtumissa voi käydä otattamassa ilmaiseksi ammattilaisen ottaman kuvan CV:tä varten. Ja niin edelleen.

[/quote]

Toimenkuvaani liittyy myös rekryä, eli näen niitä cv:itä ja hakemuksia aika paljon. Ja toki, vaikka niiden tekemistä opetetaan, niin kyllä niissä valitettavan paljon näkee puutteita. Muotoilut saattavat olla oikein, mutta sisältö on diipadaapaa, lauseita joita ei ole mietitty loppuun asti, mitäänsanomatonta höpöhöpöä. Sellaisia ytimekkäitä, asiaan keskittyviä, hakijan parhaat puolet esiin tuovia hakemuksia sekä ansioluetteloita tulee itse asiassa todella vähän. Totta kai meillä katsotaan pääasiassa aikaisempaa työkokemusta, mutta kyllä silläkin on tosi paljon merkitystä, miten asiansa esittää. 

Tiedän että työpaikkoja on hurjasti vähemmän kuin työttömiä. Tässä kuitenkin oli kyse kahdesta vastavalmistuneesta, koulutetusta nuoresta työnhakijata, joilla on varmasti uusimmat tietotekniset ja muut taidot. Eli ovat ehdottomasti parhaassa asemassa tämän hetken työmarkkinoilla, erityisesti jos opiskeluaikana on kertynyt yhtään työkokemusta. Juttu oli minusta siksi huono, että todellista työnhakua oli molemmilla takana vain kuukausi-pari. Se ei minusta vielä ole hälyttävän pitkä aika, sillä rekrytointiprosessiin saattaa helposti kulua tuon verran.

Vierailija
15/96 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 21:51"]

[/quote]

Ihan samat vaatimukset sielläkin on. Ja miks ne ulkomailla jonkun ulkomaalaisen palkkais?

Vierailija
16/96 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 22:13"]

[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 21:27"]

[/quote]

[/quote]

Toimenkuvaani liittyy myös rekryä, eli näen niitä cv:itä ja hakemuksia aika paljon. Ja toki, vaikka niiden tekemistä opetetaan, niin kyllä niissä valitettavan paljon näkee puutteita. Muotoilut saattavat olla oikein, mutta sisältö on diipadaapaa, lauseita joita ei ole mietitty loppuun asti, mitäänsanomatonta höpöhöpöä. Sellaisia ytimekkäitä, asiaan keskittyviä, hakijan parhaat puolet esiin tuovia hakemuksia sekä ansioluetteloita tulee itse asiassa todella vähän. Totta kai meillä katsotaan pääasiassa aikaisempaa työkokemusta, mutta kyllä silläkin on tosi paljon merkitystä, miten asiansa esittää. 

Tiedän että työpaikkoja on hurjasti vähemmän kuin työttömiä. Tässä kuitenkin oli kyse kahdesta vastavalmistuneesta, koulutetusta nuoresta työnhakijata, joilla on varmasti uusimmat tietotekniset ja muut taidot. Eli ovat ehdottomasti parhaassa asemassa tämän hetken työmarkkinoilla, erityisesti jos opiskeluaikana on kertynyt yhtään työkokemusta. Juttu oli minusta siksi huono, että todellista työnhakua oli molemmilla takana vain kuukausi-pari. Se ei minusta vielä ole hälyttävän pitkä aika, sillä rekrytointiprosessiin saattaa helposti kulua tuon verran.

[/quote]

Totta. Edelliseen työpaikkaani hain toukokuussa ja työni alkoi lokakuun alussa, haastattelu oli elokuussa. Eli aika pitkä prosessi, missä alkamisen pitkittyminen johtui siitä, etteivät olleet varmoja miten pitkä työsuhteesta tulee, ts. oli erityisrahoitettava projekti. 

Vierailija
17/96 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös niillä olleet myös aika kilpaillut erikoisalat -teatteri ja ympäristötiede. Kun nykyään on vaikeaa ihan tavan merkonomillakin saada töitä. Nykyään ei opiskelupaikka takaa mitään.

Vierailija
18/96 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 21:51"]

[/quote]

Jos et ymmärrä miksi ei haeta ulkomaille, suosittelen yrittämään vielä kerran sitä ymmärtämistä. Kuulema empatiakykyäkin voi jonkun verran harjoitella jos sellaista ei ole siunaantunut.

Vierailija
19/96 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksiköhän tuo toinen on käynyt ulkomailla opiskelemassa kandiksi taidetutkinnosta? Kai hän jo etukäteen tiesi, ettei Suomessa palkata, ellei ole maisterin tutkintoa. Tyhmäähän se on, mutta niin se vain tuntuu menevän nykypäivänä. Ja Suomessa tuntuu myös olevan se, että halutaan, että on nimenomaan suomalainen tutkinto. Ne ulkomaalaiset tutkinnot kun voivat olla huomattavasti huonompilaatuisia. Tohtoriksikin menee Suomessa opiskellessa ikuisuus, kun ulkomailla muutama vuosi riittää hyvin.

Vierailija
20/96 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä yksi vastavalmistunut ja pari kuukautta työttömänä ollut maisteri. Asun pk-seudulla. 

1) Mitä teen väärin kun en saa töitä? Vika CV:ssä, olenko liian nirso..? Sanoisin, että katsokaas kun niitä työpaikkoja on ihan helvetin vähän tarjolla. Olen tehnyt monenlaisia töitä, mulla on tosiaan se tutkinto, puhun kieliä, teen vapaaehtoistyötä.. Olen siis oikeasti ihan potentiaalinen tapaus. Mutta niin on varmaan ainakin puolet niistä 500:sta muustakin, jotka samaa paikkaa mun kanssa hakevat. Hyvänä esimerkkinä kaverini (hakee samoja paikkoja, kilpailija :D). Hän on vieläpä tuplamaisteri, mutta kun aina löytyy joku triplamaisteri-tohtori-yli-ihminen, joka on suorittanut ties mitä siellä ja täällä eli on yksinkertaisesti pätevämpi. Toki joku sen työpaikan aina joskus saa, mutta per paikka on tosiaan se oikea todennäköisyys ehkä joku 1:300 sanoisin. Tietysti osa noista paikoista on ihan muuten vaan haussa, ja niihin on jo katsottuna joku talon sisältä. Eli oikeasti todennäköisyys on vielä pienempi. Piilotyöpaikkoja taas on todella hankala kaivaa ja löytää, ja avoimet hakemuset tuovat tietysti hitaasti tulosta kun niin harvaan paikkaan edes palkataan uutta väkeä. Mulla on vielä tutkinto sellaiselta "yleispätevältä" alalta, että voin työllistyä niin yksityiselle kuin julkisellekin puolelle ja työllisyysnäkymät ovat muihin aloihin verrattuna kohtalaiset. Silti tilanne on tämä, että juuri kukaan opiskelukavereistanikaan ei ole työllistynyt.

2) Miksi en muuta ulkomaille? Siksi, koska mun koko elämä on täällä. Sanon yleisesti ottaen sen, että kaikista ei ole muuttamaan ulkomaille. Ei ketään voida velvoittamaan jättää perhe ja koko elämä tänne, kaikki vaan ei siihen pysty. Toki joillekin se sopii. Vihaan sitä kun koko ajan heitetään tämä, että no muuta ulkomaille. Ihan kuin kyse olisi jostain "muuta Helsingistä Vantaalle, urpo"-tyylisestä asiasta, joka ei vaadi sen kummempia toimenpiteitä. Ulkomaille muuttaminen on iso ja raskas prosessi, eikä sitä tehdä hetken mielijohteesta. Itse voisin muuten lähteä, mutta olen sitoutunut omaiseni hoitoon täällä ja olen itsekin sairas, joten omatkin hoitokuviot vois mennä vähän monimutkaiseksi ulkomailla. Mun miehenkin työpaikka on Suomessa, joten me ei olla täältä ihan heti muuttamassa.

Onko vielä jotain ihmeteltävää, että miten nuori ja korkeastikoulutettu voi olla työtön?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi yhdeksän