Kauanko pitää treenata juoksua, että jaksaa juosta 10 km?
Aloituskunto on sellanen, että jaksaa hyvin pitkiä reippaita sauvakävelyjä, polkea puoli tuntia spinningiä tai tunnin crosstraineria.
Kommentit (23)
Porin juoksukoulua mäkin hehkutan! Guugeloi Porin juoksukoulu, löytyy pdf, jossa on joka päivälle määrätty mitä pitä tehdä että pääsee siihen 10 km juoksuun. Ja sen pystyy todellakin tekemään, vaikka ei olisi yhtään juossut ennen. Mä olen nyt 5 km:ssä, ja olen ylpeä itsestäni jo nyt!
Ja voihan tuohon Poriin hypätä keskenkin mukaan, skippaat vaikka pari ekaa viikkoa jos tuntuu liian lällyltä!
[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 21:21"]Ja voihan tuohon Poriin hypätä keskenkin mukaan, skippaat vaikka pari ekaa viikkoa jos tuntuu liian lällyltä!
[/quote]
Joo mä voisin kokeilla ja tosiaan skipata pari viikkoa. ap
Saanko ap hypätä ketjuun?
Entäs puolimaratoni, miten kauan ja miten treenasit siihen?
[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 21:19"]
Minä aloitin täysin sohvaperunakunnosta, ja Porin juoksukoulu-ohjelman mukaisesti (saa netistä ilmaiseksi) meni 10 viikkoa tuohon.
[/quote]
Lisään vielä että olin ohjelman tehdessäni 38-vuotias ja ylipainoinen (161 cm / 78 kg) joten lähtökohdat ei olleet kummoiset. Silti onnistui ohjelman ajassa. Ekat pari viikkoa oli kyllä tosi tiukkaa.
Linkki ohjelmaan:
Ongelmana on se, että kun alotan hölkän, mun jalkojen etuosaan alkaa sattua, jalat tuntuu superjäykiltä, tökkii aivan p.......sti, päässä kumisee... Lopetan hölkön kipujen ja epämukavan olon takia, en sen takia että hengästyn. Missä vika? Kengät on hyvät täystuetut kovalle alustalle tarkoitetut. ap
Täällä kolmas Porin juoksukoulua hehkuttava. Kerran olen jo ohjelman juossut läpi. Nopeasti kehittyi lisää ja jaksoi juosta 10-15km lenkkejä. Nyt taas viikolla kaksi, koska kevät ja kesä meni sairastaessa ja kunto romahti. Vähän masentaa aikaa alusta, mutta kyllä tämä tästä.
[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 21:28"]
Ongelmana on se, että kun alotan hölkän, mun jalkojen etuosaan alkaa sattua, jalat tuntuu superjäykiltä, tökkii aivan p.......sti, päässä kumisee... Lopetan hölkön kipujen ja epämukavan olon takia, en sen takia että hengästyn. Missä vika? Kengät on hyvät täystuetut kovalle alustalle tarkoitetut. ap
[/quote]
Minä tein vaan niin, että en lopettanut. Minulla oli tosi kovia kipuja, mutta oletin kuuluvan asiaan koska lähtökuntoni oli olematon ja oli ylipainoa. Minua sattui jalkapohjien etuosiin, nilkkoihin, polviin, ja sääriluut oli pari viikon treenin jälkeen erittäin kipeät. Sisulla juoksin vaan ja kyllä se siitä asettui. Sääriluukipu tosin vaivasi useamman kuukauden.
t. 2
[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 21:28"]Ongelmana on se, että kun alotan hölkän, mun jalkojen etuosaan alkaa sattua, jalat tuntuu superjäykiltä, tökkii aivan p.......sti, päässä kumisee... Lopetan hölkön kipujen ja epämukavan olon takia, en sen takia että hengästyn. Missä vika? Kengät on hyvät täystuetut kovalle alustalle tarkoitetut. ap
[/quote]
Liian paljon liian pian. Juoksu on jaloille tosi radkadta ja aluksi käykin helposti just noin. Aloitat oikeasti ihan pohjalta, ei tuu jalat kiepäksi :)
[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 21:27"][quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 21:19"]
Minä aloitin täysin sohvaperunakunnosta, ja Porin juoksukoulu-ohjelman mukaisesti (saa netistä ilmaiseksi) meni 10 viikkoa tuohon.
[/quote]
Lisään vielä että olin ohjelman tehdessäni 38-vuotias ja ylipainoinen (161 cm / 78 kg) joten lähtökohdat ei olleet kummoiset. Silti onnistui ohjelman ajassa. Ekat pari viikkoa oli kyllä tosi tiukkaa.
Linkki ohjelmaan:
[/quote]
Tuossa on se ongelma, että liikuntaa tulee liian vähän. Mun normi liikunta on 2-3 kertaa viikossa 2-3 tunnin reipas kävelylenkki, 1 kerta viikossa tunnin voimavesijuoksu sekä kuljen kaikki matkat pyörällä, noin 30 min päivä pyöräilyä noiden lisäksi. Onko niin, että kaikkia ei vaan ole tehty juoksijaksi?? ap
[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 21:32"][quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 21:28"]
[/quote]
Minä tein vaan niin, että en lopettanut. Minulla oli tosi kovia kipuja, mutta oletin kuuluvan asiaan koska lähtökuntoni oli olematon ja oli ylipainoa. Minua sattui jalkapohjien etuosiin, nilkkoihin, polviin, ja sääriluut oli pari viikon treenin jälkeen erittäin kipeät. Sisulla juoksin vaan ja kyllä se siitä asettui. Sääriluukipu tosin vaivasi useamman kuukauden.
t. 2
[/quote]
Okei ehkä voisin koittaa kestää. ap
[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 21:34"]Riippuu kuinka nopeasti.
[/quote]
Juoksumatolla vauhti on ollut huimat 7 km/h. ap
[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 21:33"]
[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 21:27"][quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 21:19"] Minä aloitin täysin sohvaperunakunnosta, ja Porin juoksukoulu-ohjelman mukaisesti (saa netistä ilmaiseksi) meni 10 viikkoa tuohon. [/quote] Lisään vielä että olin ohjelman tehdessäni 38-vuotias ja ylipainoinen (161 cm / 78 kg) joten lähtökohdat ei olleet kummoiset. Silti onnistui ohjelman ajassa. Ekat pari viikkoa oli kyllä tosi tiukkaa. Linkki ohjelmaan: http://www.pori.fi/material/attachments/hallintokunnat/vapaa-aikavirasto/liikunnanohjaus/5twOyf7LV/juoksuohjelma_11vkoa.pdf [/quote] Tuossa on se ongelma, että liikuntaa tulee liian vähän. Mun normi liikunta on 2-3 kertaa viikossa 2-3 tunnin reipas kävelylenkki, 1 kerta viikossa tunnin voimavesijuoksu sekä kuljen kaikki matkat pyörällä, noin 30 min päivä pyöräilyä noiden lisäksi. Onko niin, että kaikkia ei vaan ole tehty juoksijaksi?? ap
[/quote]
Voithan sinä noita entisiäsikin jatkaa jos haluat. Esim. minulla on koira jota pakko oli ulkoiluttaa kävellen pari tuntia / pv myös Porin juoksukoulua tehdessä. Lisäksi kesäaikaan kuljin 8 km suuntaansa työmatkan pyörällä jos oli siedettävä sää.
[quote author="ExoPol" time="30.09.2015 klo 21:26"]
Saanko ap hypätä ketjuun?
Entäs puolimaratoni, miten kauan ja miten treenasit siihen?
[/quote]
Minä aloitin tasolta, jossa olin tehnyt satunnaisia lenkkejä ja jaksoin juosta 5 km yhteen menoon niin, että olo ei tuntunut mitenkään pahalta. Treenasin 14 viikkoa. Viikossa oli yksi 30-50 minuuttia pitkä rauhallinen peruslenkki, toinen 30-50 minuutin lenkki, jossa juoksin keskiosan vähän nopeammin, ja yksi 60-105 minuuttia kestävä rauhallinen pitkä lenkki. Pitkällä lenkillä kävelin aluksi 5 min aina 10 minuutin juoksun jälkeen, mutta pidensin juoksupätkiä vähitellen. Nuo lyhyemmät ajat ovat ohjelman alusta ja pisimmät noin kolme viikkoa ennen puolimaratonia. Kaksi viimeistä viikkoa ennen puolimaratonia kevensin harjoittelua selvästi. Juoksin puolimaratonin aikaan 2 tuntia 17 minuuttia.
Porvoon juoksukoulun ohjeiden avulla meni sohvaperunatasolta aloittaen vajaa viikko.
Olin tammikuussa täysin soffaperuanakunnossa, jaksoin juosta valotolpan välin. Kävin 5-7 kertaa viikossa kävelylenkeillä, kävely alussa alle 5km siitä sitten pideentäen niin että 2kk äästä pisimmät yli 12km lenkkejä ja pikku hiljaa juoksentelin pikku pätkiä että syke nousi, kun ei enää tahtonut pelkällä kävelyllä nousta. Maaliskuussa kokeilin juosta 3km, seuraavana päivän 5km ja sitä seuraavana 10km ja neljäntenä päivänä 10km alle tuntiin. Sen jälkeen aloin käydä juoksulenkeillä. Kävelin siis itseni kolmessa kuukaudessa nollasta kympin juoksukuntoon.
[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 21:32"]
[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 21:28"]Ongelmana on se, että kun alotan hölkän, mun jalkojen etuosaan alkaa sattua, jalat tuntuu superjäykiltä, tökkii aivan p.......sti, päässä kumisee... Lopetan hölkön kipujen ja epämukavan olon takia, en sen takia että hengästyn. Missä vika? Kengät on hyvät täystuetut kovalle alustalle tarkoitetut. ap [/quote] Liian paljon liian pian. Juoksu on jaloille tosi radkadta ja aluksi käykin helposti just noin. Aloitat oikeasti ihan pohjalta, ei tuu jalat kiepäksi :)
[/quote]
Menee kuukausia että jalat vahvistuu kestämään juoksua. Sitä on vaan vaikea malttaa juosta riittävän hitaasti, kun kunto nousee niin nopeasti.