En ole käynyt koskaan gynekologilla
Olen 24-vuotias nainen, enkä ole käynyt gynekologilla. Ei ole ollut tarvetta hormonaaliselle ehkäisylle tai muitakaan vaivoja. Onko muita jotka eivät syystä tai toisesta ole gynellä koskaan käyneet? Milloin pitäisi mennä?
Kommentit (19)
Oon 33-vuotias enkä ole koskaan käynyt gynekologilla! Ei oo ollu mitään ongelmia niin en ole nähnyt syytä vielä mennä.
Kuten joku jo totesi, niin ei kannata enää viivytellä. Hyvä tuuri sulla ollut jos ei mitään naisten vaivojakaan (hiiva, kk-kivut jne.) ole tähän mennessä ollut. Muistaakseni itsekin viivyttelin kyllä kauan asian kanssa - turhaan. Ehkäisyn takia lopulta menin. Yli 20 olin minäkin.
No jos ei oo hirveän montaa vuotta aktiivista seksielämää ollut eikä mitään häiriöitä kuukautisissa tms. Probleemia niin riittänee että menet nyt vuoden sisään?
Ei kannata pelätä. Se on vain lääkäri. :)
Jos ei harrasta seksiä niin tarvitseeko mennä gynelle ollenkaan?
[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 20:37"]Oon 33-vuotias enkä ole koskaan käynyt gynekologilla! Ei oo ollu mitään ongelmia niin en ole nähnyt syytä vielä mennä.
[/quote]
Siis mitäääh? Eikö nyt olisi syytä käydä edes papa otattamassa? Perusterveydenhoitoa hei. Terv. 4
Kannattaa mennä. Esim.ovaariosyöpä on todella salakavala.
Miten terveyskeskuksesta varataan aika gynelle? Tai saako sieltä heti ajan nimenomaan gynekologilla vai ensin yleislääkärille?
[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 20:45"]Miten terveyskeskuksesta varataan aika gynelle? Tai saako sieltä heti ajan nimenomaan gynekologilla vai ensin yleislääkärille?
[/quote] Soita neuvolaan. Pääset suoraan terveydenhoitajan kautta gynelle.
Heti kun aloittaa seksielämän pitää alkaa käymään gynellä. Johtuen yksinkertaisesti siitä että seksi voi aiheuttaa kaikenlaisia tauteja ja jopa syöpää.
Periaatteessa ei kai tarvi mennä gynelle jos ei ole koskaan harrastanut seksiä... mutta tähän tarvitsisi lääkärin mielipiteen.
Mihinkään gynekologille oo pakko mennä. En minäkään oo käynyt ja ikää 30v. Mutta kyllä mulle on sisätutkimuksia tehty ja papa kokeessa käyty monta kertaa.
[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 20:53"]Heti kun aloittaa seksielämän pitää alkaa käymään gynellä. Johtuen yksinkertaisesti siitä että seksi voi aiheuttaa kaikenlaisia tauteja ja jopa syöpää.
Periaatteessa ei kai tarvi mennä gynelle jos ei ole koskaan harrastanut seksiä... mutta tähän tarvitsisi lääkärin mielipiteen.
[/quote]
Ei seki nyt syöpää aiheuta, hyvänen aika
En minäkään ole käynyt, olen 25-vuotias.
Mä täytän kohta 25 vuotta ja kävin ekan kerran tänä vuonna papa-kokeessa ja se oli mun ensimmäinen gynetutkimus ikinä. Tuloksetkin jo tuli, eikä havaittu solumuutoksia :) Sun kannattaisi AP ainakin papassa käydä ihan varmuuden vuoksi!
[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 20:45"]Miten terveyskeskuksesta varataan aika gynelle? Tai saako sieltä heti ajan nimenomaan gynekologilla vai ensin yleislääkärille?
[/quote]
Ei terveyskeskuksessa mitään erikoislääkäreitä ole. Mene yksityiselle. Lähetteen gynekologille saa jos gyn.hoidolle on aihetta, ei pelkkään sisätutkimukseen saa lähetettä
[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 20:59"]Mihinkään gynekologille oo pakko mennä. En minäkään oo käynyt ja ikää 30v. Mutta kyllä mulle on sisätutkimuksia tehty ja papa kokeessa käyty monta kertaa.
[/quote]
Mitä kautta olet varannut ajan?
En minäkään ole koskaan käynyt, ei ole ollut asiaa, vaikka olen "jo" 38 v. Papassa olen käynyt kyllä aina seulonnoissa. Haastattelin viimeksi hoitajaa aiheesta ja hänen mukaansa 3-5 vuotta on suositeltava väli papakokeelle, jos ei ole siinä ollut koskaan mitään poikkeavaa. (Tietysti sitten kaikki kontrollipapat ja muut mahdolliset hoidot, jos on jotain löydöksiä.) Viisi vuotta on vahvaan tutkimusnäyttöön perustuva väli, eikä sen tihentämisestä terveillä ole mitään lisähyötyä.
Mulle ei sovi hormonaalinen ehkäisy, joten sitä ehkäisyasiaakaan ei ole ollut. E-pillerit kirjoitetaan terveyskeskuksessa ja toisen asteen oppilaitoksissa terveydenhoitajan tekemän haastattelun ja verenpaineen mittauksen perusteella. Ehkäisyn tarvekaan ei siis ole mikään "tarve" gynekologikäynnille.
[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 21:06"][quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 20:59"]Mihinkään gynekologille oo pakko mennä. En minäkään oo käynyt ja ikää 30v. Mutta kyllä mulle on sisätutkimuksia tehty ja papa kokeessa käyty monta kertaa.
[/quote]
Mitä kautta olet varannut ajan?
[/quote]
En ole viestin kirjoittaja, mutta vastaus on terveyskeskus. Eli yleislääkäri tekee sisätutkimuksen ja ottaa PAPA-kokeen tai lähettää sinut labraan jossa se otetaan.
[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 21:02"]
[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 20:53"]Heti kun aloittaa seksielämän pitää alkaa käymään gynellä. Johtuen yksinkertaisesti siitä että seksi voi aiheuttaa kaikenlaisia tauteja ja jopa syöpää. Periaatteessa ei kai tarvi mennä gynelle jos ei ole koskaan harrastanut seksiä... mutta tähän tarvitsisi lääkärin mielipiteen. [/quote] Ei seki nyt syöpää aiheuta, hyvänen aika
[/quote]
Mitä sanoitkaan?
http://www.terve.fi/visvasyyla/suuseksi-voi-aiheuttaa-syopaa
No hetihän siellä pitäis käydä, kun aloittaa seksielämän..