Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aktiivisuusrannekkeen omistajat! Kysymyksiä

Vierailija
30.09.2015 |

Mä käännän tällaista todella huonolla englannilla kirjoitettua aktiivisuusrannekkeen käyttöohjetta. Koska tästä tekstistä on paikoitellen aika vaikea ymmärtää keskeisiä kohtia, voisiko joku kertoa, voiko sen aktiivisuusrannekkeen kautta käyttää puhelimen toimintoja, esim. musiikkisoitinta ja kameraa. Noin tulkitsen tuon tekstin, mutta se on niin sekavasti ilmaistu, etten voi olla varma, koska laite ei ole tuttu.

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä merkkinen se on?

Vierailija
2/33 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti en voi kertoa mitään yksityiskohtia laitteesta tai esim. kopioida tänne käyttöohjeen tekstiä (vaitiolovelvollisuus), mutta kysyn, voiko niissä olla tuollaisia toimintoja.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun rannekkeella voi käyttää musiikkisoitinta, kameraa ei.

Vierailija
4/33 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 16:42"]

Mun rannekkeella voi käyttää musiikkisoitinta, kameraa ei.

[/quote]

Ok, eli rannekkeen kautta voidaan käyttää puhelimen omia toimintoja. Eiköhän sitten voi käyttää tällä mallilla muitakin toimintoja, ja tämä kohta tarkoittaa sitä. Se on kuulkaa jännää, kun kielipuoli kiinalainen tekee käyttöohjeen englanniksi!

Ap

Vierailija
5/33 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännä ilmiö, että kaksi alapeukuttajaa on sitä mieltä, että vaitiolovelvollisuudesta kiinni pitäminen on huono juttu :)

Vierailija
6/33 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 16:47"]

Jännä ilmiö, että kaksi alapeukuttajaa on sitä mieltä, että vaitiolovelvollisuudesta kiinni pitäminen on huono juttu :)

[/quote]Miten se rikkoo vaitiolovelvollisuutta, jos sanot minkä merkkinen ranneekeesi on?

Vierailija
7/33 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 16:49"]

[/quote]Miten se rikkoo vaitiolovelvollisuutta, jos sanot minkä merkkinen ranneekeesi on?

[/quote]

Ei ole kyse minun rannekkeestani, vaan käännän tämän laitteen käyttöohjetta. 

Ap

Vierailija
8/33 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Ohjeita tai sen rikkomista ei kukaan ole edes pyytänyt, vain kysynyt merkkiä... yllättävää jos se(kin) kuuluu vaitiolovelvollisuuden piiriin.

Vierailija
9/33 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 16:51"]

[/quote]

Ap

[/quote]Voi hyvänen aika, että kysyin tuollaista kauheaa kysymystä. Jos minun ranneekkeeni sattuisi olemaan samanmerkkinen, niin olisin varmaankin osannut neuvoa sinua. Mutta tavailepa sinä vaan sitä ohjettasi sitten. 

Vierailija
10/33 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 16:52"]

[/quote]

Ohjeita tai sen rikkomista ei kukaan ole edes pyytänyt, vain kysynyt merkkiä... yllättävää jos se(kin) kuuluu vaitiolovelvollisuuden piiriin.

[/quote]

Se kuuluu vaitiolovelvollisuuden piiriin, koska en saa kertoa yksityiskohtia kääntämistäni teksteistä.

Ap

Vierailija
11/33 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 16:51"][quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 16:49"]

[/quote]

Ap
[/quote]

Siis voi vitsit, jos se on fitbit, niin kaikki tietää sun olevan pertsan henk koht avustaja?

Vierailija
12/33 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 16:52"]

[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 16:51"]

[/quote]

Ap

[/quote]Voi hyvänen aika, että kysyin tuollaista kauheaa kysymystä. Jos minun ranneekkeeni sattuisi olemaan samanmerkkinen, niin olisin varmaankin osannut neuvoa sinua. Mutta tavailepa sinä vaan sitä ohjettasi sitten. 

[/quote]

Ei se ollut kauhea kysymys, se oli ihan hyvä kysymys, mutta vastasin, että en voi sitä kertoa allekirjoittamani vaitiolovelvollisuussopimuksen takia. Ja asia selvisikin jo. Ei ole mitään syytä loukkaantua.

Ap

Vierailija
13/33 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 16:53"]

[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 16:51"][quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 16:49"] [quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 16:47"] Jännä ilmiö, että kaksi alapeukuttajaa on sitä mieltä, että vaitiolovelvollisuudesta kiinni pitäminen on huono juttu :) [/quote]Miten se rikkoo vaitiolovelvollisuutta, jos sanot minkä merkkinen ranneekeesi on? [/quote] Ei ole kyse minun rannekkeestani, vaan käännän tämän laitteen käyttöohjetta.    Ap [/quote] Siis voi vitsit, jos se on fitbit, niin kaikki tietää sun olevan pertsan henk koht avustaja?

[/quote]

Mä olen kääntäjä, en mikään PT tai henkilökohtainen avustaja(!). Kääntäjät joutuvat allekirjoittamaan vaitiolovelvollisuussopimuksia. Ei tässä ole kysymys siitä, että joku voisi tunnistaa minut.

Hei, ei ole tosiaankaan mitään syytä loukkaantua tästä asiasta! 

Ap

Vierailija
14/33 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sä siis ap käännät työksesi jotain ohjetta ja kysyt vauvapalstalta apua? Ei ihme että käännökset on nykyään niin umpsurkeita...

Vierailija
15/33 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 16:57"]

Sä siis ap käännät työksesi jotain ohjetta ja kysyt vauvapalstalta apua? Ei ihme että käännökset on nykyään niin umpsurkeita...

[/quote]

Miksei? Kyse on siis siitä, että käyttöohje on kirjoitettu huonolla englannin kielellä, mikä on kohtalaisen tavallista monen kiinalaisen laitteen kohdalla. Jos huomaat, kysyin, millaisia toimintoja laitteessa voi olla, en sitä, miten joku kohta käännetään. Katselin toki paria vastaavan käyttöhjetta, mutta verkosta ei löydy kovin laajoja.

Mä olen ammattitaitoinen kääntäjä, ja olen samaa mieltä siitä, että käännökset ovat nykyään todella huonoja. Mutta puhutaan siitä joskus toiste, ihan mielelläni keskustelisin alasta. Nyt en viitsi, se masentaa liikaa,

Ap

Vierailija
16/33 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän on hyvä, että kysyy käyttäjiltä apua. Niin on mahdollisimman käytännölliset ohjeet. Liian usein lukenut sellaisia sanasta sanaan käännettyjä, joissa ei ole päätä eikä häntää.

Siihen onko vauva-palsta se kaikista paras vaihtoehto kysymiseen, en ota kantaa.  ;)

Vierailija
17/33 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 16:41"]

Valitettavasti en voi kertoa mitään yksityiskohtia laitteesta tai esim. kopioida tänne käyttöohjeen tekstiä (vaitiolovelvollisuus), mutta kysyn, voiko niissä olla tuollaisia toimintoja.

Ap

[/quote]

Onko pöllitty ranneke?

Vierailija
18/33 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaisuuden varalle ehkä olisi kannattanut kysyä vain voiko ko. ominaisuuksia olla aktiiivisuusrannekkeilla, ilman selityksia huonolla englannin kielellä kirjoitetuista käyttöohjeista tai ylipäätään käyttöohjeista.

Vierailija
19/33 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 17:07"]

Sehän on hyvä, että kysyy käyttäjiltä apua. Niin on mahdollisimman käytännölliset ohjeet. Liian usein lukenut sellaisia sanasta sanaan käännettyjä, joissa ei ole päätä eikä häntää.

Siihen onko vauva-palsta se kaikista paras vaihtoehto kysymiseen, en ota kantaa.  ;)

[/quote]

Jos pitää saada äkkiä vastaus johonkin, on aika helppo kysyä täältä. Kysymyshän on itsessään yksinkertainen :) Pidän tässä taukoa, mutta en voi käyttää yhteen käännökseen mitenkään hirveän pitkää aikaa. Nuo käyttöohjeet ovat toisinaan niin epähavainnollisia ja huonosti kirjoitettuja, että ne joutuu osittain kirjoittamaan uusiksi kääntämisen sijaan.

Ap

Vierailija
20/33 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 17:07"]

[/quote]

Mahdollisesti erilaitteet tai ainakin eri merkkisen laitteen käyttäjiltä? ...ei ehkä lisää käytännöllisyttä kuitenkaan ko. laitteen käyttöohjeiden kohdalla. Palaute käyttöohjeen käyttäjiltä voi olla toki paikallaan.