Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten kauan uutta työntekijää pitää "paapoa"

Vierailija
30.09.2015 |

Neljä kuukautta, eikä vielä uskalla lähteä kahville tai syömään jos muut eivät ole lähteneet ensin. Jos joku jättää kahvitauon väliin kiireiden vuoksi, hänkin jättää, jos ei erikseen kehoteta menemään. Nuori ja hiljainen, mutta ei ole ensimmäinen työpaikka. Ujoja on tullut vastaan ennenkin, mutta ei sentään tällaista, ettei mitään tee itsenäisesti. Eikä todellakaan keitä kahvia, jos ei pyydetä; talon tapa on että se keittää joka ehtii ja se on sanottu. Työtehtävistä en tiedä, niiden ohjaus on päällikön tehtävä. Päällikkö on hänelle lähisukua ja vaikuttaa ihan siltä, kuin hän jopa pelkäisi päällikköä. 

Itsekin olen ujohko ja ollut uusissa työpaikoissa alkuarka. Mutta sekä itse että ne muut ujot ovat kyllä oppineet talon tavoille nopeammin ja oma-aloitteiseksi näissä yleisissä asioissa parissa viikossa, kun oppii tuntemaan talon tavat. Mutta tälle saa samoja asioita toistaa vaan. Ei meillä ole hierarkiaa, syömään saa mennä kun siltä tuntuu. Minua ei ole kukaan pelännyt ennen, en tiedä pelkääkö nyt. Minulla on ollut ohjauksessa harjoittelijoita ja ei heitä ole tällä tavalla tarvinnut paapoa, kuin lasta. Tämä on kuitenkin vanhempi kuin nämä harjoittelijat olleet ja valmistunutkin. En voi olla miettimättä, onko tämä aloitekyvyttömyyden taustalla kuitenkin joku diagnoosi. 

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 17:19"]

No millä tavalla häntä paapotaan? Tarkkailemalla hänen ruoka- ja kahvituntikäytöstään? En ymmärrä mitä paapomisella tässä tarkoitetaan.

[/quote]

No se on vain yksi esimerkki. Nyt sentään uskaltaa lähteä pois kun työaika loppuu eikä jää odottamaan, että muut lähtevät ensin, tämä tullut tällä viikolla. Tuo oli helpoin esimerkki ottaa esille monista. Tietyntyyppisestä kätyöksestä näkee, että hän haluaisi tehdä asioita, mutta ei tee, jos ei ole mallikäyttämistä ensin. Tekee perässä kyllä. En voi oikein kaikkea kertoa, kun en halua kertoa alaa. 

Vierailija
22/30 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 17:08"]Suurin osa ei ymmärtänyt mistä on kyse. Meillä on täysi avokonttori joten ei tässä tarvitse ketään kytätä. En oikein osaa selittää, hän nimenomaan ei näytä uskaltavan lähteä ensimmäisenä, lisäksi käy välillä katsomassa onko kahvia keitetty, lisäksi lähtee aina heti sitten kun kaikki muut ovat menneet ensin. Nimenomaan minä olen se tyyppi, jos en mene, ei hänkään mene, jos en mene ollenkaan, ei hän lähde ollenkaan. Mulla on suora yhteys kahvioon, ei ole ovea. 
[/quote]

Oikeesti, haittaakse?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 17:28"]

Joko oot Porvoosta tai harvinaisen veemäinen työkaveri. Elän toivossa että ensimmäinen.

[/quote]

No ei oo kukaan valittanut ennen. 19 tajuaa mistä on kyse, vaikka ei ihan tuon tapainen ole. Mulla on ollut harjoittelijoitakin eivätkä he ole valittaneet, sekä nämä ovat osanneet ja uskaltaneet kysyä asioita, esim. mistä löytää kyniä. Olen koettanut kertoa asioita, mutta ei sitä kaikkea muista. Minulla ei edes  ole määrätty mitään perehdyttäjän osaa tässä asiassa, mutta tuo sukulaismies ei näytä osaavan tai viitsivän opastaa yleisissä asioissa. No kerron vielä yhden esimerkin. Hän kävi kopiokoneella, mutta ei näyttänyt ottavan kopioita, vaan tuli takaisin tyhjin käsin. Kävin kysymässä että onko joku hätänä. Hän sanoi ettei ollut paperia. Ei kysynyt, missä sitä paperia on. Näytin paikan ja kysyin, että osaatko laittaa, mutta ihan hyvin näkyi osaavan. Lisäksi piti kertoa erikseen, että täältä saa ottaa paperia myös kirjoittimiin. Juuri tällaisia asioita, mistä jotain löytää, hän ei uskalla näköjään kysyä keltään. Huomatkaa, että töissä on muitakin kuin minä. 

Vierailija
24/30 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt ihan täysin ole ymmärtänyt, mikä sinun ja tämän tytön suhde on? Perehdytitkö häntä, oletko samassa tiimissä?

Vierailija
25/30 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kuule AP kun niin tiedän mistä puhut. Onneksi itselle sattunut vain toistaiseksi tällaisia kesätyöntekijöitä (jotka olleet tämän firman kesätyöntekijöitä ja sijaistajia jo jopa useita kesiä).

Vierailija
26/30 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 17:46"]

En nyt ihan täysin ole ymmärtänyt, mikä sinun ja tämän tytön suhde on? Perehdytitkö häntä, oletko samassa tiimissä?

[/quote]

Ei ole tyttö, vaan 24-vuotias pomon sukulaispoika. Mulla ei ole mitään suhdetta, vaan yleisissä asioissa opastaminen on tullut minulle luonnostaan, kun muutkaan eivät neuvo ja itse ei kysy. Työt ovat aika erilaisia kuin omani, joten niihin en paljon puutu. Autan välillä päällikön pyynnöstä. 

Vierailija
27/30 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 17:48"]

[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 17:46"]

[/quote]

Ei ole tyttö, vaan 24-vuotias pomon sukulaispoika. Mulla ei ole mitään suhdetta, vaan yleisissä asioissa opastaminen on tullut minulle luonnostaan, kun muutkaan eivät neuvo ja itse ei kysy. Työt ovat aika erilaisia kuin omani, joten niihin en paljon puutu. Autan välillä päällikön pyynnöstä. 

[/quote]

Niin ja meillä on pieni muutaman hengen firma, jossa jokaisella on omat hommansa ja ilmapiiri on kyllä rento. Kyllä hänkin siellä kahvilla naureskelee sitten, kun uskaltaa tulla ensin. En varmaan osaa ilmaista itseäni kirjallisesti, vaan olen enemmänkin huolissani. Suurin osa näkee kiusaamisena, mutta ei sitä ole, vaan ihmettelen kun oma-aloitteisuus puuttuu täysin ihan yksinkertaisissa asioissa. 

Vierailija
28/30 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en työpaikalla keitä kahvia kun en edes semmoista juo. Sekös tuntuu ärsyttävän. Eivät muutkaan minulle teetä vapaaehtoisesti keitä, itse minä saan sen hoitaa. Koska en juo kahvia, en edes tiedä mikä on sopivan vahvuista ym, tulisi varmaan siitäkin sanomista kun ei osaa edes kahvia keittää. Jos pakotettaisiin,tekisin tahallani överivahvaa tai mautonta litkua.

Vierailija
29/30 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 17:53"]

Minä en työpaikalla keitä kahvia kun en edes semmoista juo. Sekös tuntuu ärsyttävän. Eivät muutkaan minulle teetä vapaaehtoisesti keitä, itse minä saan sen hoitaa. Koska en juo kahvia, en edes tiedä mikä on sopivan vahvuista ym, tulisi varmaan siitäkin sanomista kun ei osaa edes kahvia keittää. Jos pakotettaisiin,tekisin tahallani överivahvaa tai mautonta litkua.

[/quote]

Ei tästä ole kyse, hän juo kyllä kahvia. Tuo on ihan eri asia. Ap itsekin on jättänyt kahvitaukoja väliin, mutta en siksi, etten uskaltaisi mennä, vaan siksi etten ehdi tai jostain syystä ei maistu tai ei vaan huvita, mutta en minä sitä tee että menen perässä kun kaikki muut ovat menneet ensin. Tai jos kutsutaan, enkä halua mennä, sanon ettei nyt maistu. Tämä kuitenkin tulee jos kutsutaan, alussa piti ensimmäinen kuukausi kutsua. Jos ei halua tulla sekin on ujoutta kun ei uskalla sanoa ettei halua. Ei mulle ole kukaan taukojen väliin jättämisestä ikinä loukkaantunut. 

Vierailija
30/30 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillakin nyt vaan kestää pidempään sopeutua. Eikä ap kukaan vaadi sinua tai työkavereitasi paapomaan uutta työntekijää, antakaa hänen olla niin kuin huvittaa. Jos ei mene tauolle niin sitten ei mene, omapa on asiansa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan kahdeksan