Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Riisikakut syöpäkakkuja?

Vierailija
29.09.2015 |

Ruotsin elintarvikevirasto Livsmedelverket suosittelee, ettei riisikakkuja annettaisi alle 6-vuotiaille lapsille. Syynä on riski saada liikaa syöpävaarallista arseenia. Myös joissakin muissa riisituotteissa on ruotsalaisviraston tutkimusten mukaan arseenia runsaasti.

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
29.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo riisin myrkyllisyys on kyllä ollut itselleni tosi kova järkytys. Meillä yksi lapsista on ollut pienenä todella allerginen ja käytännössä elänyt riisillä. Juomana oli riisimaito, aamuin ja illoin söi riisimaitoon keitettyä riisipuuroa. Lämpimät ruoat olivat joko riisiä tai riisistä tehtyä gluteenitonta pastaa. Leipä, lätyt, keksit ja kakut jopa jäätelö tehtiin riisistä...

Onneksi allergiat on helpottanut. Nykyisin käytetään riisiä todella harvoin.

Vierailija
2/27 |
29.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 22:41"]

Tuo riisin myrkyllisyys on kyllä ollut itselleni tosi kova järkytys. Meillä yksi lapsista on ollut pienenä todella allerginen ja käytännössä elänyt riisillä. Juomana oli riisimaito, aamuin ja illoin söi riisimaitoon keitettyä riisipuuroa. Lämpimät ruoat olivat joko riisiä tai riisistä tehtyä gluteenitonta pastaa. Leipä, lätyt, keksit ja kakut jopa jäätelö tehtiin riisistä... Onneksi allergiat on helpottanut. Nykyisin käytetään riisiä todella harvoin.

[/quote]

En nyt tietenkään kiistä asiallisia tutkimuksia, mutta jos nyt ajattelee vaikkapa Japania, joka on oikea riisimaa, siellähän on paljon pitkäikäisiä ihmisiä. Älä huoli.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
05.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä taapero on mutustanut riisikakkuja lähestulkoon päivittäin kun niitä rakastaa :( Kulkevat reissussakin niin hyvin mukana pikkunaposteltavana. Tottakai syö muuten monipuolisesti.

Itsekin käytän riisikakkuja usein leivän korvikkeena.

Kyllähän tuo uutinen pysäytti. Eipä tee mieli enää antaa lasten syödä niitä.

Vierailija
4/27 |
05.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 12:13"]

Meillä taapero on mutustanut riisikakkuja lähestulkoon päivittäin kun niitä rakastaa :( Kulkevat reissussakin niin hyvin mukana pikkunaposteltavana. Tottakai syö muuten monipuolisesti.

[/quote]

Miksi opetat lapsestasi napostelijan?

Vierailija
5/27 |
05.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 12:15"]

[quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 12:13"]

[/quote]

Miksi opetat lapsestasi napostelijan?

[/quote]

Kyllä meillä on ihan kunnon ateriavälit. En tarkoittanut että olisi niitä vähän väliä napostelemassa :)

Vierailija
6/27 |
05.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisin lisää tietoa riisin arseenipitoisuuksista. Olen epätietoinen esim. siitä, miten arseenipitoisuus vaihtelee eri maissa kasvaneissa riiseissä. Riisiinhän ei voi tulla arseenia, ellei sitä ole maaperässä. Onko arseeni yleinen alkuaine vai esiintyykö sitä enemmän jossain? Onko siis olemassa myös ns. arseeniturvallista riisiä? Euroopassa riisiä tuotetaan esim. Italiassa. Onko Italian riisi turvallista? Itse olen syönyt lähinnä sitä. 

Pitäisi perehtyä aiheeseen. Lukaisin vain wikin artikkelin, enkä siitä viisastunut. Mutta mielenkiintoinen pikkutieto Suomessa kasvavista kasveista, jotka keräävät arseenia:

Suomessa kasvavia arseenia kerääviä kasveja (hyperakkumulaattori) ovat esimerkiksi heinäkasvi lampaannata(Festuca ovina), järvikorte (Equisetum fluviatile), osmankäämi (Typha latifolia), korpikaisla (Scirpus sylvaticus), karvalehti (Ceratophyllum demersum) ja järviruoko(Phragmites australis).

Vierailija
7/27 |
05.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No varoitettiinhan Ruotsissa joitakin vuosia sitten myös, että ilmapatja ei sovi ihmisravinnoksi. Riisikakut saavat minun puolestani pysyä kaupan hyllyllä. Kerran ostin, kun niin kehuttiin, mutta syömättä jäivät. Yhtä yritin järsiä, mutta oli kuin olisi yrittänyt syödä styroksia, samalla tavalla narskui ja mautonta oli.

Vierailija
8/27 |
05.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 12:25"]

No varoitettiinhan Ruotsissa joitakin vuosia sitten myös, että ilmapatja ei sovi ihmisravinnoksi. Riisikakut saavat minun puolestani pysyä kaupan hyllyllä. Kerran ostin, kun niin kehuttiin, mutta syömättä jäivät. Yhtä yritin järsiä, mutta oli kuin olisi yrittänyt syödä styroksia, samalla tavalla narskui ja mautonta oli.

[/quote]

No näin keliaakikkona riisikakkuja kuluu kyllä. Paljon edullisemmaksi tulevat kuin gluteenittomat leivät, jotka useimmiten leivonkin itse.

Ja kyllä riisikakkujenkin päälle sopii mainiosti kaikki levitteet yms. päällysteet, kurkkua, tomaattia. Syön niitä siis aivan kuten söisin leipääkin. Pelkälleen voivatkin olla monen mielestä melko mitäänsanomattoman makuisia.

Vierailija
9/27 |
05.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä ihan taaperoille suunnattujakin! http://www.hipp.fi/index.php?id=23&cat=15&item=179

Vierailija
10/27 |
05.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 12:42"]

Nämä ihan taaperoille suunnattujakin! http://www.hipp.fi/index.php?id=23&cat=15&item=179

[/quote]

Noitako te lapsillenne annatte??

Vierailija
11/27 |
05.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon syöttäny vauvalle välillä luomu riisikakkuja, pitäskö nekin laittaa nyt pannaan? Ja oliko kuse vaan riisikakuista vai kaikesta riisistä? En oo lukenut tai katsonut aiheesta mitään dokkareita?

Vierailija
12/27 |
05.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuota arseenia löytyy kyllä luomustakin. Pitoisuus vaihtelee riippuen missä riisi on viljelty. Käsittääkseni eniten arseenia löytyy Intian ja Bangladeshin alueilta tuodossa riisissä. 

Mun mielestä kaiken a ja o on monipuolinen ja vaihteleva ruokavalio. Ei mitään ylenmäärin. Riisinkin voi korvata ohralla, spetiillä, tattarilla, hirssillä, kuskuksella, kvinoalla jne. Itse olin joskus ihan himona riisiin, mutta lopetin sen syömisen raskauden aikana. En tiennyt tuolloin arseenista, mutta huoletti torjunta-aineet, saasteet yms. mitä aasiasta tuodussa varmaan on. Nykyisin syö riisiä lähinnä vain sushissa.

Mutta siis... Tuskinpa arseenikaan nyt niin iso ongelma on, kun muuten kaikilla aasialaisilla olisi kohta syöpä. Tutkimusten mukaan aasialaisilla on kuitenkin vähemmän syöpäsairauksia kuin länsimaalaisilla. Väittäisin, että suurempi riski piileekin prosessoidussa ruuassa, kasvisten vähäisessä käytössä ja lihan suurkulutuksessa. 

Vierailija
13/27 |
05.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan älytöntä ostaa jotain kalliita maissinaksuja tai riisikakkuja, kauheeta sontaa annatte lapsillenne.

Jos bussimatka tai muu edessä, otan näkkileivän tai palan ruisleipää mukaan, tyttö tykkää. Jos ei maistu, niin ei ole nälkä. Lopettakaa tuollainen!

Vierailija
14/27 |
05.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riisikakut ovat kyllä lähes ilmaisia. Ja näkkileivässä on akryyliamidia, eli yhtä sontaista on.

Vierailija
15/27 |
05.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 14:10"]Riisikakut ovat kyllä lähes ilmaisia. Ja näkkileivässä on akryyliamidia, eli yhtä sontaista on.
[/quote]

WOOOOTT?

Vierailija
16/27 |
05.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peskää riisi ennen keittämistä, kuten japanilaiset tekevät. Osa myrkyistä huuhtoutuu huuhteluvedessä pois.

Vierailija
17/27 |
05.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 14:16"]

Peskää riisi ennen keittämistä, kuten japanilaiset tekevät. Osa myrkyistä huuhtoutuu huuhteluvedessä pois.

[/quote]

Joo, tuota voisi olla yksi keino vähentää arseenia, mutta sitä on tietysti koko riisinjyvässä, joten huuhtelu tuskin paljon auttaa. Itse olen alkanut keittämään riisin runsaassa vedessä, jonka sitten kaadan keittämisen jälkeen pois. Voisikohan siten saada arseenia liukenemaan hieman keitinveteen?

Vierailija
18/27 |
05.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 14:10"]

Riisikakut ovat kyllä lähes ilmaisia. Ja näkkileivässä on akryyliamidia, eli yhtä sontaista on.

[/quote]

Missä näkkileivässä?

Vierailija
19/27 |
05.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kyllä alan käyttää vaan suomalaista riisiä.

Vierailija
20/27 |
05.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 14:26"]

[quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 14:10"]

[/quote]

Missä näkkileivässä?

[/quote]

Aiempi kirjoittaja viittaa varmaan aikaisempiin ruotsalaistutkimuksiin akryyliamidista, jota silloin löytyi suuria määriä esim. näkkileivistä ja kekseistä. Pitkään aikaan en ole huomannut mitään juttua tuosta aiheesta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän yksi