Eka ultra suositeltu vasta +13-14 viikolla?
Onko totta että nykyään ensiultraan laitetaan vasta viikolla 13+? Näin väitti neuvolan työntekijä,kun kävin ensimmäisellä neuvolakäynnillä. Sain ajan seuraavan kuun alkuun ja olen silloin jo rv 14! Voiko sitä aikaa pyytää aikaistamaan? Olisi kiva tietää että kaikki ok vatsassa mahdollisimman aikaisin.
Ap
Kommentit (32)
Mene yksityiselle, me käytii Perhe Artessa jo rv 8, maksoi n 80e.
Vierailija kirjoitti:
Ja se on aika tympeä homma, jos on keskeytynyt keskenmeno ja sen saa vasta sitten 13+ viikolla tietää.
Sen takia voi käydä yksityisellä alkuraskauden ultrassa halutessaan.
Vierailija kirjoitti:
Ja se on aika tympeä homma, jos on keskeytynyt keskenmeno ja sen saa vasta sitten 13+ viikolla tietää.
Kyllä vain. Itse menin onnessaan ekasta "lapsesta" ultraan reilusti yli 12 raskausviikkoa oksentelin hurjasti ja kaikki raskausoireet mitä kuvitella saattaa. Silti takaraivossa, että kaikki ei ole hyvin se on tuulimuna. No niin se olikin. Se oli järkytys ja sen jälkeen olen vaatinut kuulla sydänäänet dopplerilla aina viikosta 10.
Eikös eka eli nt-ultra varata aina viikolle 12? Näin ainakin itseni kohdalla on ollut kummallakin kerralla, minun käsittääkseni myös viikolla 13 vielä "ehtii", mutta sen jälkeen on jo myöhäistä. Sen sijaan sydänäänten kuuntelua neuvolassa ei suositeltu ennen viikkoa 14, koska ne eivät välttämättä kuulu aikaisemmin.
Vierailija kirjoitti:
Eikös eka eli nt-ultra varata aina viikolle 12? Näin ainakin itseni kohdalla on ollut kummallakin kerralla, minun käsittääkseni myös viikolla 13 vielä "ehtii", mutta sen jälkeen on jo myöhäistä. Sen sijaan sydänäänten kuuntelua neuvolassa ei suositeltu ennen viikkoa 14, koska ne eivät välttämättä kuulu aikaisemmin.
Ei suositella ehkä, mut kyllä meillä kuuntelevat jos oikein haluaa. Mulla on aina kuulunut, ostin kotidopplerin ja kuului jo 9+ ja neuvolassa ei edes 11 viikolla vielä.
Vierailija kirjoitti:
Niin on, itselläni kävi näin vuosi sitten. Käytiin varhaisultrassa viikolla 8, ja siinä kaikki näytti olevan kunnossa. Kuukausi myöhemmin sitten mentiin neuvolan ultraan, tosin minulla oli sinne mennessä jotenkin outo tunne, että kaikki ei ole hyvin. Eikä ollutkaan.
On hankalaa, kun ensimmäistä ultraa tarjotaan virallisesti vasta viikolla 12 - tosin ymmärrän sen, kun alkuvaiheessa ultraaminen on vielä melko turhaa eikä kerro paljonkaan. Nyt toisella yrittämällä sitten käytiinkin varhaisultrassa viikoilla 8 ja 10, kun haluttiin välttää mahdollisten ikävien uutisten lykkääntymistä liian pitkälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei suositella ehkä, mut kyllä meillä kuuntelevat jos oikein haluaa. Mulla on aina kuulunut, ostin kotidopplerin ja kuului jo 9+ ja neuvolassa ei edes 11 viikolla vielä.
Lisään vielä tuota yhtä kertaa lukuunottamatta on kuulunut siis...
Vierailija kirjoitti:
Onko se siinä 11- 13+6 aikavälillä
Olen nyt ensimmäisen laskelmien mukaan viikolla 10 eli 9+4 taitaa olla. Ainakin flo sovelluksen mukaan (1.2 alkaneet viimeiset kk). Niin olisi se aika hurjaa odotella ens kuun alkuun. Mitä jos olenkin jo reippaasti pidemmällä? Ultrapäivänä pitäisi olla 13+1 mutta voihan olla jo enemmänkin. Parempi kai tuota nyt on yrittää aikaistaa edes viikolla.
Otin yhteyttä neuvolaan ja sain aikaistettua ultraa muutamalla päivällä. Nyt ei vaivaa tuo asia enää.
Ap
Hyvä, että järjestyi. Lääkärikäynti on normaalistikin vasta joskus viikolla 16 tjsp. Se on muutenkin sellainen nopea katsaus ja ulos.
Jos epäilyttää, niin suosittelen lämpimästi yksityisellä ultrassa käyntiä.
Nimenomaan ja se terkkari väitti että yleensä odotetaan tuonne viikolle 13. Sain muutenkin vähän erikoisen käsityksen henkilöstä, ei osannut oikein vastata mihinkään kysymyksiin ja kuunnellut minua.
Ap