Jos kävelylenkkeilee suht reippaasti esim. 10-15 km/pvä
Näkyykö pitemmällä aikavälillä kropassa muutosta, jos ruuasta saatava energia on suunnilleen kulutuksen verran? Onko kokemuksia?
Siis suht reippaalla tarkoitan jotain 5-6km/h vauhtia
Kommentit (38)
[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 11:02"]Liikunnalla ei laihdu. Paitsi huippu-urheilijan treeni äärillä kenties. Ainoa tie on syödä vähemmän kuin kuluttaa. Vaikka juoksisit ympyrää 24/7 ja söisit kuin hevonen, et laihdu.
Miksi et ole saanut "vähennettyä ruokamääriä", jos kerran haluat? Miksi syöt enemmän kuin tarvitset?
[/quote]
Miten olisi kultainen keskitie? Ruokapuolen täytyy olla kunnossa, mutta pelkästään sillä ei saa tervettä kroppaa ja lihaksistoa.
[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 11:06"]Kenellä on aikaa kävellä 15 km joka päivä??????
[/quote]
Ajankäyttökysymys.
ap, kerro ikäsi, pituutesi ja painosi, niin katson millaisen kulutuksen laskuri antaa sinulle :)
Itse en ainakaan ehdi päivän aikana kävellä 15 kilometria, vaikka haluaisinkin. Työttömänä olisi varmaan eri asia.
[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 11:11"]
Itse en ainakaan ehdi päivän aikana kävellä 15 kilometria, vaikka haluaisinkin. Työttömänä olisi varmaan eri asia.
[/quote]
Työmatka menosuuntaan, työmatka paluusuuntaan sekä pieni iltakävely? Kumma on, jos et ehdi.
Liikunta luonnollisesti on hyvästä ja buustaa ruokahalua - kunhan tyydyyttää sen oikealla ruualla. Ja henkinen olokin paranee.
Mutta! Itselläni liikunta (ellei puhuta saliharjoittelusta, mistä en välitä) ei juurikaan vaikuta yksinään kroppaan.
Ruokavalio sen tekee. Lisäsin alkuvuodesta proteiinia ja vähensin turhaa hiilaria (pullat pois yms.) Ja muutama päivä sitten löysin merkinnän jolloin olin mitannut alkuvuodesta vyötärönympärykseni.
Mittasin nyt uudestaan ja tulos oli -5 cm vaikka paino on pysynyt samana.
Eli kehonkoostumus muuttunut huomaamatta (vaatteet kyllä istuvat paremmin) ja keino tähän on ollut ruokavalio. Toki normaaliliikunta on päivittäistä, mutta vasta ruokavalion muutos tehosi.
[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 11:11"]Itse en ainakaan ehdi päivän aikana kävellä 15 kilometria, vaikka haluaisinkin. Työttömänä olisi varmaan eri asia.
[/quote]
Ei tarvitse olla työtön. Voi olla esim. lapseton tai äitiyslomalla ensimmäisen lapsen kanssa. Perheessä voi myös olla toinen vanhempi, joka hoitaa lapsia toisen liikuntasuorituksen ajan.
SIis tarkoitatko sillä että "ruoasta saatava kalorimäärä on kulutuksen suuruinen" sitä että ruoasta saatavat kalorit yhtäsuuret kuin peruskulutus+liikunnan kulutus vai että ruoasta saatavat kalorit on yhtäsuuret kuin liikunnan kulutus?
Suurimalla osalla se on niin yksinkertaista että syö vähemmän kuin kulutat. Eli jos syöt yhtäpaljon kaloreita kuin kulutat niin luultavasti pysyt samassa jos ajattelet että ruoan kalorit = peruskulutus+liikunann kulutus.
[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 11:20"]
SIis tarkoitatko sillä että "ruoasta saatava kalorimäärä on kulutuksen suuruinen" sitä että ruoasta saatavat kalorit yhtäsuuret kuin peruskulutus+liikunnan kulutus vai että ruoasta saatavat kalorit on yhtäsuuret kuin liikunnan kulutus?
Suurimalla osalla se on niin yksinkertaista että syö vähemmän kuin kulutat. Eli jos syöt yhtäpaljon kaloreita kuin kulutat niin luultavasti pysyt samassa jos ajattelet että ruoan kalorit = peruskulutus+liikunann kulutus.
[/quote]
Nää kaloreita syövät eivät taida olla ihan kartalla ihmisen elimistöstä ja aineenvaihdunnasta.
[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 11:14"]
[/quote]
Työmatka menosuuntaan, työmatka paluusuuntaan sekä pieni iltakävely? Kumma on, jos et ehdi.
[/quote]
10,5km työmatka :) ja pitää pyörällä kulkiessakin herätä jo viideltä: Eipä kiinnostais herätä neljältä ja lähteä puoli kuudelta kävelemään. Olen toki sitäkin joskus tehnyt, mutta aikaa siihen kuluu.Ja sitten työpäivän päälle pitäisi jaksaa vielä kävellä 10,5km paluumatka, kello olisi noin viisi kun pääsisin kotiin.
Aika kova sana jos on mahkuja kävellä työssäkyvällä ihmisellä kymppi päivittäin, siis ihan lenkkinä.
Toisaalta jos on 5km työmatka ja sen voi kävellä niin mikäs siinä. Jos ei tarvi kuskata lapsia hoitoon, on mahdollisuus käydä suihkussa ennen kuin työt alkaa, vaatteet vaihtaa jne jne.
Pienemmissä pätkissä varmaan helpostikin 10kilsaa tulee. Joillakin tulee varmaan työpäivän aikana otetuista askelistakin.
[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 11:30"]
[/quote]
[/quote]
10,5km työmatka :) ja pitää pyörällä kulkiessakin herätä jo viideltä: Eipä kiinnostais herätä neljältä ja lähteä puoli kuudelta kävelemään. Olen toki sitäkin joskus tehnyt, mutta aikaa siihen kuluu.Ja sitten työpäivän päälle pitäisi jaksaa vielä kävellä 10,5km paluumatka, kello olisi noin viisi kun pääsisin kotiin.
Aika kova sana jos on mahkuja kävellä työssäkyvällä ihmisellä kymppi päivittäin, siis ihan lenkkinä.
Toisaalta jos on 5km työmatka ja sen voi kävellä niin mikäs siinä. Jos ei tarvi kuskata lapsia hoitoon, on mahdollisuus käydä suihkussa ennen kuin työt alkaa, vaatteet vaihtaa jne jne.
Pienemmissä pätkissä varmaan helpostikin 10kilsaa tulee. Joillakin tulee varmaan työpäivän aikana otetuista askelistakin.
[/quote]Siis sen no 18 vastaus oli tuossa^^
[/quote]
[/quote]
En tiennyt, että sen 15 km voi jakaa osiin. Luulin, että tässä puhuttiin 15 km pituisista yhtäjaksoisista lenkeistä. Tuohon menee kävellen kuitenkin lähemmäs kolmisen tuntia riippuen maastosta. Jos työmatkojen lisäksi kävelisin 15 km päivässä, en paljon muuta ehtisi tehdäkään.
[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 11:35"]
[/quote]
[/quote]
En tiennyt, että sen 15 km voi jakaa osiin. Luulin, että tässä puhuttiin 15 km pituisista yhtäjaksoisista lenkeistä. Tuohon menee kävellen kuitenkin lähemmäs kolmisen tuntia riippuen maastosta. Jos työmatkojen lisäksi kävelisin 15 km päivässä, en paljon muuta ehtisi tehdäkään.
[/quote]
Miten saat kolme tuntia kulumaan kun kävelet 15km?
[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 09:57"]
[quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 18:42"]
Näkyykö pitemmällä aikavälillä kropassa muutosta, jos ruuasta saatava energia on suunnilleen kulutuksen verran? Onko kokemuksia? Siis suht reippaalla tarkoitan jotain 5-6km/h vauhtia
[/quote]
tuo nyt ei ole reipas vauhti ollenkaan. Itse kävelen vauhdilla 7km/h ja alkaa olla reipasta.
[/quote]
Oi tää on ihan parasta! 7km tunnissa ei nyt ole mitään. Minä kävelen sentään 12 km/h, silleen verrytellessä.
[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 11:38"]
Miten saat kolme tuntia kulumaan kun kävelet 15km?
[/quote]
"Lähemmäs kolme tuntia" vauhdilla 5-6 km/h
Ap, tietenkin se vaikuttaa kroppaan. Etenkin jos työnnät rattaita samalla. Pian tulee talvi ja työntäminen muuttuu raskaammaksi, mikä on vielä tehokkaampaa.
Yritä muuttaa ruokailutottumuksiasi, niin rupeat varmasti näkemään niitä muutoksia nopeammin.
T. Sama juttu, päivittäin n. 10 kilometriä kävelyä rattaiden kanssa ja ilmankin, bmi 22,5.
[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 11:26"]
[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 11:20"]
[/quote]
Nää kaloreita syövät eivät taida olla ihan kartalla ihmisen elimistöstä ja aineenvaihdunnasta.
[/quote]
Mitä sinä syöt?
[quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 18:42"]
Näkyykö pitemmällä aikavälillä kropassa muutosta, jos ruuasta saatava energia on suunnilleen kulutuksen verran? Onko kokemuksia? Siis suht reippaalla tarkoitan jotain 5-6km/h vauhtia
[/quote]
Riippuu siitä, minkälaista ruokaa syöt.