Millainen suomalainen ihminen ei käy saunassa?
Varsinkin suomalaisena on vaikea ymmärtää, millaiset kanssasuomalaiset eivät käy tuskin koskan meidän perinteeseemme kuuluvassa saunassa, jos siihen ei ole erittäin painavaa syytä, eli esimerkiksi vakava sairaus. Saunassahan on niin mukavaa, kun siellä on lämmintä ja rentouttavaa. Siellä voi rentoutua arjen kiireistä ja antaa lämmön ja kiukaan suhinan rentouttaa työntäyteisen viikon jälkeen.
Kommentit (82)
[quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 18:21"]
[quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 18:04"]
Mun on pakko sanoa, että en tunne ketään, joka ei tykkäisi saunoa. Asun itä-Suomessa, en tiedä onko sillä osuutta asiaan. Olen tottunut lapsesta asti saunomaan useammn kerran viikossa ja sama homma jatkuu omassa perheessäni. Asutaan maalla ja meillä on ulkosauna, jota lämmitetään 2-5 kertaa viikkoon. Se vain on niiiiiin rentouttavaa, tuijotella kiukaan tulta ja nauttia. Mitään hirmu kuumia löylyjä ei harrasteta, vaan lämmitetään sauna sellaiseksi 60 asteiseksi, joka on kyllä jo ihan hyvä lämpö isohkossa saunassa.
On meillä ammekin sisällä kylpyhuoneessa, mutta ei mikään vaahtokylpy korvaa sitä saunaa.
[/quote]No mä tunnen paljon ihmisiä jotka ei tykkää saunoa. Kumpi meistä nyt voitti?
[/quote]
Suomessa on enemmän saunoja kuin mitä autoja, joten paljonko arvelet Suomessa silloin saunojia olevan?
[quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 17:58"]
[quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 17:31"]
[quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 17:26"]
[quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 17:20"]
[quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 17:14"]
Muistuttaisin, että sitä saunaa ei ole pakko lämmittää sinne 80 tai 100 asteeseen. Voihan sitä saunoa vaikka 50 asteessa jos siltä tuntuu. Saunan lämpötilaan kun voi paljon itsekin vaikuttaa. T: AP
[/quote]
Pidän silti enemmän lämpimästä suihkusta tai kylvystä, jo 50 astetta tekee pämukavan olon. Juu, olen kokeillut.
[/quote]
50 astetta ei voi tehdä perusterveelle ihmiselle epämukavaa oloa, koska 50 astetta on vielä niin alhainen lämpötila saunan osalta.
[/quote]
Miten niin ei voi tehdä? Tekeehän monelle jo 25 - 30 asteen lämpötilakin epämukavan olon.
[/quote]
No silloin ei keho enää toimi normaalisti, jos lähestulkoon normaali huoneenlämpö tekee epämukavan olon. Tuskin nämä ihmiset missään +5 asteen huoneenlämpötilassakaan asustelevat.
Niin monessa paikassa ainakin +25 astetta on huoneen lämpötila, että kyllä se saattaisi ihan paremman elämänlaadun kannaltakin olla lääkärikäynnin paikka jos jo +25 astetta tekee epämukavan olon.
[/quote]
Ne on ne ihmiset jotka valittaa että helle on kamalaa eikä silloin voi nukkua kun on liian kuuma.
Meidän esikoispoika ei ole koskaan tykännyt. Ei pidä yleensäkään kuumasta, inhoaa myös helteitä. Hän kokee saunan polttavana. Eikä se kyllä helpota asiaa että kolmevuotiaana isänsä antoi heittää löylyä liian läheltä kuumaa kiuasta, toisen asteen palovammat.
Millainen ihminen on sitä mieltä, että kaikkien on oltava kaikesta samaa mieltä kuin itse?
[quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 18:23"]
[quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 18:21"]
[quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 18:04"]
Mun on pakko sanoa, että en tunne ketään, joka ei tykkäisi saunoa. Asun itä-Suomessa, en tiedä onko sillä osuutta asiaan. Olen tottunut lapsesta asti saunomaan useammn kerran viikossa ja sama homma jatkuu omassa perheessäni. Asutaan maalla ja meillä on ulkosauna, jota lämmitetään 2-5 kertaa viikkoon. Se vain on niiiiiin rentouttavaa, tuijotella kiukaan tulta ja nauttia. Mitään hirmu kuumia löylyjä ei harrasteta, vaan lämmitetään sauna sellaiseksi 60 asteiseksi, joka on kyllä jo ihan hyvä lämpö isohkossa saunassa.
On meillä ammekin sisällä kylpyhuoneessa, mutta ei mikään vaahtokylpy korvaa sitä saunaa.
[/quote]No mä tunnen paljon ihmisiä jotka ei tykkää saunoa. Kumpi meistä nyt voitti?
[/quote]
Suomessa on enemmän saunoja kuin mitä autoja, joten paljonko arvelet Suomessa silloin saunojia olevan?
[/quote]
Kaikki ei käytä olemassaolevia saunoja (esim. kerrostaloissa) ja usein yhdellä/perheellä saattaa olla useampi sauna (esim. mökillä ja omassa asunnossa).
Sinänsä uskon kyllä Suomessa olevan enemmän saunovia kuin saunomattomia, mutta aika moni saunova on myös sellainen jolle riittää muutama kerta vuodessa.
[quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 18:26"]
Meidän esikoispoika ei ole koskaan tykännyt. Ei pidä yleensäkään kuumasta, inhoaa myös helteitä. Hän kokee saunan polttavana. Eikä se kyllä helpota asiaa että kolmevuotiaana isänsä antoi heittää löylyä liian läheltä kuumaa kiuasta, toisen asteen palovammat.
Millainen ihminen on sitä mieltä, että kaikkien on oltava kaikesta samaa mieltä kuin itse?
[/quote]
Sauna ja helteet ovat kuitenkin aika paljon eri asioita, eikä niistä pitäminen tai niiden inhoaminen ole välttämättä mitenkään yhteydessä toisiinsa. Suomessa ei ole 60, 80, 100 tai edes 50 asteen helteitä. Eikä vastaavasti saunassa olla yhteen putkeen päiviä tai viikkoja, minkä helle voi kestää.
[quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 18:07"][quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 18:00"]
[quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 17:58"]
[quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 17:31"]
[quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 17:26"]
[quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 17:20"]
[quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 17:14"]
Muistuttaisin, että sitä saunaa ei ole pakko lämmittää sinne 80 tai 100 asteeseen. Voihan sitä saunoa vaikka 50 asteessa jos siltä tuntuu. Saunan lämpötilaan kun voi paljon itsekin vaikuttaa. T: AP
[/quote]
Pidän silti enemmän lämpimästä suihkusta tai kylvystä, jo 50 astetta tekee pämukavan olon. Juu, olen kokeillut.
[/quote]
50 astetta ei voi tehdä perusterveelle ihmiselle epämukavaa oloa, koska 50 astetta on vielä niin alhainen lämpötila saunan osalta.
[/quote]
Miten niin ei voi tehdä? Tekeehän monelle jo 25 - 30 asteen lämpötilakin epämukavan olon.
[/quote]
No silloin ei keho enää toimi normaalisti, jos lähestulkoon normaali huoneenlämpö tekee epämukavan olon. Tuskin nämä ihmiset missään +5 asteen huoneenlämpötilassakaan asustelevat.
Niin monessa paikassa ainakin +25 astetta on huoneen lämpötila, että kyllä se saattaisi ihan paremman elämänlaadun kannaltakin olla lääkärikäynnin paikka jos jo +25 astetta tekee epämukavan olon.
[/quote]Miksi sitten joka hemmetin kesä nämä kuumaa saunaa rakastavat oikeat suomalaiset kitisevät liian kuumista lämpötiloista jos helleraja ylittyy?
[/quote]
No tuossa nyt vain vastasin, että jos lähes normaaliolosuhteisiin ei pysty sopeutumaan, niin silloin ei ole oikein muuta mahdollisuutta, kuin hakea auttavaa hoitoa niihin. Esimerkiksi +20 tai +25 astetta on normaali huoneenlämpötila ja ihmisen on suunniteltu elävän niissä olosuhteissa. Siksi se on normaalista poikkeavaa, jos joku noiden olosuhteiden vuoksi kärsii ja siksi sanon, että ihmisen keho ei toimi normaalisti, jos normaalit olosuhteet aiheuttavat vaikeuksia elämänlaatuun.
Minäkin poikkean normaalista siinä, että olen allerginen siitepölylle. En silti ole kurkku suorana huutamassa, että kaatakaa kaikki koivut Suomesta ja leikatkaa joka ikinen heinänkorsi tienvarsilta ja pelloilta, jotta elämäni olisi helpompaa. Vaan olen hakenut hoitoa siitepölyallergiaani, jolloin oireet helpottavat ja elämänlaatuni paranee.
[/quote]
Eihän täälläkään kukaan oo käskemässä purkaa kaikkia Suomen saunoja, koska ei tykkää.
Onko se saunassakäynti joku kansalaisvelvolllisuus? Listaan tähän muitakin juttuja, jotka varmaan ap:n mielestä pitäisi kuulua jokaisen suomalaisen elämään:
- ruisleivän syönti
- viinan juonti ja humalassa olo ainakin Juhannuksena
- kesämökillä käynti
- hiihtäminen
- yletön kahvin juonti
- kinkku Jouluna
- puhumattomuus vieraiden seurassa
Tänä kesänä kävin pari kertaa saunassa, ja sitä ennen joskus alkuvuonna. Ei kiinnosta. Sauna kyllä on, mutta sitä ei tule käytettyä.
Kuuma tai kylmä suihku tai amme on minun juttu.
[quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 18:34"]Onko se saunassakäynti joku kansalaisvelvolllisuus? Listaan tähän muitakin juttuja, jotka varmaan ap:n mielestä pitäisi kuulua jokaisen suomalaisen elämään:
- ruisleivän syönti
- kesämökillä käynti
- hiihtäminen
- yletön kahvin juonti
- kinkku Jouluna
[/quote]
Viinaa pitää juoda ja humalassa olla lähestulkoon joka viikonloppu, ja perhe pitää ajaa kirveen kanssa hankeen vähintään kerran talvessa. Ilmeisesti, viimeaikoina ilmitulleiden tapausten valossa lasten päälle pitää ajaa autolla kun he ovat suojatiellä ja parhaat kaasuttaa vielä paikalta pois.
[quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 17:12"]Siellä on lähinnä epämukavan tukalaa. Samalla vaivalla otan kuuman suihkun ja rentoudun siinä tai kylven. Turhaa lämmittää sauna kun siellä pystyy olemaan sen viisi minuuttia ja alkaa yököttämään. Saunon muutaman kerran vuodessa, silloinkin jos on niskat kipeät. Tekisi mieli purkaa koko koppi pois ja laittaa tilalle iso poreamme.
[/quote]jäät likaiseksi hyi
[quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 18:34"]
Onko se saunassakäynti joku kansalaisvelvolllisuus? Listaan tähän muitakin juttuja, jotka varmaan ap:n mielestä pitäisi kuulua jokaisen suomalaisen elämään:
- ruisleivän syönti
- kesämökillä käynti
- hiihtäminen
- yletön kahvin juonti
- kinkku Jouluna
[/quote]
Ei tarvitse kuulua, kuinka niin? T: ap.
Esim useimmat ihmisistä, jotka sairastavat fibromyalgiaa, eivät voi käydä saunassa. Minä kyllä voin sen sairauden kanssa saunoa.
mutta ei uimarannoillla vaikka kuinka sanoisi liika löyhyä
Häpeä tunnustaa mutta itse en ole käynyt yli vuoteen saunassa. En vain viitsi alkaa kyselemään vapaita vuoroja jotka saattavat olla huonoon aikaan. Muutenkaan en hirveästi jaksa käyttää yleisiä saunatiloja. Kun ei omassa asunnossa ole saunaa niin ei liioin tule saunottua vaan käyn mieluummin lämpimässä suihkussa. Ei kaikilla välttämättä ole aikaa tai kiiinnostusta käydä saunassa. Joskus jos tulee vastaan sellainen asunto jossa on sauna niin toki sitten voin pistää sen lämpeämään vaikka keskellä yötä. Ekassa kämpässä mulla oli saunavuoro perjantaisin alkuillasta ja alkuaikoina mun edellisessä osoitteessa vuoro varattiin sähköisesti ja varasin illan viimeisen vuoron jos se sattui olemaan vapaana.
On sauna. En kauheasti tykkää. Suurin osa maailman ihmisistä ei sauno.
Perinteethän on vaan tapoja, ei ne siirry geeneissä. Suomalaisilla ei oo mitään saunahimogeeniä.
En harrasta muitakaan perinteitä, jotka koen typeriksi tai joista en saa iloa.
Sellainen joka kärsii MIGREENISTÄ! Ei voi vaikka haluaisi.
Ymmärtämätöntä porukkaa. OKaikissa suomalaisissa asunnoissa ei tarvitsisi olla saunaa. Itse käyn kerran viikossa uimassa ja saunon, ja oma saunani on käyttämättä, sillä en välitä saunassa alvariinsa istua.