Millainen suomalainen ihminen ei käy saunassa?
Varsinkin suomalaisena on vaikea ymmärtää, millaiset kanssasuomalaiset eivät käy tuskin koskan meidän perinteeseemme kuuluvassa saunassa, jos siihen ei ole erittäin painavaa syytä, eli esimerkiksi vakava sairaus. Saunassahan on niin mukavaa, kun siellä on lämmintä ja rentouttavaa. Siellä voi rentoutua arjen kiireistä ja antaa lämmön ja kiukaan suhinan rentouttaa työntäyteisen viikon jälkeen.
Kommentit (82)
[quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 17:22"]
[quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 17:20"]
[quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 17:14"]
Muistuttaisin, että sitä saunaa ei ole pakko lämmittää sinne 80 tai 100 asteeseen. Voihan sitä saunoa vaikka 50 asteessa jos siltä tuntuu. Saunan lämpötilaan kun voi paljon itsekin vaikuttaa. T: AP
[/quote]
Pidän silti enemmän lämpimästä suihkusta tai kylvystä, jo 50 astetta tekee pämukavan olon. Juu, olen kokeillut.
[/quote]
Jo 50 astetta? Eihän sitä alempia lämpötiloja voi edes saunaksi sanoa? T: ap
[/quote]
Itse ehdotit saunomista 50 asteessa, minä vaan kerroin miksi se ei auta.
[quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 17:11"]
[quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 17:09"]
Sellainen, joka ei tykkää saunomisesta. Sellainen, jolla ei ole saunaa.
[/quote]
Jos saunaa ei ole, se selittää asiaa. Mutta se taas, että miksi jotkut eivät tykkää saunomisesta? Sehän rentouttaa mm. jäykkyyttä lihaksistakin ja saunan jälkeen ovat lihakset ja raajat rennot ja notkeat. :) T: ap
[/quote]
No vaikka sellainen jolle tulee saunassa huono olo. Se ei ole kovin rentouttavaa vaikka sinä kokisitkin saunan ihanan rentouttavana.
[quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 17:26"]
Muistuttaisin, että sitä saunaa ei ole pakko lämmittää sinne 80 tai 100 asteeseen. Voihan sitä saunoa vaikka 50 asteessa jos siltä tuntuu. Saunan lämpötilaan kun voi paljon itsekin vaikuttaa. T: AP
[/quote]
Pidän silti enemmän lämpimästä suihkusta tai kylvystä, jo 50 astetta tekee pämukavan olon. Juu, olen kokeillut.
[/quote]
50 astetta ei voi tehdä perusterveelle ihmiselle epämukavaa oloa, koska 50 astetta on vielä niin alhainen lämpötila saunan osalta.
[/quote]
Miten niin ei voi tehdä? Tekeehän monelle jo 25 - 30 asteen lämpötilakin epämukavan olon.
Totta on, että saunassa lämpö rentouttaa, mutta vielä tärkeämpänä pidän kunnon hikoilua, jotta kuona-aineet pääsevät poistumaan ihon kautta hien mukana. Suihkussa ei tule hiki, ei myöskään kylvyssä.
Muistan, kun olin nuorena vaihto-opiskelijana Keski-Euroopassa enkä päässyt saunaan. Kun tulin kotiin, niin sain jynssätä itseäni oikein olan takaa, kuollutta ihosolukkoa irtosi peseytyessä valtava määrä. Suorastaan inhotti, kun ajattelin, miten likainen olin ollut. Ja miten likaisia sen maan ihmiset ovat, koska eivät juuri käy saunassa joitakin friikkejä ja Suomi-faneja lukuunottamatta.
[quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 17:09"]
Alkaa huimaamaan ja tulee paha olo ihan minuutin, parin jälkeen. Mulla on alhainen verenpaine, johtuisko siitä?
[/quote]
Sama juttu. Muuten saunominen on ihan kivaa, mutta jos asuu yksin, saunaa on aika turhauttavaa lämmittää, kun ei pysty siellä olemaan kuin sen muutaman minuutin :(
[quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 17:31"]
Totta on, että saunassa lämpö rentouttaa, mutta vielä tärkeämpänä pidän kunnon hikoilua, jotta kuona-aineet pääsevät poistumaan ihon kautta hien mukana. Suihkussa ei tule hiki, ei myöskään kylvyssä.
Muistan, kun olin nuorena vaihto-opiskelijana Keski-Euroopassa enkä päässyt saunaan. Kun tulin kotiin, niin sain jynssätä itseäni oikein olan takaa, kuollutta ihosolukkoa irtosi peseytyessä valtava määrä. Suorastaan inhotti, kun ajattelin, miten likainen olin ollut. Ja miten likaisia sen maan ihmiset ovat, koska eivät juuri käy saunassa joitakin friikkejä ja Suomi-faneja lukuunottamatta.
[/quote]
Kyllä minä ainakin hikoan kuumassa kylvyssä vielä enemmän kuin saunassa. Ja kaikista enemmän kun kuntoilee oikein kunnolla :D Tulee vielä tukalampi olo kuin lauteilla ikinä. Ihon kuorintakin onnistuu oikein näppärästi kuuman suihkun tai kylvyn jälkeen kuorinta-aineilla. Hui kuinka vaikeaa. Taannoin kun kävin saunassa, sen toisen kerran tänä vuonna, ja olin siellä sen max 10min, niin ei multa kyllä mitään irronnut normaalia enempää.
Meillä on sähkö ja puusauna. Ymmärrän kyllä, että kaikki ei vaan tykkää saunoa
Minua rentouttaa työntäyteisen viikon jälkeen paljon enemmän kossupullo. Kaikki ei sitäkään harrasta, vaikka perinteikäs maan tapa olisikin ja oikein suotavaa sitä kunnioittaa.
Sellainen, jonka sauna toimittaa ylimääräisen varastohuoneen virkaa ja on täynnä sekalaista tavaraa.
Kuulun siihen väestönosaan, joka tulee huonovointiseksi saunassa. Kun kerran alkoi kunnolla rintaa puristamaan, jossain 80 asteessa niin totesin, että tämä nyt sitten oli tässä. Sähkösaunat ovat kamalia. Ihan kuin happi loppuisi, kun yhdet löylyt heittää. Ei ole mikään nautinto eikä rentouta. Johtuu osin varmaan siitä, että en hikoile kovin helposti.
[/quote]
[/quote]
50 astetta ei voi tehdä perusterveelle ihmiselle epämukavaa oloa, koska 50 astetta on vielä niin alhainen lämpötila saunan osalta.
[/quote]
Miten niin ei voi tehdä? Tekeehän monelle jo 25 - 30 asteen lämpötilakin epämukavan olon.
[/quote]
No silloin ei keho enää toimi normaalisti, jos lähestulkoon normaali huoneenlämpö tekee epämukavan olon. Tuskin nämä ihmiset missään +5 asteen huoneenlämpötilassakaan asustelevat.
Niin monessa paikassa ainakin +25 astetta on huoneen lämpötila, että kyllä se saattaisi ihan paremman elämänlaadun kannaltakin olla lääkärikäynnin paikka jos jo +25 astetta tekee epämukavan olon.
[quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 17:58"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
No silloin ei keho enää toimi normaalisti, jos lähestulkoon normaali huoneenlämpö tekee epämukavan olon. Tuskin nämä ihmiset missään +5 asteen huoneenlämpötilassakaan asustelevat.
Niin monessa paikassa ainakin +25 astetta on huoneen lämpötila, että kyllä se saattaisi ihan paremman elämänlaadun kannaltakin olla lääkärikäynnin paikka jos jo +25 astetta tekee epämukavan olon.
[/quote]Miksi sitten joka hemmetin kesä nämä kuumaa saunaa rakastavat oikeat suomalaiset kitisevät liian kuumista lämpötiloista jos helleraja ylittyy?
Mun on pakko sanoa, että en tunne ketään, joka ei tykkäisi saunoa. Asun itä-Suomessa, en tiedä onko sillä osuutta asiaan. Olen tottunut lapsesta asti saunomaan useammn kerran viikossa ja sama homma jatkuu omassa perheessäni. Asutaan maalla ja meillä on ulkosauna, jota lämmitetään 2-5 kertaa viikkoon. Se vain on niiiiiin rentouttavaa, tuijotella kiukaan tulta ja nauttia. Mitään hirmu kuumia löylyjä ei harrasteta, vaan lämmitetään sauna sellaiseksi 60 asteiseksi, joka on kyllä jo ihan hyvä lämpö isohkossa saunassa.
On meillä ammekin sisällä kylpyhuoneessa, mutta ei mikään vaahtokylpy korvaa sitä saunaa.
Höyrysaunassa voin käydä uimahallissa tai kylpylässä, useimmiten en viitsi sitäkään. Ei se niin hienoa ole. Ulkomaalainen mieheni kyllä tykkää.
[quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 18:00"]
[quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 17:58"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]Miksi sitten joka hemmetin kesä nämä kuumaa saunaa rakastavat oikeat suomalaiset kitisevät liian kuumista lämpötiloista jos helleraja ylittyy?
[/quote]
No tuossa nyt vain vastasin, että jos lähes normaaliolosuhteisiin ei pysty sopeutumaan, niin silloin ei ole oikein muuta mahdollisuutta, kuin hakea auttavaa hoitoa niihin. Esimerkiksi +20 tai +25 astetta on normaali huoneenlämpötila ja ihmisen on suunniteltu elävän niissä olosuhteissa. Siksi se on normaalista poikkeavaa, jos joku noiden olosuhteiden vuoksi kärsii ja siksi sanon, että ihmisen keho ei toimi normaalisti, jos normaalit olosuhteet aiheuttavat vaikeuksia elämänlaatuun.
Minäkin poikkean normaalista siinä, että olen allerginen siitepölylle. En silti ole kurkku suorana huutamassa, että kaatakaa kaikki koivut Suomesta ja leikatkaa joka ikinen heinänkorsi tienvarsilta ja pelloilta, jotta elämäni olisi helpompaa. Vaan olen hakenut hoitoa siitepölyallergiaani, jolloin oireet helpottavat ja elämänlaatuni paranee.
Itse harvoin lämmitän saunaa. Harmittaa usein sen asunnossa viemä tila, miksi ihmeessä niitä ptää jokaisessa kämpässä olla? Ottaisin mieluummin kylpyammeen joa tuhlaisin mieluummin siis vettä kuin sähköä. Saunaa on vaikea muuttaa kylpytilaksi, ei riitä rahat lähitulevaisuudessa. Saunominen on ihan ok, mutta en tunne siihen erityistä halua vaan säästän mieluummin senkin sähkön.
En tiedä millainen. Minä saunon joka ilta. Siinä puhdistuu keho ja mieli työpäivän jäljiltä.
[quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 18:04"]
Mun on pakko sanoa, että en tunne ketään, joka ei tykkäisi saunoa. Asun itä-Suomessa, en tiedä onko sillä osuutta asiaan. Olen tottunut lapsesta asti saunomaan useammn kerran viikossa ja sama homma jatkuu omassa perheessäni. Asutaan maalla ja meillä on ulkosauna, jota lämmitetään 2-5 kertaa viikkoon. Se vain on niiiiiin rentouttavaa, tuijotella kiukaan tulta ja nauttia. Mitään hirmu kuumia löylyjä ei harrasteta, vaan lämmitetään sauna sellaiseksi 60 asteiseksi, joka on kyllä jo ihan hyvä lämpö isohkossa saunassa.
On meillä ammekin sisällä kylpyhuoneessa, mutta ei mikään vaahtokylpy korvaa sitä saunaa.
[/quote]No mä tunnen paljon ihmisiä jotka ei tykkää saunoa. Kumpi meistä nyt voitti?
[quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 17:19"]
[/quote]
Mä menen mieluummin solariumiin kun kerran aurinkoa ei voi enää ottaa vittu. Siitä hyötyy myös itse.
[/quote]
Miksei vittu voi enää ottaa aurinkoa? Miten sinä hyödyt solariumista?