Litalgin - paljonko sitä uskaltaa syödä?
Syön sappikipuihin Litalginia, nyt toista päivää. Edellisen kerran tätä vaivaa oli yli vuosi sitten. Ohjeistuksessa lukee 1 pilleri 1-3 kertaa päivässä, mutta tuo ei läheskään riitä. Olen yrittänyt sinnitellä, mutta on ollut pakko ottaa tänään jo neljä, enkä pärjää iltaan saakka ottamatta vähintään kahta tai kolmea lisää.
Reseptin olen saanut silloin yli vuosi sitten. Yritin soittaa terveyskeskukseen kysyäkseni, paljonko näitä voi päivässä turvallisesti ottaa, mutta sieltä ei vastattu eikä soittopyyntö ole vielä tuottanut tulosta. Tuskin tänään enää soittavatkaan. Pakkausselosteessa neuvotaan ottamaan 1-2 pilleriä 1-3 kertaa päivässä, eli onko 6 teoriassa päivän maksimi? Tarvitsen enemmän, kipu on kova :( Turhia riskejä en uskaltaisi silti ottaa.
Tietääkö kukaan tästä lääkkeestä enemmän?
Kommentit (29)
Mulle sanottiin, että jos Litsarit eivät auta, sitten vain päivystykseen. Oletko leikkausjonossa? Lohtuhali, tiedän kuinka hirvittävää tuo on. Leikkaus helpotti valtavasti!
Jos kuitenkin menisit lääkäriin ennen kuin rupeat itse soveltamaan lääkitystäsi jostain netistä löytämisesi ohjeiden mukaan...
[quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 15:41"]
Mulle sanottiin, että jos Litsarit eivät auta, sitten vain päivystykseen. Oletko leikkausjonossa? Lohtuhali, tiedän kuinka hirvittävää tuo on. Leikkaus helpotti valtavasti!
[/quote]
En ole, silloin vuosi sitten lääkäri sanoi ettei ole mitään syytä miettiä leikkausta, kun olen näin nuori ja kohtauksia tulee niin harvoin... Itse siis kuvittelin ensimmäisen kohtausjakson (oli muuten todella hirvittävää aikaa) aikana joutuvani leikkaukseen heti, kun tuska oli niin valtavaa. Joskus se leikkaus on kai pakko tehdä, ei kai näistä vaivoista muuten pääse eroon?
-ap
Mitä olet syönyt? Sappikivut liittyvät ruokaan jota syöt, joten sen kanssa pitää olla tarkkana.
Mulla auttoi Panadol pore ja nimenomaan se poretabletti (2kpl kerralla)
[quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 15:47"]
Mitä olet syönyt? Sappikivut liittyvät ruokaan jota syöt, joten sen kanssa pitää olla tarkkana.
[/quote]
En ole varma onko tämä mahdollista, mutta kohtaukseni ovat tulleet poikkeuksellisen stressaavissa ja ahdistavissa elämäntilanteissa. Viimeksi oli niin, ja samoin nyt. Ruokavaliossani ei ole tapahtunut muutoksia. Nyt kun kohtauksista kärsin, pahenee kipu aina kun syön. Pieni pakkodieetti tässä on siis ainakin alkanut...
-ap
[quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 15:30"][quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 15:13"]Mulla myös aikanaan oli välillä niin kovia sappikipuja/kohtauksia ennen sappiarkon poistamista, että Litalgin ei suun kautta auttanut. Jouduin niillä kerroilla käymään oysin päivystyksessä jossa sain Litalginia suoraan suoneen ja samalla antoivat pahoinvointi lääkettä tipan kautta. Eli jos olo menee illalla sietämättömäksi niin mene päivystykseen, niin kyllä sieltä saat ainakin hetkellisesti apua.
[/quote]
ei täällä saanut tuollaista palvelua :'( vaikka kerroin k ivusta itkien ottaneeni jo neljä litalginia, niin ei puhettakaan tipasta. Pari Litalgin-tabua vaan lisää ja ihmettelyä että "joo eivät ne näköjään auta".
[/quote]
Kun menet päivystykseen, niin näytä se tuskasi ja vielä korosta sitä ja jos eivät meinaa tippaan päästää, niin nyrkkiä pöytään ja suoraa huutoa ja teet selväksi, että et lähde yhtään mihinkään, ennen kuin olet päässyt tippaan.
Minä olin viimeksi virtsakiven takia päivystyksessä, eikä kyllä tarvinut feikata yhtään, vaan pääsin tippaan melko nopeasti ja siitä siirsivät osastolle, jossa olin 5 päivää.
Onko sulla ultralla katottu sappikivien määrää? Mulla kun eka kerran katsottiin, niin "ultralääkäri" sanoi, että eipä ole vähään aikaan nähnytkään näin paljon kiviä sapessa eli oli ihan täynnä kiviä ja leikkausjonoon pääsin heti.
-4
[quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 16:14"]
Onko sulla ultralla katottu sappikivien määrää? Mulla kun eka kerran katsottiin, niin "ultralääkäri" sanoi, että eipä ole vähään aikaan nähnytkään näin paljon kiviä sapessa eli oli ihan täynnä kiviä ja leikkausjonoon pääsin heti.
-4
[/quote]
Ei ole ultrattu. Sellaiseen tutkimukseen luulisi kuitenkin pääsevän suhteellisen helposti, ei kai ole kallis tutkimus?
-ap
Eli PANADOL FORTE 1g ! Noita siis nuori mieslääkäri minulle määräsi, kun menin terveyskeskukseen itkemää etten voi syödä edes kaurapuuroa saamatta kohtausta..
Kuulemma tuo Litalginin kanssa SAATTAA AUTTAA, en ehtinyt kokeilla kun jouduin leikkaukseen....
nro 7
Litalgin tablettina on aika surkeata. Jos pääset sairaalaan, että se voitaisiin antaa tiputuksessa niin toimii paremmin ja pidempään. Mitänyt joutuu tarkkailussa istumaan 30min sen jälkeen. T. 20v Crohnin taudin kanssa
[quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 16:21"]
Eli PANADOL FORTE 1g ! Noita siis nuori mieslääkäri minulle määräsi, kun menin terveyskeskukseen itkemää etten voi syödä edes kaurapuuroa saamatta kohtausta.. Kuulemma tuo Litalginin kanssa SAATTAA AUTTAA, en ehtinyt kokeilla kun jouduin leikkaukseen.... nro 7
[/quote]
Kiitos!
-ap
[quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 16:21"]
Eli PANADOL FORTE 1g ! Noita siis nuori mieslääkäri minulle määräsi, kun menin terveyskeskukseen itkemää etten voi syödä edes kaurapuuroa saamatta kohtausta.. Kuulemma tuo Litalginin kanssa SAATTAA AUTTAA, en ehtinyt kokeilla kun jouduin leikkaukseen.... nro 7
[/quote]Mä jo vähän ihmettelin, kun mun mielestä toi Burana voi pahentaa kohtausta.
[quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 16:16"][quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 16:14"]
-4
[/quote]
Ei ole ultrattu. Sellaiseen tutkimukseen luulisi kuitenkin pääsevän suhteellisen helposti, ei kai ole kallis tutkimus?
-ap
[/quote]
Miten se dg on tehty jos ei ole edes ultrattu??
T.sapeton
Ps. 2 500 mg parasetamolia on yhteensä 1 gr eli.
[quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 16:35"]
[quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 16:16"][quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 16:14"] Onko sulla ultralla katottu sappikivien määrää? Mulla kun eka kerran katsottiin, niin "ultralääkäri" sanoi, että eipä ole vähään aikaan nähnytkään näin paljon kiviä sapessa eli oli ihan täynnä kiviä ja leikkausjonoon pääsin heti. -4 [/quote] Ei ole ultrattu. Sellaiseen tutkimukseen luulisi kuitenkin pääsevän suhteellisen helposti, ei kai ole kallis tutkimus? -ap [/quote] Miten se dg on tehty jos ei ole edes ultrattu?? T.sapeton Ps. 2 500 mg parasetamolia on yhteensä 1 gr eli.
[/quote]
Oireiden perusteella tehtiin, siis ihmeteltyäni kovia kipuja jonkin aikaa oli pakko mennä päivystykseen, ja sieltä lähdin Litalgin-resepti kourassa. Oireista luettuani uskon itsekin että diagnoosi on oikea, vaikka en tietenkään ole lääkäri.
-ap
No mitä söit ennen kuin kivut alkoi?
Minut ultrattiin työterveyden kautta saadulla lähetteellä kun sattui "oikea" työterveyslääkäri kohdalle. Hän osasi kysellä oikeita kysymyksiä eli esim. sen että kipu säteili kyljen(olikohan oikean) kautta selkään jne.
Menitkö lopulta päivystykseen?
-4
[quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 15:27"][quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 15:22"]
Onko sinulla Ibumaxia? Sain itse ohjeen ottaa tuota yhdessä Litalginin kanssa, kun sain sappikohtauksia viikottain eikä Litalgin enää toiminut.
[/quote]
Ei ole, pitää hankkia jos tuo toimisi!
-ap
[/quote]
varmista vielä että se oli varmasti Ibumax 1g :-)
En ole kotona, joten en voi tarkistaa asiaa purkista.