Lapselle lähete silmälääkärille?
Lapsi sai kouluterveydenhoitajalta lähetteen silmälääkärille. Lähete paikalliseen optiikkaliikkeeseen. Paljonkohan silmälääkärin tarkastus ja lasit maksaa? Itsellä ei mitään tietoa silmälasijutuista, joten kaikki neuvot tulee tarpeeseen!
Kommentit (28)
Meillä terkkari ilmoitti koululääkärille, joka teki lähetteen. Kaupungilta sai maksusitoumuksen silmälääkärille, koska oli lähete koululääkäriltä. Silmäasema tarjosi kesällä tuleville ekaluokkalaisille silmälasit maksutta. Lapsen silmälasit tulivat maksamaan 0€.
[quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 15:06"]
Käytät lääkärissä lähetteen mukaan. Kunta maksaa sen. Saatte reseptin ja menette toiseen liikkeeseen sen kanssa.
Näin itse toimin. Lapsella nyt kahdet lasit 150 euroa. Hintahan koostuu siitä mitä silmät tarvii. Meillä ei ollut taitto yms. ongelmia. Perus lukulasit kaikilla heijastus ja naarmuherkuilla. Olisi varmaan saanut ns. marketistakin halvalla (vrt tiimarilasit), mutten lapselle sellaisia osta. Itse voin käyttää moisia lukulaseja.
[/quote]
Jos vähän vielä korjaisin itseäni, että meillä siis toimi noin sen lähetteen kanssa. Vantaalla.
Specsaversilta me tyttären lasit ostettiin.
Siis lapsi on täystuho. Rikkoo varmasti lasit joka viikko. Onnistui tiedättekö rikkomaan sellaisesta jäähilejuoma-automaatista kahvankin juomaa ottaessaan. Saako siis tuolla vakuutuksella uudet lasit, jos itse rikkoo? Oikeasti? Sellainenhan se pitää otttaa sitten!
[quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 15:14"]
Siis lapsi on täystuho. Rikkoo varmasti lasit joka viikko. Onnistui tiedättekö rikkomaan sellaisesta jäähilejuoma-automaatista kahvankin juomaa ottaessaan. Saako siis tuolla vakuutuksella uudet lasit, jos itse rikkoo? Oikeasti? Sellainenhan se pitää otttaa sitten!
[/quote]
Saa. Eikä se maksanut kuin 25 euroa/lasit. Ja jos ei kokonaan korvannut, niin ei tarvitse maksaa kuin ihan pienen pieni osa uusista laseista. Suosittelen ehdottomasti.
[quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 15:09"]
Meillä terkkari ilmoitti koululääkärille, joka teki lähetteen. Kaupungilta sai maksusitoumuksen silmälääkärille, koska oli lähete koululääkäriltä. Silmäasema tarjosi kesällä tuleville ekaluokkalaisille silmälasit maksutta. Lapsen silmälasit tulivat maksamaan 0€.
[/quote]
*Tuo silmäaseman tarjous näytti olevan voimassa vuoden loppuun.
Kouluterkkarin lähetteellä silmälääkärin käynti maksaa normaalin poliklinikkamaksun n 30e ja kaupunki maksaa sitten loput. Näin ainakin espoossa.
Meidän esikoinen sai just lasit. Kouluterveydenhoitaja laittoi viestin, jossa suositteli silmälääkärillä/optikolla käyntiä. Emme saaneet varsinaista lähetettä. Valitsimme silmälääkärin, koska lasten silmät on hyvä tarkistuttaa lääkärillä kun ensimmäisistä laseista on kyse. Menimme yksityiselle, joka maksoi muistaakseni noin 100 euroa. Silmälasit ostimme Nisseniltä, jossa sai kahdet lasit hintaan 250 euroa. Tuo summa sisältää vakuutuksen molempiin laseihin, jolla saa uudet silmälasit jos vanhat syystä tai toisesta hajoaa. Muutenkin on hyvä olla varalasit.
Lapsilla on yleensä vuoden päästä ensimmäisestä käynnistä uusi lääkärikäynti. Näin kertoi silmälääkäri.
Miksi lapselle on joka viikko haettava uudet? Yleensä kerran (max. 2) vuodessa lasit uusitaan. Ei ne mitään kertakäyttölaseja ole eikä näkö nyt niin usein muutu. Sanoisin vielä, että hanki kunnon lasit. Jos et itse tiedä laseista mitään, niin älä pihistele niistä. Jos oma näkösi olisi niistä kiinni, tietäisit ettei niissä nuukailla liikoja. Mikään ei ole kamalampaa kuin elää "puolinäköisenä" ja huonoilla laseilla. En nyt kehota tieten tahtoen törsäämään ja Specsaverilta saa oikeasti ihan hyviä laseja, mutta ymmärrät varmaan mitä tarkoitan.