Opiskeleeko jonkun lapsi täällä toisella paikkakunnalla ja miten usein tapaatte?
Kommentit (18)
Mun lapsi opiskelee toisessa maassa. Käy kolmen kuukauden välein kotona. Nytkin on ollut kohta kuukauden.
Me mennään myös sinne jahka koronatilannw helpottaa
Kesän on kotona.
Alkuun lapsi kävi kotona joka toinen viikoloppu ja kaikki lomat. Nyt opintojen ollessa pidemmällä, hän käy kerran kuussa ja lomilla. Välillä me käydään päiväreissu lapsen luona ja viedäänkin esim syyslukukauden alussa jos on isommin kuljetettavaa.
Vierailija kirjoitti:
Mun lapsi opiskelee toisessa maassa. Käy kolmen kuukauden välein kotona. Nytkin on ollut kohta kuukauden.
Kesän on kotona.
Sama mun tyttärellä. Opiskelee ulkomailla.
Me nähdään noin parin kuukauden välein. Menen hänen luokseen pääasiassa, harvemmin hän tulee tänne.
Vanhin lapsi opiskelee ulkomailla (ei missään Suomen naapurimaassa) - jouluna ja kesälomalla käy kotona. Noin kerran vuodessa käymme vierailulla poikamme luona, tosin korona-aikana on tullut pitempi väli. 2 vuoden kuluttua valmistuukin jo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kesän on kotona.
Sama mun tyttärellä. Opiskelee ulkomailla.
Me nähdään noin parin kuukauden välein. Menen hänen luokseen pääasiassa, harvemmin hän tulee tänne.
Mun lapsi haluaa tavata täkäläisiä kavereita plus näin hän saa aina matkavakuutuksensa ”nollattua”.
Jännästi mutoiltu tuo kysymys.
Täällä toisella paikkakunnalla. Missä?
Opiskelee (ja asuu) naapuurikaupungissa vajaan tunnin matkan päässä, olen myös itse kyseisessä kaupungissa töissä (joskin pääasiallisesti teen etänä), joten näemme viikottain lounaan merkeissä. Käy myös kuukausittain viettämässä luonamme viikonlopun ja syömässä jääkaapin tyhjäksi.
Kaksi vanhempaa ovat opiskelunsa jo opiskelleet, toinen opiskeli ja työskenteli ensin ulkomailla ja vieraili vain jouluna, myöhemmin tässä samaisessa naapurikaupungissa, mutta asui kolmannessa kunnassa jonne meiltä olikin jo matkaa puolitoistatuntia ja oli tuolloin jo taholtaan naimisissa, joten vierailtiin jokunen kerta vuodessa puolin ja toisin.
Kolmaskin opiskeli tässä naapurikaupungissa mutta vietti sen verran railakkaampaa opiskelijaelämää, ettei häntäkään pahemmin näkynyt, jonkun satunnaisen viikonlopun kävi meillä syömässä sen jääkaapin tyhjäksi.
Vierailija kirjoitti:
Kesän on kotona.
Meillä on sama. 2 kertaa vuodessa hän tulee Suomeen ja 2 kertaa vuodessa me lennämme hänen luokseen. Ja sitten tämän lisäksi vietetään kerran vuodessa yhteinen loma (viikko/kaksi) koko perheen voimin jossain muussa maassa.
Lapseni opiskelivat peruskoulun jälkeen ammattikoulussa toisella paikkakunnalla= lähikaupungissa ja kävivät yleensä viikonloppuisin kotona.
Vierailija kirjoitti:
Jännästi mutoiltu tuo kysymys.
Täällä toisella paikkakunnalla. Missä?
Tarkoitti varmaan, että onko jollain toisella, joka kirjoittelee palstalla tilanne, että lapsi opiskelee toisella paikkakunnalla.
Hassu aloitus kaikin puolin. Missä "tämä toinen paikkakunta" sijaitsee? Toisekseen, kuvitteletko tosiaan, että olisi jotenkin harvinaista lähteä toiselle paikkakunnalle opiskelemaan? Monet, monet lähtevät jo lukion vuoksi eri paikkakunnalle. Kaikilla niitä lukioita saati muita kouluja on ihan joka nurkalla.
Vierailija kirjoitti:
Hassu aloitus kaikin puolin. Missä "tämä toinen paikkakunta" sijaitsee? Toisekseen, kuvitteletko tosiaan, että olisi jotenkin harvinaista lähteä toiselle paikkakunnalle opiskelemaan? Monet, monet lähtevät jo lukion vuoksi eri paikkakunnalle. Kaikilla niitä lukioita saati muita kouluja on ihan joka nurkalla.
Siis ei ole joka nurkan takana.
Meillä lapset opiskelevat toisella paikkakunnalla. Toinen tunnin ajomatkan päässä ja toinen kolmen tunnin. Käyvät kotona keskimäärin joka toinen viikonloppu ja lomilla.
Lähempänä asuva käy kotona lyhyempiäkin aikoja ja liikkuu helpommin eri paikkakuntien välillä, viettää aikaa lähinnä seurustelukumpppanillaan ja kavereitten kanssa. Aika usein kotona ollessaan kuitenkin viettää myös aikaa ainakin jonkin verran myös meidän vanhempien kanssa, yleensä seurustelukumppani on mukana.
Kauempana asuva on sitten pidempiä pätkiä kotona ja muut ajat opiskelupaikkakunnallaan. Kotona on paljon meidän vanhempien ja sisarustensa kanssa.
Ja kummallakin liikkumista helpottaa, että on auto käytössä. Autojen kulut me vanhemmat maksamme ja pidemmällä asuvalle myös bensarahat kotona käyntiin.
Kuopus opiskelee 150km päässä.
Sekä että. Syksyllä kävi 2x kotona (oli joululomalla 2 vkoa) ja nyt keväällä on käynyt kerran. Juuri kyseli onko mitään perhetapaamista ja päivällistä pääsiäisenä, ehkä olisi tulossa kotiin mikäli emme ole reissussa. Viimeistään sitten toukokuun lopussa.
Me olemme käyneet lounaalla hänen luonaan 3 kertaa, viimeksi 3 vkoa sitten
Tuli vaikutelma, että ap:tä ahdistaa, kun napanuora katkeaa...
Itse opiskelen Helsingissä yliopistossa ja mun äiti asuu Varkaudessa eli synnyinkaupungissaan ja iskä nykyisen naisystävänsä kanssa Helsingin naapurikunnassa eli Sipoossa. Helsingissä kanssani asuvat, muttei samassa kaupunginosassa, mun kummitäti ja mun toinen isosisko. Näen iskän ehkä kerran noin 2-3 kuukauden välein ja iskän puolen sukulaisten juhlissa, joita on ollut nyt parin viime vuoden aika suht runsaasti, kun iskän puolen serkuista 2 on päässyt ylioppilaiksi ja ens kesänä kolmas serkku pääsee ripille. Asuvat Espoo/Helsinki-akselilla, joten pk-seudulla asuvat hekin. Tosin näen niitä vain lähinnä sukulaisten juhlissa, koska arjessa ei oo ollut tapana nähä niitä hirveesti. Iskä ja naisystävänsä auttavat meitä lapsia muutoissa kylläkin, kun iskällä on peräkärry. Siitä huolimatta haluan joskus vielä kokeilla muuttamista muuttofirman kautta, sillä haluaisin joskus ehkä vielä muuttaa ulkomaille ja siellähän mun iskä ei asu. Katsoo nyt, mitä tulevaisuus tuo tullessaan.
T: M28
Jännä????