Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vauva 6kk ja kiinteät ruuat

Vierailija
29.09.2015 |

Kaipaisin vähän muiden äitien kokemuksia / tapoja vauvan kiinteiden aloittamisessa.
Meillä vauva nyt 6kk, syö korviketta/vellejä n.600ml-800ml ja kiinteitä syö 1-2kertaa päivässä n.puoli purkkia (bona,piltti ym) kerrallaan. Tuntuu että syö aika vähän soseita, mutta kun tuntuu että se ei jotenkin pidä vauvalla nälkää, niin kohta pitää jo antaa taas maitoa. Soseet aloitettiin n.kuukausi sitten, pari lusikallista päivässä maistellen.

Kiinnostaisi tietää minkä verran muilla syödään soseita ja minkä verran voi aina lisätä annosta?

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
29.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo suositukset on nykyään museokamaa, sen verran voi antaa kun syö ja useampaa makuakin viikossa, lisäksi suositellaan aloittamista 4kk iässä. 6kk iässä omani söi : aamupuuron, lounaaksi kasvis/riisi/pasta/liha/kala/kana aterian, välipalaksi leseitä,vauvajuhurtin tai hedelmäsoseen, päivälliseksi samaa kuin lounaaksi ja iltapalaksi puuron :)

Vierailija
2/31 |
29.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 11:00"]Nuo suositukset on nykyään museokamaa, sen verran voi antaa kun syö ja useampaa makuakin viikossa, lisäksi suositellaan aloittamista 4kk iässä. 6kk iässä omani söi : aamupuuron, lounaaksi kasvis/riisi/pasta/liha/kala/kana aterian, välipalaksi leseitä,vauvajuhurtin tai hedelmäsoseen, päivälliseksi samaa kuin lounaaksi ja iltapalaksi puuron :)
[/quote]
Eikö ollenkaan maitoa? Mä aloitin ne kiinteet 4kkn iässä ensin niillä velleillä ja soseet tosiaan siinä 5kkn iässä.
Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
29.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna enemmän kiinteitä ja lisää puuro ruokavalioon. Tee soseet itse, et kai itsekään syö saarioisten kuralättyä joka päivä? Purkkisoseet on tapettua- ei mitään ravintoarvoa.

Vierailija
4/31 |
29.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai annat maitoa viela!

Vierailija
5/31 |
29.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidinmaito tai korvike on pääasiallinen ravinto vuoden ikään asti.

Vierailija
6/31 |
29.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 6kk söi jo ihan normaalin ruokarytmin mukaan ja maitoa päälle ja ihan lopuksi ennen yöunia vellipullo...nukkui jo täydet yöt.

Aamulla puuroa + maito, lounas (pikkupurkin kokoinen määrä) + maitoa, välipala esim banaani tai päärynäsose tai puolukkapuuroa ym+maitoa, päivällinen (pikkupurkin kokoinen määrä) + maitoa, iltapala+ maitoa ja vielä klo 21 perunaporkkanavelli. HUH!

Ja tällä määrällä lapsi oli -10 käyrällä koko ajan. Tosin oli kova touhuamaan ja konttasi jo 6kk. Se hyvä puoli oli kun söi päivällä paljon niin nukkui täydet yöt jo 3kk...klo 21/22-09.

Vierailija
7/31 |
29.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis miksi annat velliä? Vellillä ei ole mitään ravintoarvoja, maustettia korviketta. Puuroa eikä mitään vellejä.

Vierailija
8/31 |
29.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tuon ikäiset on saaneet jo ihan tavallista puuroa (vähän löysää), banaania, avokadoa, itse keiteltyjä omena-päärynä soseita ja kasvissoseita joissa ollut pikkasen lihaa. Meillä ei ole ollut edes mahdollisuutta antaa mitään valmisvellejä tai soseita kun niitä ei täällä ulkomailla oikein ole tarjolla niin en tiedä miten sellaiset pitävät nälkää. Meillä on annettu syödä niin paljon kuin maistuu, yleensä puolikas banaani tai avokado mennyt kerralla ja hyvin on pitänyt nälkää.

Vierailija
9/31 |
29.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 11:03"][quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 11:00"]Nuo suositukset on nykyään museokamaa, sen verran voi antaa kun syö ja useampaa makuakin viikossa, lisäksi suositellaan aloittamista 4kk iässä. 6kk iässä omani söi : aamupuuron, lounaaksi kasvis/riisi/pasta/liha/kala/kana aterian, välipalaksi leseitä,vauvajuhurtin tai hedelmäsoseen, päivälliseksi samaa kuin lounaaksi ja iltapalaksi puuron :)
[/quote]
Eikö ollenkaan maitoa? Mä aloitin ne kiinteet 4kkn iässä ensin niillä velleillä ja soseet tosiaan siinä 5kkn iässä.
Ap
[/quote]

Maitoa syö noin litran päivässä :) t.2

Vierailija
10/31 |
29.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 11:17"]Siis miksi annat velliä? Vellillä ei ole mitään ravintoarvoja, maustettia korviketta. Puuroa eikä mitään vellejä.
[/quote]
Mun mielestä sillä vellillä oli hyvä totutella eri makuihin.
Ap

Vierailija
11/31 |
29.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 11:52"][quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 11:17"]Siis miksi annat velliä? Vellillä ei ole mitään ravintoarvoja, maustettia korviketta. Puuroa eikä mitään vellejä.
[/quote]
Ap
[/quote]
Ja lisäksi vielä, oli vähän pehmeämpi aloitus vatsallekin nuo maissi- ja riisivellit.

Vierailija
12/31 |
29.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 11:03"]Anna enemmän kiinteitä ja lisää puuro ruokavalioon. Tee soseet itse, et kai itsekään syö saarioisten kuralättyä joka päivä? Purkkisoseet on tapettua- ei mitään ravintoarvoa.
[/quote]
Joo en toki syö mitään eineksiä ym irsekään päivittäin, mutta en kyllä vertaisi keskenään mikropizzaa ja vauvan soseita. Toki on tarkoituskin tehdä itse, mutta kun nyt menee niin vähän soseita, niin ei kyllä maksa vaivaa.
Ap

Vierailija
13/31 |
29.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 11:45"]Meillä tuon ikäiset on saaneet jo ihan tavallista puuroa (vähän löysää), banaania, avokadoa, itse keiteltyjä omena-päärynä soseita ja kasvissoseita joissa ollut pikkasen lihaa. Meillä ei ole ollut edes mahdollisuutta antaa mitään valmisvellejä tai soseita kun niitä ei täällä ulkomailla oikein ole tarjolla niin en tiedä miten sellaiset pitävät nälkää. Meillä on annettu syödä niin paljon kuin maistuu, yleensä puolikas banaani tai avokado mennyt kerralla ja hyvin on pitänyt nälkää.
[/quote]
Meillä ei vauvalla vielä vatsa kestänyt viljoja, siksi noita vellejä olenkin antanut ja sitten soseita.
Ap

Vierailija
14/31 |
29.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 11:53"][quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 11:52"][quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 11:17"]Siis miksi annat velliä? Vellillä ei ole mitään ravintoarvoja, maustettia korviketta. Puuroa eikä mitään vellejä.
[/quote]
Ap
[/quote]
Ja lisäksi vielä, oli vähän pehmeämpi aloitus vatsallekin nuo maissi- ja riisivellit.
[/quote]

Mä en tiedä noista velleistä, mutta maissi yleisestiottaen on huono sulamaan ja aiheuttaa helposti vatsanväänteitä. Meillä tulee vielä 4v:llä maissit ulos kokonaisina jos ovat jonkun ruoan mukana syöneet.

Vierailija
15/31 |
29.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 11:55"][quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 11:03"]Anna enemmän kiinteitä ja lisää puuro ruokavalioon. Tee soseet itse, et kai itsekään syö saarioisten kuralättyä joka päivä? Purkkisoseet on tapettua- ei mitään ravintoarvoa.
[/quote]
Joo en toki syö mitään eineksiä ym irsekään päivittäin, mutta en kyllä vertaisi keskenään mikropizzaa ja vauvan soseita. Toki on tarkoituskin tehdä itse, mutta kun nyt menee niin vähän soseita, niin ei kyllä maksa vaivaa.
Ap
[/quote]

Joo no en minä lapselleni syöttäisi tärkkelystä ja vettä, joita valmissoseet ovat täynnä. Alkuvaiheessa soseita on helppo tehdä, kun niitä menee niin vähän :)

Vierailija
16/31 |
29.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 11:59"][quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 11:53"][quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 11:52"][quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 11:17"]Siis miksi annat velliä? Vellillä ei ole mitään ravintoarvoja, maustettia korviketta. Puuroa eikä mitään vellejä.
[/quote]
Ap
[/quote]
[/quote]

Mä en tiedä noista velleistä, mutta maissi yleisestiottaen on huono sulamaan ja aiheuttaa helposti vatsanväänteitä. Meillä tulee vielä 4v:llä maissit ulos kokonaisina jos ovat jonkun ruoan mukana syöneet.
[/quote]
Aijaa, voisiko sitten olla että sulaa paremmin kun on soseena, kun meillä ei ole ollut mitään oireita juuri maissista?
Ap

Vierailija
17/31 |
29.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 12:00"][quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 11:55"][quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 11:03"]Anna enemmän kiinteitä ja lisää puuro ruokavalioon. Tee soseet itse, et kai itsekään syö saarioisten kuralättyä joka päivä? Purkkisoseet on tapettua- ei mitään ravintoarvoa.
[/quote]
Ap
[/quote]

Joo no en minä lapselleni syöttäisi tärkkelystä ja vettä, joita valmissoseet ovat täynnä. Alkuvaiheessa soseita on helppo tehdä, kun niitä menee niin vähän :)
[/quote]
Paljonkos niissä on tärkkelystä? Verrattuna vaikkapa omatekemään perunaporkkanasoseeseen?
Ap

Vierailija
18/31 |
29.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvasi söi todella vähän jos on "jo" 6kk. Luulisi että noin vähillä kiinteillä maitoa meni 1.5l päivässä. Onko lapsi tyytyväinen, nukkuu hyvin ja ei ole liian laiha?

Vaikka kaikki olisi ok niin lisää kiinteiden määrää koska kulutus lisääntyy huomasti kun lapsi jo liikkuu enemmän...tuskin enää vain olla möllöttää paikoillaan?

Vierailija
19/31 |
29.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tarkoitat soseilla...pelkkiä hedelmäsoseitako? Kai lapsi syö jo "kunnon" ruokaakin eli lihaperunakasvis"mössöjä"?

Vierailija
20/31 |
29.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 12:11"]Vauvasi söi todella vähän jos on "jo" 6kk. Luulisi että noin vähillä kiinteillä maitoa meni 1.5l päivässä. Onko lapsi tyytyväinen, nukkuu hyvin ja ei ole liian laiha?

Vaikka kaikki olisi ok niin lisää kiinteiden määrää koska kulutus lisääntyy huomasti kun lapsi jo liikkuu enemmän...tuskin enää vain olla möllöttää paikoillaan?
[/quote]

Lapsi nukkuu yöt heräämättä, päivällä nukkuu yhdet tai kahdet päikkärit. Syö 2-3h välein hereillä ollessaan ja on tyytyväinen ja eloisa lapsi. Kääntyilee ja pyörii ja touhottaa, ei vielä konttaa, mutta ryömii tai ainakin kovin yrittää ja harjoittelee kovin konttausta.

Viime kerralla neuvolassa, paino ja pituus oli nolla käyrillä, terkkari vielä kehui, että ompas hyvä ja tasainen kasvu, että ei kyllä mitenkään liian laihakaan tuo lapsi ole.
Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi yhdeksän