Nykyinen junayhteys lentoasemalle on iso vitsi
Melkoinen määrä liukuportaita ja käveltävää nousua maan alla, sitten vielä bussimatka... aikaa menee enemmän kuin aiemmin, kun junaa ei ollut.
Kommentit (67)
[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 21:05"]
Koko rata on varsinainen kompromissi, joka ei tyydytä ketään. Paitsi ehkä radanvarren tonttimaan omistajia, joiden maa-alueiden arvo nousi. Junayhteys on hidas. Parempi olisi olut rakentaa yhteys suoraan Pasilaan.
[/quote]
Tai laittaa kaukoliikenne kulkemaan lentoaseman kautta. Silloin esim. Tampereen lentoaseman voisi lakkauttaa, jos n. tunnissa pääsisi Tampereelta suoraan Vantaan lentoasemalle.
Mä käytän vieläkin busseja. Niillä pääsee helpommin (olettaen, että on keskustaan päin menossa). Bussilaituri on heti terminaalin ulkopuolella. Junasta kestää kymmenisen minuuttia kävellä terminaaliin. Tee se 20 kg matkalaukun kanssa, niin kyllä alkaa suupielet valua.
Kaikki eivät lähde matkaan Helsingin keskustasta. Jos on menossa lentokentälle vaikkapaJärvenpäästä tai vastaavasta radanvarsikaupungista, säästää hulluna aikaa kun ei tarvitse mennä ensin junalla Helsinkiin ja sitten keikkuvaan bussiin. Edellisenä lomana kävin Prahassa jossa oli niinkin toimiva lentokenttäyhteys kuin bussi+vaihto metroon ja matkalla metrolaiturille ei lainkaan rullaportaita. Että ei tosiaan kaikkialla isossa maailmassa ole hyviä yhteyksiä. Prahan systeemin jälkeen arvosti Suomen ilmastoitua junayhteyttä aina tavalla.
Mutta jos yhteys nimenomaan rakennetaan lentoasemaa varten niin pitäisihän sen sitten ollaedes käytännöllinen? Tuo junahan on hidas kuin synti! Kaikkialla muualla on nopeat junat vain lentokenttäkäyttöön.
[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 21:26"]
Kaikki eivät lähde matkaan Helsingin keskustasta. Jos on menossa lentokentälle vaikkapaJärvenpäästä tai vastaavasta radanvarsikaupungista, säästää hulluna aikaa kun ei tarvitse mennä ensin junalla Helsinkiin ja sitten keikkuvaan bussiin.ksiä. Prahan systeemin jälkeen arvosti Suomen ilmastoitua junayhteyttä aina tavalla.
[/quote]
Ennen tämäkin sujui näppärästi kun vaihtoi Tikkurilassa bussiin, jolla pääsi suoraan terminaalin eteen.
Mä en ymmärrä, miksei se helkutin 562 voi mennä lentoasemalla asti koko päivän? Miksi se jää Aviapolikseen? Kiusan takia? Mä pääsisin nopeiten ja helpoiten kotiin puol yhden jälkeen yöllä. Yhdellä bussilla ovelta ovelle. Päivällä saa vaihtaa junaan, missä kuluu vaan turhaan aikaa, ja illalla ennen yöbussin kulkemista, joutuu kikkailemaan kahden bussin kanssa. Ensin Aviapolikseen yhdellä ja sieltä eteenpäin toisella, joka menee puolen tunnin välein, et kiva jos sen missaa. Tosi kätevää!
[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 21:45"][quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 21:26"]
Kaikki eivät lähde matkaan Helsingin keskustasta. Jos on menossa lentokentälle vaikkapaJärvenpäästä tai vastaavasta radanvarsikaupungista, säästää hulluna aikaa kun ei tarvitse mennä ensin junalla Helsinkiin ja sitten keikkuvaan bussiin.ksiä. Prahan systeemin jälkeen arvosti Suomen ilmastoitua junayhteyttä aina tavalla.
[/quote]
Ennen tämäkin sujui näppärästi kun vaihtoi Tikkurilassa bussiin, jolla pääsi suoraan terminaalin eteen.
[/quote]
Ja pitkänmatkan junat pysähtyivät Tikkurilassa, muttei kaiken maailman Rekoloissa ja Koivukylissä.
[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 21:47"]
Mä en ymmärrä, miksei se helkutin 562 voi mennä lentoasemalla asti koko päivän? Miksi se jää Aviapolikseen? Kiusan takia? Mä pääsisin nopeiten ja helpoiten kotiin puol yhden jälkeen yöllä. Yhdellä bussilla ovelta ovelle. Päivällä saa vaihtaa junaan, missä kuluu vaan turhaan aikaa, ja illalla ennen yöbussin kulkemista, joutuu kikkailemaan kahden bussin kanssa. Ensin Aviapolikseen yhdellä ja sieltä eteenpäin toisella, joka menee puolen tunnin välein, et kiva jos sen missaa. Tosi kätevää!
[/quote]
Jos bussit kulkisivat, kukaan ei käyttäisi junaa, ja joku saattaisi huomata, että eihän tässä junayhteydessä ollut mitään järkeä.
[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 21:45"][quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 21:26"]
Kaikki eivät lähde matkaan Helsingin keskustasta. Jos on menossa lentokentälle vaikkapaJärvenpäästä tai vastaavasta radanvarsikaupungista, säästää hulluna aikaa kun ei tarvitse mennä ensin junalla Helsinkiin ja sitten keikkuvaan bussiin.ksiä. Prahan systeemin jälkeen arvosti Suomen ilmastoitua junayhteyttä aina tavalla.
[/quote]
Ennen tämäkin sujui näppärästi kun vaihtoi Tikkurilassa bussiin, jolla pääsi suoraan terminaalin eteen.
[/quote]
Lentokenttäbussiin piti ostaa erikseen lippu jos oikein muistan? Nyt pääsee vr:n vyöhykelipulla aika kätevästi hsl-alueen ulkopuolelta.
[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 20:42"][quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 20:19"]Lentokentän alapuolellekko olisi pitänyt tunnelit kaivaa junaradalle ja hissillä ylös? Käytä taksia jos laiskottaa noin paljon!
[/quote]
Kyllä. Kuten esim. Roomassa, Malagassa ja monella muullakin lentokentällä.
[/quote]
Malagassa juna/ metro kyllä menee terminaalirakennuksen edestä ei sen alapuolelta.
[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 20:25"]
Kyllä esimerkiksi Amsterdamissa pääsee ihan lentokentältä alas junaan. Frankfurtissa siirryin bussilla, mutta sieltä sit pääsi kaukojuniin. Heartrowssakin pääsee ihan kävellen sisäkäytävää, matkaa tosin on. Mancesterissäkin junaan pääsee lentoasemalta suoraan.
[/quote]
Niiltä puuttuu suomalainen rakennustaito. Eivät saa rakennuksiaan edes homeeseen siellä. Säälittävää.
[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 21:39"]Mutta jos yhteys nimenomaan rakennetaan lentoasemaa varten niin pitäisihän sen sitten ollaedes käytännöllinen? Tuo junahan on hidas kuin synti! Kaikkialla muualla on nopeat junat vain lentokenttäkäyttöön.
[/quote]
Ei sitä rataa rakennettu lentokenttää varten vaan pk-seudun työmatkaliikennettä varten. Yksi pysäkki vaan sattuu sijaitsemaan lentokentällä.
[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 21:50"][quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 21:45"][quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 21:26"]
Kaikki eivät lähde matkaan Helsingin keskustasta. Jos on menossa lentokentälle vaikkapaJärvenpäästä tai vastaavasta radanvarsikaupungista, säästää hulluna aikaa kun ei tarvitse mennä ensin junalla Helsinkiin ja sitten keikkuvaan bussiin.ksiä. Prahan systeemin jälkeen arvosti Suomen ilmastoitua junayhteyttä aina tavalla.
[/quote]
Ennen tämäkin sujui näppärästi kun vaihtoi Tikkurilassa bussiin, jolla pääsi suoraan terminaalin eteen.
[/quote]
Lentokenttäbussiin piti ostaa erikseen lippu jos oikein muistan? Nyt pääsee vr:n vyöhykelipulla aika kätevästi hsl-alueen ulkopuolelta.
[/quote]
61, joka ennen meni tiksistä lentokentälle oli ihan normi hsl bussi.
Mun mielestä on aika typerää, että tuolla radalla kulkee vain yksi (tai periaatteessa 2) juna joka pysähtyy kaikilla asemilla. Olisi ollut loogista, että tän lisäksi vaikka jokatoinen juna pysähtyisi vain esim. Pasilassa, Huopalahdessa, Myyrmäessä, lentoasemalla, Tikkurilassa, Malmilla ja Pasilassa. Ja se, että toi juna ei edelleenkään mene viikonloppuna yöllä... Ja kaikki vanhat hyvät bussilinjat piti mennä sotkemaan ja muuttamaan tämän takia. En oo vielä keksinyt mitä hyötyä tästä muutoksesta oikeasti on.
[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 21:50"][quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 20:42"][quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 20:19"]Lentokentän alapuolellekko olisi pitänyt tunnelit kaivaa junaradalle ja hissillä ylös? Käytä taksia jos laiskottaa noin paljon!
[/quote]
Kyllä. Kuten esim. Roomassa, Malagassa ja monella muullakin lentokentällä.
[/quote]
Malagassa juna/ metro kyllä menee terminaalirakennuksen edestä ei sen alapuolelta.
[/quote]
No aikalailla myös osittain alta vaikka itse junaan mennäänkin siitä vierestä
[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 21:55"][quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 21:50"][quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 21:45"][quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 21:26"]
Kaikki eivät lähde matkaan Helsingin keskustasta. Jos on menossa lentokentälle vaikkapaJärvenpäästä tai vastaavasta radanvarsikaupungista, säästää hulluna aikaa kun ei tarvitse mennä ensin junalla Helsinkiin ja sitten keikkuvaan bussiin.ksiä. Prahan systeemin jälkeen arvosti Suomen ilmastoitua junayhteyttä aina tavalla.
[/quote]
Ennen tämäkin sujui näppärästi kun vaihtoi Tikkurilassa bussiin, jolla pääsi suoraan terminaalin eteen.
[/quote]
Lentokenttäbussiin piti ostaa erikseen lippu jos oikein muistan? Nyt pääsee vr:n vyöhykelipulla aika kätevästi hsl-alueen ulkopuolelta.
[/quote]
61, joka ennen meni tiksistä lentokentälle oli ihan normi hsl bussi.
[/quote]
Muotoilin tuon hiukan huonosti. Tarkoitin, että tämä on kätevämpi kaikille niille joilla ei ole hsl-korttia lainkaan eli aika monelle suomalaiselle. Hsl-alue loppuu myös tosiaan Keravaan ja sen ulkopuolella joutuu käyttämään vr:n vyöhykelippuja jotka kuitenkin puolestaan käyvät myös lähijunissa. Vr:n lipulla ei voi matkustaa hsl-alueen busseissa tai metroissa.
Tämä lippusysteemi voisi olla kyllä yksinkertaisempi. Nyt kun tätä tässä kirjoittaa niin tajuaa oikeasti kuinka outo systeemi tämä on.
[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 21:50"][quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 20:42"][quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 20:19"]Lentokentän alapuolellekko olisi pitänyt tunnelit kaivaa junaradalle ja hissillä ylös? Käytä taksia jos laiskottaa noin paljon!
[/quote]
Kyllä. Kuten esim. Roomassa, Malagassa ja monella muullakin lentokentällä.
[/quote]
Malagassa juna/ metro kyllä menee terminaalirakennuksen edestä ei sen alapuolelta.
[/quote]
Sieltö alta sinne junalle kuiteskin mennään samoin kuin busseille.
[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 22:02"]
[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 21:55"][quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 21:50"][quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 21:45"][quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 21:26"] Kaikki eivät lähde matkaan Helsingin keskustasta. Jos on menossa lentokentälle vaikkapaJärvenpäästä tai vastaavasta radanvarsikaupungista, säästää hulluna aikaa kun ei tarvitse mennä ensin junalla Helsinkiin ja sitten keikkuvaan bussiin.ksiä. Prahan systeemin jälkeen arvosti Suomen ilmastoitua junayhteyttä aina tavalla. [/quote] Ennen tämäkin sujui näppärästi kun vaihtoi Tikkurilassa bussiin, jolla pääsi suoraan terminaalin eteen. [/quote] Lentokenttäbussiin piti ostaa erikseen lippu jos oikein muistan? Nyt pääsee vr:n vyöhykelipulla aika kätevästi hsl-alueen ulkopuolelta. [/quote] 61, joka ennen meni tiksistä lentokentälle oli ihan normi hsl bussi. [/quote] Muotoilin tuon hiukan huonosti. Tarkoitin, että tämä on kätevämpi kaikille niille joilla ei ole hsl-korttia lainkaan eli aika monelle suomalaiselle. Hsl-alue loppuu myös tosiaan Keravaan ja sen ulkopuolella joutuu käyttämään vr:n vyöhykelippuja jotka kuitenkin puolestaan käyvät myös lähijunissa. Vr:n lipulla ei voi matkustaa hsl-alueen busseissa tai metroissa. Tämä lippusysteemi voisi olla kyllä yksinkertaisempi. Nyt kun tätä tässä kirjoittaa niin tajuaa oikeasti kuinka outo systeemi tämä on.
[/quote]
VR myi ainakin jonkin aikaa junalippuja, jotka kelpasivat myös lentokentälle menevässä bussissa.
Menen stadista bussilla lentoasemalle entiseen malliin. Välillä menen taksilla jos aamulento.
Koko rata on varsinainen kompromissi, joka ei tyydytä ketään. Paitsi ehkä radanvarren tonttimaan omistajia, joiden maa-alueiden arvo nousi. Junayhteys on hidas. Parempi olisi olut rakentaa yhteys suoraan Pasilaan.