Elämäntaparemontit tyssää siihen, että mielessä pyörii nonstoppina
kaikki ruokaan, syömiseen ja ulkonäköön liittyvät asiat. Siis ihan oikeasti häiritsevällä tavalla, vievät ihan hirveästi ajatuksia ja oikein mihinkään muuhun ei pysty keskittymään kuin pieniksi hetkiksi kerrallaan, kun ruoka, syöminen, ulkonäkö pyörivät mielessä, pakonomaisesti.
Ja pakonomaisella tarkoitan nimenomaan sellaista pakonomaisuutta, jota ei pääse pakoon "tekemällä jotain muuta kivaa". Lähdin sitten lenkille, tein käsitöitä, tapaan ystäviäni, ajattelen vähän väliä syömistä.
Jopa nukkuessa näen unia liittyen syömiseen, ulkonäköön, jne.
JA EI, MULLA EI OLE NÄLKÄ. SYÖN TERVEELLISESTI RAVITSEMUSTERAPEUTIN OHJEILLA, JA FYYSISESTI OLO ON HYVÄ.
Tämä psyykkinen puoli on se joka takkuaa. Elämä tuntuu raskaalta, kun mielessä pyörii vain yksi asia koko ajan.
Toisaalta elämäntaparemontin lopettaminenkaan ei oikein ole hyvä valinta, koska tällöin mieli kyllä paranee, en enää mieti syömistä ja ulkonäköä, MUTTA paino nousee. Oli tuossa 2 vuoden elämäntaparemonttitauko, jolloin ajattelin keskittyväni muihin projekteihin, ja syöväni intuitiivisesti ja rennosti (mutten tällöinkään mättänyt hallitsemattomasti vain herkkuja naamaani) ja tämän 2 vuoden kokeilun aikana lihoin 10 kg! 🤦🏼♀️
Välillä tuntuu että mulla on vain 2 vaihtoehtoa, josta kummatkin huonoja.
Eli joko lihon, ja menetän fyysisen terveyden, mutta psyykkisesti voin hyvin enkä ole koko ajan ahdistunut
TAI
Olen fyysisesti terve ja hyväkuntoinen, mutta psyykkisesti ahdistunut ja jumiutunut addiktin lailla miettimään jatkuvasti ruokaa, ulkonäköäni ja syömistä.
Että valitsenpa näistä sitten... 🤦🏼♀️
Os. kunhan puran tänne mieltäni. Tiedän, ettei ulkopuolinen asiaan perehtymätön voi tässä auttaa. En kaipaa siis oikeastaan edes kommentteja tähän. Mutta kiitos jos luit.
Kommentit (4)
Juu, tämä on se ongelma joka minutkin aina lihottaa takaisin.
Ei siihen auta nämä ruokavalio- ja liikuntaohjeet, joita ohjeeksi tuputetaan.
No nyt joku sanoitti sen mitä itse en ole osannut. Tämähän se syy on miksi munkin dieetit on aina ennen pitkää kariutuneet. Mutta saako tähän mitään apua mistään. Tuskin.
Hae lääkäriltä diabeteksen hoidossa käytettyä liraglutidi/semaglutidi lääkettä, se auttaa nimenomaan ruokahaluun ja normalisoi sitä. Kaveri on laihduttanut 10 kiloa tuon avulla, hänen ei kuulemma tarvitse katsoa syömisiään, koska herkuttelusta on kadonnut hohto eikä enää tee mieli epäterveellistä ruokaa.
Ihan sama ongelma. Ollut jo 25 vuotta!!