Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sairaanhoitajan lähtöpalkka on 2 375,71 €

Vierailija
07.04.2022 |

Lähde

https://www.kt.fi/sopimukset/sote/2021/liite-1-terveydenhuollon-hoitohe…

Se että joku tienaa yli 3000e tekemällä 24 h töitä ei ole todellisuutta ja vääristää keskiansiota. Moni hoitaja on myös ollut pakotettu tekemään hulluja työtunteja, joista on viime vuosina tullut noi hurjat "keskipalkat". Muuten ois korona-aikana kuule moni teistäkin jäänyt hoitamatta, ellei siellä ois vedetty tuplavuoroa, ylitöitä, kolmeavuoroa, tultu kesken lomaa töihin ja lomat kokonaan peruttu. Osalla lomat maksettu rahoina, jotka myös vääristää palkkatietoa. Saahan sitä tienattua joo ihan hemmetisti, jos on aina töissä ja työnantajan käytettävissä.

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
07.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen lähihoitaja ja jos mun tienaamia tuloja katsellaan, niin juut, tienaan ihan kivasti. Yleensä n. 2800 kuussa. Unohtuu kuitenkin se, että teen paljon iltoja, viikonloppuja, tuplavuoroja (aamuvuorosta jatketaan iltavuoroon), ylitöitä, ylimääräisiä vuoroja (eli tulen vapaapäivänä töihin). Tulos on, että omaa elämää ei ole, on vain työ. Toisin kuin tällä palstalla kerrotaan, en tee helppoa, suorittavaa työtä, vaan vaativaa ja itsenäistä sairaanhoidollista työtä kuntoutuksineen, haavahoitoineen, päivineen. Työn sisältö on mittaamattoman laaja. Työ on myös henkisesti ja fyysisesti erittäin raskasta. Siihen verrattuna parintonnin kuukausipalkka on aivan järkyttävän huono.

Aion vaihtaa alaa suorittavaan työhön asiakaspalvelualalle. Mulle on riitti. En vaan enää pysty. Olen totaalisen romahtamamisen partaalla. Uskon, että terveydenhuolto tulee Suomessa kokonaan romahtamaan.

Luuletko tosiaan että löytyy joku helppo työ, kaikissa on omat huonot puolensa.

Itse vaihdoin sairaanhoitajan työn kaupan myyjän työhön ja kyllä tämä on helppoa. Toki tässäkin työssä on omat huonot puolensa. Mutta tämä työ ei varmaan monelle muulle hoitajalle kelpaa, koska tässä on oikeasti tosi huono palkka.

Miksi teit noin radikaalin ratkaisun?

Esim osastonsihteeriksi olisit päässyt helposti ja siinä on palkka jotain 2250 vähintään eli varmaankin parempi kuin perus kaupan myyjänä.

Vierailija
22/45 |
07.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vuorotyön tuomat ansiolisät olisivat mahdollisia kaikille samalla tavalla, niin silloin voitaisiin puhua pelkästään lähtöpalkoista. Itse en voi vuorotyötä tehdä vaikka haluaisin, joten mielestäni palkkoja vertailtaessa on parempi puhua esimerkiksi alan keskipalkasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
07.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aivan. Ei siinä omaa elämää jää. Ei uskalla varata hammaslääkäri aikaa, ei suunnitella perheen kanssa reissua mummolaan, ei lupauduta parhaalle ystävälle kaasoksi, kun kutsu töihin omien vuorojen lisäksi saattaa tulla milloin vain.

s

Varmasti olet tämän tiennyt alalle hakeutuessa.Kaikilla vuorotyön tekijöillä on samanlaista,miksi juuri teillä on niin hankalaa.Lisäksi saatte paremmat lisät kun monella muulla alalla.Teettekö lauantait normipalkalla?Onko jouluaatto normipalkalla?Alkaako yölisä vasta klo 24?Vapaalta kutsutaan töihin,saat sitten joskus saman verran vapaata.Jos hoitajilla on kaikki nämä viimeksimainitut niin silloin voin tukea teitä.

Ei ole kaikilla samanlaista. Ei todellakaan. Monilla on vuorotöissä paljon selkeämmät rytmit kuin hoitoalalla sekä paremmat palkat.

Vierailija
24/45 |
07.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aivan. Ei siinä omaa elämää jää. Ei uskalla varata hammaslääkäri aikaa, ei suunnitella perheen kanssa reissua mummolaan, ei lupauduta parhaalle ystävälle kaasoksi, kun kutsu töihin omien vuorojen lisäksi saattaa tulla milloin vain.

Saahan ne kutsua, mutta sinne ei tarvitse mennä. Itse hoitoalalla ollessani lopetin kokonaan kaiken joustamisen. Ei asioihin koskaan tule muutosta, jos aina vaan juostaan vapaalta töihin, jäädään tuplaan jne. Lopulta sain olla rauhassa.

No entäs nyt jos pakkolaki astuu voimaan?

Milläs pakottavat, jos eivät tavoita?

Vierailija
25/45 |
07.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaanhoitajat eivät tunnu arvostavan muhkeita lisiään, kun eivät laske niitä palkan osaksi. Otetaan siis lisät pois. Sitten on mahdollista korottaa peruspalkkaa vähän.

Vierailija
26/45 |
07.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haastemies jahtaamaan pakoilevia hoitajia. Se taitaa monet temput.

Vierailija
27/45 |
07.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sairaanhoitajat eivät tunnu arvostavan muhkeita lisiään, kun eivät laske niitä palkan osaksi. Otetaan siis lisät pois. Sitten on mahdollista korottaa peruspalkkaa vähän.

Mutta kuka sitten hoitaisi ne jotka sairastuvat viikonloppuna, illalla tai yöllä? Tai pyhinä?

Eivät kaikki sh:t voi päivätyössä olla.

Vierailija
28/45 |
07.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uskon, että terveydenhuolto tulee Suomessa kokonaan romahtamaan.

Terveydenhuolto on jo romahtanut. Hoitoon ei pääse. Olen seurannut yli 2 kk läheisen taistelua päästä hoitoon, ei pääse. Hänen vatsansa on turvonnut ja kipu säteilee selkään. Hänen asiaansa pompotellaan paikasta toiseen ja joka paikassa tulee muurit vastaan "ei kuulu meidän vastuualueelle". " Älä tule tänne, täällä on sairaampiakin. " Kyseessä on pienituloinen eläkeläinen, niin yksityiselle ei vaan rahat riitä.

Roskiin joutaa koko julkinen terveydenhuolto.

Vierailija
29/45 |
07.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haastemies jahtaamaan pakoilevia hoitajia. Se taitaa monet temput.

Haastemieskään ei voi tulla ovesta läpi.

Vierailija
30/45 |
07.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos Linden suostuu pakkolakiin, niin ainakin me pohjalaiset sairaanhoitajat lähdetään mieluummin vankilaan kunnian marssilla, kuin pakolla töihin. Meitä ei murreta.

Kyllä routa pihjalaisenkin porsaan kotia tuo!

Turha uhota, jos on siinä asemassa, että elantonsa eteen on käytävä työssä!

Vierailija
31/45 |
07.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin? Sama on monella muullakin AMK-tasoisen tutkinnon suorittaneilla.

Vierailija
32/45 |
07.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tällaista on nykyään monenkin työ, ei vaan hoitsujen.

Anna toki esimerkkejä. Monia.

Minä voin antaa-työpäiviä saatta olla 10 peräkkäin,3 vapaata ,iltavuoro,1vapaa,aikainen aamu(klo5). jne.Työntekijöitä on liian vähän,koskaan ei tiedä milloin soitetaan vapaalta töihin josta ei makseta mitään ylimääräistä,joskus saa vapaata jos saa.Lauantai normipalkalla,jouluaatto normipalkalla(tekisitkö?)Ruokatauot jää usein pitämättä koska ei ole tauolle päästäjää.ja kiire on koko ajan.Töissä aina kun muut vapaalla,olen jopa lapseni rippijuhlat joutunut jättämään väliin koska työt.Ja palkka 30 vuoden jälkeen vähän päälle2000.

Vierailija
33/45 |
07.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen lähihoitaja ja jos mun tienaamia tuloja katsellaan, niin juut, tienaan ihan kivasti. Yleensä n. 2800 kuussa. Unohtuu kuitenkin se, että teen paljon iltoja, viikonloppuja, tuplavuoroja (aamuvuorosta jatketaan iltavuoroon), ylitöitä, ylimääräisiä vuoroja (eli tulen vapaapäivänä töihin). Tulos on, että omaa elämää ei ole, on vain työ. Toisin kuin tällä palstalla kerrotaan, en tee helppoa, suorittavaa työtä, vaan vaativaa ja itsenäistä sairaanhoidollista työtä kuntoutuksineen, haavahoitoineen, päivineen. Työn sisältö on mittaamattoman laaja. Työ on myös henkisesti ja fyysisesti erittäin raskasta. Siihen verrattuna parintonnin kuukausipalkka on aivan järkyttävän huono.

Aion vaihtaa alaa suorittavaan työhön asiakaspalvelualalle. Mulle on riitti. En vaan enää pysty. Olen totaalisen romahtamamisen partaalla. Uskon, että terveydenhuolto tulee Suomessa kokonaan romahtamaan.

Luuletko tosiaan että löytyy joku helppo työ, kaikissa on omat huonot puolensa.

Itse vaihdoin sairaanhoitajan työn kaupan myyjän työhön ja kyllä tämä on helppoa. Toki tässäkin työssä on omat huonot puolensa. Mutta tämä työ ei varmaan monelle muulle hoitajalle kelpaa, koska tässä on oikeasti tosi huono palkka.

Miksi teit noin radikaalin ratkaisun?

Esim osastonsihteeriksi olisit päässyt helposti ja siinä on palkka jotain 2250 vähintään eli varmaankin parempi kuin perus kaupan myyjänä.

Halusin kauas pois hoitoalalta. Eikä se osastonsihteerin työkään mitään herkkua ole, ainakin mitä itse vierestä katsoin. Ihan yhtä kiire heillä kuin hoitajillakin. Miljoona asiaa pinossa jne...

Vierailija
34/45 |
07.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei niitä tarvitse mitenkään erikseen "arvostaa", ne ovat itsestäänselvyys. Niitä ei kuitenkaan palkasta keskustellessa oteta huomioon, koska ne eivät ole osa palkkaa vaan nimenomaan lisiä.

Vierailija
35/45 |
07.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta kuka sitten hoitaisi ne jotka sairastuvat viikonloppuna, illalla tai yöllä? Tai pyhinä?

Et tajunnut pointtia. Koska sairaanhoitajat eivät arvosta muhkeita lisiään, niin maksetaan heille kiinteää peruspalkkaa korotettuna ja siihen sisältyy työtä monipuolisesti kaikissa vuoroissa ja eri viikonpäivinä.

Tällä tavalla palkkavertailu muiden alojen kanssa olisi myös tasapuolista, koska monellakaan alalla ei ole mahdollisuus ansaita lisää vuorotyössä.

Vierailija
36/45 |
07.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tällaista on nykyään monenkin työ, ei vaan hoitsujen.

Anna toki esimerkkejä. Monia.

Minä voin antaa-työpäiviä saatta olla 10 peräkkäin,3 vapaata ,iltavuoro,1vapaa,aikainen aamu(klo5). jne.Työntekijöitä on liian vähän,koskaan ei tiedä milloin soitetaan vapaalta töihin josta ei makseta mitään ylimääräistä,joskus saa vapaata jos saa.Lauantai normipalkalla,jouluaatto normipalkalla(tekisitkö?)Ruokatauot jää usein pitämättä koska ei ole tauolle päästäjää.ja kiire on koko ajan.Töissä aina kun muut vapaalla,olen jopa lapseni rippijuhlat joutunut jättämään väliin koska työt.Ja palkka 30 vuoden jälkeen vähän päälle2000.

Ja se työ oli? Lisäksi sanottiin että niitä on "monia", niin mitä ne monet on? Kun en todellakaan itse keksi monia. Toki joitakin, emmehän me suinkaan väitä että hoitaja nyt ihan ainoa törkeesti hyväksikäytetty olisi työmarkkinoilla.

Vierailija
37/45 |
07.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et tajunnut pointtia. Koska sairaanhoitajat eivät arvosta muhkeita lisiään, niin maksetaan heille kiinteää peruspalkkaa korotettuna ja siihen sisältyy työtä monipuolisesti kaikissa vuoroissa ja eri viikonpäivinä.

Tällä tavalla palkkavertailu muiden alojen kanssa olisi myös tasapuolista, koska monellakaan alalla ei ole mahdollisuus ansaita lisää vuorotyössä.

Onko sulla joku aivovamma jos et tajua mikä tuossa on se epäreiluus?

Vierailija
38/45 |
07.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tästä seuraa vain se että tulijoita alalle on vielä vähemmän ja ettei kukaan halua tehdä työtä virka-ajan ulkopuolella. Tekijät ei riitä, joten omaiset saavat sitten itse hoitaa illat, yöt ja viikonloput.

Vierailija
39/45 |
07.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei niitä tarvitse mitenkään erikseen "arvostaa", ne ovat itsestäänselvyys. Niitä ei kuitenkaan palkasta keskustellessa oteta huomioon, koska ne eivät ole osa palkkaa vaan nimenomaan lisiä.

Kaikki on palkkaa, jonka työnantaja sinulle maksaa tekemästäsi työstä!

Miten vaikeaa se on tajuta hoitohenkilökunnalla? Ja puhutko nettopalkasta, kun pitäisi puhua bruttopalkasta? 

Vierailija
40/45 |
07.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mitä väliä, jos tuohon päälle tulee vielä henkilökohtaista lisää, rekrylisää, sitä sun tätä lisää? Ja siihen päälle vuorolisät. Eli tuollaista palkkaa ei kellään ole (paitsi sosionomilla).