Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kannattaako farmaseutiksi kouluttautua?

Vierailija
06.04.2022 |

Mp

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Proviisoriksi ja apteekki pystyyn.

Vierailija
22/43 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä vaatii, että pääsee lukemaan farmasiaa? Olen laborantti, mutta ei yo-tutkintoa.

Toisen asteen tutkinto ja pääsykokeilla sisään

Kiitos. En vaan ole laborantin töitä tehnyt kymmeneen vuoteen. Ala kuitenkin kiinnostaa ihan valtavasti, labrahommat vaan jäivät kun tuli lapsia ja muita töitä yms.. Toisaalta olen jo yli 40v, että ehkä olen liian vanha. Tuskin osaan enää edes pipettiä käyttää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen farmaseutti mutta lääke-edustaja. Palkkani on noin 5000e/kk. 

Täällä farmaseutin tutkinnolla yrittäjäksi päätynyt. Noin 70.000 €/vuosi jää katetta.

Vierailija
24/43 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saa soitella lääkäreille joka päivä.

Esimerkiksi, asiakas haki asikolviirilääkityksen, jonka annos viittasi huuliherpekseen. Kysyin siis asiakkaalta, onko tämä huuliherpekseen? Ei ole vaan vyöryuusuun.. noh, siellä hoono-suomea puhuva lääkäri vastasi ja sanoi että anteeksi. Sitten nostettiin annosta reilusti.

Asiakas oli aikuinen potilas.

t.farmaseutti

pidötkö työstäsi?

Tarviikö työssä matikkaa vai laskeeko kone

Vierailija
25/43 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esimerkiksi, asiakas haki asikolviirilääkityksen, jonka annos viittasi huuliherpekseen. Kysyin siis asiakkaalta, onko tämä huuliherpekseen? Ei ole vaan vyöryuusuun.. noh, siellä hoono-suomea puhuva lääkäri vastasi ja sanoi että anteeksi. Sitten nostettiin annosta reilusti.

t.farmaseutti

pidötkö työstäsi?

Tarviikö työssä matikkaa vai laskeeko kone

Ei kone kyseenalaista lääkärin annostusta vaan kyllä se on farmaseutin tulkittavissa.

Vierailija
26/43 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä vaatii, että pääsee lukemaan farmasiaa? Olen laborantti, mutta ei yo-tutkintoa.

Kiitos. En vaan ole laborantin töitä tehnyt kymmeneen vuoteen. Ala kuitenkin kiinnostaa ihan valtavasti, labrahommat vaan jäivät kun tuli lapsia ja muita töitä yms.. Toisaalta olen jo yli 40v, että ehkä olen liian vanha. Tuskin osaan enää edes pipettiä käyttää.

Yliopisto on täynnä keski-ikäisiä naisia! Labrat opetetaan kädestä pitäen. Ei lukiolaiset ole niitä juurikaan tehneet.

Pääsykoe pohjautuu lukion kemian kirjoihin. Osta kirjat nettikirpparilta, niitä on valtavasti tarjolla, kun uudet lukiolaiset eivät enää osta kirjoja.

Vierailija
27/43 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä farmaseutin tutkinnolla yrittäjäksi päätynyt. Noin 70.000 €/vuosi jää katetta.

Kiva kuulla, yrittäminen on mielessä täälläkin.

t. se ensimmäinen farmaseutti.

Vierailija
28/43 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Proviisoriksi ja apteekki pystyyn.

Sitten kun Fimea antaa luvan. Tunnetko alaa yhtään?!

Vierailija
29/43 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

t.farmaseutti

Tämä on se doublechekck, joka on sairaaloissakin käytössä. Jotta vähennetään lääkitysvirheitä...

Yleeäsnä lääkärit ovat erittäin kiitollisia. 

Vierailija
30/43 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noin kovapalkkaisia lääke-edustajia ei kyllä kovin montaa Suomeen mahdu.

Vähän sama kuin sanoisin toimivani hoitajan koulutuksella hoivakotiyritysryppään neuvonantajana kahdeksan tonnin kuukausiliksalla. Eli todennäköisyys jollekulle toiselle samaan päätymiseen hyvin pieni.

Vierailija
31/43 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelen farmasiaa, koska haluan saada jonkun varman siistin sisätyön ja tehdä töitä niin paljon/vähän kuin haluan, jotta voin helposti rahoittaa elämääni, kun sitten joskus keksin, mitä oikeasti haluan opiskella.

Vierailija
32/43 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paljon näkee vanhempiakin ihmisiä. T. farmasian opiskelija

Vierailija
33/43 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyin apteekista dosenttia. :(((

Vierailija
34/43 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää hyvät ihmiset tälle alalle kouluttaudu! Itse työtehtävät apteekissa pelkkää asiakaspalvelua ja voin kertoa monen muunkin farmaseutin puolesta, että asiakkaat ei ole missään yhtä hirveitä, ilkeitä ja julmia kuin apteekissa. Palkka äärimmäisen surkea, etenemismahdollisuuksia ei ole ja työtehtäviä löytyy toki muualtakin mutta hehkeää se ei ole missään. Kaikki tuntemani poistuvat alalta mahdollisimman nopeasti valmistumisen jälkeen ellei jo opiskelujen aikana ja tätä myös suosittelen jos mielenterveyden haluaa säilyttää.

Vierailija
35/43 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voi suositella, ellet pidä siitä, että olet jatkuvasti töissä ja älyttömällä alimiehityksellä järkyttävässä kiireessä. Vuorotyö on syvältä ja työ alkaa toistamaan itseään jo pelkkien yliopistoharjoitteluiden jälkeen. Vaikea löytää enää motivaatiota työhön näillä spekseillä, kun palkkakin on surkea vastuuseen nähden, eikä mitään kehittymis- tai etenemismahdollisuuksia ole, ellet opiskele proviisoriksi. Heillä taas hieman surkeampi työtilanne, ja joudut farmaseutin hommiin mutta on sentään sitten proviisorin palkka. Jos oman apteekin perustaminen ei kiinnosta, niin proviisorinakaan ei ole mitenkään herkkua. Ehkä työllistyt teollisuuteen tai muuhun terveydenhuoltoon helpommon proviisorina, jos ne kiinnostavat.

Apteekeissa vallitsee tunkkainen hierarkia joltain 1500-luvulta, jossa takakireät proviisorit luulevat farmaseutteja orjikseen ja mikromanageeraavat kaikessa. Missään eivät työntekijöitään usko tai kuuntele, esimiestaso on aivan surkea apteekeissa. Hyvässä lykyssä itse apteekkari sentään fiksu ja työntekijöitä kunnioittava.

Jos tällainen työ kuulostaa hyvältä, niin kannattaa toki opiskella farmaseutiksi, muutoin ei todellakaan.

T. valmistunut ja alaa vaihtava

Vierailija
36/43 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tylsää ja yksinkertaista työtä.

Vierailija
37/43 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan ensimmäisenä kysyisin itseltäni, että olenko oikeasti kiinnostunut alasta? Jos se on unelma-ammatti niin ehdottomasti kannattaa opiskella, jos ei niin sitten opiskelemaan jotain kiinnostavampaa alaa. 

Vierailija
38/43 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet oikeassa, jos esihenkilö on surkea eikä arvosta, työ on yhtä raatamista. Toisaalta: näin on muissakin työpaikoissa.

Vierailija
39/43 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t.farmaseutti

Tämä on se doublechekck, joka on sairaaloissakin käytössä. Jotta vähennetään lääkitysvirheitä...

"Kone" korvaa pian tuonkin.  Lääkäri voi jo syöttää ehdot ja saa hälytyksen ristiriitaisuuksista ohjeisiin nähden.  Itse diagnoosia ei enää apteekissa enää kyseenalaisteta vai kuinka. 

Vierailija
40/43 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä yliopistotutkinnoista huonoiten palkattu ammatti.