Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En ymmärrä sanontaa "elämä kantaa"

Vierailija
28.09.2015 |

Kun siis, eihän se aina kanna ja pahoja asioita tapahtuu.

Kommentit (80)

Vierailija
41/80 |
28.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämä ei kanna jos on koko ikänsä ollut ensin koulukiusattu ja sittemmin työpaikkasyrjitty. Elämä ei tosiaankaan kanna.

Vierailija
42/80 |
28.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata vähätellä toisen kokemuksia ja selviytymismahdollisuuksia. Sinä voit haluta hukkua kaiken alle -ok- mutta joku toinen haluaa kamppailla suosta ylös ja aktiivisesti rakentaa asennettaan ja tehdä korjausliikkeitä psyykelle, vaikka olosuhteet ei muuttuisikaan. On ihmisiä, joilla on sisäinen draivi selviytyä ja löytää tila, missä voisi tuntea rauhaa tai iloa. Monet ihmiset ovat selviytyneet käsittämättömän rankoista asioista ja tietoisesti pyrkineet jättämään taakse ne asiat, jotka jarruttavat ja vetävät alaspäin.

[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 10:04"][quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 10:01"]

Ymmärrän tuon rohkaisuna uskoa siihen, että aurinko nousee seuraavanakin päivänä, vaikka oma maailma on pysähtynyt ja sillä hetkellä tuntuu, että tässä se oli, ylös pääsyä ei ole ja tilalle tuli ikuinen yö. Mutta elämä jatkuu. Tulee uusi päivä, uusi viikko, uusi kuukausi, uusi vuosi ja jossakin vaiheessa jokin järkyttävä, traumaattinen kokemus on kääntynyt muistoksi, menneisyydeksi. Ajattelen myös "elämä kantaa"-lausahduksen olevan muistutus siitä, että vaikka tapahtumahetkellä ja vielä sen jälkeen kokee kipua, tuskaa, viiltävää yksinäisyyttä tai jotain muuta päällekäyvää tunnetta, ajan myötä voimakkainkin tunne lievenee ja haalistuu, muuttaa muotoaan. Ihmisellä on käsittämättömät voimavarat selviytyä.

[/quote]

Eihän tuosta oo mitään apua, että aurinko nousee ja tulee uusi päivä, jos se ei mitenkään ratkaise ihmisen ongelmia. Joillain ne ongelmat sitten vain koteloituvat ratkaisemattomina mielen perukoille ja vaikuttavat sieltä kielteisesti koko loppuelämään niin hänen itsensä kuin toisen tasapainottomuudesta kärsivien läheistenkin kohdalla. Elämä jatkuu EI OLE SAMA ASIA kuin että elämä kantaa. Elämä kantaa tarkoittaa parantumista, mutta sitähän ei sillä tapahdu, että aurinkokin taas nousee. 

Toki aika voi auttaa, mutta se riippuu aivan ongelmien laadusta.
[/quote]

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/80 |
28.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tulkinnut sen enempi niin, että vaikka olisit millainen luuseri niin joku aina jossain paikkaa jäljet ja auttaa eteenpäin. Eli sanontaa käyttää ne jotka eivät halua itse ottaa vastuuta omista asioista, vaan asiat aina jotenkin järjestyvät (=joku muu siivoaa sotkun) kun elämä kantaa.

Voin hankkia  viidennen lapsen neljännen eri isän kanssa ilman työtä ja asuntoa koska elämä kantaa. Voin ryypätä perheen ruokarahat koska elämä kantaa. Voin lähteä etelään/ostaa vuittonin pikavipillä koska elämä kantaa. Jne.

Vierailija
44/80 |
28.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 10:17"]

Elämä ei kanna jos on koko ikänsä ollut ensin koulukiusattu ja sittemmin työpaikkasyrjitty. Elämä ei tosiaankaan kanna.

[/quote]

Ei niin. Se vaan jatkuu ja ainakin sillä hetkellä kaikki ne vuodet tuntuu myös sille, että mitä sitten? Mitä iloa siitäkin pitäisi repiä? Voi helvetti. Vasta jos elämään tulee hyvää, niin että siitä voi myös nauttia alkaa tuntua ehkä sille, että elämä kantaa ja sitten voi olla iloinen siitä, että elämä jatkui, mutta en usko, että kaikki pääsevät sinne asti ja se on aivan hirveän traagista. Voimia nyt sinullekin kuitenkin.

Vierailija
45/80 |
28.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useimmilla ihmisillä onnellisuuden esteenä on se, että takerrutaan asioihin, jotka eivät ole pysyviä, ja oletetaan, että onni tulee näistä asioista. Jos ja kun tilanteet muuttuvat ja tuo näennäinen onnen lähde elämästä katoaa, niin samalla katoaa sitten se onnikin. Siinä rytäkässä on helppo katkeroitua ja kyynistyä. Mikäli sen sijaan pystyy asennoitumaan elämään sellaisella asenteella, että opettelen hyväksymään sellaiset seikat ja väistämättömät elämäntapahtumat, joita en pysty hallitsemaan tai muuttamaan, enkä takerru menneeseen, on jo hyvän matkaa oikealla polulla. Sisäisen rauhan ja itseluottamuksen löytäminen on avain hyvään elämään. 

Vierailija
46/80 |
28.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 10:18"]

Ei kannata vähätellä toisen kokemuksia ja selviytymismahdollisuuksia. Sinä voit haluta hukkua kaiken alle -ok- mutta joku toinen haluaa kamppailla suosta ylös ja aktiivisesti rakentaa asennettaan ja tehdä korjausliikkeitä psyykelle, vaikka olosuhteet ei muuttuisikaan. On ihmisiä, joilla on sisäinen draivi selviytyä ja löytää tila, missä voisi tuntea rauhaa tai iloa. Monet ihmiset ovat selviytyneet käsittämättömän rankoista asioista ja tietoisesti pyrkineet jättämään taakse ne asiat, jotka jarruttavat ja vetävät alaspäin. [quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 10:04"][quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 10:01"] Ymmärrän tuon rohkaisuna uskoa siihen, että aurinko nousee seuraavanakin päivänä, vaikka oma maailma on pysähtynyt ja sillä hetkellä tuntuu, että tässä se oli, ylös pääsyä ei ole ja tilalle tuli ikuinen yö. Mutta elämä jatkuu. Tulee uusi päivä, uusi viikko, uusi kuukausi, uusi vuosi ja jossakin vaiheessa jokin järkyttävä, traumaattinen kokemus on kääntynyt muistoksi, menneisyydeksi. Ajattelen myös "elämä kantaa"-lausahduksen olevan muistutus siitä, että vaikka tapahtumahetkellä ja vielä sen jälkeen kokee kipua, tuskaa, viiltävää yksinäisyyttä tai jotain muuta päällekäyvää tunnetta, ajan myötä voimakkainkin tunne lievenee ja haalistuu, muuttaa muotoaan. Ihmisellä on käsittämättömät voimavarat selviytyä. [/quote] Eihän tuosta oo mitään apua, että aurinko nousee ja tulee uusi päivä, jos se ei mitenkään ratkaise ihmisen ongelmia. Joillain ne ongelmat sitten vain koteloituvat ratkaisemattomina mielen perukoille ja vaikuttavat sieltä kielteisesti koko loppuelämään niin hänen itsensä kuin toisen tasapainottomuudesta kärsivien läheistenkin kohdalla. Elämä jatkuu EI OLE SAMA ASIA kuin että elämä kantaa. Elämä kantaa tarkoittaa parantumista, mutta sitähän ei sillä tapahdu, että aurinkokin taas nousee.  Toki aika voi auttaa, mutta se riippuu aivan ongelmien laadusta. [/quote]

[/quote]

Missä mä vähättelin kenenkään selviytymismahdollisuuksia? Luuletko, etten itse kamppaile? Joka päivä! Ja opettele lainaamaan oikein ja vähän fiksummin, niin on helpompaa tää keskustelu. 

Vierailija
47/80 |
28.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata vähätellä toisen kokemuksia ja selviytymismahdollisuuksia. Sinä voit haluta hukkua kaiken alle -ok- mutta joku toinen haluaa kamppailla suosta ylös ja aktiivisesti rakentaa asennettaan ja tehdä korjausliikkeitä psyykelle, vaikka olosuhteet ei muuttuisikaan. On ihmisiä, joilla on sisäinen draivi selviytyä ja löytää tila, missä voisi tuntea rauhaa tai iloa. Monet ihmiset ovat selviytyneet käsittämättömän rankoista asioista ja tietoisesti pyrkineet jättämään taakse ne asiat, jotka jarruttavat ja vetävät alaspäin.

[/quote]

Kantaako elämä vai toimiiko tämä ihminen ihan itse?

Vierailija
48/80 |
28.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 10:25"]

[/quote]

Kantaako elämä vai toimiiko tämä ihminen ihan itse?

[/quote]

Niinpä. Suurin osa toimii itse, mutta jos elämä ei kanna niin se ei kanna ja sama paska jatkuu vaan. Ei se, että tekee itse paljon yksioikoisesti ratkaise kaikkien ongelmia. Eihän meillä muuten olisi ratkaisemattomia ongelmia. Ja ratkaisun pitää olla se, mikä ongelman ratkaisee, eikä vain tekohengitettyä päälleliimattua vänkäämistä ja pakkouskoa sille, että "nyt mä oon onnellinen"

Vierailija
49/80 |
28.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuudittautukaamme, että elämä kantaa. On kantanut kuin jää vaan voi kantaa, milloin paremmin, milloin huonommin.

8-vuotias Erika, juutalaisvainot, sotaveteraanit ja sotien uhrit kaikkialla maailmassa, pakolaiset jne. jne. Kantaako elämä myös kaikkia maailman eläimiä?

Elämä on petollinen kuin jään pinta.

Vierailija
50/80 |
28.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ymmärrän elämä kantaa -lausahduksen niin, että tuli mitä tuli niin aika kulkee eteenpäin ja että tämä hetki on vain ohimenevä tuokio. Minä uskon itse selviäväni paljosta koska uskon, että elämä kantaa, aika menee eteenpäin ja loppu lähenee. Kuolema on armahdus ja jokainen päivä ja jokainen hetki on taas lähempänä sitä. Jos jossain vaiheessa päätyisin itsemurhaan niin elämä olisi kantanut minut siihen asti, ei sen tarvitsekaan kantaa pidemmälle. 

Vierailija
51/80 |
28.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 09:28"]

ELämä kantaa  on aivan tosi ilmaisu. Se tarkoittaa vai sitä, että kaikki asiat jrjestyvät tavalla tai toisella ja kaikki ihmiset elävät elämänsä ihan loppuun asti. Se ei tarkoita sitä, että kaikki menisi hyvin, tai että kaikki eläisivät kivaa kiiltokuvaelämää, vaan, että menee miten menee, mutta menee kuitenkin, eikä siinä kukaan ole toisia paremmassa tai heikommassa asemassa.

[/quote]

Hmmm, en ymmärrä miten niin toiset eivät ole toisia paremmassa tai heikommassa asemassa?

Vierailija
52/80 |
28.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta on aika rankka elää jos ei usko siihen että elämä kantaa.Eikös me sitten voitas oikein porukalla lähtee ostaa hirttoköyttä?

Vierailija
53/80 |
28.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 10:14"][quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 09:42"]

[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 09:39"][quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 09:28"] ELämä kantaa  on aivan tosi ilmaisu. Se tarkoittaa vai sitä, että kaikki asiat jrjestyvät tavalla tai toisella ja kaikki ihmiset elävät elämänsä ihan loppuun asti. Se ei tarkoita sitä, että kaikki menisi hyvin, tai että kaikki eläisivät kivaa kiiltokuvaelämää, vaan, että menee miten menee, mutta menee kuitenkin, eikä siinä kukaan ole toisia paremmassa tai heikommassa asemassa. [/quote Kyllä minusta esimerkiksi varallinen, jolla on hyvä terveys ja tukiverkot ja kasvatus, on paremmassa asemassa kuin köyhä, sairas ja yksinäinen. Ap [/quote]Mutta miksi joku on köyhä ja toinen rikas? Entäpä jos se rikas on tehnyt enemmän töitä sen rahan suhteen? Peiliin katsomisen paikka.

[/quote]Paitsi että suurin osa rikkauksista on perittyä, ei sen eteen ole tarvinnut muuta tehdä kuin syntyä. DDD Ja raha tulee rahan luokse, koska on varaa sijoittaa, satsata, on varaa pitää itsestä huolta, niin fyysisesti kuin henkisestikin. Ja koulutuskaan ei aina auta, nykyjärjestelmässä maksetaan hyvin vain tietyillä aloilla, ja on paljon ihmisiä, jotka eivät halua alalle, jossa he kyllä tienaisivat hyvin, mutta vihaisivat työtään.
[/quote]No mutta jos ei halua alalle jossa tienaisi hyvin niin sitten on turha ruikuttaa.Ruikuti ruikuti.Monet joilla on millä mällätä tekevät kyllä hartiavoimin töitä sen eteen.Ei kaikki saa perintöjä.Elämä on valintoja.Kateellinen ruikuttaja on säälittävä

Vierailija
54/80 |
28.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ajattelen sen niin että asia järjestyy aina tavalla toisella. Joskus siihen pitää itse vaikuttaa enemmän kun taas joskus asiat järjestyy kuin itsestään. Uskon myös että tyhjiöillä on tapana täyttyä kun aika on kypsä siihen. t: Leski joka yrittää järjestää elämänsä palasia uudelleen.

Vierailija
55/80 |
28.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 10:12"]

[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 10:09"]

[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 10:05"]

[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 10:01"]

[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 09:35"]

[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 09:32"][quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 09:27"] Minä ymmärrän sen sanonnan niin et kun ihminen romahtaa (usein silloin kun tapahtuu liian paljon/liian pahoja vastoinkäymisiä/menetyksiä) ja vaikka jäisit sängynpohjalle makaamaan niin elämä menee kuitenkin eteenpäin.Päivä vaihtuu yöksi jne.Eli maailma ei pysähdy vaikka sun elämä on pysähtynyt.Eli sinä et kanna elämää vaan elämä kantaa sinua. [/quote] Niin. Elämä kantaa - kohti kuolemaa. Tik. Tok. Tik. Tok... [/quote]No kuka täällä nyt loputtomiin jaksaiskaan himmailla;) Että tik tok vaan sullekin ja muista ajatella kuolemaa usein-se pitää mielen virkeänä.Lähtölaskentasi on alkanut!!!

[/quote]

Olin fatalisti 26 vuotta, joten olen ajatellut kuolemaa. Sitten uskomaani kuolemaa ei tapahtunut :D

Silti, ajan armottomuus ajoi ylitseni kuolemanpelkoni takia (mitä sitä tekemään mitään suunnitelmia tai haluamaan mitään, kun kuolema on tyyliin parin päivän päässä) ja nyt vaan tarkkailen ihmisiä musiikkia tehden, sillä elämä kantaa ;)

[/quote]

Eli sulla ei mitään oikeaa ongelmaa ollutkaan.

[/quote]

Ei mitään muuta kuin uskomus, joka saastutti mielen ja tahdon 26 vuodeksi.

[/quote]

Niin, kyllä. Ennen kuin paranit niin jatkuiko elämä? Kyllä. Mutta tuntuiko siltä, että elämä kantaa? No ei varmasti. Juuri tätä eroa koitan näille aurinko nousee -ihmisille selittää. On ihan eri asia tuntea, että elämä jatkuu (mitä sitten? ) tai elämä kantaa (voi nauttiakin siitä).

[/quote]

Totta. Harmi vaan, etten osannut ilmaista passiivis-agressiivisuuttani muuten kuin kursiivin käytöllä - ja siis lähinnä semmoisena piikittelynä tuolle, jota lainasin alunperinkin ja boldasin tuon kohdan, joka sytytti.

Eli toisin sanoen en elä niin, jotta elämä kantaisi, vaan juurikin niin, että elämä jatkuu. Olen siis itselleni armollinen, koska itseruoskinta ei ole minua koskaan auttanut.

Vierailija
56/80 |
28.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 10:51"]

[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 10:14"][quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 09:42"] [quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 09:39"][quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 09:28"] ELämä kantaa  on aivan tosi ilmaisu. Se tarkoittaa vai sitä, että kaikki asiat jrjestyvät tavalla tai toisella ja kaikki ihmiset elävät elämänsä ihan loppuun asti. Se ei tarkoita sitä, että kaikki menisi hyvin, tai että kaikki eläisivät kivaa kiiltokuvaelämää, vaan, että menee miten menee, mutta menee kuitenkin, eikä siinä kukaan ole toisia paremmassa tai heikommassa asemassa. [/quote Kyllä minusta esimerkiksi varallinen, jolla on hyvä terveys ja tukiverkot ja kasvatus, on paremmassa asemassa kuin köyhä, sairas ja yksinäinen. Ap [/quote]Mutta miksi joku on köyhä ja toinen rikas? Entäpä jos se rikas on tehnyt enemmän töitä sen rahan suhteen? Peiliin katsomisen paikka. [/quote]Paitsi että suurin osa rikkauksista on perittyä, ei sen eteen ole tarvinnut muuta tehdä kuin syntyä. DDD Ja raha tulee rahan luokse, koska on varaa sijoittaa, satsata, on varaa pitää itsestä huolta, niin fyysisesti kuin henkisestikin. Ja koulutuskaan ei aina auta, nykyjärjestelmässä maksetaan hyvin vain tietyillä aloilla, ja on paljon ihmisiä, jotka eivät halua alalle, jossa he kyllä tienaisivat hyvin, mutta vihaisivat työtään. [/quote]No mutta jos ei halua alalle jossa tienaisi hyvin niin sitten on turha ruikuttaa.Ruikuti ruikuti.Monet joilla on millä mällätä tekevät kyllä hartiavoimin töitä sen eteen.Ei kaikki saa perintöjä.Elämä on valintoja.Kateellinen ruikuttaja on säälittävä

[/quote]

Saanks mä ruikuttaa kun mulla on jo sitä perittyä omaisuutta ja lisää on tulossa? Oon jo sanonut tässä ketjussa, että elämä saattaa kantaa ym.

Vai pitäiskö mun olla vain onnellinen, että perintö kantaa ja viis siitä, että on asunnottomia? Mä tasan ymmärrän, ettei elämä kanna. Itse käsitän sen siis vaikeuksista selviämisenä niin, että elämä on edes jotenkin elämisen arvoista.

Vierailija
57/80 |
28.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kantaako se elämä? Aika ympäripyöreä koko elämän käsite..

Vierailija
58/80 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 09:28"]

ELämä kantaa  on aivan tosi ilmaisu. Se tarkoittaa vai sitä, että kaikki asiat jrjestyvät tavalla tai toisella ja kaikki ihmiset elävät elämänsä ihan loppuun asti. Se ei tarkoita sitä, että kaikki menisi hyvin, tai että kaikki eläisivät kivaa kiiltokuvaelämää, vaan, että menee miten menee, mutta menee kuitenkin, eikä siinä kukaan ole toisia paremmassa tai heikommassa asemassa.

Kyllä minusta esimerkiksi varallinen, jolla on hyvä terveys ja tukiverkot ja kasvatus, on paremmassa asemassa kuin köyhä, sairas ja yksinäinen. Ap

Näinpä.

Vierailija
59/80 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elämä kantaa -sanontaa käyttävät ihmiset, joilla on ympärillään sukulaisia, ystäviä jne,. jotka ottavat kopin, kun he kompastuvat. Eli jos menettää työnsä, joku tuttu tulee kadulla vastaan, ja tarjoaa työtä jne.

Tosielämässä kaikilla ei tällaista turvaverkkoa ole tai sitten sattuu olemaan se tyyppi, joka joutuu aina kannattelemaan näitä elämä kantaa -hörhöjä.

Juuri niin.

Vierailija
60/80 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toisaalta on aika rankka elää jos ei usko siihen että elämä kantaa.Eikös me sitten voitas oikein porukalla lähtee ostaa hirttoköyttä?

Miksi elämä kantaisi tulevaisuudessa, jos se ei ole kantanut tähänkään asti? On muitakin vaihtoehtoja kuin selviytyä hienosti vaikeuksistaan tai tuhoutua täysin. Monen elämä on raskasta sinnittelyä päivästä toiseen. Todennäköisesti nämä ihmiset ovat enemmistö isoja vaikeuksia kokeneista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi seitsemän