Onko siis oikeasti kouluruokailussa ollut lihasipattia joskus tarjolla
En meinannut uskoa tätä: valkokastikkeessa lilluvia palvikinkun palasia!!
Kommentit (14)
Vierailija kirjoitti:
Onko kyseessä ollut kuitenkin vatkuli?
Vatkuli tehdään vasikan lihasta hauduttamalla, vaaleassa kastikkeessa ja on nam, hyvää. Sipattikin on ihan hyvää, arkiruoka, edullinen.
Meillä taisi olla, ala-asteella ainakin🤔 Oli hyvää. Ja tykkäsin myös tillilihasta, kanaviillokki vasta herkkua olikin. Mustaherukkahyytelön kanssa ihanaa, se viillokki.
70-luvulla ala-asteellamme oli kinkkusipattia. Ennen vanhaan – tarkoitan kuitenkin vain 70- ja 80-lukuja – kouluruoat olivat hyviä ja monipuolisia. Oli monenlaista liha- ja kalaruokaa ja salaatteja jos jonkinlaisia. Kai tässä oli paikkakuntaisia vaihteluita, mutta ainakin Pirkanmaalla kotikunnassani tilanne oli ihan mukava.
Katsos kun kouluissa tarjottavat ruuat on olleet koulukohtaisia, koska ne valmistettiinkin ihan joka koulussa erikseen, eikä yhdessä kunnan keskuskeittiössä kuten nykyään.
Meillä ei ollut sipattia, mutta jossain muualla on tietenkin voinut olla.
Sipatti Raaka-aineet
250 g savustettua siankylkeä (ylikypsää)
3 rkl vehnäjauhoja
7 dl täysmaitoa
ripaus suolaa
valkopippuria
Vierailija kirjoitti:
Ainakin kasarilla
Mä olen aloittanut koulun 1982 enkä tunnista tuollaista ruokaa. En nimen enkä kuvauksen perusteella. Liekö jonkun tietyn alueen ruoka?
Meillä oli sipattia, vatkulia ja tillilihaa, sekä maksaa ja munuaista ja verilättyjä, silakkalaatikkoa ja kaikkia muita hirvityksiä, joita oli pakko ottaa keittäjän annostelemana ja oli pakko syödä.
Joo, oli 80-luvulla meilläpäin 🤢 Kukahan 🤬:n pervosadisti on tuonkin ruuan keksinyt?
Vierailija kirjoitti:
Kinkkusipatti, ei meillä ainakaan koskaan ollut.
Oulussa syötiin kinkkusipattia kasarilla kouluissa.
Kainuussakin syötiin kasarilla kinkkusipattia. Kuten myös kaalilaatikloa, kanaviillokkia, borskeittoa, verilettuja, silliä, mannapuuroa mehukeitolla ja perunaa, joka piti osata itse kuoria.
Onko kyseessä ollut kuitenkin vatkuli?