Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työhakemuksen suosittelijoista

Vierailija
27.09.2015 |

Kysymys suosittelijoista

- Miten olette kysyneet suosittelijoita? 

- Miten pitkään yhden suosittelijan voi antaa olla työhakemuksessa? (esim. muistaako tämä suosittelija, mistä on kysymys, jos vaikka 3 vuoden päästä joku soittaa ja kysyy asiasta)

Olen vasta aloittanut opiskelun ammattiin, mutta mietin jo tätä työnhakua. Siksi kyselen.

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
27.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minuakin kiinnostaa, joten up!

Vierailija
2/7 |
27.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikilla ei ole suosittelijoita. Varsinkaan vastavalmistuneilla. Suosittelijan pitäisi olla joku sellainen, joka rekrytoijan soittaessa myös  muistaa, kuka olet ja mitä tehnyt. Suosittelijaa ei siis kannata roikottaa työhakemuksissa vuosikausia. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
27.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelijat ovat usein osa hyväveliverkostoa. Mielestäni ihan naurettavaa touhua... Muuten olisi fiksua, mutta monesti suosittelijaksi pyydetään tuttuja.
Mun setä on naimisissa yhden Suomen kuuluisimman bisnesnaisen kanssa, joten pyydänpä sitä suosittelemaan...

Suosittelijat hiiteen ja koeaokana selvitys onko hyvä vai ei... kyllä työtodistusten pitäisi riittää suositteluksi.

Vierailija
4/7 |
27.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.09.2015 klo 16:52"]

Suosittelijat ovat usein osa hyväveliverkostoa. Mielestäni ihan naurettavaa touhua... Muuten olisi fiksua, mutta monesti suosittelijaksi pyydetään tuttuja. Mun setä on naimisissa yhden Suomen kuuluisimman bisnesnaisen kanssa, joten pyydänpä sitä suosittelemaan... Suosittelijat hiiteen ja koeaokana selvitys onko hyvä vai ei... kyllä työtodistusten pitäisi riittää suositteluksi.

[/quote]

Läheskään kaikilla ei ole työtodistuksessa arviota. Siinä lukee vain, mitä olet tehnyt, mutta ei ole tietoa, miten olet tehnyt, miten olet tullut toimeen muiden kanssa, kuinka oma-aloitteinen olet ollut, kuinka hyvin olet sietänyt kireitä aikatauluja  jne

Vierailija
5/7 |
27.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.09.2015 klo 16:52"]

Suosittelijat ovat usein osa hyväveliverkostoa. Mielestäni ihan naurettavaa touhua... Muuten olisi fiksua, mutta monesti suosittelijaksi pyydetään tuttuja. Mun setä on naimisissa yhden Suomen kuuluisimman bisnesnaisen kanssa, joten pyydänpä sitä suosittelemaan... Suosittelijat hiiteen ja koeaokana selvitys onko hyvä vai ei... kyllä työtodistusten pitäisi riittää suositteluksi.

[/quote]

Tuttuja tietysti, eihän kukaan vieras voi suositella. Mun kaveri pyysi aikanaan mun isää suosittelijaksi, isäpä otti tytön haastatteluun ja suositteli vasta kun oli tutustunut ja kuulustellut kunnolla.

Vierailija
6/7 |
27.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut suosittelijana entinen esimies, jonka kanssa ollaan yhä yhteydessä "siviilissä", joten hän kyllä minut muistaa vaikkei ihan juuri ollakaan samalla työnantajalla ollut :) On kuitenkin alan "piireissä" ja ihan hyvässä asemassa, joten olen kokenut hänet sopivaksi suosittelijaksi vaikka yhteistyöstä aikaa onkin.

Ja kyllä hyvät työntekijät jää mieleen pidemmäksikin aikaa, ainakin jos on työssä ollut tiiviisti tekemisissä esimiehen kanssa ja kyse ei nyt ihan mistään minisijaisuudesta ole. Riippuu siis kovasti työpaikasta ja muutenkin tilanteesta, voi olla että lyhyen sijaisuuden suosittelijaa kannattaa käyttää ehkä vuoden, jotain toista taas paljon pidempään. Pienen ja pysyvän tiimin esimies muistaa työntekijöitä pidemmältä ajalta, isossa puljussa jossa henkilöstö vaihtuu ahkeraan niin mieleen jääminen on varmasti vaikeampaa.

Mä olen myös miettinyt, ettei kai niitä suosittelijoita kannata ihan hirveästi olla, mieluummin 1-2, maksimissaan 3 jotka oikeasti osaavat kertoa sinusta ja taidoistasi kuin kaikkia mahdollisia. Uskoisin että pidemmältä listalta poimitaan vain osa, joihin kontaktoidaan. Mieluummin teen siis karsintaa itse, jotta mahdollisimman hyvät suositukset tulevat kuulluksi.

Vierailija
7/7 |
27.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille annettiin koulutuksissa neuvo, että ansioluetteloon tai työhakemukseen ei laiteta suosittelijoita, ellei erikseen pyydetä hakemuksessa niin tekemään. Jos valitaan haastatteluun, sitten työnantaja niitä kysyy ja ne annetaan. Ja näin on ollut aikaa myös erikseen haastattelukutsun saatuaan varmistaa että suosittelijaa sopii edelleen käyttää, ja ilmoittaa heille millainen työpaikka on kyseessä mistä saattaa tulla yhteydenotto.