Isovanhempia tapaamaan
Miten usein tapaatte vanhempianne eli lastenne isovanhempia?
On vaikea saada ymmärtämään omaa äitiä siitä, että vaikka olenkin hoitovapaalla vielä hetken, se ei tarkoita että ehtisin ajaa keskellä viikkoa 30 min häntä viihdyttämään. 3x/vkossa harrastuksia ja olisi kivaa viettää myös aikaa miehen ja lasten kanssa pyöräillen jne. sellaisina iltoina kun ei menoa. Hän itse ei viitsi koskaan tulla meille keskellä viikkoa. Jos olisin jo töissä, niin ei me silloin ainakaan ehdittäisi muutenkaan. Kesällä olis ollut aikaa, mutta silloin hän lähes joka päivä oman harrastuksen vuoksi menossa.
hän on tosi usein myös viikonloppuisin pois kotoa, joten vaikea löytää sopivaa hetkeä. On katkera heti jos menemme miehen vanhemmille, jotka asuu kaukana eli vatii yöpymisen. Miehen vanhemmat aina kotona ja tulevat meille keskelläkin viikkoa vaikka vaan tunniksi lapsia tapaamaan ja auttavat mielellään lapsenvahteina. Minun äitini ei koskaan tarjoa lastenvahtiapuakaan. Joskus vahtii, jos suvaitsee, joten ei viitsitä usein edes kysyä enää. Niin ja äitini on työelämässä, joten jos menisin viikolla pitäisi odottaa 15-16 et tulee kotiin ja sit tyytymätön jos ei viivytä tarpeeks. Sit menee sekaisin meidän iltatoimet, nukkumaanmenoajat jne.
Onko muilla tällaista?
Kommentit (2)
Äitini asuu vajaan 10 kilometrin päässä, tavataan vaihtelevasti joskus viikoittain ja joskus kerran kuussa. Äiti on työelämässä ja itse opiskelen, joten arki-iltoina ei välttämättä jaksa tavata, lapsikin kun menee jo 19-19.30 yöunilleen.
Meillä äitini hoitaisi hyvin mieluusti lasta, usein pyytääkin yökylään ja tarjoaa "mene sinä vaikka kavereiden kanssa ja nauti omasta ajastasi", mutta usein ollaan yökylässä niin että itsekin olen mukana. Äiti perustelee hoitamisehdotuksiaan sillä, että hänen omat vanhempansa eivät ikinä tarjoutuneet/suostuneet lapsenvahdeiksi joten äiti haluaa toimia toisin minun/lapsenlapsensa kanssa. Arvostan kovasti, vaikka olen enemmänkin "minun lapseni, minun velvollisuuteni"-tyyppinen ihminen.
Omat vanhempani asuvat noin 2h ajomatkan päässä, miehen vanhemmat puolen tunnnin. Minun vanhempani eivät enää ole työelämässä, joten heillä on aikaa arkisinkin käydä lapsenlapsiaan ihastelemassa, auttelemassa yms. Vanhempani hoitavat kyllä äitini vanhempia lähes päivittäin erinäisissä asioissa, ettei heidän tarvitsisi ainakaan vielä muuttaa omasta kodistaan mihinkään vanhustolaan. Harrastuksiakin heiltä löytyy ja harvoin ovat kotona ellei niin sovita.
Meillä vanhempani ovat esikoisen syntymän jälkeen käyneet joka toinen viikko, ovat kerrasta riippuen olleet 4-8h kerrallaan. Veljeni lapsia ovat jo useamman kerran pitäneet yökylässä (1h matka) ja käyvät heillä kylässä aina pyydettäessä. Itse olemme miehen ja muksun kanssa käyneet vain kerran vanhempieni luona, silloin siellä juhlittiin minun mummuni 80v synttäreitä, esikoisemme oli tuolloin 1kk ikäinen, nyt 4kk. Kulkemistamme noin kauas rajoittaa oman auton puute ja haluttomuutemme kuljettaa vauvaa julkisilla ja vaikeudella saada autoa lainaan. Jouluksi olemme menossa mummolaan, ehkä jopa yöksi :).
Mieheni vanhemmilla olemme vauvan kanssa käyneet kahdesti. Ensin juhannuksena vauvan ollessa 2vkoa ja sitten ristiäisissä noin 2kk iässä. Sama kulkemisongelma tässäkin esteenä. Toisaalta miehen vanhemmat ovat vielä työelämässä, heillä asuu alaikäisiä lapsia vielä kotona ja arki-illat kuluvat harrastuksiin. Viikonloput heillä lähes poikkeuksetta menee ties ja missä. Mummi on käynyt meillä ehkä kolmesti, yleensä niin myöhään että vauva on jo yöunille menossa. Pääsee siis töistä viideltä ja on vasta kuuden jälkeen kotona niin eipä hän ennen seitsemää voisi meille oikeastaan edes ehtiä. On kovasti kehunut, että saa pyytää lapsenvahdiksi, mutta esimerkiksi nyt kolmena seuraavana viikonloppuna ei ehdi :D.
Tuo vauvan rytmin sekoittaminen on kyllä aivan perseestä, ei meillekään ole enää seitsemän jälkeen kukaan tervetullut kyläilemään ja silloin viimeistään potkitaan vieraat pihalle!
Unohdin tässä jo kirjoittaessa, mitähän aloituksessa kysyttiin tai ei kysytty. Anteeksi :D.