Kuka huolehtii kalleimmasta aarteestasi?
Olen varhaiskasvatuksen opettaja. ( vanhanaikainen nimike lastentarhanopettaja.) Palkkani on 2500 € / kk. Valmistuin kolme vuotta sitten .Samoin mieheni, insinööri. Opiskelin yliopistossa ja mieheni ammattikorkeakoulussa. opiskeluihimme käytimme yhtä pitkän ajan, sen mikä keskimääräisesti opintojemme suorittamiseen kuluu. Mieheni tienaa 3600€/ kk. Miksi hänen palkkansa on yli tonnin suurempi kuin minun?
Työni on vastuullisempaa kuin hänen. Vastaanhan sentään SINUN lapsesi turvallisuudesta ja hyvinvoinnista. Koska palkkaamme tällä alalla on surkean pieni ja työmme erittäin raskasta ja uuvuttavaa , kaksi ryhmäni työntekijää ( toinen opettaja ja lastenhoitaja) irtisanoutui jouluna . Päteviä sijaisia ei ole löytynyt ja olen tehnyt kevään töitä niin että työparini ovat molemmat viime kevään ylioppilaita. Kun minulla on aamuvuoro ja lähden töistä klo 13.00 minua PELOTTAA jättää lapset heidän huomaansa. LAPSET OVAT MIELESTÄNI VAARASSA. Nämä nuoret ihmiset eivät ole kykeneviä huolehtimaan lapsistasi.He ovat henkisesti lapsia itsekin. He näpyttelevät salaa puhelimiaan päivät pitkät ja juttelevat keskenään jättäen lapset oman onnensa nojaan. Kaikenlaista sattuu ja tapahtuu poissaollessa. Lapset ovat mm leikanneet omaa ja kaverin tukkaa, kastelleet itsensä lätäkössä litimäräksi, lyöneet kaveri turpaan, leikanneet saksilla vaatteita, karanneet pihalle jne. …Kuka hullu tätä työtä jaksaa enää tehdä? Miksi te vanhemmat ette mitenkään puutu tähän. Miten voitte hyväksyä että lapsistanne huolehditaan näin ala- arvoisesti?Haukutte meitä mutta ette tee yhtäkään valitusta kunnan päättäjille tai Aluehallintovirastoon.
Tahdon saman palkan kuin mieheni.Milestäni olen ansainnut työn vaativuuden ja koulutustustaustan perusteella suuremmankin. Palkka ei voi olla kiinni siitä roikkuu jotain jalkojen välissä vai ei . Haluan ammattitaitoiset työkaverini takaisin.Tällä palkalla he eivät takasin tule.
Työnantajapuoli on menettänyt järkensä. Vuosi toisensa perään suunnittelevat pelkkiä heikennyksiä meidän työehtosopimukseen.Sairasloman ajalta ei pitäisi heidän mielestään saada palkkaa ennenkuin on sairastanut kolme päivää? Järjetöntä! Olen jokaikinen päivä suuremmassa tartuntariskissä kuin kukaan muu työntekijä missään ammattiryhmässä . Siivoan oksennuksia, pyyhin ripulipeppuja ja niistän räkänokkia. Saan joka vuosi kolmesti oksennustaudin ja flunssan useampaan otteeseen. Lisäksi olen saanut täitä ja kihomatoja. Hain jäykkäkouristustikotteen mun lapsi puri minua. Lapset ovat arvaamattomia. Hyppäävät yllättäen selkään kun istuu lattialla, syöksyvät eteen kampaten aikuisen, heittelevät leluja päälle jne. Tapaturmariski on tässä ammatissa on melkoisen suuri! Onko reilua että tästä epämiellyttävästä työn luontaisedusta johtuen pitäisi vielä menettää palkkaa?
Minun lapseni on hoidossa siskollani (perhepäivähoitaja), jolla ei ole miestä. Olet siis paskanpuhuja.